Uusi Kuga mk3 2020

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Simprider »

Täällä kun läppä poistettiin (sisäkierto pelaa vielä ja vetää huuruun), huurtumiset on pysyneet pois.

Toisekseen nyt oli -16 ja akulla mentiin kylille ja takas eli nyt auto toimii kuten sen olisi pitänyt jo pari vuotta sitten
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
mtorma
Viestit: 10
Liittynyt: 03 Joulu 2022 10:34

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja mtorma »

Tänään käytin auton öljynvaihtohuollossa Wetterillä (Oulu) ja siinä yhteydessä tekivät kikkakolmosen huurtumiselle. Jos oikein ymmärsin ja työselostetta luen, niin operaatio oli "Otetaan sisäilmankierron moottorilta johto pois --> johto irroitettu". Katsotaan miten huurtumisen käy, mutta huollonkin mukaan tämä on auttanut muita.

Maahantuojalta ei ole tullut tähän ongelmaan mitään ratkaisua ja kuulemma Espanjassa eivät ole ollenkaan tällaiseen ongelmaan törmänneet (üllatus!) :D
aku8
Viestit: 18
Liittynyt: 01 Loka 2019 10:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja aku8 »

Sisäkierron johdon irroitus käsittääkseni tarkoittaa, että sisäkiertoa ei sitten enää voi käyttää edes halutessaan. Haluan säilyttää mahdollisuuden sisäkiertoon, joten tuo Oulun korjaustapa ei minulle sovi.
Ongelman korjaus vaatisi ohjelmistomuutoksen, mutta sitä lienee turha toivoa Fordin tekevän.
Joten täytyy sitten huurtumisen iskiessä edelleen käyttää pikahuurteenpoistoa, joka onneksi on vain yhden napinpainalluksen päässä. Sen poiskytkeminen vaatii sitten enemmän naputtelua, koska etu- ja takalasin lämmitykset jäävät päälle kun pikahuurteenpoiston napin laittaa pois päältä.
Lämmityksen ohjelmiston suunnittelijat eivät oikein ymmärrä Suomen olosuhteita.
yritäedes
Viestit: 2151
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Tuo on jopa turvallisuuteen vaikuttava juttu, jos auto lyö sisäkierron päälle talvella. Talvella sitä nimenomaan EI tule käyttää juuri tuon lasien huurtumisen/hikoilun takia.
Kesällä taas tuo on hyvä toiminto, kun pitää auton sisätiloja nopeasti hellepäivänä jäähdyttää. Tai tienviereen pellolle on levitetty lietelantaa tai edessä ajaa joku savukone.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Simprider »

Ihan mielenkiinnosta, milloin sisäkiertoa tarvii?
Olen omistanut kortin kohta 30v ja kertaakaan en ole keksinyt sille syytä.
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
hpford
Viestit: 73
Liittynyt: 03 Huhti 2022 21:28

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hpford »

Simprider kirjoitti: 02 Joulu 2023 10:37 Ihan mielenkiinnosta, milloin sisäkiertoa tarvii?
Olen omistanut kortin kohta 30v ja kertaakaan en ole keksinyt sille syytä.
Sisäkiertoa olen tarvinnut pari-kolmekertaa kun sattunut pakkasella käynnistettävän linja-auton viereen ja muistaakseni ainakin kerran kun 2-tahtisen mopon säädöt/polttoaine pielessä ja satuin ajamaan perässä - siis saasteen ja hajun takia sisäkiertoa olen tarvinnut.
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

Kyllästyin tuohon akun epämääräisyyteen.. otin obd adapterin ja kokeilin josko forscan toimisi sen kanssa. Sehän toimi vaikka valittikin jotain. No siellä näkyi selvästi että melko kylmää akkua ladataan, akun lämpö oli niukasti plussalla. Ei edes ollut aikomusta lämmittää. Eihän kylmä akku ota samaa latausta vastaan kuin lämmin.

Tuskimpa tuo esilämmityskään lämmittää, vaikka kaiketi senkin pitäisi. Eipä ihme jos range on heikko. Eikö ton akun lämpö pitäisi olla lähempänä 30 optimaalisesti.

Ei ollut akku lämmin vaikka bensallakin ajeltiin. Uskoisin että lämmittäisi.

