Focus MK4 latausongelmat

Sähkölaitteet, sähköongelmat, johdot, laturit jne.
JiiTeeÄssä
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Elo 2023 09:00

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

_JPA kirjoitti: 02 Tammi 2024 22:20 Tänään oli oma auto taas korjaamolla. Ohjemistoja päivitettiin. JX6T-10C679-CA anturi paikallaan, likaisen näköinen tuskin vaihdettu.
Uusi akku kyllä myytiin, entinen oli testerin mukaan vaihtokunnossa.

Vaihteiston ohjainyksikköönkin olisi ollut päivitys, mutta kuulemma 5 tunnin homma latailla/asentaa. Jäi sitten ensi kertaan.
Laina-autona oli uudehko Fiesta, kaksoiskytkin laatikolla, ja olihan se paljon sulavampi vaihdoiltaan kuin A8.
Toivottavasti tuli kuntoon. Tuota anturin versiota olen miettinyt että liekö edes tuolla lopun koodeilla -CA jne. mitään tekemistä oikean toiminnan kanssa. Minullekin kun SAH vaihtoi varmaan hyllyssä olleen -CB version vaikka -CC:kin on jo olemassa. Edelleen pelannut webasto näillä kovillakin pakkasilla.
Laatikon softapäivitykstä suosittelen, itse olen ollut ihan tyytyväinen laatikkoon päivityskäynnin jälkeen. Ja edellisessä kahdessa autossa oli sentään kehuttu ZF 8HP aski.
Focus Ecoboost 1.5 150hv A8 titanium wagon -20
JiiTeeÄssä
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Elo 2023 09:00

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Edelleen jatkaa sähköhallinnan kannalta vahvasti Fiikus, -30C pakkasviikko mentiin lyhyellä ajolla webasto joka päässä pöhisten, ylläpitolaturia en ole edelleenkään käyttänyt huollon jälkeen. Etäkäynnistyksella antanut käydä ennen ajoa jonkun aikaa samalla kun webasto pöhisee.
Sen sijaan lämmönjako nyrjähti, matkustajalle puhaltaa niin viileää että ei enää kabiini lämpene normaalisti :(

Mahdollisuuksiahan on läppämoottori, jokin anturi- tai softavika, tukkeutunut kenno. SAH teki yhden kierroksen valohoitoa, ei tullut kuntoon "lämmönsäätimien kalibroinnilla"... Vielä olisi takuuta 2000km matkan ajan.
Focus Ecoboost 1.5 150hv A8 titanium wagon -20
_JPA
Viestit: 279
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

JiiTeeÄssä kirjoitti: 03 Tammi 2024 08:56
_JPA kirjoitti: 02 Tammi 2024 22:20 Tänään oli oma auto taas korjaamolla. Ohjemistoja päivitettiin. JX6T-10C679-CA anturi paikallaan, likaisen näköinen tuskin vaihdettu.
Uusi akku kyllä myytiin, entinen oli testerin mukaan vaihtokunnossa.

Vaihteiston ohjainyksikköönkin olisi ollut päivitys, mutta kuulemma 5 tunnin homma latailla/asentaa. Jäi sitten ensi kertaan.
Laina-autona oli uudehko Fiesta, kaksoiskytkin laatikolla, ja olihan se paljon sulavampi vaihdoiltaan kuin A8.
Toivottavasti tuli kuntoon. Tuota anturin versiota olen miettinyt että liekö edes tuolla lopun koodeilla -CA jne. mitään tekemistä oikean toiminnan kanssa. Minullekin kun SAH vaihtoi varmaan hyllyssä olleen -CB version vaikka -CC:kin on jo olemassa. Edelleen pelannut webasto näillä kovillakin pakkasilla.
Laatikon softapäivitykstä suosittelen, itse olen ollut ihan tyytyväinen laatikkoon päivityskäynnin jälkeen. Ja edellisessä kahdessa autossa oli sentään kehuttu ZF 8HP aski.
Nyt on webastolle virtaa riittänyt. Mahdotonta sanoa, että kuinka paljon uuden akun ansiosta ja kuinka paljon ohjelmistopäivitysten ansioista.

