Sivu 1/1

Rengaspaineanturien toimivuus (TPMS)

Lähetetty: 13 Maalis 2020 22:59
Kirjoittaja ReiluReiska
Mitenkäs Fordeissa on toiminut rengaspaineiden valvontajärjestelmä? Jos yhden renkaan anturi hajoaa, niin tuleeko pieniä vai isoja ongelmia? Saako pidemmäksi ajaksi kuitattua vai pitääkö joka kerta kuitata hälytys kun lähtee ajamaan tai vähän aikaa on ajanut? Voiko laillisesti ohjelmoida kokonaan pois järjestelmän toiminnasta (merkkiliikkeessä) eli ei koskaan hälytä? Kauanko anturit yleensä kestävät Fordeissa?

Itse en arvosta järjestelmää ollenkaan kun suomessa kuitenkin noin puolen vuoden välein vaihdetaan toiset renkaat alle. Muutenkin mielestäni kuuluu "yleissivistykseen" että edes pari kertaa kaudessa katsotaan rengaspaineet myös renkaiden vaihdon jälkeen. Hieman sylettää maksaa huimia hintoja antureista kun niitä alkaa hajoamaan.

https://www.laatuvanne.fi/product/63921 ... urit-4-kpl

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 1cbac27a45

Re: Rengaspaineanturien toimivuus (TPMS)

Lähetetty: 14 Maalis 2020 12:38
Kirjoittaja Renee
On laskettu että anturien akkujen kestoikä on 5 vuotta. Tuosta voi laskeaa kustannukset jos anturi maksaa 50-60€ kipale ,hintaa kertyy kivasti. Toi on turvaväline jonka pitää toimia jos sellainen autoon on asennettu koskee ensiasennusrenkaitaa ainostaan.
Tuossa tulkintaa mitä se ensiasennus vanteet tarkoittaa
Liikenneministeri puuttui asiaan ja pyysi uutta arviota Trafilta. Seurauksena oli se, että Trafi ilmoitti muuttavansa linjaansa Ruotsissa jo omaksutun mukaiseksi. Rengaspainevahtia koskeva määräys koskee vuodenvaihteen jälkeen Suomessakin vain ensiasennusrenkaita. Kun auton renkaat uusitaan, seuraavissa ei rengaspainevahti ole pakollinen. Auton omistaja voi itse päättää, onko hankittavassa rengassarjassa järjestelmä vai ei.

Fordissa aktiivinen eli anturi joka vanteessa erillinen anturi jonka voi vaihtaa toimivaan, Tietysti pitää siihen valvontaan järjestelmään ohjelmoida.
Tuossa pika selostus aktivoinnista lainaus.
On kuitenkin hyvä tiedostaa, että mikäli autossa on painevahtijärjestelmä (erityisesti aktiivinen järjestelmä = erilliset paineanturit jokaisen renkaan sisällä) saattaa olla, että renkaiden kausivaihdon jälkeen TPMS-varoitusvalo jää palamaan. Tämä voi johtua esimerkiksi siitä, että kyseisessä automallissa keskusyksikkö vaatii kausivaihdon yhteydessä uusien sensorien ”uudelleen opettamisen” diagnostiikkatyökalulla. Tällöin on hyvä kääntyä ammattilaisen puoleen varmistaakseen painevahtijärjestelmän oikean toimivuuden.

Tämän hetken tiedon mukaan valtaosa uusista autoista tunnistaa uudet anturit itse ja siten keskusyksikkö nollaa automaattisesti virhetilanteen noin 15 - 20 minuutin ajon jälkeen.

Re: Rengaspaineanturien toimivuus (TPMS)

Lähetetty: 14 Maalis 2020 22:19
Kirjoittaja Ishvan
Alkuperäisiä vastaavia antureita ( sama valmistaja kuin alkuperäisillä) saa reilulla satasella sarja saksasta valmiiksi ohjelmoituna merkki-/mallikohtaiseksi eli tunnistaa tosiaan anturit automaattisesti ilman ylimääräistä jumppaa. En pidä ollenkaan pahana. Itse pidän tästä oikeasta valvonnasta enemmän, kuin ABS-järjestelmään perustuvasta. Nythän voin joka kerta tsekata paineet kun lähtee liikkeelle, jos siihen tuntee pakottavaa tarvetta. Aika halpaa autoilun kokonaiskustannuksissa.

Re: Rengaspaineanturien toimivuus (TPMS)

Lähetetty: 30 Syys 2020 09:40
Kirjoittaja joonash
Ishvan kirjoitti: 14 Maalis 2020 22:19 Alkuperäisiä vastaavia antureita ( sama valmistaja kuin alkuperäisillä) saa reilulla satasella sarja saksasta valmiiksi ohjelmoituna merkki-/mallikohtaiseksi eli tunnistaa tosiaan anturit automaattisesti ilman ylimääräistä jumppaa. En pidä ollenkaan pahana. Itse pidän tästä oikeasta valvonnasta enemmän, kuin ABS-järjestelmään perustuvasta. Nythän voin joka kerta tsekata paineet kun lähtee liikkeelle, jos siihen tuntee pakottavaa tarvetta. Aika halpaa autoilun kokonaiskustannuksissa.
Mikä on tuo valmistaja? Olisiko näihin jotain linkkiä?

Re: Rengaspaineanturien toimivuus (TPMS)

Lähetetty: 30 Syys 2020 20:18
Kirjoittaja Kuugaa
Noita saa merkkiliikkeen tiskiltä melko edullisesti. Maksoin muistaakseni n.70e kahdesta. 250e ei kannata maksaa...(laatuvanne).

Re: Rengaspaineanturien toimivuus (TPMS)

Lähetetty: 08 Loka 2020 19:04
Kirjoittaja Focus_2.0
Saat Saksan ebaysta satasella neljät Fordin oem paineanturit. Focuksessa ei ainakaan näytä renkaan paineita. Hälyttää pelkästään jos jossain vajausta.

Re: Rengaspaineanturien toimivuus (TPMS)

Lähetetty: 27 Marras 2020 20:05
Kirjoittaja Potunville
Tilasin E-baysta TPMS BYPASS laitteen ja hälytykset lakkasivat. Vaatii 2kpl. AA-paristoja, valitsin lithium jotta kestäisivät pitkään. Laite aktivoidaan ohjeen mukaan ja laitetaan hansikaslokeroon. Itsellä autona Focus 2016 laitteita on erimallia eri autoille. Maksoi noin 70€ postikuluineen, you tubesta loytyy asennus ohjeet härpäkkeelle.
https://www.ebay.com/itm/FORD-Focus-C-M ... 2749.l2649

Re: Rengaspaineanturien toimivuus (TPMS)

Lähetetty: 02 Loka 2022 09:32
Kirjoittaja Kuningastonttu
Moikka.

Piti ihan tähän tmps:ään liittyen lähteä kyselemään että onko nämä anturit vuosimallikohtaisia? Vaihdoin tuossa kahden focuksemme (2015 ja 2019) renkaat keskenään ja ei meinaa tunnistaa antureita.

Ajotietokoneelta kun tunnistuttaa anturit niin sanoo että ok, mutta noin 15km ajon jälkeen alkaa mk3.5 valittamaan että antureissa häikkää, vaikka ne toimi moitteetta mk4:ssä. Ei ole tietoa onko oem anturit vai jotkin tarvikemallit.

Netistä katsellessa näkyy myynnissä vain Ford yhteensopivia antureita eikä ole vuosimallia mainittu.

Re: Rengaspaineanturien toimivuus (TPMS)

Lähetetty: 02 Loka 2022 12:02
Kirjoittaja focst
Kuningastonttu kirjoitti: 02 Loka 2022 09:32 Moikka.

Piti ihan tähän tmps:ään liittyen lähteä kyselemään että onko nämä anturit vuosimallikohtaisia? Vaihdoin tuossa kahden focuksemme (2015 ja 2019) renkaat keskenään ja ei meinaa tunnistaa antureita.

Ajotietokoneelta kun tunnistuttaa anturit niin sanoo että ok, mutta noin 15km ajon jälkeen alkaa mk3.5 valittamaan että antureissa häikkää, vaikka ne toimi moitteetta mk4:ssä. Ei ole tietoa onko oem anturit vai jotkin tarvikemallit.

Netistä katsellessa näkyy myynnissä vain Ford yhteensopivia antureita eikä ole vuosimallia mainittu.
Ainakin merkki anturit on eri 2015 ja 2019 mallissa ei toimi ristiin. Tarvike malleista en tiedä.

Re: Rengaspaineanturien toimivuus (TPMS)

Lähetetty: 07 Touko 2023 13:10
Kirjoittaja deezer
2014 -mallisessa Fiestassani on vielä alkuperäiset renkaat. Nyt kuitenkin niin käyttöiän kuin myös kulutuspinnan vuoksi olisi vähitellen aika vaihdattaa ne. Onko siis niin että on 100% varmaa se että vanteissa on anturit, eikä kyseessä ole jokin pyörintään perustuva paineseuranta? Jos vanteissa on anturit, niin näköjään sitten toimivat pidempään kuin 5 vuotta, koska auto osasi sanoa toisen takarenkaan paineen vähäisyydestä.

Pykälien puolesta nuo anturit siis voi jättää pois seuraavan rengaskerran myötä ja pistää normiventtiilit tilalle? Saako tuon systeemin tuolloin deaktivoitua siten että se ei ilmoittele itsestään kun ei lähettimiä löydy?

Pilaako muuten paikka-ainevaahto tai auton omaan varustukseen kuuluvan paikkausnesteen käyttö tuollaisen anturin?
'''''''''
Traficomin mukaan on samantekevää toimiiko tai onko järjestelmä käytössä:

https://www.traficom.fi/sites/default/f ... sto%29.pdf

Mitä taas tulee tuohon paikkaliemeen, niin voi ilmeisestikin käyttää turvallisesti pakkotilanteessa, mutta aine on poistettava mahdollisimman pian ja paikattava rengas asianmukaisesti tai vaihdettava se ehjään. Eli anturi ei tykkää paikka-aineesta pidemmän päälle.

Re: Rengaspaineanturien toimivuus (TPMS)

Lähetetty: 28 Joulu 2023 14:24
Kirjoittaja deezer
Tuo Fiestan TPMS on kyllä aika hassu: Vaihdatin talvipyöriin uudet nastarenkaat ja jätin pois anturit, eli pyysin vaihtamaan tilalle tavalliset venttiilit. Pari kertaa sen jälkeen (ensimmäisen kerran 70 km ajon jälkeen) tuli ruutuun herja "Tyre monitor malfunction Service required". Resetoin nuo pois ja taas sai ajella rauhassa monta viikkoa. Vasta noin 700 km ja 2 kk ajon jälkeen tuo höpsö tajusi mistä on kyse: "Tyre sensors not detected Check manual". No shit, Sherlock.. Resetoin taas, ja eipä ole muutamaan päivää ilmoitusta näkynyt.

Eipä siis tosiaan ole nöpön nuuka tuo systeemi, kun pyörien vaihdon jälkeen sai ajaa noin 70 km ennenkuin tuli mitään herjaa, ja vasta 700 km jälkeen järjestelmä ymmärsi mistä on ihan oikeasti kyse. Ilmeisesti muun merkkisissä autoissa auto huomaa heti jos sensoreita ei ole?