Focus MK1 zetec 1.6 bensa kylmäkäynnistys temppuilee

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Vastaa Viestiin
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 528
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Focus MK1 zetec 1.6 bensa kylmäkäynnistys temppuilee

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska » 02 Joulu 2019 19:47

Focus 1.6 zetec bensa -00 automaatti hatchback

Auto on lähtenyt 9 vuotta putkeen hyvin käyntiin kun vain avaimesta kääntää säällä kuin säällä. Nyt viimeisen kuukauden aikana lähellä pakkasrajaa kylmäkäynnistys on hieman temppuillut, mutta aina on lähtenyt käyntiin. Eli startti pyörittää iloisesti, mutta itse moottorin käynti aluksi huonoa. On saattanut jopa sammua mutta toisella yrityksellä on jäänyt käyntiin. Yleensä lupailee tai käy huonosti ja ikäänkuin 2-10s viiveellä kaikki pytyt alkavat käymään kunnolla alku "röpötysten" jälkeen. Jos välittömästi lähtee liikkeelle moottorin käydessä tasaisesti niin joskus vielä 50 metriä ajattaessa saattaa olla jotain pientä nykimistä, mutta sitten auto toimii hyvin. Vain alku kylmäkäynnistys hieman takkuilee, mutta muuten auto toimii hyvin. Kulkee tasaisesti ja tehot on tallella kun ajaa pidemmänkin matkan. Ei mitään nykimisiä ja kiihtyy hyvin. Kun auton käynnistää kylmänä, antaa käydä MINUUTIN, sammuttaa ja käynnistää taas uudestaan "kylmänä", niin lähtee hienosti välittömästi käyntiin. Jos auto on lohkolämmittimen piuhassa (moottori ehkä +30c) niin ei mitään ongelmia eli lähtee nopeasti hienosti käymään ilman röpötyksiä yön yli seuraavana päivänä. Moottorin lämpötila tuntuu olevan selvä seikka joka vaikuttaa paljon kylmäkäynnistykseen. Lähinnä pelkään kun on -20c niin en saakaan enään autoa käyntiin?

Yritetty:

- Luettu vikakoodit, ei vikakoodeja

- Vaihdettu tulpat, säädetty pikkuisen pienemmälle kipinäväli eli 0.9mm kun normi 1mm. Sytytysjohdot on vielä vanhat ehkä 60 000km ajettu. Jotenkin vaikea uskoa että vika löytyisi sytytyspuolelta kun VAIN LYHYT ALKU aiheuttaa ongelmia. Muuten ei mitään nykimis/paukkimis ongelmia. Luulisi että sytytyspuoli pätkisi muissakin tilanteissa ja tallentaisi myös jossain vaiheessa vikakoodia? Kokemusta aikaisemmin vanhoista sytytystulpista jolloin pätki ajossa, sytytti moottorivaloa välillä ja tuli vikakoodiksi "misfire cylinder 3" eli kipinä puuttuu (välillä). Tulppien vaihdosta jo ehkä 3kk joten reilusti ennen kylmiä kelejä ja ongelma katosi.... samoilla johdoilla.

- Koitettu vikakoodinlukijalla katsoa arvoja mitä moottorin puolelta näyttää. Mittaus hetkellä oli ulkona +7c kun tuli mieleeni että jos ECU saa väärät lämpötila-arvot. Tulos moottorin kansi +7c ja myös ilmamassamittari +7c eli pitäisi saada oikeat lämpötila-arvot. Pitäisikö johonkin vikakoodilukijan arvoon kiinnittää erityistä huomiota kun en oikein muiden arvoista tiedä varmasti mitä niiden pitäisi näyttää?

- Etsitty imuvuotoja, jarrucleaner pitäisi nostaa tyhjäkäynnillä kierroksia imuvuotoon osuessaan, ei vaikutusta.

- Akku vuoden vanha, joten tuskin sekoittaa sähköpuolta kuten joskus harvoin vanha akku saattaa jotain sekoittaa (uudemmissa autoissa)?

