Sivu 1/3

Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 02 Touko 2020 23:47
Kirjoittaja jari k
Vissiin jonkin verran näitä on menny? Itellä meni ainakin turbo sököksi varoittelematta, muusta ei vielä tiedä. Auto on huollettu ajallaan ja autoliikkeestä ostettu maliskuun puolessavälissä ja ajoa tullu n3000km tuona aikana viimeisin huolto oli jakopää, vesipumppu ja termostaatti. Mittarissa oli 200200 km oston aikana ja nyt aikalailla 203000km jollon ylämäessä loppui veto, ja alkoin nykimään, kuin kaasuläppäkotelo oireili volvossa vuosia sitten. Pääsin valutteleen onneksi appiukon korjaamolle ja nyt odotellaan tarkempia vikoja, kun vkl on ohi.

Mitenköhän käy kun alkaa SAKA.n kanssa asiasta keskusteleen, sakavarmaa en ottanu, mutta kai näille nyt jonkin sortin takuu annetaan?

Päivittelen tilannetta tänne, kun tiedän enemmän. Jos oliskin niin kauhea tuuri, että pääsis pelkän turbon uusimisella, näytti olevan 400-700 väliin jos jonkin näköstä härveliä. Samalla isompaa fööniä niin vetää paremmin venettä perässä :?:

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 03 Touko 2020 09:08
Kirjoittaja Renee
Ostaessa oli se piilovika joka tuli 3000kn jälkeen esiin.
Normaalisti noi turbot pitää huoltaa 220-240 tkm kohdilla tapauksesta riippuen. Huollossa ei varmaan katsota turbon kuntoa onko välystä laakereissa ja muita hommia. Jos firma korjaa niin se 50/50% on vastuut.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 03 Touko 2020 09:55
Kirjoittaja Toxox
Kyllähän sen olisi vähän kauemmin pitänyt kestää. Jos Sakassa pilkulleen noudatetaan 200tkm rajaa, niin sakavarmaa ei olisi saanutkaan.
Tuostakin vaikea sanoa onko virhe ollu jo ostaessa.

https://www.kkv.fi/Tietoa-ja-ohjeita/Vi ... tot/ahdin/

Kallista on ekoautoilu, eipä nykyautoilla ajeta enää kymmeniä vuosia.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 03 Touko 2020 23:36
Kirjoittaja jari k
Juu, huomenna saa alkaa selvitteleen, että haluavatko auton jonnekkin kumppani korjaamolle, vai mitenkä edetään. Toivottavasti kaikki menee suht ok, ettei aleta ettiin jotain porsaanreikiä. Ei krllään foorumilaisella ole tietotaitoa lukea vikakoodit tuosta jollain fordin omalla testerillä? Auto Nokialla.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 04 Touko 2020 09:41
Kirjoittaja JiiHoo
Vaimon kärrystä (tosin Ecoboost 1.0 125 hv vm. 2013) meni turbo vaihtoon n. 180 000 km:n kohdalla/kuuden vuoden iässä. Auto toimi normaalisti, mutta pakoputkesta tuli maailmanlopun hajut, kun öljyä paloi pakosarjassa. Korotetulla tyhjäkäynnillä puski savua. Mitään vikailmoituksia ei tullut.

Turbo vaihtamalla oire poistui.

Kulutusosa tuokin.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 04 Touko 2020 10:32
Kirjoittaja Renee
Kun noita vaihtureita ostetaan joissa turbo. Niin edellinen omistaja ei varmaan pahemmin käyttele tuota jälkikäyttöä. Motarilta suoraan sammutetaan moottori niin siinä turbon laakerit kiittää. Tietoisku.
http://www.autowiki.fi/index.php/J%C3%A ... 4ytt%C3%B6

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 04 Touko 2020 11:42
Kirjoittaja jari k
No niin. Tuli @ sakaltaja valitettavasti emme pysty tulemaan korjauskuluissa vastaan, km määrä ja auton ikä. Ajoin n.3000km autolla ja hajos, kaupat tehty 13.3 vappuaattona sano turbo ittensä irti. No soittelin aluepäällikölle ja korjausarvion kun toimitan, niin katsotaan uudelleen. Ainakin sai päälliköltä hyvää palvelua.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 04 Touko 2020 11:48
Kirjoittaja saksoboy
Renee kirjoitti: 04 Touko 2020 10:32 Kun noita vaihtureita ostetaan joissa turbo. Niin edellinen omistaja ei varmaan pahemmin käyttele tuota jälkikäyttöä. Motarilta suoraan sammutetaan moottori niin siinä turbon laakerit kiittää. Tietoisku.
http://www.autowiki.fi/index.php/J%C3%A ... 4ytt%C3%B6
Tämä on taas näitä esson baarin juttuja joilla ei normaalissa elämässä ole mitään perää ellet sitten aja radalla ja siitä täydestä vauhdista aja varikolle usemman kerran. Kukaan normaalissa elämässä ja liikenteessä ei sammuta suoraan moottoritie ajosta moottoria. Sun täytyy ensin ajaa liittymästä ulos motarilta jolloin suurin osa ihmisistä käyttää moottorijarrutusta joka jäähdyttää erittäin tehokkaasti moottoria ja sitä myöden turboa. Tavalliset autot ovat ns.optimoitu jo tehtaalta osakaasu ajoon moottoritie nopeuksissakin jolloin kuormitus turbolle ei ole 100% luokkaa (ellei sulla sitten ole autoa jolla joudut ajamaan kaasu lattiaa vasten ylläpitääksesi moottoritie nopeutta) Ja jos kyse olisi turbojen hajoamisessa siitä ettei niitä jälkikäytetä olisi turbojen hajoamiset paljon yleisempiä.
Voisin jopa väittää että jos 100 kadunmieheltä kysytään jälkikäyttääkö he autoa olisi kyllä vastausten määrä tyyliin 2 kpl.

Todennäköisempi syy bensaturbon porsimiselle on öljyt. Eli liian pitkät öljynvaihtovälit tai väärät öljyt tai jossain vaiheessa öljyt ollut vähissä. Yksi vaihtoehto voi olla ihan että se turbo ei saa riittävästi sitä öljyä johtuen tukkeutuneesta öljylinjasta.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 04 Touko 2020 12:00
Kirjoittaja saksoboy
jari k kirjoitti: 04 Touko 2020 11:42 No niin. Tuli @ sakaltaja valitettavasti emme pysty tulemaan korjauskuluissa vastaan, km määrä ja auton ikä. Ajoin n.3000km autolla ja hajos, kaupat tehty 13.3 vappuaattona sano turbo ittensä irti. No soittelin aluepäällikölle ja korjausarvion kun toimitan, niin katsotaan uudelleen. Ainakin sai päälliköltä hyvää palvelua.
Tässäkin kohtaa korvausasioissa vastaantulemisesta ei ole yksiselitteistä kaavaa mutta kyllä siellä pitäisi jonkin verran tulla vastaan kun katsoo kuluttajasuoja viranomaisten päätöksiä. yleisesti ottaen korvausvelvollisuus käytetyissä autoissa pienenee huomattavasti kun autolla on 10v ikää tai yli 200k kilometrejä.
Mutta suhtaudu tähän SAKAn ekaan vastaukseen sillä mielellä että ne vain kokeilee luopuisitko omasta kanteesta joten määrätietoisesti vain ylläpidä keskustelu yhteyttä hyvässä hengessä suututtamatta vastapuolta. Sieltä voi tulla vielä selittelyjä että heillä ei ole ollut mahdollisuutta vaikuttaa korjauskustannuksiin tai mahdollisuutta itse todeta rikkoitunutta turboa ja sen myötä he eivät voi olla 100 varma oliko turbon vaihto tarpeen.

Mutta hae jonkin asteinen jälkikorjausarvio turbon rikkoitumisen todentaneelta korjaamolta ja toimita se SAKAlle.
Realistinen odotus korjauskustannuksien korvaamiselle kohdallasin on 25-50% oman näkemykseni suhteen.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 04 Touko 2020 12:28
Kirjoittaja Renee
Nyt Esson baarinmiehet on päässyt lehteen.
https://www.is.fi/autot/art-2000001227207.html?cs=email

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 04 Touko 2020 13:37
Kirjoittaja Focus_2.0
Nykyautojen start-stop sammuttaa koneen kun esim. motarilta pysähdyt suoraan valoihin. Ei paljon jälkikäyttöä ole.

Ei kannata niellä ensimmäistä vastausta. Liikkeestä ostettaessa hyvät mahdollisuudet saada korjattua liikkeen piikkiin. Autohan hajosi nopeasti heti ostopäivän jälkeen.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 04 Touko 2020 15:41
Kirjoittaja focst
Renee kirjoitti: 04 Touko 2020 10:32 Kun noita vaihtureita ostetaan joissa turbo. Niin edellinen omistaja ei varmaan pahemmin käyttele tuota jälkikäyttöä. Motarilta suoraan sammutetaan moottori niin siinä turbon laakerit kiittää. Tietoisku.
http://www.autowiki.fi/index.php/J%C3%A ... 4ytt%C3%B6
Näissä on nestejäähdytetty turbo ja kiertovesipumppu huolehtii että neste kiertää vaikka moottori sammuu.. moottorin lämpötilan mukaan..

