Sivu 2/2

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Lähetetty: 27 Elo 2020 13:58
Kirjoittaja foop
MAFin vaihdoin. Moottori sammuksissa lukema on nyt 2,02 g/s ja tyhjäkäynnillä 13,6 g/s, Moottori sammuksissa lukema lienee auton ominaisuus kun ei nollaa näytä. Perusongelma ei tietenkään maffia vaihtamalla korjaantunut, mutta ainakin nyt on puhdas anturi ettei siitä pian tule ongelmaa.

Auto oli korjaamolla tutkittavana. Moottorin johdotuksista ei löytynyt vikoja. Koeajolla meni limp-modeen ja koska skanneri oli autossa kiinni saatiin luettua DTC P2263 Turbocharger / Supercharger Boost System Performance. Auton uudelleenkäynnistyksen jälkeen koodi katosi itsekseen. Vikatila ei toistunut enää uudelleen koeajolla.

Pahasti alkaa näyttämään siltä että turbo olisi syy limp-modeen. Turbon säädin on elektroninen ja tanko liikkuu Ok kierrosten mukaan, mutta jää mahdollisuus että VNT-siivet takertelee silloin tällöin aiheuttaen ongelmia :cry:

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Lähetetty: 27 Elo 2020 15:22
Kirjoittaja Renee
Tuota oletko katsonut tuon ahtopaineen säätöventiilin että se on kunnossa ja letkut tiiviit
https://www.motordoctor.fi/products/128 ... inemuunnin
Muuten turbo on kunnossa ei välystä ja kuiva on ei öljynen kun ahtoletkun sisään kurkkaa.

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Lähetetty: 28 Elo 2020 11:41
Kirjoittaja foop
Korjaamon mukaan imuletkuissa ei ole vuotoja. Ahtopaineen säätöventtiiliä en löytänyt Autodocista tai muualtakaan edes varaosana, eikä linkittämäsi osa sovi autooni sivun mukaan. Googlen mukaan muuttuvageometrinen ahdin ei tarvitsisi hukkaporttia, koska ahtopaineen säätö tapahtuu siipiä kääntämällä. Täytyy vilkaista moottoritilaan jos turbon ympärille näkisi vaikka peilin kanssa paremmin, mutta minulle silti heräsi kysymys että onko autossani koko ahtopaineen säätöventtiiliä...?

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Lähetetty: 28 Elo 2020 12:24
Kirjoittaja Renee
Sori kun noi moottorit menee sekaisin kun taisin laittaa 1.6tdci osan. . Mutta jokuhan siellä.mittaa noita paineita ettei yliahda ja motti hajoa.?

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Lähetetty: 28 Elo 2020 14:41
Kirjoittaja foop
Imusarjasta lähtee pieni letku MAP:ille ja itse sensori on venttiilikopan päällä. Se tarkkailee ahtopainetta, mutta koodia yliahtamisesta ei ole tullut.

Tämän näköinen on säädin turbon kyljessä joka liikuttelee VNT-karaa: https://www.turbovanes.com/ford-focus-t ... -576-p.asp.
Tuo on focukseen, mutta sama moottori 1.8 TDCi 92 kW on myös mondeoissa. Sivulla mainitaan "Electronic Turbo Actuator Wastegate 1.8 TDCi G-45", vaikuttaa että tuo elektroniikka hoitaa myös hukkaportin työn. Pitää tarkistaa autosta tuo mitä turbon alueelle näkee yläkautta.

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Lähetetty: 28 Elo 2020 15:14
Kirjoittaja Renee
Ok kerro mitä sieltä löytyi.

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Lähetetty: 28 Elo 2020 16:20
Kirjoittaja saksoboy
Saakko livedataa pihalle siitä? jos saat niin loggaa turbon pyynti ja toteutunut sekä duty cycle. Niistä näet kuinka turbo käyttäytyy.
Toi vikakoodi ei sinällään vielä kerro mitä siellä tapahtuu vaan ainoastaan sen että jotain sellaista tapahtuu mitä ei pitäisi tapahtua.