No, maanantaina on huolto, pitääpä sinne valittaa tuosta.
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

Ja taas huollossa sama lopputulos. Ei vikaa. Siellä kuulemma latasi taas oikean määrän. Kai se johtuu siitä lämpimästä hallista missä latailevat. Kotona auto latasi taas mahtavat ~9kwh.

Miten näissä tuo akun lämmitysa toimii? Pakkohan sitä on joissain tilanteissa lämittää.
hessuko
Viestit: 61
Liittynyt: 12 Joulu 2021 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hessuko »

Alku talven kertomusta Kugalla ajeluista.Latausluukku on pelannut hyvin eli ei mitään ongelmia vaikka auto on aina ulkona kun lataan sitä.Käytössö on kugan oma latausaukon suoja sekä pikku matto estämässä lumen pääsyn luukun sisään.Syksyllä ennen pakkasia suihkautin aseöljyä luukun tappiin ja siihen reikään.Taitaa tuo aseöljy olla paras aine tuohon tarkoitukseen.Viime talvi samoilla konsteilla meni ilman mitään ongelmaa.Auton ikkunatkin ovat kestäneet sulina eikä ole ollut huurtumisen kanssa ongelmia.Pikku pakkasiin asti säätö automaatilla ja 21-22astetta pyynti ja ac pois.Nyt kun on täällä Savossa kovia pakkasia niin säädöt manuaalille ja pyynti 21-22 ja puhallus 4-5 tilanteen mukaan ja suuntaukset suoraan eteen ja tuulilasille sekä ac pois.Aina aamulla puhelimesta esilämmitys päälle (5min aika valittuna)jolloin auto on lämmin ja lasit sulana.Sitten tästä sähköllä ajamisesta:Minulla on tuo täysi sähköajomoodi aina valittuna ja nythän auto saa itse valita mennäänkö bensalla vai sähköllä.Nykyään jostain kummasta syystä auto ajaa sähköllä omasta mielestä enemmän kuin esim.viime talvena vaikka nyt on paljon kovempia pakkasia.Sähköajolla "moottorin lämpötilakin"näyttää nousevan ylemmäksi kuin aiemmin.(nykyään näkyy välillä 3 viivaa valkeana eli samassa kuin on bensalla ajaessa)Ennen vain 2 viivaa sähköllä ajaessa näkyvissä.Tänään esimerkiksi auto oli ollut 3h pihassa ja pakkasta 17 astetta niin auto käynnistyi suoraan sähkölle normaalisti jarru pohjassa startaten ja ajoin n.5km kaikki sähköllä.Lyhyt kaupassa käynti ja taas lähti suoraan sähköajo päälle.Enkä ole enää tehnyt sitä nappirumbaa auton käynnistykseen.
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

No, mulla auto aina vaihtaa automaattimoodiin kun etäkäynnistää. Eli aina lähtee bensalla, vaikka on laturissa kiinni. Huolto sanoi että niin sen kuuluukin toimia. On kumma että toisilla sama auto toimii eri tavalla.
Esilämmitys ei aina lämmitä.

Laittoivat huollossa sen sisäkierron pois käytöstä. Vihe oli sekin. Nyt ei saa autoa pakkasella kunnolla lämpiämään. Bensan käynnistää vaikka minkä tekisi. Joskus suostuu menemään paluumatkan sähköllä. On kyllä nyt kuiva sisältä, aiemin tosi märkä. Ainahan tämä on sähköllä ollut melko kylmä auto, olen luullut että se on ominaisuus.

En kyllä ole ikinä käsittänyt, että 5kw lämmitin ei jaksa lämmittää.. sehän on miltei kun sähkökiuas.
Ei se auta kuin takaisin sinne huoltoon viedä.

