Focus MK1 zetec 1.6 bensa kylmäkäynnistys temppuilee
Lähetetty: 02 Joulu 2019 19:47
Focus 1.6 zetec bensa -00 automaatti hatchback
Auto on lähtenyt 9 vuotta putkeen hyvin käyntiin kun vain avaimesta kääntää säällä kuin säällä. Nyt viimeisen kuukauden aikana lähellä pakkasrajaa kylmäkäynnistys on hieman temppuillut, mutta aina on lähtenyt käyntiin. Eli startti pyörittää iloisesti, mutta itse moottorin käynti aluksi huonoa. On saattanut jopa sammua mutta toisella yrityksellä on jäänyt käyntiin. Yleensä lupailee tai käy huonosti ja ikäänkuin 2-10s viiveellä kaikki pytyt alkavat käymään kunnolla alku "röpötysten" jälkeen. Jos välittömästi lähtee liikkeelle moottorin käydessä tasaisesti niin joskus vielä 50 metriä ajattaessa saattaa olla jotain pientä nykimistä, mutta sitten auto toimii hyvin. Vain alku kylmäkäynnistys hieman takkuilee, mutta muuten auto toimii hyvin. Kulkee tasaisesti ja tehot on tallella kun ajaa pidemmänkin matkan. Ei mitään nykimisiä ja kiihtyy hyvin. Kun auton käynnistää kylmänä, antaa käydä MINUUTIN, sammuttaa ja käynnistää taas uudestaan "kylmänä", niin lähtee hienosti välittömästi käyntiin. Jos auto on lohkolämmittimen piuhassa (moottori ehkä +30c) niin ei mitään ongelmia eli lähtee nopeasti hienosti käymään ilman röpötyksiä yön yli seuraavana päivänä. Moottorin lämpötila tuntuu olevan selvä seikka joka vaikuttaa paljon kylmäkäynnistykseen. Lähinnä pelkään kun on -20c niin en saakaan enään autoa käyntiin?
Yritetty:
- Luettu vikakoodit, ei vikakoodeja
- Vaihdettu tulpat, säädetty pikkuisen pienemmälle kipinäväli eli 0.9mm kun normi 1mm. Sytytysjohdot on vielä vanhat ehkä 60 000km ajettu. Jotenkin vaikea uskoa että vika löytyisi sytytyspuolelta kun VAIN LYHYT ALKU aiheuttaa ongelmia. Muuten ei mitään nykimis/paukkimis ongelmia. Luulisi että sytytyspuoli pätkisi muissakin tilanteissa ja tallentaisi myös jossain vaiheessa vikakoodia? Kokemusta aikaisemmin vanhoista sytytystulpista jolloin pätki ajossa, sytytti moottorivaloa välillä ja tuli vikakoodiksi "misfire cylinder 3" eli kipinä puuttuu (välillä). Tulppien vaihdosta jo ehkä 3kk joten reilusti ennen kylmiä kelejä ja ongelma katosi.... samoilla johdoilla.
- Koitettu vikakoodinlukijalla katsoa arvoja mitä moottorin puolelta näyttää. Mittaus hetkellä oli ulkona +7c kun tuli mieleeni että jos ECU saa väärät lämpötila-arvot. Tulos moottorin kansi +7c ja myös ilmamassamittari +7c eli pitäisi saada oikeat lämpötila-arvot. Pitäisikö johonkin vikakoodilukijan arvoon kiinnittää erityistä huomiota kun en oikein muiden arvoista tiedä varmasti mitä niiden pitäisi näyttää?
- Etsitty imuvuotoja, jarrucleaner pitäisi nostaa tyhjäkäynnillä kierroksia imuvuotoon osuessaan, ei vaikutusta.
- Akku vuoden vanha, joten tuskin sekoittaa sähköpuolta kuten joskus harvoin vanha akku saattaa jotain sekoittaa (uudemmissa autoissa)?
- Moottorin ilmansuodatin vuoden vanha ja ehkä 10 000km ajettu joten ei pitäisi olla tukossa. Katsottu silmämääräisesti ja puhdistettu koputtelemalla. Yleensä varmaan aiheuttaa muuta ongelmaa tukkeutuessan kuin kylmäkäynnistys ongelmia?
