Sivu 2/2

Re: Suuri akkukeskustelu

Lähetetty: 08 Marras 2018 07:34
Kirjoittaja PiuhaPoikki
On siitä kiinteästi asennetussa ylläpitolaturista sekin hyöty, että webastoa/eberiä köytettäessä kaikkea lämmittimen ottamaa sähkötehoa ei otetakaan akusta vaan Olkiluodosta.
Vesipumppu, palopuhallin, hehku ja sisäpuhallin ottavat ottavat kumminkin jonkun verran virtaa ja pakkasille jokainen ampeeritunti on arvokas. Kokonaanahan se tyypillinen ylläpitolaturin 4A ei näitä kata mutta auttaa kummasti kumminkin.

Re: Suuri akkukeskustelu

Lähetetty: 08 Marras 2018 10:04
Kirjoittaja Focus_2.0
PiuhaPoikki kirjoitti:On siitä kiinteästi asennetussa ylläpitolaturista sekin hyöty, että webastoa/eberiä köytettäessä kaikkea lämmittimen ottamaa sähkötehoa ei otetakaan akusta vaan Olkiluodosta.
Vesipumppu, palopuhallin, hehku ja sisäpuhallin ottavat ottavat kumminkin jonkun verran virtaa ja pakkasille jokainen ampeeritunti on arvokas. Kokonaanahan se tyypillinen ylläpitolaturin 4A ei näitä kata mutta auttaa kummasti kumminkin.
Paitsi, että uusissa autoissa ei kannata käyttää 4A laturia vaan 10A mallia. Auton sähköjärjestelmät herää lepotilasta laturin käynnistyessä ja kulutus on enemmän kun 4A, eli akku tyhjenee ”latauksessa”. Lukekaa lisää Mondeo mk5 ketjusta.

Re: Suuri akkukeskustelu

Lähetetty: 08 Marras 2018 18:39
Kirjoittaja Tenox
Kuinka uusista autoista on kyse?

Akkuliikkeestä sanottiin itselleni, että vanhanaikaisella laturilla ei kannattaisi uusia autoja latailla. Pelkona lähinnä, että jokin herkkä sähkölaite hajoaa.

Re: Suuri akkukeskustelu

Lähetetty: 08 Marras 2018 21:26
Kirjoittaja ynjevi
Focus_2.0 kirjoitti: Paitsi, että uusissa autoissa ei kannata käyttää 4A laturia vaan 10A mallia. Auton sähköjärjestelmät herää lepotilasta laturin käynnistyessä ja kulutus on enemmän kun 4A, eli akku tyhjenee ”latauksessa”. Lukekaa lisää Mondeo mk5 ketjusta.
Pitäikös taas viritellä loggaava mittari kiinni ja seurata herätystä. Muistaakseni taannoin mitatessani (hatara muisti) -09 1.8 tdci mondeossa sähköjärjestelmä nukahti taas muutaman minuutin kuluttua, eikä asia jäänyt mieltä painamaan. Ainakin tupakansytyttimen sähkö katkeaa jossain vaiheessa. Helppohan tuo on katsoa haarukkamallisella virtamittarilla akun maajohdosta.

Re: Suuri akkukeskustelu

Lähetetty: 08 Marras 2018 21:52
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Focus_2.0 kirjoitti: Paitsi, että uusissa autoissa ei kannata käyttää 4A laturia vaan 10A mallia. Auton sähköjärjestelmät herää lepotilasta laturin käynnistyessä ja kulutus on enemmän kun 4A, eli akku tyhjenee ”latauksessa”. Lukekaa lisää Mondeo mk5 ketjusta.
Siis auton järjestelmät heräävät ulkoisen laturin aiheuttaman jännitteennousun seurauksena ja pysyvät hereillä?

Re: Suuri akkukeskustelu

Lähetetty: 08 Marras 2018 22:15
Kirjoittaja jaketson
Itsellä ei ainakaan herää 5a laturilla -14 vuoden galaxy.

Re: Suuri akkukeskustelu

Lähetetty: 09 Marras 2018 09:23
Kirjoittaja Focus_2.0
Lukekaa läpi Mondeoketjua (viewtopic.php?f=2&t=45812&p=277045). Sillon porukalla oli ongelmia webaston ja akkujen kanssa kun käytettiin 4A laturia. Merkittäväksi syyksi paljastui liian pieni ulkoinen laturi.

Re: Suuri akkukeskustelu

Lähetetty: 09 Marras 2018 10:41
Kirjoittaja Tenox
Eipä tuo siis ainakaan 2008 Focusta koske, mutta se lieneekin uusi auto lähinnä minulle... 4A Defa laitettiin kiinni ja kyllä se ainakin oman merkkivalonsa mukaan lataa tuossa akun (85Ah) täyteen.