Vaihteistoon ei sitten muka ollutkaan ohjelmistopäivitystä. Huolto itse aiemmin kertoi, että vaihteistonohjainyksikköön olisi päivitys, mutta asennus olisi kestänyt tunteja, eikä varattu huoltoaika riittänyt asennukseen. Itse ehdottivat uutta huoltoaikaa päivitykselle, sitten soittelitvat muutama päivä ennen huoltoa, että mitäs meidän pitikään tehdä. Sopeutuksen nollaus ja koeajo oli tehdyt toimenpiteet.
Outoa touhua. :roll:
Viimeksi muokannut _JPA, 30 Tammi 2024 10:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
JiiTeeÄssä
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Elo 2023 09:00

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Täällä taas kääntyi lämmönjakeluasiat niin että lämppärin kenno on nyt tutkittu olevan osittain tukossa. Vaatii kojelaudan irroituksen, ääh... Se että menee edelleen takuuseen ei ihan valtavasti lämmitä kun tuollainen rassaaminen ei varsinaisesti paranna laatua esim. natinoiden osalta jatkossa. Siitäkään ei vielä ole arviota että mikä kennon on tukkinut. Nesteet ovat kirkkaat ja ainakaan minun 1/2v omistuksen aikana nesteitä ei ole tarvinnut lisätä niin että olisi lisätty väärää laatua.
Focus Ecoboost 1.5 150hv A8 titanium wagon -20
_JPA
Viestit: 279
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

_JPA kirjoitti: 30 Tammi 2024 09:12
JiiTeeÄssä kirjoitti: 03 Tammi 2024 08:56

Toivottavasti tuli kuntoon. Tuota anturin versiota olen miettinyt että liekö edes tuolla lopun koodeilla -CA jne. mitään tekemistä oikean toiminnan kanssa. Minullekin kun SAH vaihtoi varmaan hyllyssä olleen -CB version vaikka -CC:kin on jo olemassa. Edelleen pelannut webasto näillä kovillakin pakkasilla.
Laatikon softapäivitykstä suosittelen, itse olen ollut ihan tyytyväinen laatikkoon päivityskäynnin jälkeen. Ja edellisessä kahdessa autossa oli sentään kehuttu ZF 8HP aski.
Nyt on webastolle virtaa riittänyt. Mahdotonta sanoa, että kuinka paljon uuden akun ansiosta ja kuinka paljon ohjelmistopäivitysten ansioista.

Vaihteistoon ei sitten muka ollutkaan ohjelmistopäivitystä. Huolto itse aiemmin kertoi, että vaihteistonohjainyksikköön olisi päivitys, mutta asennus olisi kestänyt tunteja, eikä varattu huoltoaika riittänyt asennukseen. Itse ehdottivat uutta huoltoaikaa päivitykselle, sitten soittelitvat muutama päivä ennen huoltoa, että mitäs meidän pitikään tehdä. Sopeutuksen nollaus ja koeajo oli tehdyt toimenpiteet.
Outoa touhua. :roll:
Outoudet jatkuu.
Sain täyden hyvityksen (Ford Goodwill) maksamastani akun vaihdosta. :thumbup:
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
JiiTeeÄssä
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Elo 2023 09:00

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Hienoa mutta outoa tosiaankin. Oulun Wetteri, virheellisesti, alussa neuvoi ostamaan uuden akun ja se olisi mennyt omasta taskusta. Vaikka autossa takuu.
Focus Ecoboost 1.5 150hv A8 titanium wagon -20
Mk3Mondeo
Viestit: 916
Liittynyt: 22 Maalis 2018 17:12

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja Mk3Mondeo »