- Polttoainesuodatin on ehkä 10v vanha, mutta jos olisi menossa tukkoon niin luulisi että KIIHDYTYKSISSÄ tulisi enemmän ongelmaa (pätkimistä, tehojen lasku?) kun pitäisi paljon polttoainetta virrata läpi? Kokeiltu myös avainvirrat kääntää 3x useamman ja käynnistää (polttoainepumppu nostaa varmasti paineet).... useampana aamuna, ei vaikutusta kylmäkäynnistämiseen. Ja jos kerran lämpimillä ilmoilla (kone) aina lähtee hyvin käyntiin niin ei pitäisi olla tällöin bensansuodattimesta kyse?
- Tyhjäkäyntiventtiili irroitettu, oli puhdas, puhdistettu lisää ja liikkuu hyvin.
Epäilykset:
- Voiko sytytyspuola lämmetä nopeasti ja alkaa taas toimimaan hyvin? Siis joku minimaalinen hiuksen hieno katkos kylmänä? Tähän mennessä hajonnut kaksi puolaa niin että käy sitten koko ajan 3-4 pytyllä, mutta useinmiten vain kolmella.
- Voiko imuvuoto olla jossain piilossa esim. jarrutehostimella eli sieltä kautta imuvuoto pieni? Auton seisottua yön yli poljin tuntuu aina "voimakkaalta" muutaman polkaisun kun kone ei käy joten tuskin karkaa alipaine (ilmaa) sieltä moottoriin?
- Ilmamassamittari ei toimi oikein sekoittaen ruiskutuksen mutta jotenkin suht nopeasti moottori osaa korjata oikeat arvot? Voisin kokeilla vielä ottaa ilmamassamittarin töpselin irti vaikuttaako tilanteeseen ja käynnistää. Mahtaako olla edes kovinkaan suurta painoarvoa ruiskutuksia laskettaessa ilmamassamittarilla KYLMÄKÄYNNISTYKSESSÄ? Ilmamassamittari irroitettu ja puhdistettu sen lanka sille tarkoitetulla aineella pari vuotta sitten. Luulisi että näkyisi selvästi myös polttoaineen kulutuksessa jos ilmamassamittari olisi rikki?
- Onko moottorissa jotain erillistä kylmäkäynnistys järjestelmää? Rele, anturi jne? Jotain mikä voisi sekoittaa nimenomaan kylmäkäynnistyksen?
- Hydrauliventtiilit ei toimi kylmänä oikein? Pikkuisen lämpöä ja öljynpainetta niin avautuu/sulkeutuu normaalisti? Mutta luulisi että lohkolämmitettynäkin temppuilisi jos olisi jotenkin öljyistä kiinni? Moottoriöljyillä ajettu noin 5000 km ja fordin omaa mitä olen monta vuotta käyttänyt. Mitään selvää ylimääräistä/erilaista ääntä ei kuulu kun koittaa kuunnella. Kilsoja moottorilla ehkä nyt 221 000km, ei koskaan tietääkseni avattu (uusittu hydrauliikkaosia).
- Nokka/kampi-akselin asentoanturi temppuilee vanhuuttaan kun voltit tippuu alas käynnistysmoottorin takia ja antaa hieman väärää arvoa ECULLE?
- Kaasuläpässä roska/mönjää (onko sellaista tässä moottorissa?) ja jää hieman raolleen sekoittaen kylmäkäynnistystä?
- Polttoainepaineet laskeneet esim. säädin päästää paluupuolelle liian herkästi? Ei mahdollisuutta mitata kuin viemällä ammattilaiselle. Luulisi että kovalla kiihdytyksellä tämä näkyisi isommilla kierroksilla että tehot tippuu kun syötetään paljon polttoainetta koneeseen?
Kommentti:
Ja ainahan on mahdollista että sytytysjohdot uusimmalla ongelma katoaa vaikken siihen meinaakkaan uskoa kun kerran vain LYHYT ALKU moottori kylmänä on tässä se ongelma. ;D Autosta olisi tarkoitus luopua noin vuoden päästä joten vältän "ylimääräisen" ostamista. Kysytään nyt ensin kuitenkin jos olisi jokin MUU juttu. Googlettamalla en ole vastausta löytänyt vaikka valtavasti kyllä muuta juttua focus mk1 käyntiongelmista englanniksi.
Auto on lähtenyt 9 vuotta putkeen hyvin käyntiin kun vain avaimesta kääntää säällä kuin säällä. Nyt viimeisen kuukauden aikana lähellä pakkasrajaa kylmäkäynnistys on hieman temppuillut, mutta aina on lähtenyt käyntiin. Eli startti pyörittää iloisesti, mutta itse moottorin käynti aluksi huonoa. On saattanut jopa sammua mutta toisella yrityksellä on jäänyt käyntiin. Yleensä lupailee tai käy huonosti ja ikäänkuin 2-10s viiveellä kaikki pytyt alkavat käymään kunnolla alku "röpötysten" jälkeen. Jos välittömästi lähtee liikkeelle moottorin käydessä tasaisesti niin joskus vielä 50 metriä ajattaessa saattaa olla jotain pientä nykimistä, mutta sitten auto toimii hyvin. Vain alku kylmäkäynnistys hieman takkuilee, mutta muuten auto toimii hyvin. Kulkee tasaisesti ja tehot on tallella kun ajaa pidemmänkin matkan. Ei mitään nykimisiä ja kiihtyy hyvin. Kun auton käynnistää kylmänä, antaa käydä MINUUTIN, sammuttaa ja käynnistää taas uudestaan "kylmänä", niin lähtee hienosti välittömästi käyntiin. Jos auto on lohkolämmittimen piuhassa (moottori ehkä +30c) niin ei mitään ongelmia eli lähtee nopeasti hienosti käymään ilman röpötyksiä yön yli seuraavana päivänä. Moottorin lämpötila tuntuu olevan selvä seikka joka vaikuttaa paljon kylmäkäynnistykseen. Lähinnä pelkään kun on -20c niin en saakaan enään autoa käyntiin?
Yritetty:
- Luettu vikakoodit, ei vikakoodeja
- Vaihdettu tulpat, säädetty pikkuisen pienemmälle kipinäväli eli 0.9mm kun normi 1mm. Sytytysjohdot on vielä vanhat ehkä 60 000km ajettu. Jotenkin vaikea uskoa että vika löytyisi sytytyspuolelta kun VAIN LYHYT ALKU aiheuttaa ongelmia. Muuten ei mitään nykimis/paukkimis ongelmia. Luulisi että sytytyspuoli pätkisi muissakin tilanteissa ja tallentaisi myös jossain vaiheessa vikakoodia? Kokemusta aikaisemmin vanhoista sytytystulpista jolloin pätki ajossa, sytytti moottorivaloa välillä ja tuli vikakoodiksi "misfire cylinder 3" eli kipinä puuttuu (välillä). Tulppien vaihdosta jo ehkä 3kk joten reilusti ennen kylmiä kelejä ja ongelma katosi.... samoilla johdoilla.
- Koitettu vikakoodinlukijalla katsoa arvoja mitä moottorin puolelta näyttää. Mittaus hetkellä oli ulkona +7c kun tuli mieleeni että jos ECU saa väärät lämpötila-arvot. Tulos moottorin kansi +7c ja myös ilmamassamittari +7c eli pitäisi saada oikeat lämpötila-arvot. Pitäisikö johonkin vikakoodilukijan arvoon kiinnittää erityistä huomiota kun en oikein muiden arvoista tiedä varmasti mitä niiden pitäisi näyttää?
- Etsitty imuvuotoja, jarrucleaner pitäisi nostaa tyhjäkäynnillä kierroksia imuvuotoon osuessaan, ei vaikutusta.
- Akku vuoden vanha, joten tuskin sekoittaa sähköpuolta kuten joskus harvoin vanha akku saattaa jotain sekoittaa (uudemmissa autoissa)?
- Moottorin ilmansuodatin vuoden vanha ja ehkä 10 000km ajettu joten ei pitäisi olla tukossa. Katsottu silmämääräisesti ja puhdistettu koputtelemalla. Yleensä varmaan aiheuttaa muuta ongelmaa tukkeutuessan kuin kylmäkäynnistys ongelmia?