Toki voi olla että toi oli vain hetkellinen "hikka" jos huoltomies antoi raakasti kenkää sille...

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Lähetetty: 02 Syys 2020 13:58
Kirjoittaja foop
Hyviä vinkkejä kiitos niistä. Auto menee vielä lisätutkimuksiin korjaamolle, koska en ole näihin live-data asioihin kovin perehtynyt. Näkee sitten onko lisätutkimuksen lopputulos sama. Jos on, niin on parempi varmuus vaihtaa se turbo.

Alan epäillä että U0401 ja P2263 saattavat olla erillisiä vikoja. Korjaamon koeajolla limp-modessa tuli vain P2263 (ei U0401 koodia). Kun luin siitä viikon päästä vikakoodit, oli muistissa U0401, vaikka autossa ei mitään oireita ollut. Eli epäilen että vika P2263:n takana saattaa olla se ongelman aiheuttaja ja tuo U0401 joku randomi mikä ei aiheuta oireita käytännössä...? Tämä vaatii vielä lisätutkimuksia 🤔

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Lähetetty: 09 Loka 2020 11:49
Kirjoittaja foop
Pientä päivitystä tilanteeseen, kun tämä syksy on ollut sen verran kiireistä aikaa etten ole tänne ehtinyt kirjoitella. Vian tutkimista vaikeutti sen satunnaisuus: esim korjaamon aiemmalla koeajolenkillä kaikki toimi moitteettomasti ja siitä pari päivää niin minun ajoillani taas limp-mode 😒

Lopulta oireiden perusteella Mondeo meni turbon vaihtoon (kokoelma vikoja ennen turbonvaihtoa):
  • Satunnaiset Limp-modet joista auto palautui uudelleenkäynnistyksellä 
  • DTC P2263, Turbocharger/Supercharger A Boost System Performance (Tämä koodi oli usein, kerran sain ulos lisätiedon "Additional Fault Symptom Actuator Stuck Closed")
  • DTC P0234, Engine control unit, Turbocharger (TC), engine boost condition - limit exceeded, Engine Overboost Condition (Tämä taisi tulla kerran)
  • Satunnainen tehottomuus kiihdytyksissä, ilman mitään vikavaloja.
Nyt kun on uusi turbo: näin alkufiiliksinä auton pirteys ja etenkin alavääntö parani huomattavasti, eli tarpeeseen tämä operaatio tuli joka tapauksessa 👍
Täytyy nyt ajella hetken, ennenkuin uskallan sanoa onko vika korjaantunut vai ei. Aiempaan vikakoodiin U0401 ei ole uutta tietoa, eli seurannassa on ilmaantuuko se vielä ja aiheuttaako oireita.

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Lähetetty: 29 Loka 2020 20:40
Kirjoittaja foop
Nyt on ensimmäiset 1000 km uudella turbolla mittarissa ja on toiminut 5/5 ✅
Näyttää siltä että turbon VGT-siipien jumittaminen oli limp-moden syy. Kiitos foorumilaisille avuista & vinkeistä :thumbup:

Auto vilauttelee välillä P0490 EGR-vikakoodia, mikä joskus sytyttää moottorin vikavalon ja valo saattaa myös sammua itsekseen (ei tee limp-modea). Täytyy tutkia sitäkin. Tuota U0401-vikakoodia en pystynyt enää skannaamaan, koska ELM327:een tai tietokoneeseen tuli vika eikä Forscan löydä ELM-palikkaa... Geneerinen OBD-skanneri toimii, mutta sillä ei näe Ford-koodeja. Ehkä seuraavaksi uusi ELM-palikka tilaukseen :roll:

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Lähetetty: 04 Helmi 2024 17:36
Kirjoittaja fordiparoni
U0416..68-2A-Ibc itsellä mondeo diesel 2013 2litranen tuollainen vika koodi osaako kukaan sanoo mitä meinaa tai mistä näkis mitä tarkottaa

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Lähetetty: 04 Helmi 2024 18:10
Kirjoittaja janti
fordiparoni kirjoitti: 04 Helmi 2024 17:36 U0416..68-2A-Ibc itsellä mondeo diesel 2013 2litranen tuollainen vika koodi osaako kukaan sanoo mitä meinaa tai mistä näkis mitä tarkottaa
https://www.honestjohn.co.uk/forum/post ... 5#m1137923

Akku kunnossa ja maadoitukset kunnossa? ABS-jarrut toimivat.

viewtopic.php?t=58340
viewtopic.php?t=61635

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Lähetetty: 16 Helmi 2024 15:03
Kirjoittaja m0ndeo
Noniin , tänään tuli omaan mk4 -07 1.8tdci mondeoon vastaava vika.
Eli kiihdytyksessä limp modeen.
Korjaatui uudelleen käynnistyksellä.
Koodien luvussa forscanilla ainoastaan tuo U0401.
Eli tämän ketjun perusteella epäiltynä on turbo.
Koska ne yliahto koodit olivat poistuneet uudelleen käynnistyksessä tuossa toisessakin mondeossa.
Jos lyön forscanin kiinni ja ahtopainekäyrät päälle , niin minkälaisia arvoja pitäisi näkyä kiihdytyksessä?

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Lähetetty: 17 Helmi 2024 10:05
Kirjoittaja m0ndeo
Kävin ajamassa forscan kytkettynä, map arvoa seuraten.
Maksimit on toistuvasti 255kpa.
Varmaan ihan normaalia?
Mutta ehkä vika alkaa tästä pikkuhiljaa toistumaan, täytyy nyt ajella ja yrittää saada limp mode toistumaan ja katsoa vikakoodit ennen sammutusta.

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Lähetetty: 17 Helmi 2024 15:01
Kirjoittaja Mk3Mondeo
m0ndeo kirjoitti: 17 Helmi 2024 10:05 Kävin ajamassa forscan kytkettynä, map arvoa seuraten.
Maksimit on toistuvasti 255kpa.
Varmaan ihan normaalia?
Mutta ehkä vika alkaa tästä pikkuhiljaa toistumaan, täytyy nyt ajella ja yrittää saada limp mode toistumaan ja katsoa vikakoodit ennen sammutusta.
Tuo 255kpa on 2,5bar ja siinä on ainakin 1bar liikaa.

Sellainen 1bar - 1,5bar taitaa olla versiosta riippuen normaalin ahtopaineen yläraja. Hetkellistä poikkemaa lukuunottamatta.

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Lähetetty: 17 Helmi 2024 17:07
Kirjoittaja m0ndeo
Mk3Mondeo kirjoitti: 17 Helmi 2024 15:01
m0ndeo kirjoitti: 17 Helmi 2024 10:05 Kävin ajamassa forscan kytkettynä, map arvoa seuraten.
Maksimit on toistuvasti 255kpa.
Varmaan ihan normaalia?
Mutta ehkä vika alkaa tästä pikkuhiljaa toistumaan, täytyy nyt ajella ja yrittää saada limp mode toistumaan ja katsoa vikakoodit ennen sammutusta.
Tuo 255kpa on 2,5bar ja siinä on ainakin 1bar liikaa.

Sellainen 1bar - 1,5bar taitaa olla versiosta riippuen normaalin ahtopaineen yläraja. Hetkellistä poikkemaa lukuunottamatta.
Ahaa.
Tästä linkistä:
https://www.fordownersclub.com/forums/t ... n-scanner/

Sain ihan eri käsityksen.
Onko varmasti liikaa?

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Lähetetty: 17 Helmi 2024 18:05
Kirjoittaja yritäedes
Menin aamuaivoilla samaan retkuun - tuohan on MAP arvo 255 kPa eli 2,55 bar, mutta siitä pitää vähentää vallitseva ilmanpaine 1,0 bar, eli ahdoiksi jää 1,5 bar, mikä on OK.
Eikös vain? Koneen seisoessahan MAP näyttää noin 100 kPa?

