Diesel mk3 2.2 Mondeon hankinnassa huomioitavaa

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
balanced
Viestit: 67
Liittynyt: 11 Joulu 2018 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Diesel mk3 2.2 Mondeon hankinnassa huomioitavaa

Viesti Kirjoittaja balanced »

Tervehdys, harkinnassa on palaaminen 20 vuoden jälkeen Fordiin ja samalla ensimmäinen dieseli myös. Ensimmäinen Fordini ja myös auto ylipäätään oli Fiesta Mk1(!), sen jälkeen on tietysti vähän jo vettä Vantaanjoessa virrannut.

Pitäisi siis käydä katsomassa tuollaista karvan yli 300tkm ajettua 2.2 mk3 manuaali farkkumondeota (2006), johon ei tiedossa ole ainakaan että isompia remontteja olisi suoritettu. Huoltokirja on aika hyvin leimaa täynnä, mutta esim. kytkimen, suuttimien, ahtimen tai muiden isompien remonttien teosta ei ole merkintää eikä tietoa.

Onko esim. suuttimien kunnosta mahdollista yrittää päätellä mitään muuten kuin ajamalla tai käyntiä kuuntelemalla? Se nyt lähinnä mietityttää mikäli niitä ei ole missään vaiheessa tehty, että kulutusosaa tuntuvat olevan. FORScan -ohjelman latasin puhelimeen ja tietysti sillä voisi elm-bluetooth-palikan kanssa kokeilla lukemista, josko mitään koodeja on näkyvissä. Mutta mitäpä muuta tuosta tarkkailisi normaalin koeajon ja katselmuksen yhteydessä?
Ford Mondeo 2006 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Diesel mk3 2.2 Mondeon hankinnassa huomioitavaa

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Eikös se ole niin jos meinaat ajaa pidempään noin paljon ajetulla autolla niin on parasta tehdä täydellinen huolto, ettei tarvii jatkuvasti olla korjaamolla tai näpit rasvassa. Voisit tosiaan aloittaa mainitsemistasi suuttimista alustan kaikki osat uusiks jarrut ym. ym.
Tästä on varmaan hyvä lähteä huomioida tämä myös hinnassa.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: Diesel mk3 2.2 Mondeon hankinnassa huomioitavaa

Viesti Kirjoittaja Renee »

Kuinka tuore katsastus leimaa autossa on antaa vähän kuvaa autosta ja siinä ei ole korjauskehotuksia. Katso se korin kunto myös alusta ettei ihan ole mitään yllätyksiä .Jos auto on huollettu ja noin vähän ajettu peli niin eihän siinä mitään jos pitkä koeajo antaa positiivisen tunteen Yhtään vikavaloa ei palaa mittaristossa ja testaa että kaikki toimiin myös ilmastointi ja hintaa on naurettavan pieni niin ei muuta kuin rahanlukuun. Tyttärellä on 07 bensaa Focus 1.6 tic koneella niin yhtä paljon sillä on ajettu. Joten dieseleksi vähän tuolla on ajettu ja kytkin ja vaihdelaatikko toimii hyvin vaihtee menee hyvin silmään myös pakki ilman sivuääniä. Mittatikku öljyn vilkaisu kertoo onko tuoreet hyvät öljyt moottorissa vai vanhoilla mennään. Kannattaa tehdä huolto ensiksi autoon helppoa päivittää se puoli samalla tutustuu tekniikkaan. Onko autossa Webasto tai vastaavaa ja sen toiminta
Vilkaise tuota ja sekkaa ne jarrut myös kässäri.
http://www.autotie.fi/tyyppivika/Ford/Mondeo
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
balanced
Viestit: 67
Liittynyt: 11 Joulu 2018 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Diesel mk3 2.2 Mondeon hankinnassa huomioitavaa

Viesti Kirjoittaja balanced »