Re: Suuri akkukeskustelu

Lähetetty: 10 Marras 2018 14:31
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Tenox kirjoitti:Eipä tuo siis ainakaan 2008 Focusta koske, mutta se lieneekin uusi auto lähinnä minulle... 4A Defa laitettiin kiinni ja kyllä se ainakin oman merkkivalonsa mukaan lataa tuossa akun (85Ah) täyteen.
Sama juttu 2010 focuksen suhteen

Re: Suuri akkukeskustelu

Lähetetty: 14 Marras 2018 22:43
Kirjoittaja Renee
Ostin tyttären autoon uuden akun Exide akun 60 AH Focukseen sopivan hintaa 88€.Näkyy olevan paikallaa Fordin oma akku kestosta ei tietoa onko 11 vuottaa tai lyhyempi .Meillä auto ollut 5 vuotta ja akku ei vielä ole vaihdettu. Hyvin vielä pyörittää mutta halpa sijoitus ei ainakaan matka tyssää että akku hyytyy. Kyseinen kulkine 1.6 ti bensa vm 2007 aj. 293tkm pintaan. Itse aina lataan uuden akun täyteen ennen vaihtoa.

Re: Suuri akkukeskustelu

Lähetetty: 15 Marras 2018 01:03
Kirjoittaja anon1
Eikös akuista löydy päiväys valmistuksesta.

Re: Suuri akkukeskustelu

Lähetetty: 15 Marras 2018 20:46
Kirjoittaja Renee
Mitä nopeasti katsoin vanhaa akku ei mitään valmistuspäivää näkynyt.
Sama homma sitä radion koodia ei myöskään näkynyt ja se ns. radionpassi missä se tunnusluku sarakkeet oli tyhjänä.
Olisiko näkymättömällä musteella kirjoitettu.
No pitää siirtyä kikka 2 että poppikone alkaa soimaan.

Kyllä akussa potkua startti pyörähdi vinhasti kun käynnistin biilin..

Päivitystä koodi hallussa ja poppikone raikaa-.
Jos ongelmia että koodi hukassa ajakaan Riksuun SE huoltoonn ja ottakaa 15€ mukaan . 5 minuutin homma ilman jonotusta ja samaan hintaa laitetaan koodit soittimen muistiin.
http://www.se-autohuolto.fi/

Tähän lopuksi toteamus että vanhaan hyvään aikaan akutkin kesti pitempään.

Re: Suuri akkukeskustelu

Lähetetty: 18 Marras 2018 20:54
Kirjoittaja ynjevi
Mondeo -09 1,8 tdci ei herää kun laittaa ulkoisen latauksen päälle. Oven avaaminen herättää muutamaksi minuutiksi.

Suurempi harmi mulla on lisälämmityksen (pa tai lohko) jälkeen alhainen latausjännite. Syy ei ole selvillä, mutta haittaa varsinkin polttoainelämmityksen kulutuksesta johtuvan vajeen jälkeen. Ja eritoten pakkasilla, kun akku ei muutenkaan ota mitään vastaan.

Re: Suuri akkukeskustelu

Lähetetty: 19 Marras 2018 11:52
Kirjoittaja Deippa
Se johtuu moottorin ohjauksen suuresta viisaudesta että kun moottori on lämmin --> latausjännite on alempi. Jossain täällä oli tarkemminkin tätä juttua, mutta olen huomannut saman seuraamalla tupakansytyttimessä olevasta akun jännitenäytöstä tilannetta. Olkoon pakkasta kuinka paljon tahansa, mutta jos suoraan webaston käynnistä starttaa niin latausjännite on alhaisempi selvästi. Sitten jos lämmitys ei ole ihan onnistunut ajastuksen puolesta eli kerkiää jähtyä vaikka puol tuntia webaston loputtua, niin kas latausjännite onkin kerkeampi. Nu erot muistaakseni viime talvelta, jotain sitä luokkaa että kylmällä moottorilla lähes 15V ja lämmitetyllä 14V nurkilla, semilämmitetyllä sitten noiden väliltä. Kolmisen porrasta oli havaittavissa latausjännitteen tasolle. Täysin hullu systeemi, kun tuohan pitäisi päätellä ulkolämpötilasta eikä moottorin lämmöstä.

Re: Suuri akkukeskustelu

Lähetetty: 19 Marras 2018 14:47
Kirjoittaja ynjevi
Deippa kirjoitti:Se johtuu moottorin ohjauksen suuresta viisaudesta että kun moottori on lämmin --> latausjännite on alempi. Jossain täällä oli tarkemminkin tätä juttua, mutta olen huomannut saman seuraamalla tupakansytyttimessä olevasta akun jännitenäytöstä tilannetta. Olkoon pakkasta kuinka paljon tahansa, mutta jos suoraan webaston käynnistä starttaa niin latausjännite on alhaisempi selvästi. Sitten jos lämmitys ei ole ihan onnistunut ajastuksen puolesta eli kerkiää jähtyä vaikka puol tuntia webaston loputtua, niin kas latausjännite onkin kerkeampi. Nu erot muistaakseni viime talvelta, jotain sitä luokkaa että kylmällä moottorilla lähes 15V ja lämmitetyllä 14V nurkilla, semilämmitetyllä sitten noiden väliltä. Kolmisen porrasta oli havaittavissa latausjännitteen tasolle. Täysin hullu systeemi, kun tuohan pitäisi päätellä ulkolämpötilasta eikä moottorin lämmöstä.
Juuri noin menee mullakin. Jännite on vaan 14,4 ja 13,4 voltin välillä, siis riittämätön lämmitettynä käynnistäessä. Ja minä kun luulin tämän henkilökohtaiseksi ongelmaksi.

Re: Suuri akkukeskustelu

Lähetetty: 22 Marras 2018 10:06
Kirjoittaja Heikki75
Focus_2.0 kirjoitti: Paitsi, että uusissa autoissa ei kannata käyttää 4A laturia vaan 10A mallia. Auton sähköjärjestelmät herää lepotilasta laturin käynnistyessä ja kulutus on enemmän kun 4A, eli akku tyhjenee ”latauksessa”. Lukekaa lisää Mondeo mk5 ketjusta.
Tuo on varsin helppo todeta esim. Defan 1204 laturilla, jos ei omista pihtivirtamittaria Jos auto ottaa latauksen aikana vaikka tuon 4A joka tarkoittaa lähes 50W tehoa, laturissa palaa jatkuvasti punainen led.

Itsellä ainakin kun kytkee laturin, vaikkapa vuorokauden seiseeseen autoon, palaa punainen led ehkä minuutin ja vaihtuu oranssiksi ja puolen tunnin sisällä vihreäksi, eli akku on täynnä ja laturi ylläpitotilassa.

Jotenkin vaikea uskoa, että auton ohjauselektroniikka mitenkään ottaisi tuollaisia tehoja, ilman että mikään kikkare lämpenee, jokin mekaaninen toiminto ole päällä tms.

Re: Suuri akkukeskustelu

Lähetetty: 22 Marras 2018 10:27
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Heikki75 kirjoitti: Tuo on varsin helppo todeta esim. Defan 1204 laturilla, jos ei omista pihtivirtamittaria Jos auto ottaa latauksen aikana vaikka tuon 4A joka tarkoittaa lähes 50W tehoa, laturissa palaa jatkuvasti punainen led.

Itsellä ainakin kun kytkee laturin, vaikkapa vuorokauden seiseeseen autoon, palaa punainen led ehkä minuutin ja vaihtuu oranssiksi ja puolen tunnin sisällä vihreäksi, eli akku on täynnä ja laturi ylläpitotilassa.

Jotenkin vaikea uskoa, että auton ohjauselektroniikka mitenkään ottaisi tuollaisia tehoja, ilman että mikään kikkare lämpenee, jokin mekaaninen toiminto ole päällä tms.
Olen mittaillut lepovirtoja joistakin autoista ja suuruusluokka on noin 0,2A max eli pari - kolme wattia on kulutus lepotilassa. Toki sekin riittää akun tyhjentymiseen viikkojen aikana mutta laturia ei sen kulutuksen kattamiseen tarvita.

Autossa on vikaa jos se kuluttaa lepotilassa useita ampeereita.

Re: Suuri akkukeskustelu

Lähetetty: 22 Marras 2018 11:30
Kirjoittaja riikomi
0,2A virtoja näkyy silloin, kun autossa on jotain järjestelmiä vielä aktiivisena. Monesti varttitunti myöhemmin (virrat pois, ovet suljettu) mitattuna kulutus putoaa tasolle 0,02A.

Re: Suuri akkukeskustelu

Lähetetty: 24 Marras 2018 07:42
Kirjoittaja Heikki75
riikomi kirjoitti:0,2A virtoja näkyy silloin, kun autossa on jotain järjestelmiä vielä aktiivisena. Monesti varttitunti myöhemmin (virrat pois, ovet suljettu) mitattuna kulutus putoaa tasolle 0,02A.
No tuo 0.2A/ 2,5W on sellainen teho, jonka voisi mieltää auton normaalisti ottavan, jos se "herää" esim. ulkoisen latauksen aiheuttamana?

Re: Suuri akkukeskustelu

Lähetetty: 24 Marras 2018 09:07
Kirjoittaja riikomi
Ed. autoni (VW Passat) jätti 0,3A virran päälle sen jälkeen kun virrat oli kytketty pois ja ovet oli suljettu. Tuota virtaa se söi varttitunnin ajan, kunnes kulutus putosi kymmenesosaan. Jos ovi oli auki - ilman että sisävalo paloi - 0,3A jäi päälle vaikka yön yli. Tulkitsin auton mukavuusboxin jäävän aktiiviseksi.