- Moottorin ilmansuodatin vuoden vanha ja ehkä 10 000km ajettu joten ei pitäisi olla tukossa. Katsottu silmämääräisesti ja puhdistettu koputtelemalla. Yleensä varmaan aiheuttaa muuta ongelmaa tukkeutuessan kuin kylmäkäynnistys ongelmia?

- Polttoainesuodatin on ehkä 10v vanha, mutta jos olisi menossa tukkoon niin luulisi että KIIHDYTYKSISSÄ tulisi enemmän ongelmaa (pätkimistä, tehojen lasku?) kun pitäisi paljon polttoainetta virrata läpi? Kokeiltu myös avainvirrat kääntää 3x useamman ja käynnistää (polttoainepumppu nostaa varmasti paineet).... useampana aamuna, ei vaikutusta kylmäkäynnistämiseen. Ja jos kerran lämpimillä ilmoilla (kone) aina lähtee hyvin käyntiin niin ei pitäisi olla tällöin bensansuodattimesta kyse?

- Tyhjäkäyntiventtiili irroitettu, oli puhdas, puhdistettu lisää ja liikkuu hyvin.


Epäilykset:

- Voiko sytytyspuola lämmetä nopeasti ja alkaa taas toimimaan hyvin? Siis joku minimaalinen hiuksen hieno katkos kylmänä? Tähän mennessä hajonnut kaksi puolaa niin että käy sitten koko ajan 3-4 pytyllä, mutta useinmiten vain kolmella.

- Voiko imuvuoto olla jossain piilossa esim. jarrutehostimella eli sieltä kautta imuvuoto pieni? Auton seisottua yön yli poljin tuntuu aina "voimakkaalta" muutaman polkaisun kun kone ei käy joten tuskin karkaa alipaine (ilmaa) sieltä moottoriin?

- Ilmamassamittari ei toimi oikein sekoittaen ruiskutuksen mutta jotenkin suht nopeasti moottori osaa korjata oikeat arvot? Voisin kokeilla vielä ottaa ilmamassamittarin töpselin irti vaikuttaako tilanteeseen ja käynnistää. Mahtaako olla edes kovinkaan suurta painoarvoa ruiskutuksia laskettaessa ilmamassamittarilla KYLMÄKÄYNNISTYKSESSÄ? Ilmamassamittari irroitettu ja puhdistettu sen lanka sille tarkoitetulla aineella pari vuotta sitten. Luulisi että näkyisi selvästi myös polttoaineen kulutuksessa jos ilmamassamittari olisi rikki?

- Onko moottorissa jotain erillistä kylmäkäynnistys järjestelmää? Rele, anturi jne? Jotain mikä voisi sekoittaa nimenomaan kylmäkäynnistyksen?

- Hydrauliventtiilit ei toimi kylmänä oikein? Pikkuisen lämpöä ja öljynpainetta niin avautuu/sulkeutuu normaalisti? Mutta luulisi että lohkolämmitettynäkin temppuilisi jos olisi jotenkin öljyistä kiinni? Moottoriöljyillä ajettu noin 5000 km ja fordin omaa mitä olen monta vuotta käyttänyt. Mitään selvää ylimääräistä/erilaista ääntä ei kuulu kun koittaa kuunnella. Kilsoja moottorilla ehkä nyt 221 000km, ei koskaan tietääkseni avattu (uusittu hydrauliikkaosia).

- Nokka/kampi-akselin asentoanturi temppuilee vanhuuttaan kun voltit tippuu alas käynnistysmoottorin takia ja antaa hieman väärää arvoa ECULLE?

- Kaasuläpässä roska/mönjää (onko sellaista tässä moottorissa?) ja jää hieman raolleen sekoittaen kylmäkäynnistystä?

- Polttoainepaineet laskeneet esim. säädin päästää paluupuolelle liian herkästi? Ei mahdollisuutta mitata kuin viemällä ammattilaiselle. Luulisi että kovalla kiihdytyksellä tämä näkyisi isommilla kierroksilla että tehot tippuu kun syötetään paljon polttoainetta koneeseen?

Kommentti:

Ja ainahan on mahdollista että sytytysjohdot uusimmalla ongelma katoaa vaikken siihen meinaakkaan uskoa kun kerran vain LYHYT ALKU moottori kylmänä on tässä se ongelma. ;D Autosta olisi tarkoitus luopua noin vuoden päästä joten vältän "ylimääräisen" ostamista. Kysytään nyt ensin kuitenkin jos olisi jokin MUU juttu. Googlettamalla en ole vastausta löytänyt vaikka valtavasti kyllä muuta juttua focus mk1 käyntiongelmista englanniksi.

duckworth
Viestit: 2367
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus MK1 zetec 1.6 bensa kylmäkäynnistys temppuilee

Viesti Kirjoittaja duckworth » 02 Joulu 2019 20:29

En sulkisi vielä siltikään pois sytkäpuolta, kai olet uutta puolapakettia kokeillut?
Opel on pop, mutta Ford on progee

Opel Omega B2 2.2 16v "käyttöauto"
Focus Mk1 1.6 STW -04 "maalausteline"
Sierra OHC Mk1 -86 "Group A"- projekti
Ja jokunen Sierra sekä muita kiuluja... ;)

BOREHAMMER

Renee
Viestit: 1069
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus MK1 zetec 1.6 bensa kylmäkäynnistys temppuilee

Viesti Kirjoittaja Renee » 02 Joulu 2019 22:46

Mahtaako toimia se ryyppy että seokset on rikkaamallla kun moottori käy kylmänä.
Onko tässä ilmamassamittati joka mittaa tuloilman lämpötilaa ja jäähdysnesteen lämpötilaanturi joka kertoo moottorin lämpötilan. Tee kikka 2 käännä virtatpäälle odota 10 sekunttia ennen kuin startaa käyntiin.
Fordin öljyt sisällä ok
Kuules vaihda se polttoainesuodatin jos noi vanha. Sehän on jo ruostunut jo, mitä töhnää siellä sisällä on. Ajatko 98 bensalla.
Auto saa bensaa ja seokset oikeat samoin bensapaineet
Auto saa ilmaa suodstin puhdas.
Kipinä puoli kunnossa ja moottorin ajoitus.
Mkkä sitä puolaa polttaa onko alkuperäis laatua. Tulpanjohdot kyllä kestää jos hyvää laatua väh 150tkm.
220tkm ajettu vasta eli sisäänajo. . Suuttimet ok onko pihdistussineita koskan bensanjoukossa ollut.
Kun vaihteliy tulppia minkä näköiset ne oli puhtaat ja vaaleat. Tuossa noita perusasioita kertasin
Viimeksi muokannut Renee, 02 Joulu 2019 23:28. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali

duckworth
Viestit: 2367
Liittynyt: 22 Syys 2007 15:58
Viesti:

Re: Focus MK1 zetec 1.6 bensa kylmäkäynnistys temppuilee

Viesti Kirjoittaja duckworth » 02 Joulu 2019 23:01

Renee kirjoitti:
02 Joulu 2019 22:46
Kuules vaihda se öolttoainesuodatin jos noi vanha. Sejän on jo ruostunut jos mitä töhnää siellä sisällä on. Ajatko 98 bensalla.
Auto saa bensaa ja seokset oikeat samoin bensapaineet
Auto saa ilmaa suodstin puhdas.
Kipinä puoli kunnossa ja moottorin ajoitus.
Paljon autolla ajettu. Suuttimet ok onko pihdistussineita koskan bensanjoukossa ollut.
Kun vaihteliy tulppia minkä näköiset ne oli puhtaat ja vaaleat. Tuossa noita perusasioita.
Uskoisin että ketjun aloittajalla perusasiat jo hallussa ja tutkinut jo aika paljon tilannetta, mutta puolapaketilla lähtisin kokeilemaan ensin ja sitten muita vaihtoehtoja setvimään.
Opel on pop, mutta Ford on progee

Opel Omega B2 2.2 16v "käyttöauto"
Focus Mk1 1.6 STW -04 "maalausteline"
Sierra OHC Mk1 -86 "Group A"- projekti
Ja jokunen Sierra sekä muita kiuluja... ;)