On se hienoa kun lyhyttä ajoa menee pakkasella, niin tuolla vanhalla toyotalla pääsee jokseenkin samaan kulutukseen kun tällä kugalla.
Vielä 1,5 vuotta tästä virheestä hommata Ford saa kärsiä.
hessuko
Viestit: 61
Liittynyt: 12 Joulu 2021 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hessuko »

Tuosta mainitsemastani auton muuttuneesta sähköajosta on tuolla autostadium/automerkit/ford escape(kuga 2020) samanlainen havainto muutama päivä sitten.Siellä epäiltiin että kugaan olisi tehty verkon yli(otana) jokin päivitys joka vaikuttaisi tuohon sähköajoon.Enpä tiedä voisiko noin olla.Itsekin tein tuon uuden fordpassin latauksen ja vanhan poiston n.viikko sitten.Äkkiseltään päällepäin en fordpassissa näe mitään muutosta.Kyllähän tuon 5kw sähkövastuksen oikein toimiessaan pitää tuo auto sisältä saada lämpenemään kovallakin pakkasella."Vanhoina hyvinä"aikoina tuon esilämmityksen sai aina tapahtumaan suoraan puhelimella ajoakun sähköllä.Muistaakseni ajoakun varaus laski n.9% esilämmityksen aikana.Lämmitysaikana oli silloin joko 5 tai 10min tuota en muista varmasti.Sähköä kului vajaa 1kw tuohon tapahtumaan jos tuo ajoakun käytössä oleva kapasiteetti on se n.10,4kw. Nykyään tuo esilämmitys taitaa tapahtua pääosin bensalla.Vaimo yleensä lähtee aamuisin ekana ajamaan.Kokeilin kaksi kertaa tehdä tuon esilämmityksen fordpassiin tulleen ohjeen mukaan siten että laittoi lähtöajan ja antoi olla auton latauksessa niin kyllä se eka kerralla tapahtui ns.seinäsähköllä mutta toinen kerta menikin jo pieleen.Tuo asentamani lähtöaikakin joka eka kerralla meni läpi piti käytön jälkeen poistaa auton keskinäytön kautta kun se ei puhelimesta enään onnistunut.Vielä tuosta sähköajorangesta:15 asteen pakkasella näyttää pääsevän n.20-25km pätkäajoa kaupungissa.Eli kulutus on aika kova mutta kesällä taas ajellaan pitempään ja onhan se hyvä käyttää ainakin talvella myös tuota bensakonetta.Muuten on viimeiset n.2,5 vuotta auto toiminut ilman mitään ongelmaa eli ei mitään ylimääräisiä korjaamo käyntejä.
hessuko
Viestit: 61
Liittynyt: 12 Joulu 2021 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hessuko »

Auton esilämmitys hetki sitten makuuhuoneen ikkunasta katsoen(matkaa n.3m). Puhelimesta päälle ,aikana 5 min.Käynnistyi bensalla ja aika nopeasti alkoi etulasiin tulla kaksi sulaa kohtaa ja lasi oli sulana samalla kun kone sammui.Pyyhkijöillä näytti puhdistuvan puhtaaksi.Vaimo näkyi etusivulaseja hiukan raaputtavan mutta helposti näkyi jää irtoavan.Pakkasta 10 astetta.Ehkä tuo 10min sulattaisi nuo sivulasitkin mutta tuota turhaa tyhjäkäyntiä pitää kyllä varoa!
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Simprider »