Kiitos vastauksista, oli hyviä muistutuksia mitä kaikkea sitä pitää tarkastaa. Itestäkin tuntui että ei tuo 300 000 pitäisi kamalasti olla dieselille jos on vaan hyvin pidetty. Leima on syksyltä. Mutta kun tarinoita täältä luki niin aika moni noista isommista rempoista näyttää tulevan siinä 250-300tkm nurkilla. Paljon se on tietysti siinä mielessä että jos kaikki isot tulee itelle maksettavaksi niin tulee kohtuu kallis auto. Hankala kun myyjä ei tiedä aiemmista remonteista eikä kuitteja ole ilmeisesti säästetty. Ruostetta oli ilmeisesti takalokasuojassa puskurin saumassa jonkinlainen paikka laitettavaksi. Mutta jos oikein käsitän niin ei vissiin pitäisi tämän ikäisiä mondeoita kauhean helposti ruoste rasittaa?

Ite tulee pääsääntöisesti tehtyä autoihin kaikki vaan mitä pystyy, mutta nuo suutinpuolen asiat ja kytkinremppa alkaa olla siellä uskalluksen ja osaamisen tuolla puolen. Merkkaan kaiken autoihin tehdyn myös ylös jotta remontit on itelle ja seuraavalle omistajalle tallessa nii ei tarvi turhaan auton alla könytä. Varmuuden vuoksi en ole kyllä usein palikoita vaihtanut, mutta kyllä aina jos on ollut vähänkään aihetta.

Katotaan nyt sitten, löytyykö sopivaa ja mille tuntuu ajossa. Aero Saabin omistajana tippuis tuo suorituskyky aika vakavasti, mutta tähtäimessä olisikin vähän uudenpi ja tilavampi ja pienikulutuksisempi.
Ford Mondeo 2006 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Diesel mk3 2.2 Mondeon hankinnassa huomioitavaa

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Tosta ruosteongelmasta pääset eroon kun ostat mk4 mondeon niissä ei ruoste pesi. Noissa dieseleissä iso riesa on erg.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
Avatar
czr96
Viestit: 114
Liittynyt: 09 Joulu 2013 09:22
Paikkakunta: Oulu

Re: Diesel mk3 2.2 Mondeon hankinnassa huomioitavaa

Viesti Kirjoittaja czr96 »

[quote Katotaan nyt sitten, löytyykö sopivaa ja mille tuntuu ajossa. Aero Saabin omistajana tippuis tuo suorituskyky aika vakavasti, mutta tähtäimessä olisikin vähän uudenpi ja tilavampi ja pienikulutuksisempi.[/quote]

äläs nyt, se on tuo 2.2 TDCI mk3 koppasessa toimiessaan melkoisen pirteä peli :D pistää Aeron tiukoilla ohituskiihtyvyydessä, jos sovitaan ettei vaihdekeppiin kajota :D
...Luultavasti en tiiä...
Mondeo 2.0 tdci 120kW -11
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Diesel mk3 2.2 Mondeon hankinnassa huomioitavaa

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Olen czr96 kanssa samaa mieltä.Mondeo pesee kaikki saab aero mallit mennen tullen.
Tässä factaa:

saab 2.3l185hv 280 Nm
saab3.0l v6 200hv 310 Nm
saab 2.3l 250hv 349 Nm

Ford mondeo mk3 2.2tdci 155hv 360-400 Nm

Ei muuta kuin mondeo kaupoille. :D
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Diesel mk3 2.2 Mondeon hankinnassa huomioitavaa

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

czr96 kirjoitti:[quote Katotaan nyt sitten, löytyykö sopivaa ja mille tuntuu ajossa. Aero Saabin omistajana tippuis tuo suorituskyky aika vakavasti, mutta tähtäimessä olisikin vähän uudenpi ja tilavampi ja pienikulutuksisempi.
äläs nyt, se on tuo 2.2 TDCI mk3 koppasessa toimiessaan melkoisen pirteä peli :D pistää Aeron tiukoilla ohituskiihtyvyydessä, jos sovitaan ettei vaihdekeppiin kajota :D[/quote]

Niin tuossahan se pieni koukku juuri piileekin että vaihdekeppiin ei kajota.
Jos saman tehoinen bensa ja dieseli laitetaan kiihdyttämään normaalisti vierekkäin niin bensa voittaa kyllä 9/10 kerrasta.
Bensa kykenee käyttämään suurempaa kierrosalaa kompensoimaan dieselin suurempaa vääntöä jonka ansiosta dieseli ei vain pärjää...
"harder" is not a very good safeword
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Diesel mk3 2.2 Mondeon hankinnassa huomioitavaa

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Jäi laittamatta kierroluvut noitten vääntöjen kanssa ovat matalat, 185hv 1800 rpm, 200hv 2500rpm ja 250hv 1900rpm.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
balanced
Viestit: 67
Liittynyt: 11 Joulu 2018 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Diesel mk3 2.2 Mondeon hankinnassa huomioitavaa

Viesti Kirjoittaja balanced »

Nojoo kyllähän siinä niin kävi että Mondeo tussahti pihaan, pitkällisten iltaan jatkuvien syynäysten jälkeen. Oikein siisti oli ikäisekseen joitakin maalin lohkeiluja lukuunottamatta. Sisäpesu tehty, asialliset renkaat ja siistit alumiinivanteet kummissakin rengaskerroissa, ilmastointi toimiva ja täytetty, eberi puhisi lämmintä ajon aikana. Vikakoodeja ei löytynyt muistista ja rusketusta oli ainoastaan hyvin lievästi siellä takalokasuojan ja helman kohtauspaikassa renkaan etuosassa, rengasta vasten. Maalin irtoilukohdissa ei ruostetta näkynyt. Ilmastoinnin puheohjaaminen aiheutti myös hilpeyttä myöhemmin sitä kokeillessa. Bluetoothiin en saanut vaan puhelinta liitettyä vaikka yritin, ilmeisesti siellä on sellainenkin. Hinnaksi laskeutui lopulta 2200€. Päämäärä oli löytää vähän enempi tilaa ja pienempi kulutus verot mukaan laskien. Tämä vaikuttaisi onnistuneen ihan mukavasti. Ensi viikolle onkin sovittu jo loota- ja moottoriöljyjen vaihtosessio kaverin tallille. Täytyy ohjaustehostimen ölppää kanssa jossain vaiheessa koittaa vaihtaa, jos vähän notkistuisi.

Siitä ohituskiihtyvyydestä ehkä sen verran että mulla on nyt molemmat ja en ite tuolla Mondeollani ehkä ryhtyis tuota Saabiani haastamaan, vaikka se mukavan kevyesti kulkeekin. Kivaa tietysti nurkka-ajossa kun Mondeo on selkeästi kevyempi auto ja kuitenkin tilaa riittää ja alavääntöä hyvin. Tuossa Saabissa aeron suuttimilla laskennalliset tehot n. 240hp etanolilla ja maksimivääntö rajattu 400Nm:in laatikon kestämiseksi. Vaikka isommilla vaihteillahan se koko vääntö vasta tulee käyttöön. Etanolilla vääntöä on ihan iloisesti aika matalillakin kierroksilla rauhallisessa normaaliajossa ja vaihdekeppiinhän ei tarvitse automaatilla koskea kun lapun laittaa lattiaan. Yksi syy miksi tehojen katoaminen auton vaihdossa ei kauheasti (ainakaan vielä) harmita on se että hyvin harvoin tuota tuli käskettyä koko nilkkavoimalla, ohitustilanteissa lähinnä mukava ominaisuus. Ja joskus kun lapsetti uuden katumaasturin asettuessa valoissa vasemmalle kaistalle. Täytyy ehkä sitten tutkia tuota ohjelmointimahdollisuuttakin vielä Fordin kanssa, että mikä olisi järjevin softa ja jaksaako varautua henkisesti kytkinremonttiin jos se ei enää pidä.

Kiitoksia kaikille kommenteista, mukavaa kun löytyy mielipiteitä :)
Ford Mondeo 2006 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Diesel mk3 2.2 Mondeon hankinnassa huomioitavaa

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Onnittelut hankinnasta varmaan paras syy oli polttoainekulujen puolittuminen ainakin. :D
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
balanced
Viestit: 67
Liittynyt: 11 Joulu 2018 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Diesel mk3 2.2 Mondeon hankinnassa huomioitavaa

Viesti Kirjoittaja balanced »

Kiitos vaan ja juurikin näin :) Ja se tila!