BOREHAMMER

Renee
Viestit: 1069
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus MK1 zetec 1.6 bensa kylmäkäynnistys temppuilee

Viesti Kirjoittaja Renee » 02 Joulu 2019 23:08

Oli niin pitkä selvitys en oikein hiffanut mitä oli oikein tehnyt. Eikös puolavika anna koodin ja mittaristoon vikavalon ainakin normaalisti
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali

Patera
Viestit: 66
Liittynyt: 08 Syys 2018 21:07
Paikkakunta: Pohjoinen Satakunta

Re: Focus MK1 zetec 1.6 bensa kylmäkäynnistys temppuilee

Viesti Kirjoittaja Patera » 03 Joulu 2019 01:44

Renee kirjoitti:
02 Joulu 2019 23:08
Oli niin pitkä selvitys en oikein hiffanut mitä oli oikein tehnyt. Eikös puolavika anna koodin ja mittaristoon vikavalon ainakin normaalisti
:roll:
Luepa sitten pariin kertaan ...
Mutta kuten yllä jo todettiin, jos ns. lämpölinja, eli imuilman ja moottorin lämpöanturit ovat ok, niin puolat ovat seuraava vaihtoehto.
Mua hämää tuo, että moottorilämppärin käyttö poistaa ongelman, muistanko oikein? Se viittaisi tuohon "lämpölinjaan", mutta saattaa toki vaikuttaa puoliinkin lämmön johtumisen seurauksena...
00 malli ei vielä välttis jätä jälkiä niinkuin nykyiset data-hirviöt....

saksoboy
Viestit: 584
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Focus MK1 zetec 1.6 bensa kylmäkäynnistys temppuilee

Viesti Kirjoittaja saksoboy » 03 Joulu 2019 12:25

Itse vielä käskisin tarkastamaan sen lämpötilaanturin tiedot ja vaikka seuraamaan sit hetken aikaa. Ja kokeile nyt vaikka vaihtaa se puolakin niin ei tarvi sitten sitä enää epäillä.
JA Reneelle vielä.
+*9/+8
Renee kirjoitti:
02 Joulu 2019 22:46
Mahtaako toimia se ryyppy että seokset on rikkaamallla kun moottori käy kylmänä.
Suuttimet ok onko pihdistussineita koskan bensanjoukossa ollut.
Jos autossa on ruisku eli polttoaineen suihkutus niin siellä ei periaatteessa ole ryyppyä vaan se hoidetaan ohjelmallisesti ruiskusuuttimen/suuttimien kautta
“The difference between genius and stupidity is; genius has its limits.” - Albert Einstein
"harder" is not a very good safeword
Vikakoodin luku apua ForDiag (ford) ja OpCom (opel). Vikakoodit ja koodaukset VCDS:llä (VagCom) E-pohjanmaan alueella

Avatar
ReiluReiska
Viestit: 528
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus MK1 zetec 1.6 bensa kylmäkäynnistys temppuilee

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska » 04 Joulu 2019 19:31

Olen alkanut epäilemään PCV venttiiliä (positive crankcase ventilation) eli kampikammiosta ylipainekaasujen palautumista imusarjaan. Kirjoituksissa oli mainintaa huonosta tyhjäkäynnistä ja kylmäkäynnistyksestä (minun tapauksessani vain huono kylmäkäynnistys). Voi olla mahdollista että imuvuotojen etsiminen ei ole jotenkin täysin onnistunut minulta kun on aika pahassa ahtaassa paikassa, joten saattaa myös sen PCV venttiilin kumiletku olla kuitenkin pahasti halkeillut, mutta kone LÄMPIMÄNÄ PIENET halkeilut ei vielä haittaakkaan kun imuvuotoja etsin? Yhtenä oireena on että laihentaa seosta joka on juuri kylmäkäynnistäessä huono juttu. PCV venttiilin jäädessä hieman/paljon auki jatkuvasti SISÄISESTI aiheuttaa imuvuotoa mitä ei sitten ulkopuolisesti kemikaalilla ruiskuttaessa ympäri konetta vaikuta? Tutkimukset jatkuu lähipäivinä kun kerkeän.... kommentteja?

