Sivu 1/1

Näkyykö lastu huollossa

Lähetetty: 01 Huhti 2019 16:56
Kirjoittaja Tjnolla
Luimpa erään kirjoituksen, jossa foordin omistaja kertoo laittaneensa lastun omaan autoonsa.
Vakiona 150hv....lastulla 192hv.
Autoon tuli kuitenkin moottori-vaurio.
Olen itsekin miettinyt lastua mutta tuo juttu saa miettimään...kannattaako sittenkään..?
Saako muuten esim.foordin huolto selville diagnostiikasta, onko autoa lastutettu ?
Takuu-kysymykset mietityttää.

Re: Näkyykö lastu huollossa

Lähetetty: 01 Huhti 2019 17:53
Kirjoittaja Freeze
Jos auton moottorin tai mekaniikan osat ovat toimineet normaalien, mallille speksattujen raja-arvojensa ulkopuolella, olettaisin että ECU tai joku muu moduuli tallentaa ne, ja silloin arvot olisivat jälkikäteen epäilyttäviä jos joku osa poksahtaa.

Re: Näkyykö lastu huollossa

Lähetetty: 01 Huhti 2019 18:09
Kirjoittaja tursas
Joopati joo, enpä tiedä..kesärenkaat pitäis vaihtaa... 8-)

Re: Näkyykö lastu huollossa

Lähetetty: 01 Huhti 2019 19:46
Kirjoittaja Freeze
Viimeksi kun aiheesta jotain löysin, Fordin kanta oli se että lastuttamalla takuu lakkaa, piste. Asiaa voi kysyä vaikka heiltä suoraan jos haluaa, ehkä jotkin virityslastut eivät vie takuuta.

Mutta kuten sanoit, jokainen VOI tehdä autolleen mitä haluaa. Ihan vapaasti. :)

Re: Näkyykö lastu huollossa

Lähetetty: 02 Huhti 2019 11:58
Kirjoittaja Xanthe_
Ihan hyvä kysymys ja jos saa mitään sanoa tähän että saattaa nähdä lastun;

-ECUn muistin tarkistussummasta jos kokeilevat sitä ja vertailevat.
-Huonon lastun kohdalla ties mitä virheilmoituksia
-Lastutus muuttanut ohjelmiston numeroa omaksi jolloin näkevät huollon skannerilla heti jos skanneri huomauttaa että ei ole vakio.

Mutta ei jos pitävät kaikki tarkistustiedot vastaavina ja tekevät oikein. Ammattilaiset tietää kaikki temput joilla ohittaa ongelmat mutta amatöörit vetäilevät sieltä mistä lyhin reitti. :mrgreen:

Tuo että lastutus vie takuun en alkais puolustelemaan kun jos nostellaan paineita rajojen yli miksi turbo kyykähti ennen aikojaan tai kuten tietokoneissa nostellaan voltteja selvästi piirien kipukynnyksen yli niin en alkais lastuja puolustelemaan vaan evätään takuu ihan ymmärrettävästi ja ihmiset ottavat vastuunsa :geek:. Toiset on näitä lisenssillä olevat lastut jos pakko ja halu.

Re: Näkyykö lastu huollossa

Lähetetty: 03 Huhti 2019 20:12
Kirjoittaja Pappacosworth
Mustang 2006 lastutettu, Fordin IDS tunnisti heti "aftermarket software" viritysohjelman toimittaja Ford Racing

Re: Näkyykö lastu huollossa

Lähetetty: 04 Huhti 2019 09:20
Kirjoittaja JiiHoo
Mihin se usko perustuu, että bensiinimoottorissa on ok nostaa ahtopainetta pienentämättä puristussuhdetta? :o

Sitten kun vaihdetaan männät ja/tai kiertokanget kovemmalle ahtopaineelle sopivaksi, pitää seuraavaksi miettiä meneekö kasvanut vääntö kytkimestä läpi ja kestääkö laatikko?

Lastutus on tietysti houkutteleva virityskeino nopeuden ja edullisen hinnan takia, mutta lopputulos voi olla kasa romua pellin alla.

Halvemmalla jos haluaa selvitä, kannattaa vaihtaa autoon jossa on vakiona riittävästi tehoa.

Re: Näkyykö lastu huollossa

Lähetetty: 04 Huhti 2019 13:48
Kirjoittaja Pappacosworth
JiiHoo kirjoitti:Mihin se usko perustuu, että bensiinimoottorissa on ok nostaa ahtopainetta pienentämättä puristussuhdetta? :o

Sitten kun vaihdetaan männät ja/tai kiertokanget kovemmalle ahtopaineelle sopivaksi, pitää seuraavaksi miettiä meneekö kasvanut vääntö kytkimestä läpi ja kestääkö laatikko?

Lastutus on tietysti houkutteleva virityskeino nopeuden ja edullisen hinnan takia, mutta lopputulos voi olla kasa romua pellin alla.

Halvemmalla jos haluaa selvitä, kannattaa vaihtaa autoon jossa on vakiona riittävästi tehoa.
Pienesti eri mieltä. Nykyiset suunnitellut moniventtiiliset palotilat ja hyvät kaasunvirtaukset antaa ahdettunakin parhaat tehot ennen totuttuihin pienempiin puristussuhteisiin verrattuna. Nakutuksenhallinta on uusilla moottorinohjauksilla paljon parempi.

Re: Näkyykö lastu huollossa

Lähetetty: 09 Huhti 2019 18:38
Kirjoittaja NiceMan
Nyky kansitekniikalla lähelle 10 puristeiseen koneeseen voi ajaa yli 2bar painetta jos muut paikat vain sellaiset että kestää muodostuvat tehon...
Eri asia joku vanha OHC moottori tosin siitäkin saa kiukuisen hetkeksi aikaa mutta niin moni asia muuttunut niistä vuosista, perus lastuilla tehon nosto on aika maltillista, 240->270+hp etc...

Re: Näkyykö lastu huollossa

Lähetetty: 10 Huhti 2019 14:01
Kirjoittaja Renee
Kannatta enne noita virityksiä kysyä itseltä ostaisitko käytetyn auton joka olisi samalailla viritetty.
Kun monesti muutoskatsastettava jos tehot on nousut niin paljon että jarrut on tehottomat siihen 250 km vauhdin hiljentämiseen. Kuten sanottiin ostaa sellaisen auton jossa 300 heppaa on vakiona jos kiire niin moottori ainakin kestää
https://katsastushinnat.fi/artikkelit/a ... ama-ensin/

Re: Näkyykö lastu huollossa

Lähetetty: 11 Huhti 2019 20:04
Kirjoittaja NiceMan
No oma lastutus ei katsastus ukolle näy ja ei kuulu =)

Re: Näkyykö lastu huollossa

Lähetetty: 13 Huhti 2019 20:25
Kirjoittaja Renee
Eipä ne näy mutta jos kolisee ja Monosen auto käy kolaripaikallaa ja syylistä etsitään helposti Monesti tutkivat noita autoja ja niiden muistia.
Vakavasti ottaen jos lukee tuon tekstin niin aika heikoilla on jos kärähtää. https://www.is.fi/autot/art-2000000818089.html
Teinipoikaa kävi virityskursin ja kuinka kävi.https://www.is.fi/autot/art-2000000514474.html

Re: Näkyykö lastu huollossa

Lähetetty: 21 Huhti 2020 04:19
Kirjoittaja Tessu200
Ja missä Suomessa tarvii autoa joka kulkee edes sen 200...ei oel ollu itellä koskaan käyttöä ja ei tulekkaan,no nuoret on aina ollu nuoria,toki sillonkaan en viritelly mitään ja hyvin on tullu porukkaa peräedellä vastaan vakiopeleilläkin,mikä sitten lie syy

Re: Näkyykö lastu huollossa

Lähetetty: 11 Loka 2020 19:30
Kirjoittaja kurkitopi
NiceMan kirjoitti: 11 Huhti 2019 20:04 No oma lastutus ei katsastus ukolle näy ja ei kuulu =)
Eihän se katsastusta kiinnosta vaan voi olla, että vakuutusyhtiö on hyvin nihkeä asiaan eli kolarin sattuessa, jos ei ole rekisteriotteessa mainintaa ja selviää lisätehot.

Re: Näkyykö lastu huollossa

Lähetetty: 12 Loka 2020 07:59
Kirjoittaja ynjevi
Viritys yleensä nostaa polttoaineen kulutusta, ainakin mittauksissa=päästöarvot kasvavat=kiinnostaa kenties verottajaa, jos jotain sattuu.

Re: Näkyykö lastu huollossa

Lähetetty: 15 Loka 2020 15:44
Kirjoittaja Tessu200
Ostaa kerralla kunnon menopelin niin ei tartte viritellä ja juu kyllä kaikki takuu sun muut säännöthän on olemassa ja kirjoitettu et sieltä vaan lukemaan niin asiat selviää,toki ite voi aina onnea koittaa se ei halvin konsti.

Re: Näkyykö lastu huollossa

Lähetetty: 25 Loka 2020 11:30
Kirjoittaja hapelo
ynjevi kirjoitti: 12 Loka 2020 07:59 Viritys yleensä nostaa polttoaineen kulutusta, ainakin mittauksissa=päästöarvot kasvavat=kiinnostaa kenties verottajaa, jos jotain sattuu.
Moro!

Mulla kyllä laski pa-kulutus ohjelman jälkeen 200-->238hv vääntö 290-->329nm...kutosella voi vetää kevyesti 50kmh,mutta yleensä kyllä vitosella noissa nopeuksissa...

Toki liemi maistuu jos talla pohjassa,mutta kyllä se sitten meneekin👍😃

Normi modea(2cyl jos ei kaahaile) en ole enää käyttänyt kun herjaili hiukkasloukusta reilu 20K ajetussa autossa.En ole edes varma kävisikö kone enää kahdella pytyllä muutenkaan ton ohjelmoinnin jälkeen🤔

Harri

Re: Näkyykö lastu huollossa

Lähetetty: 25 Loka 2020 12:12
Kirjoittaja duckworth
Eikös sen "lastun" kuuluki näkyä huollossa, ihan niinku kiinni jäätyään kuuluu maksaa sakotkin jos ajelee ylinopeutta ;) :D

Re: Näkyykö lastu huollossa

Lähetetty: 25 Loka 2020 12:49
Kirjoittaja hapelo
duckworth kirjoitti: 25 Loka 2020 12:12 Eikös sen "lastun" kuuluki näkyä huollossa, ihan niinku kiinni jäätyään kuuluu maksaa sakotkin jos ajelee ylinopeutta ;) :D


Itseasiassa(hirveäsana)kyselin tuosta luottoasentajalta,näkyy jos sitä etsitään,normihuoltoon ei kuulu päivitys mikäli sitä ei huolto-ohjelmassa erikseen käsketä tekemään...niinkuin esim. Sync,kartat ei kuulu huolto-ohjelmaan.Pelkkä OBD liitettynä ei kerro onko parametrejä muutettu

Harri

Re: Näkyykö lastu huollossa

Lähetetty: 25 Loka 2020 20:24
Kirjoittaja ynjevi
hapelo kirjoitti: 25 Loka 2020 11:30
Mulla kyllä laski pa-kulutus ohjelman jälkeen 200-->238hv vääntö 290-->329nm...kutosella voi vetää kevyesti 50kmh,mutta yleensä kyllä vitosella noissa nopeuksissa...
Laskeehan se, jos kuljettaja hallitsee itsensä. Tuppaa vaan käymään yleensä niin, että sitä suorituskykyä on kiva ottaa ulos, jolloin se tehdään isommalla syötöllä.

Kaupunkiajossa asiaa on hankala arvioida, mutta ainakin mulla 1.8 tdci piristettynä on helpompi ajaa ruuhkassa, kun ei tarvitse niin paljoa lipsuttaa kytkintä (heikko alavääntö), luulisi siinä menevän vähemmän dieseliä.

Maantien 80-100 nopeudessa on kulutuksen hetkellinen lukema sama, ajaa sitten nelosella tai vitosella. Äänessäkään ei ole juuri eroa, joten usein nelosellakin, niin saa moottori kiertää.

Re: Näkyykö lastu huollossa

Lähetetty: 19 Huhti 2021 01:13
Kirjoittaja sepalex47
Olin ennen Mondeoitten hankintaa ostanut Racing-Chipin lastu Saksasta. Aeimmin oli pieni mutta vaoikka valo sammui se alfa-dieselissä toimi 4 vuotta,Nyt pikkasin isompi mötäkkä mutta uskon että laatutavara. Ajan 2.2 TDCI ostettu Ruotsista mikä on parempi koska Suomen autoissa on Ford säästänyt ja harvalla yksiköllä on sähköinen nostopumppu tankissa mistä syystä Suomi on täynä HPP ja injectorivikaisia 2,0 ja 2,2 TDCI autoja.
Kuin ajoin 120 km tunnissa ja noin viideksi sekunniksoi kaasu pohjaan nin 170 km/t oli mittarissa. Siitä syystä en uskalla asentaa tuota Racing-Chippiä.Epäilen että boxi on viritetty kunnolla jo jonkun toisen omistajan tekemä.Mitä luulette. Onko joku halpa konsti todentaa tätä. Jos tuplataan viritys ulkopuoeisellä chipillä voi syntyä kaaos oikein vai ei