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Lähetetty: 17 Helmi 2024 18:52
Kirjoittaja Mk3Mondeo
yritäedes kirjoitti: 17 Helmi 2024 18:05 Menin aamuaivoilla samaan retkuun - tuohan on MAP arvo 255 kPa eli 2,55 bar, mutta siitä pitää vähentää vallitseva ilmanpaine 1,0 bar, eli ahdoiksi jää 1,5 bar, mikä on OK.
Eikös vain? Koneen seisoessahan MAP näyttää noin 100 kPa?
Se muuttaa tilanteen, ahdinhan ei varsinaisesti ahda kone pysähdyksissä joten absoluuttinen paine tyhjiöön verrattuna saattaa tosiaan hämätä.

Omassa 2.0 Tdci:ssä max. ahdot ovat noin 1 bar. Ahtoletku revenneenä max. 0,3bar.

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Lähetetty: 17 Helmi 2024 19:48
Kirjoittaja m0ndeo
yritäedes kirjoitti: 17 Helmi 2024 18:05 Menin aamuaivoilla samaan retkuun - tuohan on MAP arvo 255 kPa eli 2,55 bar, mutta siitä pitää vähentää vallitseva ilmanpaine 1,0 bar, eli ahdoiksi jää 1,5 bar, mikä on OK.
Eikös vain? Koneen seisoessahan MAP näyttää noin 100 kPa?
Joo kun käy tyhjäkäyntiä , arvo oli 100

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Lähetetty: 09 Maalis 2024 07:17
Kirjoittaja foop
m0ndeo kirjoitti: 16 Helmi 2024 15:03 Noniin , tänään tuli omaan mk4 -07 1.8tdci mondeoon vastaava vika.
Eli kiihdytyksessä limp modeen.
Korjaatui uudelleen käynnistyksellä.
Koodien luvussa forscanilla ainoastaan tuo U0401.
Eli tämän ketjun perusteella epäiltynä on turbo.
Koska ne yliahto koodit olivat poistuneet uudelleen käynnistyksessä tuossa toisessakin mondeossa.
Jos lyön forscanin kiinni ja ahtopainekäyrät päälle , niin minkälaisia arvoja pitäisi näkyä kiihdytyksessä?
Moro, selviskö vika... kuulostaisi kovin samalta että turbovikaa epäilen myös.

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Lähetetty: 09 Maalis 2024 08:45
Kirjoittaja m0ndeo
foop kirjoitti: 09 Maalis 2024 07:17
m0ndeo kirjoitti: 16 Helmi 2024 15:03 Noniin , tänään tuli omaan mk4 -07 1.8tdci mondeoon vastaava vika.
Eli kiihdytyksessä limp modeen.
Korjaatui uudelleen käynnistyksellä.
Koodien luvussa forscanilla ainoastaan tuo U0401.
Eli tämän ketjun perusteella epäiltynä on turbo.
Koska ne yliahto koodit olivat poistuneet uudelleen käynnistyksessä tuossa toisessakin mondeossa.
Jos lyön forscanin kiinni ja ahtopainekäyrät päälle , niin minkälaisia arvoja pitäisi näkyä kiihdytyksessä?
Moro, selviskö vika... kuulostaisi kovin samalta että turbovikaa epäilen myös.
Ei ole tullut enää uudelleen.
Se oli vain tuo 1 kerta , vaikka olen yrittänyt kiihdytellä kaasu pohjassa.

Re: Mondeo MK4 1.8 TDCi, DTC U0401:68-48 ja engine mailfunction

Lähetetty: 09 Maalis 2024 09:16
Kirjoittaja Taunusautomaatti
samanmoista vikaa ollut samanlaisessa autossa aina joskus...joskus kerran vuodessa joskus kerran kuussa.
Aina kiihdytyksessä yleensä vaihteenvaihdon yhteydessä.
Onko sitten turbon paineista kyse vai jostain luistotunnistimesta kytkimessä tms.