Sivu 1/1

Focus Mk 1 jarrukilven vaihto? (takalevyjarru)

Lähetetty: 24 Kesä 2019 11:02
Kirjoittaja JiiHoo
Kyseessä on Focus Mk 1 2.0 eli takana on levyjarrut.

Bongasin toisesta takajarrukilvestä reiän. Katsastuksesta taitaa tulla hylky eli jarrukilpi pitänee vaihtaa?
Tarvikeosa olisi pari kymppiä, mutta minkälainen homma jarrukilven vaihtaminen on tällaiseen Focukseen?
Pyörännapa irti ja sillä lailla?

Re: Focus Mk 1 jarrukilven vaihto? (takalevyjarru)

Lähetetty: 26 Kesä 2019 17:42
Kirjoittaja yritäedes
JiiHoo kirjoitti: 24 Kesä 2019 11:02 Pyörännapa irti ja sillä lailla?
Juuri sillä. Napa on kiinni takapuolelta 4 pultilla. Voi olla kivasti ruosteessa. Putsaa pultinkannat (torx?) hyvin ja vääntöä kohtisuoraan.
Varo ABS johtoa ja anturia. Jossain kuvassa muistan nähneeni myös jonkun niitin, mutten ymmärtänyt sen tarkoitusta.
EDIT: No nyt meni taas termit sekaisin - ei siis napa ole pulteilla kiinni (ja hyvä niin :lol: ) vaan se olka-akselin tumppi. Pyörännapa lähtee kyllä mukana.

Re: Focus Mk 1 jarrukilven vaihto? (takalevyjarru)

Lähetetty: 27 Kesä 2019 14:09
Kirjoittaja Patera
Jarrukilven ruostevaurioista ei tule hylkyä katsastuksella, kunhan jarrut muuten ovat kunnossa.
Ehjät kilvet toki suojaavat levyjä, eli itse vaihtaisin silloin, kun levyt ja palat menevät vaihtoon.

Re: Focus Mk 1 jarrukilven vaihto? (takalevyjarru)

Lähetetty: 01 Heinä 2019 14:38
Kirjoittaja JiiHoo
Patera kirjoitti: 27 Kesä 2019 14:09 Jarrukilven ruostevaurioista ei tule hylkyä katsastuksella, kunhan jarrut muuten ovat kunnossa.
Ehjät kilvet toki suojaavat levyjä, eli itse vaihtaisin silloin, kun levyt ja palat menevät vaihtoon.
Kiitos vastauksista. Menen leimalle vanhoilla jarrukilvillä. Parin tunnin päästä se sitten nähdään mitä katsastusinsinööri tuumaa.

Edit: Eipä tullut sanomista jarrukilvistä eikä muustakaan.

Re: Focus Mk 1 jarrukilven vaihto? (takalevyjarru)

Lähetetty: 06 Heinä 2019 01:54
Kirjoittaja Patera
JiiHoo kirjoitti: 01 Heinä 2019 14:38 Kiitos vastauksista. Menen leimalle vanhoilla jarrukilvillä. Parin tunnin päästä se sitten nähdään mitä katsastusinsinööri tuumaa.

Edit: Eipä tullut sanomista jarrukilvistä eikä muustakaan.
Noinhan se on pykälissä.
Totta toki on sekin, että ne kilvet tosiaankin suojaavat levyjä, ja jos viitseliäisyyttä piisaa, niin voihan vauriokohdan peittää, varsinkin, jos on aikomus pitää autoa pitkään. Levyt ja palat tulevat aikanaan matkansa päähän, ja silloin pito-autolle voi harkita myös kilpien vaihtoa.
Kuitenkin täytyy aina muistaa, että autossa on muutamia tärkeitä asioita, joissa ei säästetä:
Jarryt ja ohjaus, niiden kunto. Ihmisten elämästä kyse.
Jäähdytysneste. (paitsi ilmajäähdytteiset) Ilman nesteitä ei ajeta.
Öljy. Oikeanlaista, ja riittävästi.
Nojoo, polttoainetta. Ilman ei toimi, mutta sitä taas voi säästää oikeanlaisella ajotavalla ....
Maukkaita kesäkilsoja !
:thumbup: