Sivu 1/1

Mondeo 2013 Powershift "Transmission limited function" ja solenoidivika

Lähetetty: 26 Helmi 2019 19:58
Kirjoittaja Roskaloota
Tästä on jo täällä keskusteltu mutta ajattelin tuoda esiin uuden tapauksen, koska näitä tuntuu olevan.

Mondeo 2,0 TDCi automaattivaihteinen, vm. 2013, ajettu 112tkm. Reilu kuukausi sitten tuli näyttöön "Transmission limited function", josta pysyvä moottorin keltainen varoitusmerkki näyttöön. Vaihteet alkoi nykimään (1-3) ja tällöin limp mode päällä. Varoitus poistuu, kun käynnistelee autoa muutaman kerran mutta nykiminen jatkuu, välillä enemmän, välillä vähemmän.
Automaattilaatikkoon vaihdettiin öljyt (normaalitavalla, laatikkoa ei "pesty" öljyllä), nollattiin vikakoodit ja opetettiin vaihteisto softalla uudelleen (edellinen öljynvaihto oli 55 tkm kohdalla, joten ohjelman mukaan on menty), jonka jälkeen auto pelasi kovissakin pakkasissa kuukauden aivan normaalisti. Esille tulleet vikakoodit olivat P0700 (Transmission Control System Malfuntion), P0766 (Shift Solenoid D Performance/Stuck off) ja U0415 (Invalid Data ABS contro module). Merkkiliikkeen huoltomiehen mukaan laatikko menisi vaihtoon, jos vika uusii.

Nyt kuukauden kuluttua täysin sama tilanne uusiutui. Nyt hieman pahempana, nykiminen aika ajoin kovempaa, välillä lyö vaihteen pois päältä. Ilmojen lämmetessä tilanne välillä parempi, vaihteet vaihtuu välillä jopa varsin sulavasti. Ylämäet ja vastukset aiheuttavat nykimistä. Merkkiliikkeeseen auto ja vikakoodit P0766 (Shift Solenoid D Performance/Stuck off) ja P0711 (Shift Solenoid E performance / Stuck off). Vikakoodit luettiin ja nollattiin, muuta ei tehty.
Merkkiliikkeen mukaan solenoideja ei voi erikseen vaihtaa vaan vaihtoehtona joko venttiilipöydän vaihto (n. 2000€) tai uusi laatikko (+5000€). Hyvällä tuurilla venttiilipöydän purun yhteydessä, kun paikat päästään purkamaan, saattaa vika poistua ja uutta venttiilipöytää ei tarvittaisikaan. Tämä siis hyvässä tapauksessa. Minun pyynnöstä Fordille lähti "Goodwill"-pyyntö, että tulevatko vastaan korjauksessa tai uuden laatikon hankinnassa vaikka tuo 5v takuuaika on mennyt umpeen viime vuonna.

Liikkeen mukaan puolen vuoden sisällä ollut 2kpl aivan samanlaista tapausta Mondeoilla heillä, toisessa asiakas uusi laatikon ja maksoi, toisessa asiakas vei auton lahden taakse laatikon korjaukseen. Tuntuu olevan yleistä näissä Powershifteissä.

Mielipiteitä, kokemuksia ja neuvoja otetaan vastaan.

Re: Mondeo 2013 Powershift "Transmission limited function" ja solenoidivika

Lähetetty: 03 Maalis 2019 16:06
Kirjoittaja Kuugaa
Pikaisesti netistä katsottuna esim. https://m.ebay.com/sch/i.html?_from=R40 ... 0+solenoid . Solenoidit saa laatikkoon 250e. Koko venttiilipöytä n.450e Laatu varmasti vaihtelee. Ehkä merkkiliikkeen ajatus hommasta on että pelkkiä solenoideja ei kannata vaihtaa. Vika tuskin johtuu solenoidin mekaanisesta kulumisesta.
Todennäköisesti lika suurin syy toimimattomuuteen. Vanhemmiten koko vaihdelaatikko likainen suodattimista huolimatta. Sama öljyhän siellä kiertää venttiilikoneistossa kuin hammaspyörissä/kytkimessä.
Joka tapauksessa näyttää siltä että suurin osa hinnasta tulee työstä. Laatikkohan pitää " opettaa " uudelleen tuon vaihtotyön jälkeen. Ei ehkä onnistu forscanilla tms. vielä?

Re: Mondeo 2013 Powershift "Transmission limited function" ja solenoidivika

Lähetetty: 04 Maalis 2019 21:09
Kirjoittaja Roskaloota
Auton laatikon oireilu paheni, näyttöön tuli välillä jopa "Transmission malfunction" punaisella. Koska auto on yli 5v vanha ja olen toinen omistaja, merkkiliikkeen mukaan Foordiin on turha ottaa yhteyttä. Seuraava steppi on, että auton nyt ollessa merkkikorjaamolla, he käyttävät uutta venttiilipöytää paikallaan, venttiilipöytä maksaa n. 1500€ ja töineen n. 2000€.
Lupasivat tulla sen verran vastaan, että jos sillä ei korjaannu niin he ottavat venttiilipöydän takaisin ja maksan pelkästä työstä. Sitten ainoa vaihtoehto on enää laatikon vaihto.
Mielenkiintoista, että ko. merkin validoitu merkkikorjaamo ei ala vaihtamaan pelkkiä solenoideja jos ne kerran on vaihdettavissa. Kyseenalaistin asian mutta heidän mukaansa niitä ei voisi vaihtaa erikseen.
Usko meni ko. merkin automaattiautoihin kyllä nyt täysin, aivot ei oikein käsitä, että miten voi ns. "luja" laatikko alkaa tökkiä jo 112 tkm kohdalla, kun öljytkin on vaihdettu aina 55tkm välein.
Tuntuu taas, että tässä asiakasta viedään kuin pässiä narussa...

Re: Mondeo 2013 Powershift "Transmission limited function" ja solenoidivika

Lähetetty: 04 Maalis 2019 21:18
Kirjoittaja brainsurgery
Näyttäis siltä että näitäkin on korjautettu Recrolla Latviassa.

Re: Mondeo 2013 Powershift "Transmission limited function" ja solenoidivika

Lähetetty: 04 Maalis 2019 21:27
Kirjoittaja focst
brainsurgery kirjoitti:Näyttäis siltä että näitäkin on korjautettu Recrolla Latviassa.
Kaikki mitä meiltä on käynyt latviassa on saatu kuntoon..noin 20 laatikkoa osa melko pahoja mutta kaikki tulleet kuntoon. Uskaltaa suositella.

Re: Mondeo 2013 Powershift "Transmission limited function" ja solenoidivika

Lähetetty: 04 Maalis 2019 22:02
Kirjoittaja brainsurgery
focst kirjoitti: Kaikki mitä meiltä on käynyt latviassa on saatu kuntoon..noin 20 laatikkoa osa melko pahoja mutta kaikki tulleet kuntoon. Uskaltaa suositella.
Onko tehneet noihin kaikkiin täysrempan vai korjanneet tarpeen mukaan?

Re: Mondeo 2013 Powershift "Transmission limited function" ja solenoidivika

Lähetetty: 05 Maalis 2019 06:08
Kirjoittaja focst
brainsurgery kirjoitti: Onko tehneet noihin kaikkiin täysrempan vai korjanneet tarpeen mukaan?
Tarpeen mukaan niillä on testipenkki apuna vianmäärityksessä.

Re: Mondeo 2013 Powershift "Transmission limited function" ja solenoidivika

Lähetetty: 12 Maalis 2019 18:52
Kirjoittaja Roskaloota
No niin, paikallisessa merkkihuoltamossa käytettiin paikallaan automaattilaatikkoon uutta venttiilipöytää, ei alkanut toimimaan. Nyt tulee vikakoodi, joka herjaa laatikon siirtohaarukkaa, jota heidän mukaan ei voi vaihtaa.
Tuomio: laatikon vaihto joko käytettyyn (hinta töineen ??) tai Foordilta uudelleen valmistettu laatikko (töineen ~6000€).
Yksi vaihtoehto on Ruotsissa firma nimeltä Hellsten, joka ottaisi viallisen laatikon itselleen ja myy tilalle takuulla kunnostetun laatikon (jos sellainen heiltä löytyy).

Nyt kysely päällä toiseen korjausliikkeeseen käytetystä laatikosta ja alle laitosta, heidän mukaansa tätä vikaa on ollut paljon Fordien, varsinkin Mondeon tässä laatikkotyypissä. Foorumeiden mukaan samaa laatikkotyyppia ja ongelmaa myös muissa malleissa.