Vielä hämmentävä knoppitieto dieselmondeon ja aerosaabin eroista: Liikennevakuutuksen perusmaksu Fordissa melkeen neljäsataa korkeampi :shock:. Jotenkin oisin ajatellu ennemmin toisinpäin. Ei onneksi rasita kun on bonukset tapissa mutta kuitenni..
Ford Mondeo 2006 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Diesel mk3 2.2 Mondeon hankinnassa huomioitavaa

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Jossittelua mk4 vakuutus olis ilmeisesti ollut halvempi, heposia olis enemmän, eikä ruostu. :D
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
balanced
Viestit: 67
Liittynyt: 11 Joulu 2018 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Diesel mk3 2.2 Mondeon hankinnassa huomioitavaa

Viesti Kirjoittaja balanced »

Kyllä pienelle jossittelulle on autojen suhteen aina sijaa :) Kyllähän se olis uudempikin ihan hieno mutta 2.2 diesel mk4:t omilla spekseillä kuudesta ja puolesta tonnista ylöspäin vajaa parisataa tuhatta ajettuina. Nii en näe järkeä. Ton oman voi myös ohjelmoida jos alkaa harmittaa kauheesti ja vaikka laihduttaa kuskista vähän nii on jo paljon kevyempi kuin mk4. Hintaylivoimaa! :D

Edit: korjaus, vajaat kolmesataa tkm ajettuja oli siis nuo mk4 verrokit..
Viimeksi muokannut balanced, 15 Joulu 2018 02:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ford Mondeo 2006 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
anon1
Viestit: 1047
Liittynyt: 04 Maalis 2015 18:29

Re: Diesel mk3 2.2 Mondeon hankinnassa huomioitavaa

Viesti Kirjoittaja anon1 »

Näin on, kyllä tolla kulutuksella mondeo liikkuu kyllin ripeästi. :D
Viimeksi muokannut anon1, 14 Joulu 2018 23:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mondeo -09 2.5T Panther Black
:ford:
It`s my way or no way.
futura68
Viestit: 239
Liittynyt: 22 Maalis 2006 09:46
Paikkakunta: Köyliö

Re: Diesel mk3 2.2 Mondeon hankinnassa huomioitavaa

Viesti Kirjoittaja futura68 »

Onnea uuden auton johdosta, toivottavasti et joudu pettymään.. Tarkoitan sitä, että jos siihen ei vielä ole tehty isoja ja kalliita remppoja... ne ovat vielä edessä... Kaksmassavauhtipyörä ja kytkin, suuttimet ja korkeapainepumppu, ym. ym. Itse en pidä tuota edullisena hankintana, mutta jokainen tekee omat päätöksensä.. Itse ostin kesällä parilla sadalla pakuksi rekisteröidyn pari vuotta vanhemman, josta puuttui pakki (jatco).. Vaihdoin toisen omasta varastosta ja jäi se pari tonnia naftan ostoon... Pakun vero on euron halvempi per päivä.. Eikä se niin pihi ole, sekalaisessa ajossa pääsee juuri ja juuri alle 7 litran..
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Diesel mk3 2.2 Mondeon hankinnassa huomioitavaa

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Mun mielestä tosta 2.2 tdci motista ei oo ees kirjoiteltu niinkään suutin / kaksoismassa ongelmista kuin 2.0 tdci motista. Täysin eri moottorithan ne on.
Toki onhan noita 2.2L vähemmän liikenteessäkin.
"harder" is not a very good safeword
futura68
Viestit: 239
Liittynyt: 22 Maalis 2006 09:46
Paikkakunta: Köyliö

Re: Diesel mk3 2.2 Mondeon hankinnassa huomioitavaa

Viesti Kirjoittaja futura68 »