hessuko kirjoitti: 08 Joulu 2023 08:49 Tuosta mainitsemastani auton muuttuneesta sähköajosta on tuolla autostadium/automerkit/ford escape(kuga 2020) samanlainen havainto muutama päivä sitten.Siellä epäiltiin että kugaan olisi tehty verkon yli(otana) jokin päivitys joka vaikuttaisi tuohon sähköajoon.Enpä tiedä voisiko noin olla.Itsekin tein tuon uuden fordpassin latauksen ja vanhan poiston n.viikko sitten.Äkkiseltään päällepäin en fordpassissa näe mitään muutosta.Kyllähän tuon 5kw sähkövastuksen oikein toimiessaan pitää tuo auto sisältä saada lämpenemään kovallakin pakkasella."Vanhoina hyvinä"aikoina tuon esilämmityksen sai aina tapahtumaan suoraan puhelimella ajoakun sähköllä.Muistaakseni ajoakun varaus laski n.9% esilämmityksen aikana.Lämmitysaikana oli silloin joko 5 tai 10min tuota en muista varmasti.Sähköä kului vajaa 1kw tuohon tapahtumaan jos tuo ajoakun käytössä oleva kapasiteetti on se n.10,4kw. Nykyään tuo esilämmitys taitaa tapahtua pääosin bensalla.Vaimo yleensä lähtee aamuisin ekana ajamaan.Kokeilin kaksi kertaa tehdä tuon esilämmityksen fordpassiin tulleen ohjeen mukaan siten että laittoi lähtöajan ja antoi olla auton latauksessa niin kyllä se eka kerralla tapahtui ns.seinäsähköllä mutta toinen kerta menikin jo pieleen.Tuo asentamani lähtöaikakin joka eka kerralla meni läpi piti käytön jälkeen poistaa auton keskinäytön kautta kun se ei puhelimesta enään onnistunut.Vielä tuosta sähköajorangesta:15 asteen pakkasella näyttää pääsevän n.20-25km pätkäajoa kaupungissa.Eli kulutus on aika kova mutta kesällä taas ajellaan pitempään ja onhan se hyvä käyttää ainakin talvella myös tuota bensakonetta.Muuten on viimeiset n.2,5 vuotta auto toiminut ilman mitään ongelmaa eli ei mitään ylimääräisiä korjaamo käyntejä.
Osana tätä mitigoidaan mahdollista moottoripalotakaisinkutsua meidän kamppeeseen keväällä päivitettiin softa joka juurikin piti kabyysin kylmänä ja bensaa paloi kohtuu paljon. Luin sitten jostain että huollossa olisi tarjolla uusi firmis jolla homma kuntoon ja nyt kun asiasta valittelin, päivittivät viimeisen fimiksen testerillä jolla käytös suoristui.

Nyt lämpeää taas pelkällä sähköllä, on lämmin 15min jälkeen ja ajo onnistuu Oulun pakkasillakin sähköllä kunnes akku tyhjä.
Nesteen näkyy lämmittävät "varttilämpöön" ja siinä pysyy kunnes sitten sähkö loppuu ja kone käynnistyy

Eli täällä ainakin toiminta nyt kuten sen oletan olevan ja siksi suosittelisin että käytte huollossa pyytämässä viimeisimmän PCM päivityksen jolla "sähköajo mahdollistuu ja jatkuva koneen pyörittäminen poistuu"
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

Luulen että hoksin jotain tuosta mystisestä polttiksen käynnistymisestä.

LAitoin kokeeksi aamulla esilämmityksen viileälle. Nytpä sitten suostuikin menemään sähköllä. Syynä tähän on lienee se, että mulla tuo auto ei nyt saa sinne lämpöä tehtyä. Ja kun kaikki sähkö menee auton lämmitykseen, niin sittenpä se ei lämmitä akkua. Kylmä akku -> bensa päälle. Tämän mielestäni jopa näkee, kun jossain vaiheessa esilämmitystä auto alkaa lataamaan akkua.

Ja tuulisilla pakkasilmoilla on ennenkin tahtonut bensa käynnistyä (ei saa lämmitettyä sisätilaa kunnolla).

Edelleen latauksessa se akku on liki pakkasella.. Minusta tuokaan ei ole järkevää
hessuko
Viestit: 61
Liittynyt: 12 Joulu 2021 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hessuko »

Olisikohan tuo nimimerkki simpriderin mainitsema päivitys tuo FSA23S27 takaisinkutsu joka kesällä tuli fordpassiin.Muistaakseni siitä piti tulla marraskuussa postia kotiin mutta eipä ole kirjettä näkynyt.Jostain syystä tuota takaisinkutsu viestiä ei ehdi lukea kun tulee teksti "jokin meni vikaan". Omaan autoon on helmikuussa tulossa 60tkm huolto joten ehkäpä odotan siihen asti.Mutta tuo on hyvä neuvo jota kannattaa ehdottomasti käydä kysymässä jos tuo oma auto aiheuttaa liiaksi ongelmia!
hessuko
Viestit: 61
Liittynyt: 12 Joulu 2021 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hessuko »

Korjaanpa heti itseäni:lueskelin nettiä ja tuo FSA-23S27 ei kyllä liity auton sähköajoihin millään lailla.Tuon pitäisi estää kampiakselin aiheuttamat moottorivauriot.Meksikon tehtaalla tehneet pieneen määrään autoja huonoja kampiakseleita jotka voivat hajottaa koko moottorin.Tuon takaisinkutsun pitäisi estää ko.vaurion eli pysäyttäisi koneen ennen vauriota.Tätä takaisinkutsua ei löydy ainakaan vielä suomen traficomin sivuilta ,ehkäpä sitä ei tule sittenkään suomeen!Myöskään suomen fordin sivuilta ei ollut omaankaan autoon mitään takaisinkutsua auki.
hessuko
Viestit: 61
Liittynyt: 12 Joulu 2021 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hessuko »