Nyt ihmetyttää, eikö tämä ole jo kantautunut Fordille asti, peseekö se näin kätenstä juuri 5v iän ylittäneiden autojen laatikko-ongelmista (tälläkin siis ajettu vasta 1132 tkm!!!).

Nm. viimeinen Foordi, jossa automaattilaatikko, usko meni totaalisesti.

Re: Mondeo 2013 Powershift "Transmission limited function" ja solenoidivika

Lähetetty: 12 Maalis 2019 18:54
Kirjoittaja Roskaloota
focst kirjoitti:Kaikki mitä meiltä on käynyt latviassa on saatu kuntoon..noin 20 laatikkoa osa melko pahoja mutta kaikki tulleet kuntoon. Uskaltaa suositella.

Onko tietoa, paljonko on tullut maksamaan laatikon korjaus töineen ja lähetyksineen?

Re: Mondeo 2013 Powershift "Transmission limited function" ja solenoidivika

Lähetetty: 12 Maalis 2019 18:57
Kirjoittaja focst
Oletko kysynyt sieltä recrolta..vastaavia vikoja korjattu siellä ja sieltä saat ainakin sen oman vähän ajetun laatikon takas.

Re: Mondeo 2013 Powershift "Transmission limited function" ja solenoidivika

Lähetetty: 12 Maalis 2019 19:00
Kirjoittaja focst
Roskaloota kirjoitti:Onko tietoa, paljonko on tullut maksamaan laatikon korjaus töineen ja lähetyksineen?
Ei tietoa hinnasta. Voin tietenkin töissä kysyä kyllä sen hinnan joku tietää. Mut varmaan ois nopein kun kysyisit sieltä suoraan.

Re: Mondeo 2013 Powershift "Transmission limited function" ja solenoidivika

Lähetetty: 24 Heinä 2019 10:34
Kirjoittaja HemmoP
"Transmission limited function" hyppäsi meillä pari viikkoa sitten näytölle (1-3-5 vaihteet toimii), autona 2014 Smax TDCi 140, Powershift - Getrag laatikolla 6DCT450 (Taitaa Ford koodi olla AV9R-7000-A). 162tkm ajettu, vaihteiston öljyt vaihdettu ohjelman mukaan (v2018, 120tkm huollossa). Auto Ford huollettu, itsellä ollut 100tkm ajossa, ei ennakkoon mitään merkkiä vaihteistoviasta.

Auto ollut nyt pari viikkoa Valkeakoskella Ford huollossa (ST-Auto), tutkittu sen verran että "P0700 Transmission Control System Malfuntion" koodi päällä. Korjaamon suositus vaihtaa laatikko.

Kyselin Ruotsista Hellsteniltä vaihtoa, tarjosivat 4.650EUR (sis ALV) hintaan. En kysellyt mitä palauttaisivat nykyisestä laatikosta. Ford laskee 5h vaihteiston purkuun, oletan että sama 5h kasaamiseen, eli sanotaan että vaihtotyöt olisi tonnin tuohon askin hintaan päälle. Huh huh…

Sain vinkin Latvian Recro Ltd. huollosta (RECRO Ltd., Zeltkalna street 15, Cesis, LV-4101, Latvia). Otin heidän Suomen edustajaan yhteyttä, hän tulkitsi heti P0700 koodin seuraavasti:

Kyseinen koodi on moottorin puolelta, joka ilmoittaa vaihteiston jonkinasteisesta viasta ja siitä pitää lukea viat erikseen. Tässä vaihteistossa yleensä kytkimen kulumisen seurauksena aivojen solenoidit tai haarukka jumiutuu ja sulkee pois toisen rivin vaihteista, aivan kuten tässä tapauksessa. Laatikon täyskunnostus olisi järkevin ja loppupeleissä halvin vaihtoehto.

Hinnaksi 6DCT450 Getragin kunnostukselle Latviassa tulisi 2.000 euroa (hinnat ALV kanssa) plus rahti (laatikon osalta noin 250e) tai asennus auton kanssa paikan päällä Latviassa (suositeltu vaihtoehto). Mikäli vaihteiston kytkin on kunnostuskelvoton ja tarvitaan uusi, kokonaiskustannus nousee 700 eurolla.

Vaihtoehtona on siis joko ottaa laatikko irti Suomessa ja lähettää se kunnostukseen, TAI toimittaa koko auto Recrolle. Jälkimmäinen on suositeltavin, Recron mukaan "Tähän asti kaikki viat on jäänyt meidän tehtaalle". Katselin heidän asiakas-arvioita ja tukevat tuota väitettä. Hirvittää kyllä hieman lähettää auto itä-blokkiin reiluksi viikoksi...

