Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Turbotaunus
Viestit: 8
Liittynyt: 28 Maalis 2020 10:50

Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"

Viesti Kirjoittaja Turbotaunus »

Moi!

Olisikohan kellään antaa arvauksia mikä voisi aiheuttaa nykimistä moottoritie nopeuksissa?

Eli ongelma ilmenee ainoastaan kun ulkolämpötila on ~10°C tai enemmän. (Testattu on, kolme viikkoa 2x100km päivässä motaria ja neljänä iltapäivänä on lämpötila ollut yli kymmenen)

Vika siis ilmenee tasakaasulla ajaessa (vakkarilla tai ilman), rauhoittuu hetkeksi kun antaa vähän kaasua. Kiihdytyksissä ja tyhjäkäynnissä ei ongelmaa.

Tossa forscanista vähän käppyrää, vinkkejä kaivataan mitä tonne kannattaa ottaa seurantaan vian löytämiseksi.

https://i.imgur.com/NJXvHTO.png
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"

Viesti Kirjoittaja Renee »

Paljon autolla ajettu. Erg puhtaat ja hiukkassuodatin auki että pakokaasut pääsee pois ja päästöpuoli ok.
Hyvät öljyt ei kansi vikaa jäähdytysnesteet pysyy ei painetta järjestelmässä liikaa. Suodatin okja suuytimet toimii hyvin että soppaa tulee hyvällä sumulla sama määrä joka sylinteriin. Yhtään vikakoodia ei anna ja lämpömittari on tolkussa. Joku kampiakselin anturi voi kiukutella jos psikat lämpiää mutta jos vikakoodeja ei ole joku ei sähköinen häikkä on. Se nykiminen tulee moottorista ettei jos automaatti niin siitä. Kun aloitusviestiin noita tietoja olisi kiva saada.
viewtopic.php?f=3&t=55897
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
riikomi
Viestit: 996
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Valitettavasti monikaan käyrien lyhenteistä ei meikäläiselle avaudu, mutta jos seuraavat eivät jo kuvassa ole, niin näitä ehdottaisin:

- moottorin kierrosnopeus
- kaasuläpän asento
- turbon säädön ohjausarvo ja oloarvo
- ahtopaineen ohjausarvo ja oloarvo

Onko vaiva sama myös vitosvaihteella ajaessa?
Turbotaunus
Viestit: 8
Liittynyt: 28 Maalis 2020 10:50

Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"

Viesti Kirjoittaja Turbotaunus »

Renee kirjoitti: 07 Huhti 2020 20:25 Paljon autolla ajettu. Erg puhtaat ja hiukkassuodatin auki että pakokaasut pääsee pois ja päästöpuoli ok.
Hyvät öljyt ei kansi vikaa jäähdytysnesteet pysyy ei painetta järjestelmässä liikaa. Suodatin okja suuytimet toimii hyvin että soppaa tulee hyvällä sumulla sama määrä joka sylinteriin. Yhtään vikakoodia ei anna ja lämpömittari on tolkussa. Joku kampiakselin anturi voi kiukutella jos psikat lämpiää mutta jos vikakoodeja ei ole joku ei sähköinen häikkä on. Se nykiminen tulee moottorista ettei jos automaatti niin siitä. Kun aloitusviestiin noita tietoja olisi kiva saada.
viewtopic.php?f=3&t=55897
Oli vähän puuttellinen avausviesti, myönnettäköön.

Vm 2011, ajettu 240tkm, manuaali.

Viikonloppuna putsattu egr (ei ollut karstaa juuri lainkaan), vaihdettu öljyt+suodatin sekä polttoainesuodatin. Nykiminen alkoi taas iltapäivällä kun oli lämmintä, eli noista ei apua ollut.