Kuga tuntuu kyllä nykyään ajelevan tuolla sähköllä tosi hyvin.Ensiksi esilämmitys(5min),tekee sen bensalla,ei haittaa mutta kun on sen tehnyt voikin auton startata jarru pohjassa ja heti lähtee sähkölle(pakkasta 12 astetta).Minulla on täysi sähköajo aina päällä.Auton lämmitys manuaalilla ,pyynti 22,ja puhallukset eteen ja tuulilasille,nopeus 4-5.Ac pois sekä puhallus jaloille pois.Jos puhaltaa myös jaloille niin se huonontaa tietysti tuota muuta puhallusta.Tänäänkin ajelin kaupunki ajoa yhdellä n.30min tauolla yhteensä 16km ja molemmilla startilla auto lähti heti suoraan sähkölle.Tuntuu että nykyään auto on lämpimämpi tuolla sähköajolla kuin esim.viime talvena.Outo juttu!.Autohan taitaa käynnistää aina polttomoottorin jos laittaa tuon max puhalluksen tuulilasille ja tämähän tapahtuu auton esilämmityksessä jos lämmitys on automaatilla(eli autolla).Tuo valinta saattaa käynnistellä autoa alussa helposti tuohon bensa-ajoon?Näillä konsteilla itse olen nyt muutaman viikon ajellut ja toimii omiin ajoihin nyt niin kuin haluankin.Omaan tehty huolto helmikuussa 2023 joten mitään uusimpia korjaavia päivityksiä ei tähän ole ainakaan huollossa tehty.
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

Huollossa laittoivat takaisin sen sisäilmankierron. Kerroin että poisto heikensi merkittävästi sähköistä toimintaa. Jankkasi loputtomasti vastaan että ei voi. Ei mitenkään mahdollista. Yhden kerran on aamula suostunut sähköllä ajamaan tuon kierron poiston jälkeen. Ennen onnistui yleensä. Mutta asiakas on väärässä :thumbup:

Mitään PCM päivitystä ei kuulemma ole. Eivät mitään foorumeilla tiedä mistään :thumbup:

Sanoin siitä huonostä lämmöstä sähköllä. Ei kuulemma oletakkaan että lämpenisi. :thumbup:

On aivan mahtava tämä ford huolto. Kokoajan ollut tämä asenne että asiakas on väärässä, eikä asiakas on tyhmä eikä tiedä mistään.. Ei kyllä tule enään yhtään fordia, eikä myös autoa tästä isohkohta liikkeestä.
_JPA
Viestit: 279
Liittynyt: 11 Elo 2020 19:42

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja _JPA »

Kuulosta KäyttöAutolle, tuo huoltohomma.
2020 Focus Active 1.5 EcoBoost 150 hv A8
KugaPHEV
Viestit: 13
Liittynyt: 19 Maalis 2023 09:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja KugaPHEV »

Jep, kuulostaapa tuo huollon suhtautuminen tutulta.
Kysyin päivitystä omaani ja varulta kerroin lukeneeni useammankin saaneen pyytämällä autoon päivityksen tuohon liittyen. Eivät huollossa tienneet asiasta mitään ja kertoivat että kaikki päivitykset tulevat heille tietoon maahantuojan kautta, itse eivät kuulemma niistä tiedä tai näe niitä ellei autoon ole maahantuojan toimesta sellaista määrätty.
Käskivät olemaan halutessani yhteydessä maahantuojan.
Ja minähän laitoin sähköpostia maahantuojalle. Eivät tienneet sielläkään päivityksestä mitään. Uudelleen asiaa tinkaamalla sain vastauksen että auto on kuulemma suunniteltu niin, että polttomoottori käynnistyy jopa nollan asteen paikkeilla ja tällä suojellaan sähkömoottoria.
Vähänpä minä sähkömoottoreista mitään ymmärrän, mutta luulen että se on aikalailla viimeinen osa mitä tuossa tekniikassa täytyy suojella pakkaselta.