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 04 Touko 2020 16:06
Kirjoittaja Renee
Monesti noi jutut tehnyt vaikka 32 vuotta merillä että ne lämmöt tasaantuu moottorissa kun alus tulee satamaan. Toimii myöskin autoissa ei ainakaan siitä mene rikki.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 04 Touko 2020 21:25
Kirjoittaja jari k
No soitta aluepäällikölle autto kummasti, 300e antavat hyvitystä korjauskustannuksissa, onneksi pystyy itse tekemään, niin n.puolet ahtimesta tuo summa kattaa. Appiukolle sitte pullo jallua ja on tyytyväinen. Varmaan vielä sais tivattua rahaa lisää, mutta jos tuolla turbonvaihdolla selviää, niin antaa olla.

Melkein tekisi mieli sille reklamaatiokäsitteliälle laittaa spostia, että mitenköhän se oiken meni, antoi ymmärtää näin

"Hei,

Kiitos yhteydenotostanne, ja ikävä kuulla että autossa on ilmennyt ongelmia.

Käytetyissä autoissa on aina hyvä varautua yllättäviinkin huolto-, ja korjaustoimenpiteisiin. Auton ikä ja kilometrit huomioiden, emme valitettavasti pysty osallistumaan ilmoittamiesi vikojen mahdollisiin korjauskustannuksiin perustuen osien laskennalliseen kestoikään.

​Palvelevin terveisin,

"Noname"
Jälkimarkkinointi

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 04 Touko 2020 21:30
Kirjoittaja Renee
Kiva juttu varmaakin haluavat kauppaa tehdä toistekkin.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 04 Touko 2020 22:06
Kirjoittaja saksoboy
jari k kirjoitti: 04 Touko 2020 21:25 No soitta aluepäällikölle autto kummasti, 300e antavat hyvitystä korjauskustannuksissa, onneksi pystyy itse tekemään, niin n.puolet ahtimesta tuo summa kattaa. Appiukolle sitte pullo jallua ja on tyytyväinen. Varmaan vielä sais tivattua rahaa lisää, mutta jos tuolla turbonvaihdolla selviää, niin antaa olla.

Melkein tekisi mieli sille reklamaatiokäsitteliälle laittaa spostia, että mitenköhän se oiken meni, antoi ymmärtää näin

"Hei,

Kiitos yhteydenotostanne, ja ikävä kuulla että autossa on ilmennyt ongelmia.

Käytetyissä autoissa on aina hyvä varautua yllättäviinkin huolto-, ja korjaustoimenpiteisiin. Auton ikä ja kilometrit huomioiden, emme valitettavasti pysty osallistumaan ilmoittamiesi vikojen mahdollisiin korjauskustannuksiin perustuen osien laskennalliseen kestoikään.

​Palvelevin terveisin,

"Noname"
Jälkimarkkinointi
Tää on nähty niin monet kerrat automyyjien osalta. "Kiellä eka kaikki ja kokeile luovuttaako asiakas. jos ei niin lupaa melkein sen mitä normaalisti annettaas ja kokeile riittääkö se asiakkaalle."

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 23 Touko 2020 15:17
Kirjoittaja jari k
Tästä nyt kehitty sitten isompikin juttu, moottori on rikki, ahdin on ehjä. 2ja3 sylinterissä ei puristuksia ja bensaa öljyn seassa. No nyt auto kasaan ja alkaa autoliikkeeseen soitteleen, sillä ei tuota ilman isoa remonttia saada kuntoon. N.3000km kesti itsellä.

Millanenha soppa vielä syntyy autoliikkeen kanssa, mielelläni purkaisin kaupat ja s-maxia dieselillä alle.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 23 Touko 2020 15:38
Kirjoittaja Toxox
jari k kirjoitti: 23 Touko 2020 15:17 Tästä nyt kehitty sitten isompikin juttu, moottori on rikki, ahdin on ehjä. 2ja3 sylinterissä ei puristuksia ja bensaa öljyn seassa. No nyt auto kasaan ja alkaa autoliikkeeseen soitteleen, sillä ei tuota ilman isoa remonttia saada kuntoon. N.3000km kesti itsellä.

Millanenha soppa vielä syntyy autoliikkeen kanssa, mielelläni purkaisin kaupat ja s-maxia dieselillä alle.
Se on sitten melkeinpä moottorin vaihto. Mistähän rikkoutuminen johtui.
Kyllähän autoliikkeen pitäisi tulla aika paljon vastaan, mutta...

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 23 Touko 2020 16:23
Kirjoittaja Fiestalla
Suuttimet? Mutta eikö vikavalo ole missään vaiheessa palanut?

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 23 Touko 2020 17:02
Kirjoittaja Renee
Turbovika muuttui moottoriviaksi. Kuinka ne suuttimet on vaikuttanut moottoriin vikaan. Tuliko liikaa bensaa vain liian vähän vai joutuiko sylinteriin jotain vieraita esineitä suuttimesta. Kuka aluksi teki diaknoosin. Kannatta soirwlla samalle miehelle jonka kansa turbovikaa korjailitte.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 23 Touko 2020 18:58
Kirjoittaja Fiestalla
jospa on vaan mennyt tiiviste sylinterien väliltä... suorasuihkuilla on taipumus muutenkin suihkuttaa bensaa öljyn sekaan.

Kansi irti, niin alkaa selviämään.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 23 Touko 2020 19:33
Kirjoittaja Renee
Onko öljyt ja nesteet sekaisin. Kun ostit auton katsoit öljyt ja öljynkorkin ettei mitään mömmöä pinnoilla. Koskien mahdollista kansivikaa. Tyhjäkäynti oli koko ajan tasainen siinä alle 800.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 23 Touko 2020 23:48
Kirjoittaja jari k
Ensin epäiltiin turboa, mutta turbo tutkittiin ja todettiin ehjäksi, appiukko tuota töidensä ohella on viikonloppuisin kattonu ja nyt tänä vkl sitten mittas paineet, 2&3 sylinterit, ei puristuksia, maanantaina appiukon naapuri tuon jonkun tähystimen, millä kurkkaa tulpanreijistä sisälle.

Ja meni kyllä varoittelematta sitten rikki, ei minkään sortin savutuksia, öljyn kulumista, tai bensan tuoksua koneessa. Nyt bensan haistaa selvästi.

Auto oli kyllä aivan kunnossa, kun tuon ostin. Nesteet yms oli kunnossa, appiukko juuri tuohon jakopään teki js tänään vielä tarkisti, ettei mitään virhettä ole ja ei ollut.

Vikavalo syttyi vasta korjaamon pihassa, ainoa vikakoodi oli pa syöttöön liittyvä.

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 24 Touko 2020 07:59
Kirjoittaja Renee
Maanantaina tule fakta tietoa mikä sylintereissä vikana kun ei paineita kehitä. Appiukko ei testannut öljyn kanssa sylinteripaineita.
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=149209

Re: Mondeo 1.6 ecoboost 2013 ja turbo kaput

Lähetetty: 24 Touko 2020 13:01
Kirjoittaja saksoboy
jari k kirjoitti: 23 Touko 2020 23:48 Ensin epäiltiin turboa, mutta turbo tutkittiin ja todettiin ehjäksi, appiukko tuota töidensä ohella on viikonloppuisin kattonu ja nyt tänä vkl sitten mittas paineet, 2&3 sylinterit, ei puristuksia, maanantaina appiukon naapuri tuon jonkun tähystimen, millä kurkkaa tulpanreijistä sisälle.

Ja meni kyllä varoittelematta sitten rikki, ei minkään sortin savutuksia, öljyn kulumista, tai bensan tuoksua koneessa. Nyt bensan haistaa selvästi.

Auto oli kyllä aivan kunnossa, kun tuon ostin. Nesteet yms oli kunnossa, appiukko juuri tuohon jakopään teki js tänään vielä tarkisti, ettei mitään virhettä ole ja ei ollut.

Vikavalo syttyi vasta korjaamon pihassa, ainoa vikakoodi oli pa syöttöön liittyvä.
valitettavasti pikasella googletuksella jenkkilästä antaa semmosta infoa että näissä 1.6 ecoboosteissa on ollut ongelmia jäähdytysnesteen vuotamisesta sylinteri tilaan eli todennäköinen syyllinen on kansipahvi. Mutta jos oikein huonoa säkää on niin voihan siellä olla mäntäkin hajalla.

Toki sun kohdalla se todennäköisiin syyllinen on varmaan se kansipahvi joka on juurikin pettänyt 2.ja 3. sylinterin väliltä. Polttoaineen kulkeutuminen öljyyn saattaa jopa todistaa että vika on ollut jo ennen ostoasi eli siellä on ollut kansipahvissa "käytävä" missä sylinteripaineet on vuotanut öljytilaan. Toki hieman bensaa kulkeutuu aina myös öljyrenkaidenkin ohi.