https://www.focusfanatics.com/threads/2 ... ld.196298/

https://dannysengineportal.com/pcv-valv ... pcv-valve/

https://www.youtube.com/watch?v=M8mxziIrX3M

https://www.youtube.com/watch?v=V-kHyQ1CegU&

Renee
Viestit: 1069
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Focus MK1 zetec 1.6 bensa kylmäkäynnistys temppuilee

Viesti Kirjoittaja Renee » 04 Joulu 2019 19:50

Kyllähän se huohotin pitäisi välillä putsailla ja katsoa että ei missään ole vuotoja. Kuten sanoit ne seokset ratkaisee kuinka tasaisesti auto käy kylmänä.
Onko tuollainen ei paljon maksa osa. Ainakin olisi puhdas. Kuluttaako öljyä auto joten jos öjyä menee huohotimeen ja sitä kauttaa sylinteiiriin huohotinkaasujen muodossa.
https://m.motordoctor.fi/huohotin/ford/ ... 40-1-6-16v
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali

Avatar
ReiluReiska
Viestit: 528
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus MK1 zetec 1.6 bensa kylmäkäynnistys temppuilee

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska » 05 Joulu 2019 22:13

Otin huohotusletkun ja PCV venttiilin irti. Letkun tsekkasin niin että tukin kaksi avonaista päätä sormilla ja yhdestä puhalsin niin kovaa kuin ikinä jaksoin katsoen vedellä täytetyssä lavuaarissa että ei tule ilmakuplia veteen (reikiä). Letku oli ehjä. Itse venttiili puolestaan ei mielestäni selvästi sulkeutunut (edes pistänyt merkittävästi vastaan) kun kumpaankin suuntaan puhaltelin nopeasti tai hitaasti. Jostain olin lukevinani että toiseen suuntaan pitäisi sulkeutua täysin, mutta en ole tästä moottorimallista (venttiilistä) täysin varma. Kuulemma ovat uniikkeja nuo PCV venttiilit eri moottorimalleissa toimiakseen optinaalisesti, joten ehkä pieniä eroja saattaa esiintyä toiminnassa.

Olen aika varma että vika on tässä PCV venttiilissä eli käynnistäessä imee hieman liikaa ilmaa sekaan kampikammiosta suoraan imusarjaan kunnes se hetken päästä vähenee "alipainetyhjiön" takia ja alkaa käymään moottori taas paremmin. Ehkä säätöjousi ja/tai sisäinen tiivistys venttiilin sisällä kuoleutunut jolloin moottori saa ehkä koko ajan liikaa imettyä imusarjaan ilmaa, mutta moottorin säädöt vielä riittävät rikastamaan seosta hyvin normi ajossa eikä vikakoodia tule esim. "moottori käy liian laihalla, rikastus säätö ei riitä". Selviää kun ostan uuden venttiilin.

Yllättävän vaikeaa löytää suoraan hyllystä pääkaupunkiseudulta (tai edes suomesta) vaan aina vain tarjotaan nettikauppoja. Nyt menneen postilakon aikaan en ole ihan varma millainen kaaos siellä lajittelukeskuksessa on niin en viitsisi postitse ostaa vaan mielummin suoraan varaosamyyjältä hakemalla. Täytyy mennä marmoritiskiltä kyselemään kun mahdollisen sarjanumeronkin aikaisemman viestin videosta sain (jos se on varmasti oikea). Motonetistä löytyy itse huohotinletku muttei venttiiliä.

Tässä myös pohdintaa venttiilin toiminnasta.

https://www.youtube.com/watch?v=2pCqmw3yWng

https://fi.crownfirecoachent.com/How-to ... e-test-927

https://www.thirdgen.org/forums/tech-ge ... -what.html

https://www.youtube.com/watch?v=-j9b_tJsD4Q

https://www.youtube.com/watch?v=uExlqT1DS-g

Vastaa Viestiin