Seuraavaksi soitin 50km päässä olevaan Ford-liikkeeseen jossa kerrottiin välittömästi että kyllä tuohon on maahantuojan huoltotiedote ja ohjelmistopäivitys olemassa ja varattiin aika parin viikon päähän soitosta päivityksen asentamiseksi.
Nyt olen ajellut yli 10 asteen pakkasilla pelkällä sähköllä ja kabiiniinkin tuntuu lämpöä riittävän ihan kelvollisesti.

Erikoisinta asiassa on mielestäni se, että myös maahantuoja puhui palturia.
Jollain tavalla vielä ymmärrän että joku huolto niin tekee vaikkei sekään toki hyväksyttävä ole.
Kuga PHEV Vignale -23
Volvo S60 eFlexFuel -05
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

KugaPHEV kirjoitti: 13 Joulu 2023 15:16 Jep, kuulostaapa tuo huollon suhtautuminen tutulta.
Kysyin päivitystä omaani ja varulta kerroin lukeneeni useammankin saaneen pyytämällä autoon päivityksen tuohon liittyen. Eivät huollossa tienneet asiasta mitään ja kertoivat että kaikki päivitykset tulevat heille tietoon maahantuojan kautta, itse eivät kuulemma niistä tiedä tai näe niitä ellei autoon ole maahantuojan toimesta sellaista määrätty.
Käskivät olemaan halutessani yhteydessä maahantuojan.
Ja minähän laitoin sähköpostia maahantuojalle. Eivät tienneet sielläkään päivityksestä mitään. Uudelleen asiaa tinkaamalla sain vastauksen että auto on kuulemma suunniteltu niin, että polttomoottori käynnistyy jopa nollan asteen paikkeilla ja tällä suojellaan sähkömoottoria.
Vähänpä minä sähkömoottoreista mitään ymmärrän, mutta luulen että se on aikalailla viimeinen osa mitä tuossa tekniikassa täytyy suojella pakkaselta.

Seuraavaksi soitin 50km päässä olevaan Ford-liikkeeseen jossa kerrottiin välittömästi että kyllä tuohon on maahantuojan huoltotiedote ja ohjelmistopäivitys olemassa ja varattiin aika parin viikon päähän soitosta päivityksen asentamiseksi.
Nyt olen ajellut yli 10 asteen pakkasilla pelkällä sähköllä ja kabiiniinkin tuntuu lämpöä riittävän ihan kelvollisesti.

Erikoisinta asiassa on mielestäni se, että myös maahantuoja puhui palturia.
Jollain tavalla vielä ymmärrän että joku huolto niin tekee vaikkei sekään toki hyväksyttävä ole.
Onko tietoa tarkemmin mikä päivitys on kyseessä? Että olisi jotain tarkempaa mitä vaatia.
KugaPHEV
Viestit: 13
Liittynyt: 19 Maalis 2023 09:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja KugaPHEV »

Valitettavasti mitään koodia tuolle en tullut tietämään mutta Jämsässä huolto tunnisti asian heti.
Ja joku kirjoitti aiemmin käyttäneensä päivitettävänä jossain Hedinin toimipisteessä.
Erikoista on etteivät kaikki huollot tuosta tietäisi.
Kuga PHEV Vignale -23
Volvo S60 eFlexFuel -05
Simprider
Viestit: 255
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:41
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Simprider »

KugaPHEV kirjoitti: 13 Joulu 2023 19:07 Valitettavasti mitään koodia tuolle en tullut tietämään mutta Jämsässä huolto tunnisti asian heti.
Ja joku kirjoitti aiemmin käyttäneensä päivitettävänä jossain Hedinin toimipisteessä.
Erikoista on etteivät kaikki huollot tuosta tietäisi.
Meillä siis autoon tehtiin se takaisinkutsu jossa revittiin alimmainen kaihdin mäkeen ja päivitettiin PCM (power control module), jotain tekemistä ylikuumenemisen ja tulipalojen kanssa. Tämän jälkeen sähköajosta tuli once in a full moon kokemus ja auto käytti polttista lähes kokoajan.

