Mondeo Mk3 V6 2,5l tehot hukassa *Ratkaistu*
Lähetetty: 12 Syys 2018 00:35
Eli autona tuollainen Mondeo StW V6, vm 2005 ja 2,5 litrainen bensa, Jatcon JF506e automaattilaatikolla. Vikana seuraavanlainen paketti:
Normaalissa kaupunkiajossa toimii kohtalaisesti, hieman nuhaisempi kuin vastaava porrasperä (2,5l V6 vastaavalla automaatilla sekin) mutta moottoritielle mennessä tehot täysin hukassa, eli kaasu pohjassa ääni vain kasvaa, koneen kierrokset ei nouse (ainakaan nopsaan) ja vauhtikaan ei huimasti lähde nousemaan. Joskus pysyy hyvin satasessa, mutta ylämäissä alkaa meno hyytymään huomattavasti.
Jos automaatti on D:llä niin laatikko yrittää vaihtaa pienemmälle (poljin pohjassa), 5>4>3 ja kierrokset vain nousee. Jos valintamoodissa, jossa ratista pystyy +/- vaihtamaan itse, niin ei vaihda, mutta tehojakaan ei ole.
Vaihdettu / korjattu / havaittu seuraavia:
- Tulpat vaihdettu tänään, tulpanjohdot tarkistettu, puola tarkistettu (ei ehditty koeajaa)
- Meni päästöistä läpi ja leimattukin juuri, joten ei vikakoodeja, yms.
- Imuilmaletkusta korjattu koneen eteen lähtevä letku, siinä oli vuoto. Ei vaikutusta. Uusi ilmansuodatin tietty, uusi polttoainesuodatin, jne.
- Putkistoa tarkistettu tänään, etummaisin joustopalje rikki (putkisto liikkuu kaasua painaessa huomattavasti taaksepäin, mutta ei käsittääkseni vuoda, vaan vain palje joustaa). Katalysaattori ei kolissut että sisuskalut olisi entisiä tai poikittain putkessa, pakokaasutkin tuntuvat virtaavan hyvin pihalle. Katalysaattoria ei saa "helposti" irti tarkistettavaksi, kaikki pultit ruostuneita niin, etteivät lähteneet irti (ja vaikea paikka rälläköidä)
- Tyhjäkäyntiä käy hyvin, ei muita imuilmavuotoja, parkilla ottaa helposti siihen 4000rpm rajoittimeen kuten toinenkin Mondeoni, eli kone kiertää ilman kuormaa.
- Jarrut ei laahaa, automaattilaatikossa uudet öljyt (automaattilaatikon luistoakin epäilin, mutta käsivalinnallakaan ei ota kierroksia niin että luistoa tuntuisi)
Googlella antaa vastaavia ongelmia mm. tukkoisista katalysaattoreista, IMRC paketista, tulpista ja tulpanjohdoista, imuvuodoista, bensapumpuista, yms, jne:
https://www.rac.co.uk/forum/showthread. ... bove-60mph
https://www.stdrivers.co.uk/forum/topic ... ower-imrc/
http://talkford.com/community/topic/147 ... -rpm-help/
Mistähän sitä lähtisi purkamaan ongelmaa? Kauhean yleinen tuntuu olevan näissä. Tarkoitus huomenna harkita rälläköikö katalysaattorin pultit irti ja ottaa tarkastukseen, tarkistaa tuon IMRC - paketin ja keräilee lisää dataa miten käyttäytyy.
Normaalissa kaupunkiajossa toimii kohtalaisesti, hieman nuhaisempi kuin vastaava porrasperä (2,5l V6 vastaavalla automaatilla sekin) mutta moottoritielle mennessä tehot täysin hukassa, eli kaasu pohjassa ääni vain kasvaa, koneen kierrokset ei nouse (ainakaan nopsaan) ja vauhtikaan ei huimasti lähde nousemaan. Joskus pysyy hyvin satasessa, mutta ylämäissä alkaa meno hyytymään huomattavasti.
Jos automaatti on D:llä niin laatikko yrittää vaihtaa pienemmälle (poljin pohjassa), 5>4>3 ja kierrokset vain nousee. Jos valintamoodissa, jossa ratista pystyy +/- vaihtamaan itse, niin ei vaihda, mutta tehojakaan ei ole.
Vaihdettu / korjattu / havaittu seuraavia:
- Tulpat vaihdettu tänään, tulpanjohdot tarkistettu, puola tarkistettu (ei ehditty koeajaa)
- Meni päästöistä läpi ja leimattukin juuri, joten ei vikakoodeja, yms.
- Imuilmaletkusta korjattu koneen eteen lähtevä letku, siinä oli vuoto. Ei vaikutusta. Uusi ilmansuodatin tietty, uusi polttoainesuodatin, jne.
- Putkistoa tarkistettu tänään, etummaisin joustopalje rikki (putkisto liikkuu kaasua painaessa huomattavasti taaksepäin, mutta ei käsittääkseni vuoda, vaan vain palje joustaa). Katalysaattori ei kolissut että sisuskalut olisi entisiä tai poikittain putkessa, pakokaasutkin tuntuvat virtaavan hyvin pihalle. Katalysaattoria ei saa "helposti" irti tarkistettavaksi, kaikki pultit ruostuneita niin, etteivät lähteneet irti (ja vaikea paikka rälläköidä)
- Tyhjäkäyntiä käy hyvin, ei muita imuilmavuotoja, parkilla ottaa helposti siihen 4000rpm rajoittimeen kuten toinenkin Mondeoni, eli kone kiertää ilman kuormaa.
- Jarrut ei laahaa, automaattilaatikossa uudet öljyt (automaattilaatikon luistoakin epäilin, mutta käsivalinnallakaan ei ota kierroksia niin että luistoa tuntuisi)
Googlella antaa vastaavia ongelmia mm. tukkoisista katalysaattoreista, IMRC paketista, tulpista ja tulpanjohdoista, imuvuodoista, bensapumpuista, yms, jne:
https://www.rac.co.uk/forum/showthread. ... bove-60mph
https://www.stdrivers.co.uk/forum/topic ... ower-imrc/
http://talkford.com/community/topic/147 ... -rpm-help/
Mistähän sitä lähtisi purkamaan ongelmaa? Kauhean yleinen tuntuu olevan näissä. Tarkoitus huomenna harkita rälläköikö katalysaattorin pultit irti ja ottaa tarkastukseen, tarkistaa tuon IMRC - paketin ja keräilee lisää dataa miten käyttäytyy.