JiiTeeÄssä kirjoitti: 30 Tammi 2024 09:21 Täällä taas kääntyi lämmönjakeluasiat niin että lämppärin kenno on nyt tutkittu olevan osittain tukossa. Vaatii kojelaudan irroituksen, ääh... Se että menee edelleen takuuseen ei ihan valtavasti lämmitä kun tuollainen rassaaminen ei varsinaisesti paranna laatua esim. natinoiden osalta jatkossa. Siitäkään ei vielä ole arviota että mikä kennon on tukkinut. Nesteet ovat kirkkaat ja ainakaan minun 1/2v omistuksen aikana nesteitä ei ole tarvinnut lisätä niin että olisi lisätty väärää laatua.
En osaa Fordista sanoa mutta uusi tulokas autokorjauksen tubettajien joukkoon on Simolammikko, joka mainitsi jossakin sivulauseessa, että VAG käyttää paisuntasäilössä jotakin silikaattipussia joka hajotessaan tukkii lämppärin kennon.

Alla olevassa ketjussa keskustellaan myös silikaatista.

https://www.vagarena.fi/index.php?PHPSE ... ic=49817.0

Oma arvaus voisi pikemminkin olla väärän jäähdytysnesteen joutuminen järjestelmään mutta tuskin sitäkään uudehkossa autossa olisi vaihdettu?
tonitu76
Viestit: 16
Liittynyt: 23 Kesä 2020 11:45

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja tonitu76 »

Focuksen akku rupeaa taas hiipumaan eikä tunnu ottavan laturillakaan latausta vastaan. Takuuaikana säädetty ohjelmistoo, vaihdettu BMS sekä akku ja nyt kovilla pakkasilla ei tarvitse webastoa enään käyttää. Ctekin ylläpitolaturilla tänään ladattu akkua ja lähtötilanteessa OBD:n kautta Battery State Charge 29% ja latauksen jälkeen 38%. Lataus jäi kesken vaiheessa 7, mutta laturi ehti olla akussa kiinni n.6 tuntia. Nollattu myös BMS ja täytynee huomenna koittaa tehdä autolla pidempi lenkki. Mikäs neuvoksi? Uusi akku vai ottaa akku sisätiloihin lämpiämään ja ladata akku sisällä akkulaturilla?
_JPA
Viestit: 279
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja _JPA »

Jos se latausjärjestelmä on sekaisin, niin oman kokemuksen mukaan akku ei ainakaan ajamalla lataudu. Esim. 4,5 tuntia ajoa päivässä ja seuraava aamuna ei ollut webastolle virtaa.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
ynjevi
Viestit: 561
Liittynyt: 14 Huhti 2012 19:23

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja ynjevi »

Näillä pakkasilla akku ottaa huonosti latausta vastaan. Jännitteen pitäisi olla korkeampi. Paras olisi ottaa akku lämpimään ja ladata vasta kun se on lämminnyt.
Ex Ford Mondeo 1,8 TDCi 2009
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

Mä vaihdoin puolitoista vuotta takaperin AGM akun ja kaikki ongelmat loppui siihen.
Nostin tavoitetason 95%:iin ja vaihdon akkutyypiksi AGM.
Pitkilä matkoilla se oikeasti saavuttaa yli 90% tasoja eikä normaalikäytössä laske koskaan alle 70%

Yleensä liikutaan 75-90% välillä
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
tonitu76
Viestit: 16
Liittynyt: 23 Kesä 2020 11:45

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja tonitu76 »

PiuhaPoikki kirjoitti: 11 Helmi 2024 20:04 Mä vaihdoin puolitoista vuotta takaperin AGM akun ja kaikki ongelmat loppui siihen.
Nostin tavoitetason 95%:iin ja vaihdon akkutyypiksi AGM.
Pitkilä matkoilla se oikeasti saavuttaa yli 90% tasoja eikä normaalikäytössä laske koskaan alle 70%

Yleensä liikutaan 75-90% välillä
Obdlinkillä ja Forscanilla onnistunee nuo muutokset? Voitko laittaa yksityisviestillä vinkkiä tai kuvakaappauksia asetuksista.