Kun vietiin huurtumisongelman takia huoltoon niin valitettiin että takaisinkutsun jälkeen tehty PCM päivitys muutti luonnetta ja nyt kampe käy enimmäkseen bensalla -> tästä huoltoneuvoja että juu, siihen on tullut korjaus eli uusi PCM sisään.

Tällä luonne muuttui takaisin sähköajoa suosivaksi - eli huomattava ero parempaan suuntaan
Kuga 2.0 TDCi Powershift Kuva
Kuga PHEV Kuva
Pasi123
Viestit: 77
Liittynyt: 25 Loka 2022 10:08

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja Pasi123 »

Nyt on kokemuksia kunnon pakkasesta.. Etäkäynnistyksellä käyntiin -30 asteessa. Melko pahan kuuloinen oli moottori, melkein sammui pari kertaa tms.
Mutta sitten kävi tasaisesti.

Mutta on tuo kyllä kylmä auto. Siis ihan jäätyy sisälle, kun ei lämpiä. Moottorilämmöt on normaalit (n. 1/2). Kokeilin laittaa lämmöksi maksimin(lukee "hi" tms), ei vaikutusta. Sellaisenta jääkaappilämmöltä tuntui, varmaan vähän enempi kuitenkin. Puhalsi kyllä kovasti ilmaa. Sitten kokeilin max-nappia. Sillä sitten alkoi lämmetä selkeästi. Se automaatti oli käytössä.

Toinen tuossa on, että jalkatila on todella kylmä. Se automaatti tuntuu sinne puhaltavan tosi kovasti, mutta ei se siltikään lämpeä.
Kolmas ominaisuus on, että esilämmityksen jälkeen ajossa auto jäähtyy voimakkaasti. Tämä tapahtuu ihan heti.

Kaikki nämä ominaisuudet on ollut aina, mutta ei näin kovilla pakkasilla ole ajeltu.

Mikähän tuossa lienee, kun lämpöä on kyllä tarjolla. Ja ilmakin liikkuu, ja pystyy kyllä lämmintäkin puhaltamaan. Saako tuo nyt jostain sinne jalkatilaan tms raakaa ulkoilmaa joka laittaa automaatin puhaltamaan sinne..

Ei tuo oikeasti noin kylmä voi olla, joku vika pakko olla. On ollu autoja, joissa termari rikki, ja nekin paljon lämpimämpiä. Vai pitääkö pakkasilla ajella joku pilkkihaalari ja karvalakki päässä? Tuulilasi pysyy suunnilleen sulana, muut ikkunat jäässä.

Taas varmaan pitäisi huoltoon soittaa, mutta tympii koko ajatus..

Onkohan tälä lämmitys mulla aiheuttanut kaikki nämä ongelmat sähköajon kanssa. Ja huurtumiset jne
hessuko
Viestit: 61
Liittynyt: 12 Joulu 2021 18:56

Re: Uusi Kuga mk3 2020

Viesti Kirjoittaja hessuko »

Minä laitoin oman kuga phevin nyt ns.bensa-autoksi kun tuota pakkasta on 25-30 astetta.Tämähän tapahtuu siten että laittaa auton sportille.Käyttää silloin tuota bensamoottoria.Lämmityksen puhallus käsisäädölle 5:lle(käsisäädön puhallusnopeus on jo 4 asennossa tehokkaampi kuin automaatin korkein asento).Puhalluksen sai suunnata nyt myös jaloille.Tätähän ei ole oikein voinut yli 20 asteen pakkasilla tehdä jos on ollut tuo hybridi ajomoodi päällä.Ei ole sähköajon toimiessa tällöin oikein lämpöä riittänyt jaloille asti.Lämmitys asetus 22 astetta.Vaimo ajoi näillä asetuksilla 70km ja auto 3 h välillä seisomassa ja sama matka takaisin.Hyvin oli lämmintä riittänyt(itse epäilin ennen matkaa mitenkähän lämpöä riittää) oli kuulemma joutunut jopa vähän lämpöä vähentämään.Takaisin tullessa oli hetkellisesti meinannut lasit hieman huurtua mutta kun oli huomannut laittaa taas auton uudestaan sille sportille oli huurteet heti poistuneet(auto oli todennäköisesti yritellyt välillä ajella sähköllä).Tuo sportti tilahan pitää aina valita uudestaan jos sillä haluaa ajella.
Vastaa Viestiin