Ainut vikakoodi on P0683, eli joku hehkuihin liittyvä. Tulee heti takaisin poiston jälkeen.
Turbotaunus
Viestit: 8
Liittynyt: 28 Maalis 2020 10:50

Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"

Viesti Kirjoittaja Turbotaunus »

riikomi kirjoitti: 07 Huhti 2020 21:45 Valitettavasti monikaan käyrien lyhenteistä ei meikäläiselle avaudu, mutta jos seuraavat eivät jo kuvassa ole, niin näitä ehdottaisin:

- moottorin kierrosnopeus
- kaasuläpän asento
- turbon säädön ohjausarvo ja oloarvo
- ahtopaineen ohjausarvo ja oloarvo

Onko vaiva sama myös vitosvaihteella ajaessa?
Kokeilen noita laittaa lukuun seuraavalla kerralla "kun kelit sallii". Tekee myös vitosella. Nelosella ajelin ~10min 120kmh niin ei nykinyt, mutta alkoi taas hetken päästä kun laittoi kutosen.

Nykiminen ei ole jatkuvaa, saattaa esim nykiä 30s, sitten 2min menee hyvin ja taas nykii 5s-1min jne.. Korjaantuu siis painamalla kaasua heti, mutta kaasuun koskematta on kestänyt noin max minuutin.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"

Viesti Kirjoittaja Renee »

Millä kiwrroksilla se nykiminen alkaa kierroslukumittarin mukaan
5 vaihteella ne kierrokset ei varmaan nouse sinne asti tai jos nousee nykikö silloin.
Ilmaputsari puhdas ja samoin ilmamassamittari MAF on kunnossa ja onko koskaan puhdistettu. Kun normaalisti dieselit ei paljon nypyttele.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Avatar
czr96
Viestit: 114
Liittynyt: 09 Joulu 2013 09:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"

Viesti Kirjoittaja czr96 »

Mulla joskus edellinen kolmoskoppanen Mondeo nyki ärsyttävästi just vain ja ainoastaan matka-ajossa ja vika löytyi kaasupolkimesta. Siellähän on se anturi, joka haistelee polkimen asentoa. Vika korjaantui Jaguarista otetulla varaosapolkimella :D
...Luultavasti en tiiä...
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
Turbotaunus
Viestit: 8
Liittynyt: 28 Maalis 2020 10:50

Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"

Viesti Kirjoittaja Turbotaunus »

Vähän päivitystä tilanteeseen, eilen taas lämmin päivä niin pääsi testailemaan.

MAF-Anturin kun otti irti niin nykimistä ei esiintynyt. Silloin ainakin forscanin mukaan egr on kiinni koko ajan.

Tuossa aloitusviestin kuvassa kaksi ylintä viivaa on egr-asento tietoja, eli menee kiinni auki nykimisen tahtiin.

MAF-anturi on jo aikaisemmin irroitettu ja putsailtu, ei vaikutusta lukemiin. Mitähän noi arvot pitäisi ehjässä olla? Itsellä näyttää esim tyhjäkäynnillä ~9.4 g/s ja jos egr kiinni 16.5 g/s.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"

Viesti Kirjoittaja Renee »

Tuo mafin irroitus kyllä viittaa sen vikaan .Kun auto alkaa toimimaan niilä tehdasasetuksilla ainakin bensakoneissa
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
riikomi
Viestit: 996
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Mahtaako EGR pysyä siis kiinni alle -10C lämpötiloissa?

Pistä väliaikainen sokeointi EGR-putken ja kaasuläppäkotelon liitokseen. Paremman materiaalin puutteessa alumiinisen juomatölkin metalli kelpaa. SIllä lailla saisi eliminoitua/vahvistettua EGR:n osuuden asiaan.
Turbotaunus
Viestit: 8
Liittynyt: 28 Maalis 2020 10:50

Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"

Viesti Kirjoittaja Turbotaunus »

riikomi kirjoitti: 09 Huhti 2020 19:25 Mahtaako EGR pysyä siis kiinni alle -10C lämpötiloissa?