Samaa sarjaa on. Isku ja poraus ovat erit... Joten aika moni osa ei sovi, mutta esim. korkeapainepumppu on sama kuin 130hp versiossa.. Ja kaksmassat hajoaa muistakin malleista ja merkeistä..
balanced
Viestit: 67
Liittynyt: 11 Joulu 2018 13:14
Paikkakunta: Helsinki

Re: Diesel mk3 2.2 Mondeon hankinnassa huomioitavaa

Viesti Kirjoittaja balanced »

Kyllä joo riskeistä tuli lueskeltua ennen ostoa ja en usko että oikeen minkäänlaisessa autossa joka on > 250k ajettu olisi riskit vähissä. Valitettavasti. Vähän joka merkillä ja erityisesti nykyautoissa tuntuu myös että on omat pelkoa herättävät tyyppivikansa, isommat tai pienemmät. Saabiin meni puolestaan kahden ja puolen vuoden aikana palikkaa varmaan yli neljän tonnin edestä vaikka ei mitään isompaa hajonnut. Nopeemmin ja hitaammin kuluvaa osaa. Ei vaan tehnyt mieli ajaa perheen kanssa hapertuneilla jarruputkilla tai vuotavalla ohjaustehostimella, mädillä alatukivarsilla jne. Sytkäkasettia, lisää pyöräntuentaa, tuulilasia, ilmamäärämittaria, lambdaa, renkaita, puslia, pakoputkea jne. Osa ite vaihdettuja, mutta maksaa ne osatkin kun alkaa tekemään. En joutunut teettämään kuitenkaan puolimoottoria niin kuin yksi aikaisemmista omistajista. Tai korjauttamaan jakopään pettämisen seurauksia niin kuin kahdessa muussa aiemmin omistamassani autossa edelliset omistajat.

Mutta sehän on paras jos pystyy ostaa aihioksi vaikka sellasen jolla ei ole muille enää syystä tai toisesta niin arvoa ja pistää sen itelle kuntoon. Tosin pitää siihenkin kuluvaa osaa jatkossa laittaa. Itellä kun laittaminen tapahtuu kaverin pienessä tallissa ja aikaa on rajattu määrä niin ostaa mieluummin auton jonka toivoo pysyvän ensin edes hetken sellasenaan ajossa ja sitten alkaa yks juttu kerrallaan tekemään/maksamaan vastaan tulevia.

Järkeilin asian näin: jos tollanen parin tonnin diesel pysyy suurin piirtein läjässä parikin vuotta omassa ajossa niin se on edeltävään tilanteeseen verrattuna tienannut jo lähes ittensä takaisin kustannuksissa. Oikeasti, kun keskikulutuksia katsoo nykysilläkin polttoainehinnoilla ja laskee verot mukaan. Jos ei, niin ihan kovin korkealta ei putoa. Mieluummin otan noi kaikki isot viat kahden tonnin autoon kuin kuuden ja puolen paria vuotta uudempaan.

Yksi mikä olis kiinnostavaa tietää on minkä verran niitä ihmeen kauan kestäneitä autoja on liikenteessä, niistähän vähemmän huudellaan kun foorumeilta kaikki haetaan yleensä apua niihin vikatilanteisiin. Mondeotakin lienee muutama liikenteessä. No, joka tapauksessa hinausvakuutus on voimassa ja öljynvaihto tapahtuu usein. "Tehdään se mitä voidaan ja katsotaan mihin se riittää". Itsekin toivon että en kovin pian pety, mutta näistäpä ei voi tietää. Siksi ei auta murehtia jo etukäteen. Vuodatan sitten vika kerrallaan täällä ja kysyn vinkkejä korjaukseen. :lol:
Ford Mondeo 2006 mk3 wagon 2.2 TDCi Ex: Saab 9-5 Aero 2.3wagon A, VW Passat 2.8 V6 variant 4motion 3B, Audi A4 1.8 AJL wagon B5, Citroen C5 2.0 wagon, Renault Laguna I 2.0 liftback, Fiat Marea 1.8 saloon, Ford Scorpio Mk I saloon, Ford Fiesta Mk I
Vastaa Viestiin