Escort Zetec 1.6 vesipumppu vm-2000

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Jarkke
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Tammi 2019 18:22

Escort Zetec 1.6 vesipumppu vm-2000

ViestiKirjoittaja Jarkke » 12 Tammi 2019 18:40

Tervehdys, olen uusi foorumilla, kysyisin neuvoa kun hieman tökkii vesipumpun vaihto.

Siis kyse on Zetec 1,6 bensakoneesta ja vm.2000.
Alkoi katoamaan jäähdyttäjänneste, vika vesipumpussa, jota olen vaihtamassa.


Purkaminen edennyt siihen pisteeseen että jakohihnan päällä oleva ylempi koppa on irti ja alemmastakin ruuvit auki, mutta onko niin että kampuran päässä oleva hihnapyörän joutuu ottamaan pois, että se muovi koppa sopii sujahtamaan paikaltaan? Koppahan on irrroitettava että pääsee käsiksi vesipumpun kiinnikeruuveihin. Jos hihnapyörän joutuu irroittamaan niin miten sen saa lukittua että ei kone pyöri mukana kun pulttia avaa? (samalla tietenkin varottava että ei mene jako sekaisin..lukitus)

Sopiiko vesipumppu sujahtamaan jakoremmin alta ilman että jakoremmin irroittaa?

Toki saan ostettua korjausoppaan, josta asiat selkenee, mutta kysyn kuitenkin, jos joku ystävällisesti neuvoisi :)

Toki saisin vielä pakitettua ja kasattua sen verran että ajaisin korjaamolle, mutta mieli tekisi tehdä remppa läpi asti kun noin pitkälle jo päässyt..kauan sitten vaihdoin itse Renaul Lagunaan jakoremmin (diesel), siinä meni amatööriltä varmaan 2 pv aikaa, mutta se onnistui...niin eiköhän se nyt tämän bensavehkeen kanssa suju sama remnppa ihan ok, etenkin kun neuvoja saan :)

Jarkke
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Tammi 2019 18:22

Re: Escort Zetec 1.6 vesipumppu vm-2000

ViestiKirjoittaja Jarkke » 13 Tammi 2019 12:11

Hiljaista on viestien suhteen, vastaan itselleni..tutkin sivuston aiempia asiaan liittyviä kesk.ketjuja, ehkä sieltä löytyy infoa asian suhteen.
Ostan myös korjausoppaan ja selvitän että millainen se erikoistyökalu ja lukituspultti pitää olla, että saa ajoituksen kohilleen ennen kuin alan kasaamaan konetta.
Hieman on tympeä ahtaassa tallissa, viileässä sellaisessa remppaa tehdä, mutta kyllä se "pohjolan tallin" voittaa mennen tullen kuitenkin.
Ehkäpä minä Luojan armosta tämänkin rempan saan tehtyä, ilman että onnistun saamaan kansivaurion koneeseen aikaan...kyllä se hyvin menee, dont worry! :)

fiicus
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Marras 2018 13:55

Re: Escort Zetec 1.6 vesipumppu vm-2000

ViestiKirjoittaja fiicus » 13 Tammi 2019 12:40

Saa irroitettua ilman jakopään purkua lataa ohje -->> http://s000.tinyupload.com/index.php?file_id=42783273681375388402
:ford:

Jarkke
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Tammi 2019 18:22

Re: Escort Zetec 1.6 vesipumppu vm-2000

ViestiKirjoittaja Jarkke » 15 Tammi 2019 20:07

Kiitos Fiicusvinkistä :)

Remppa jo niin pitkällä, että koekäytin auton ja hyvin käy ja kukkuu, hyvä ja kiitollinen mieli tässä vaiheessa. :)

Vaihdoin samaan syssyyn jakoremmin, moniurahihnan ja vesipumpun.

Vähemmän tullut viimevuosina näitä remppoja tehtyä, mutta kyllä ne työkalut kädessä pysyivät yhä..ehkei tässä palkoille oikein päässyt, kun aikaahan siinä meni..mutta pääseehän se etanakin vauhdillaan aina jsks maaliin.

Huomenna viimeiset osat paikalleen, paikkojen siivoaminen ja taas jatkaa escortti matkaa. :)

futura68
Viestit: 238
Liittynyt: 22 Maalis 2006 09:46
Paikkakunta: Köyliö

Re: Escort Zetec 1.6 vesipumppu vm-2000

ViestiKirjoittaja futura68 » 16 Tammi 2019 23:05

Hmm. yllä väitettiin, että vesipumpun saa vaihdettua ilman jakopään purkamista.. Linkissä oli kait Mondeon Black top-moottori, jota ei Escortissa käytetty.. Escortin zetec-moottorin vesipumpussa on kaksi ohjainrullaa, joten jakopää pitää purkaa..

fiicus
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Marras 2018 13:55

Re: Escort Zetec 1.6 vesipumppu vm-2000

ViestiKirjoittaja fiicus » 17 Tammi 2019 15:53

Joo olit oikessa futura68, pitää purkaa.
:ford:

Jarkke
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Tammi 2019 18:22

Re: Escort Zetec 1.6 vesipumppu vm-2000

ViestiKirjoittaja Jarkke » 17 Tammi 2019 16:35

Totta, siis kyllä piti purkaa jakopää sikäli, että ottaa ne 2 ohjainrullaa pois, ne ovat kiinni vesipumpussa..siis kun irroitat vesipumpun niin 2 ohjainrullaa irtoavat mukana.
iss
Ko. vuosimallissa/ koneessa on kampiakseliassa kiila jakoremmin hammaspyörässä ja ajoitusmerkit, siis varmaankin uudemmissa malleissa kampiakselin lukitus/ ajoitus tapahtuu sen lukituspultin avulla.

Turhaan remppaa arkailin, ei paha rasti kun harkiten toimii ja muistaa että mistäminkäkin osan, ruuvin ja pultin irroitti, että saa myös kasattua auton.

Kampiakselin sain lukittua pultin avaamis ja kiinnittämisvaiheessa hyödyntämällä kiilahihnapyörässä olevia kahta pientä reikää...laitoin molempiin sopivan tapin,toinen tukeutui vääntövaiheessa runkoon ja toisen alle laitoin sopivan puupalikan joka nojasi lattiaan..tuo lukitus oli riittävä, hyvin avautui pultti ja sain sen myös momenttiin kiristettyä..hieman laitoin kierteeseen lukiteainetta varmuuden vuoksi..en tiedä onko tarpeen?Mutta kiinni pitäisi pysyä.


Paluu

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ahrefs [Bot] ja 3 vierailijaa