Pyysin Valkeakosken huoltoa vielä tsekkaamaan onnistuuko vaihdelaatikon "resetoimaan" jotta saisi vikakoodin pois ja voisi tarkistaa ohjelmoinnin. Lisäksi pyysin tarkistamaan EGR toiminnan, tutulta mekaanikolta kuulin että myös se saattaa aiheuttaa vaihteiston vikakoodin, vaikkei välttämättä näy testerillä. Ja EGR on niin ikään yleinen vika.

Pessimistinä oletan kuitenkin ettei em. toimenpiteet auta. Todennäköistä on että lähetän koko auton Latviaan Recrolle. Kokonaishinnaksi projektille tulee seuraava:

Vaihteiston kunnostustyö 2.000e
Vaihteistotyöt (irrotus, asennus, adaptaatiot) 450e (tämä oli se arvioitu 10h homma Suomen liikkeellä...tuskin tonnilla selviäisi…)
Kuljetukset (Länsisatama-Recro-Länsisatama) 310e
Yhteensä 2.760e (olettaen ettei 700e kytkintä tarvitse vaihtaa)

Auton Länsisatamaan ajon suhteen olen vähän epävarma (vaihteilla 1-3-5 ajelu ei ole hupia), mutta Recro tarjosi mahdollisuutta hakea auto lavetilla, siitä lisähintaa 280e. Sekään ei kuulosta tuon Fordin suosituksen, noin 6.000e hintalapun, suhteen pahalta. Tai siis, pahalta tuntuu joka tapauksessa, en koskaan kuvitellut että vaihteisto alkaisi alle 300tkm tällaista showta järjestämään.

Auto on ensimmäinen diesel ja automaatti, ja luultavasti automaatin osalta jää meillä viimeiseksi. Luotto on siinä määrin mennyt tämän ongelman myötä, ja kun juttuja näistä lukee niin tosi yleistä näyttää nämä ongelmat olevan - ja pirun kalliita selvittää ja ratkaista. Kaiken kukkuraksi kesälomat meni aika lailla persiilleen, kun kuuli tuosta hintalapusta ja toiseksi perheen kanssa joutui 2 viikkoa taiteilemaan kauppakassi-kakkosautolla…ja luultavasti toinen 2vk tässä vielä menee… :oops:

Re: Mondeo 2013 Powershift "Transmission limited function" ja solenoidivika

Lähetetty: 26 Heinä 2019 10:28
Kirjoittaja Hufoordi
Laitahan infoa kun auto on kunnossa, että miten sujui asiointi. Omalla vastaavalla S-Maxilla nyt 175tkm ajettu, joten kuulun ns. kohderyhmään.. Minun auto vaihtaa hieman tahmeasti kylmänä, ainakin verrattuna dsg:hen, ei kuitenkaan heitä vapaalle. Vaihtamistapahtuma tuntuu vain aika pitkälle. 2-vaihteen laittaa melko aikaisin sisään, ja joutuu välillä luistattamaan melko paljon risteyksissä. Lisäksi aika usein vaihtamisesta kuuluu "kahahtava" ääni, minkä erottaa juuri ja juuri. Liekö sit ominaisuuksia, muistan tuon äänen vanhassa 260tkm ajetussa Mondeossakin.

Re: Mondeo 2013 Powershift "Transmission limited function" ja solenoidivika

Lähetetty: 26 Heinä 2019 19:27
Kirjoittaja NiceMan
Ohi aiheesta pikasen mutta onkohan koskaan tutkittu että mitä öljyjä on huoloissa laitettu laatikoon että onko jollakin öljyillä huolettuja laatikoita enemmän huolettavina kuin toisilla kunhan öljyt vaihdettu aina 60tkm kohdalla...
Öljynvaihdosta itsellä 40tkm ja kurkkasin niin melko kirkasta oli öljy laatikossa, 2011 Mondeo ecoboost.
20tkm seuraavaan vaihtoon, itse käytän RL öljyä laatikossa...

Re: Mondeo 2013 Powershift "Transmission limited function" ja solenoidivika

Lähetetty: 28 Heinä 2019 17:30
Kirjoittaja Hufoordi
Samaan liittyen itse mietin, että kannattaisiko teettää huuhtelumenetelmällä tuo öljynvaihto, mikä on omassa kiesissä 5tkm päästä ajankohtainen..