- Polttoainesuodatin on ehkä 10v vanha, mutta jos olisi menossa tukkoon niin luulisi että KIIHDYTYKSISSÄ tulisi enemmän ongelmaa (pätkimistä, tehojen lasku?) kun pitäisi paljon polttoainetta virrata läpi? Kokeiltu myös avainvirrat kääntää 3x useamman ja käynnistää (polttoainepumppu nostaa varmasti paineet).... useampana aamuna, ei vaikutusta kylmäkäynnistämiseen. Ja jos kerran lämpimillä ilmoilla (kone) aina lähtee hyvin käyntiin niin ei pitäisi olla tällöin bensansuodattimesta kyse?
- Tyhjäkäyntiventtiili irroitettu, oli puhdas, puhdistettu lisää ja liikkuu hyvin.
Epäilykset:
- Voiko sytytyspuola lämmetä nopeasti ja alkaa taas toimimaan hyvin? Siis joku minimaalinen hiuksen hieno katkos kylmänä? Tähän mennessä hajonnut kaksi puolaa niin että käy sitten koko ajan 3-4 pytyllä, mutta useinmiten vain kolmella.
- Voiko imuvuoto olla jossain piilossa esim. jarrutehostimella eli sieltä kautta imuvuoto pieni? Auton seisottua yön yli poljin tuntuu aina "voimakkaalta" muutaman polkaisun kun kone ei käy joten tuskin karkaa alipaine (ilmaa) sieltä moottoriin?
- Ilmamassamittari ei toimi oikein sekoittaen ruiskutuksen mutta jotenkin suht nopeasti moottori osaa korjata oikeat arvot? Voisin kokeilla vielä ottaa ilmamassamittarin töpselin irti vaikuttaako tilanteeseen ja käynnistää. Mahtaako olla edes kovinkaan suurta painoarvoa ruiskutuksia laskettaessa ilmamassamittarilla KYLMÄKÄYNNISTYKSESSÄ? Ilmamassamittari irroitettu ja puhdistettu sen lanka sille tarkoitetulla aineella pari vuotta sitten. Luulisi että näkyisi selvästi myös polttoaineen kulutuksessa jos ilmamassamittari olisi rikki?
- Onko moottorissa jotain erillistä kylmäkäynnistys järjestelmää? Rele, anturi jne? Jotain mikä voisi sekoittaa nimenomaan kylmäkäynnistyksen?
- Hydrauliventtiilit ei toimi kylmänä oikein? Pikkuisen lämpöä ja öljynpainetta niin avautuu/sulkeutuu normaalisti? Mutta luulisi että lohkolämmitettynäkin temppuilisi jos olisi jotenkin öljyistä kiinni? Moottoriöljyillä ajettu noin 5000 km ja fordin omaa mitä olen monta vuotta käyttänyt. Mitään selvää ylimääräistä/erilaista ääntä ei kuulu kun koittaa kuunnella. Kilsoja moottorilla ehkä nyt 221 000km, ei koskaan tietääkseni avattu (uusittu hydrauliikkaosia).
- Nokka/kampi-akselin asentoanturi temppuilee vanhuuttaan kun voltit tippuu alas käynnistysmoottorin takia ja antaa hieman väärää arvoa ECULLE?
- Kaasuläpässä roska/mönjää (onko sellaista tässä moottorissa?) ja jää hieman raolleen sekoittaen kylmäkäynnistystä?
- Polttoainepaineet laskeneet esim. säädin päästää paluupuolelle liian herkästi? Ei mahdollisuutta mitata kuin viemällä ammattilaiselle. Luulisi että kovalla kiihdytyksellä tämä näkyisi isommilla kierroksilla että tehot tippuu kun syötetään paljon polttoainetta koneeseen?
Kommentti:
Ja ainahan on mahdollista että sytytysjohdot uusimmalla ongelma katoaa vaikken siihen meinaakkaan uskoa kun kerran vain LYHYT ALKU moottori kylmänä on tässä se ongelma. ;D Autosta olisi tarkoitus luopua noin vuoden päästä joten vältän "ylimääräisen" ostamista. Kysytään nyt ensin kuitenkin jos olisi jokin MUU juttu. Googlettamalla en ole vastausta löytänyt vaikka valtavasti kyllä muuta juttua focus mk1 käyntiongelmista englanniksi.