Akku on varmaan tällä hetkellä kolmisen vuotta vanha, kun takuun aikana se kerran vaihdettiin. Pitääpä miettiä tuota akkumallia tilalle, jos ei tuo akku tokene yön yli latauksella.
PiuhaPoikki
Viestit: 1168
Liittynyt: 22 Loka 2012 21:56

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja PiuhaPoikki »

tonitu76 kirjoitti: 11 Helmi 2024 22:18 Obdlinkillä ja Forscanilla onnistunee nuo muutokset? Voitko laittaa yksityisviestillä vinkkiä tai kuvakaappauksia asetuksista.

Akku on varmaan tällä hetkellä kolmisen vuotta vanha, kun takuun aikana se kerran vaihdettiin. Pitääpä miettiä tuota akkumallia tilalle, jos ei tuo akku tokene yön yli latauksella.
Forscanilla. Kuvakaappauksia ei ole mutta tämän videon ohjeita soveltamalla onnistuu: https://www.youtube.com/watch?v=8TIwrnj6NMM&t=14s
Focus Vagon Titanium 2,0 ecoblue M6 2019
Focus Vagon 1,6tdci 2010
Ex. Transit Connect 1,8tdci
tonitu76
Viestit: 16
Liittynyt: 23 Kesä 2020 11:45

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja tonitu76 »

Forscan näyttääkin tarvivan tuon extended lisenssin, mutta standardilisenssillä Forscan näyttää BATT_SOC prosentin nollaksi. Onko tämä normaalia vai vaatiiko kyseinen arvo juurikin tuon extended lisenssin?

Ctekin ylläpitolaturilla latailin akkua yön ja varaukset olivat sen jälkeen 78% ja webasto käynnistyy taas. :D
JiiTeeÄssä
Viestit: 9
Liittynyt: 28 Elo 2023 09:00

Re: Focus MK4 latausongelmat

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Mk3Mondeo kirjoitti: 07 Helmi 2024 22:50
JiiTeeÄssä kirjoitti: 30 Tammi 2024 09:21 Täällä taas kääntyi lämmönjakeluasiat niin että lämppärin kenno on nyt tutkittu olevan osittain tukossa. Vaatii kojelaudan irroituksen, ääh... Se että menee edelleen takuuseen ei ihan valtavasti lämmitä kun tuollainen rassaaminen ei varsinaisesti paranna laatua esim. natinoiden osalta jatkossa. Siitäkään ei vielä ole arviota että mikä kennon on tukkinut. Nesteet ovat kirkkaat ja ainakaan minun 1/2v omistuksen aikana nesteitä ei ole tarvinnut lisätä niin että olisi lisätty väärää laatua.
En osaa Fordista sanoa mutta uusi tulokas autokorjauksen tubettajien joukkoon on Simolammikko, joka mainitsi jossakin sivulauseessa, että VAG käyttää paisuntasäilössä jotakin silikaattipussia joka hajotessaan tukkii lämppärin kennon.

Alla olevassa ketjussa keskustellaan myös silikaatista.

https://www.vagarena.fi/index.php?PHPSE ... ic=49817.0

Oma arvaus voisi pikemminkin olla väärän jäähdytysnesteen joutuminen järjestelmään mutta tuskin sitäkään uudehkossa autossa olisi vaihdettu?
Menee off topiciksi mutta jatkanpa tästä (akun hallinta toimii edelleen loistavasti). Eli nyt on vaihdettu lämppärin kenno ja lämpöä tulee taas tasaisesti. Oli huollossa yhden päivän, siinä ajassa kävi kuulemma kaikki ulkona rintapellin ja penkkien välistä, siinä oli kuulemma "vain matot". Selitystä en saanut mikä oli vian aiheuttanut, Fordilla on kuulemma huoltotiedote jostain "lietteen kertymisestä"...

edit: positiivista tässä on se että mistään ei huomaa että noin isoa remppaa on tehty, ei pienintäkään jälkeä kabiinissa, eikä natinoita ilmaantunut
Focus Ecoboost 1.5 150hv A8 titanium wagon -20
Vastaa Viestiin