Re: Mondeo 2013 Powershift "Transmission limited function" ja solenoidivika

Lähetetty: 17 Elo 2019 21:06
Kirjoittaja HemmoP
Loppupäivitys meidän Smax 2014 osalta: kaikki meni Recron korjauksen kanssa hienosti ja nopeammin kuin aluksi laskettiin:

Auto haettiin trailerilla Tampereelta Latviaan, vaihteiston täyskunnostus, uusi kytkin ja 50.000km/1v takuu päällä. Tuntuu toimivan kuin unelma 👍

Remontin hinta 3.150€ ja kuljetukset 600€ päälle (kuitit ja todistus löytyy). Koko homman kesto vajaa 2 viikkoa. Aikatauluista tiedotettiin hienosti. Seuraava huolto Suomessa edullinen koska vaihteistoöljyjä ei tarvi vaihtaa.

Tarvitseville tiedoksi:
(tiedän ettei ole myyntipalsta mutta kun jokunen autosta jo kysyi) Ollaan autoa vähemmän ajettuun ja farkkuun vaihtamassa (jatkossa ei perhesyistä tarvita ihan näin isoa), järjellisistä n. 16.000€ tarjouksista voidaan keskustella. Liikkeestä ei autoa näillä takuilla saa!

Toisaalta taas...miksei tällä vuoden-pari taas ajelisi kun tietää mikä on...

Mutta Recrolle ehdottomasti peukut meiltä!

Re: Mondeo 2013 Powershift "Transmission limited function" ja solenoidivika

Lähetetty: 18 Elo 2019 08:28
Kirjoittaja brainsurgery
Kiitos tiedoista!

Saisiko vielä sen infon että mitä Recrolla lopulta tehtiin/vaihdettiin? Ilmeisesti kustannusarvio kuitenkin hieman ylittyi?

Edit: Ei kun olihan se tuossa eli vaihteiston täyskunnostus ja uusi kytkin. Mitenkähän ne noin huonoon happeen pääsee noin vähillä kilsoilla.

Re: Mondeo 2013 Powershift "Transmission limited function" ja solenoidivika

Lähetetty: 28 Elo 2021 10:38
Kirjoittaja JRSMax
Terve,
Lämmittelen vanhaa mutta ah edelleen niin ajankohtaista aihetta. Itsellä 2013 mallin 2.0 diesel S-Max, mopommalla 140hv koneella ja ihanalla Powershit-lootalla.
Laatikko oireillut kaikenlaista jo pari vuotta. Paikalliset ”merkkihuollot” Tampereella ei osaa antaa mitään järkeviä diagnooseja/neuvoja. V-öljyt vaihdettu ohjelman mukaisesti, itse asiassa tuntuu että suurimmat ongelmat alkoivat 120tkm jälkeisen vaihdon jälkeen (tehtiin RS:ssä).
Pahimmat oireet liikkeellelähdössä, joka usein mutta ei aina nykivää, myös 1-2 vaihdot rykiviä (ominaisuus..?) muuten ajossa aika ok.
Olen lukenut kauhutarinat kaksoiskytkimen muoviosien räjähtämisestä johon Vantaalla joku firma tekee 4,500 euron ”huoltoja” jolla lootan saisi elvytettyä.
Onko kenelläkään suosituksia Pirkanmaalta oikeista pajoista jotka näistä oikeasti tietävät jotain, josko voisi olla edullisempiakin keinoja. Mittarissa vasta alle 140tkm.

Re: Mondeo 2013 Powershift "Transmission limited function" ja solenoidivika

Lähetetty: 29 Elo 2021 09:12
Kirjoittaja latku
Onko vaihteistolle tehty kytkimen ja siirtohaarukan sopeutusta, esim Forscanilla? Minulla tämä auttoi vaihteiston käyttäytymiseen. Joskin kylmänä edelleen on 1->2 välinen vaihto hieman kulmikas. Tähänkin vaikuttaa lähteekö pintakaasulla vai reippaammin liikkeelle. Pintakaasulla on kulmikas, reippaammalla kaasulla ei. Lämmettyään kulmikkuus häviää. Omalla ajettu 253tkm. Vaihteistoöljyt vaihdettu uudesta asti 60tkm välein merkkiliikkeessä.