Pistä väliaikainen sokeointi EGR-putken ja kaasuläppäkotelon liitokseen. Paremman materiaalin puutteessa alumiinisen juomatölkin metalli kelpaa. SIllä lailla saisi eliminoitua/vahvistettua EGR:n osuuden asiaan.
Egr on pelissä lämpötilasta riipumatta. Ei onnistu ikävä kyllä tässä vehkeessä egr blokkaaminen noilla konsteilla, menee saman tien limpmodeen.
riikomi
Viestit: 996
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"

Viesti Kirjoittaja riikomi »

^Oletko kokeillut, että limppiin menee? Yleensä auto antaa pelkän vikavalon. Onko autosi MK4 vai MK4.5?
Turbotaunus
Viestit: 8
Liittynyt: 28 Maalis 2020 10:50

Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"

Viesti Kirjoittaja Turbotaunus »

MK 4.5 on tämä. Ja tosiaan heti syttyi vika valo kun auton käynnisti, eikä ottanut kuin 3000 rpm.
riikomi
Viestit: 996
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Taas oppi uutta....MK4 ei mene tuosta limppiin.
riikomi
Viestit: 996
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Jos palataan Forscanin käyriin.... Mahtaakohan niistä nähdä ajallista eroa pyynnön ja toteutuman välillä?

Siis jokin tekijä laittaa koneen säädöt humppaamaan edestakaisin. Löytyisikö käyristä selittäjää sille, minkä toimilaitteen pyyntö on se ensimmäinen muutos, joka saa muutkin arvot heilumaan?
dr500
Viestit: 152
Liittynyt: 09 Kesä 2016 19:21

Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"

Viesti Kirjoittaja dr500 »

Polttoaineen paine paineputkessa voisi olla yksi lokattava asia. Onko arvo normaali vian ilmetessä?
Jos on samanlainen kuin 2.0 tdci, imusarjassa on yhdistetty paine- ja lämpötila-anturi moottorinohjausta varten. Ahtopaine näkyy obd2:llakin. Tosin sitä ahtopainetta ei tasakaasulla paljon tarvita. Pienemmässä koneessa on toinenkin pa-suodatin juuri ennen korkeapainepumppua.
Turbotaunus
Viestit: 8
Liittynyt: 28 Maalis 2020 10:50

Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"

Viesti Kirjoittaja Turbotaunus »

Turbotaunus kirjoitti: 11 Huhti 2020 01:44
riikomi kirjoitti: 09 Huhti 2020 19:25 Mahtaako EGR pysyä siis kiinni alle -10C lämpötiloissa?

Pistä väliaikainen sokeointi EGR-putken ja kaasuläppäkotelon liitokseen. Paremman materiaalin puutteessa alumiinisen juomatölkin metalli kelpaa. SIllä lailla saisi eliminoitua/vahvistettua EGR:n osuuden asiaan.
Egr on pelissä lämpötilasta riipumatta. Ei onnistu ikävä kyllä tässä vehkeessä egr blokkaaminen noilla konsteilla, menee saman tien limpmodeen.
Tähän liityen; Käytin auton ohjelmoinnissa, eli teho-ohjelmointi + EGR off. Nyt kuitenkin forscanilla katsottuna egr toimii samanlailla kuin ennen ohjelmointiakin. Lisäksi koitin nyt uudestaan tulpata sen tuosta mainitsemastasi paikasta --> limpmodeen samantien. Minun järjen mukaan EGR ei ole kyllä nyt ohjelmoitu pois???

Ja pätkimisongelma ennallaan.
riikomi
Viestit: 996
Liittynyt: 22 Kesä 2005 12:39

Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"

Viesti Kirjoittaja riikomi »

Kokeilepa jättää tulppaukseen noin sentin kokoinen reikä. Tuollaisia on myynnissä ebayssä, ja väittävät ettei anna vikavaloa.

Tavoite olisi siis varmistaa, että EGR on syypää.
Turbotaunus
Viestit: 8
Liittynyt: 28 Maalis 2020 10:50

Re: Mondeo Mk4 2.2Tdci nykiminen "lämpimällä"

Viesti Kirjoittaja Turbotaunus »

riikomi kirjoitti: 01 Touko 2020 17:15 Kokeilepa jättää tulppaukseen noin sentin kokoinen reikä. Tuollaisia on myynnissä ebayssä, ja väittävät ettei anna vikavaloa.

Tavoite olisi siis varmistaa, että EGR on syypää.
Nyt on 10mm reikä tulppauksessa, koitin ensin 6 ja 8mm reiällä ja tuli vikavalo. Tiedä sitten onko vaikutusta enää noin isolla reiällä.
Vastaa Viestiin