Sierra 2.0i doch -92 päästöt pielessä, ideoita?
Lähetetty: 28 Elo 2018 20:30
Eli Sierran leima jäi päästöistä kiinni 4kk seisonnan jälkeen. Arvot seuraavat:
Tyhjäkäynnillä
CO%: 0,41 (OK)
CO2: 13,40 (OK)
HC ppm: 166 (X)
O2: 2,02 (OK)
Kierroksilla
CO%: 0,7 (X)
CO2: 13,80 (OK)
HC ppm: 52 (OK)
O2: 1,20 (OK)
Lambda 1,035 (X)
Eli rikkaalla tuntuisi käyvän. Auto kyllä muuten käy ja kukkuu niinku pitää. Ei huomaa mitään eroa normaaliin ajossa tai tyhjäkäynnillä.
Sit muutamia omia tutkimuksia:
Ennen seisontaan laittamista sain pakkasella katkastua jarrutehostimen imuletkun imusarjan päästä ja jesarikorjauksella sain vähän noita ylempiä lukuja huonommat arvot (tyhjäkäynnin CO% oli sillon myös liian korkea). Sit ylläolevat, käytännössä samat arvot tuli sen letkunpään massauksella. Ei siis luulisi olevan siitä kiinni. Tokalla kerralla myös ajelin koneen varmasti kuumaks.
Lambda kun oli kans hieman pielessä niin päätin ekana sen tilalle vaihtaa tarvikeanturin -> HC arvot nousi 300 tienoille ja muutkin meni vaan huonompaan suuntaan. Nyt on kiinni toinen käytetty fordin orkkislambda, en oo vielä arvoja testannut sillä.
Oon kattonu ECUN vikakoodit ja ei ollu nykyisiä eikä vanhoja virheitä. Testasin vielä ottamalla kaikki anturit irti niin kyl se heti alko niistä herjaamaan normaalisti. Vois siis kuvitella et ei ainakaan mikään anturi oo ihan mykkä. Kaikkien irrottaminen vaikutti kans suoraan käyntiin paitsi ehkä veden lämpötila-anturista ei tullu suoraan mitää feedbackkia.
Tulpan johdot on pari vuotta vanhat, tulpilla ajettu muutama tuhat kilsaa, mutta kolmospytyn tulpassa oli vähän valkosta väriä verrattuna muihin, jotka oli täysin OK. Puristuspaineet on mitattu ja ne oli: 1. 9.5bar, 2. 9.6bar, 3. 8.4bar, 4. 9.4bar. Eli kolmospytyssä barin alempana paineet. Mistäs se vois kertoa, kansipahvi? Voikohan vaikuttaa päästöihin.. Jäähdytysnestettä on joutunu sillon tällöin lisäilee.
Luin kans foorumilta, että jarrusylinterin ja tehostimen väliset tiivisteet saattaa näissä vuotaa, mutta voikos sitä jotenkin todentaa päällepäin? Pitäiskö jarrunestettä vuotaa sylinteriin tai vastaavaa? (ei ainakaan tässä ollu sinne valunu). Jarrunestettä oon kyllä pari kertaa joutunut lisäämään enkä oo keksinyt mihin sitä häviää. Hyvin toimii muuten jarrut.
Katti ei kolise eikä tunnu tukkoiselta. Sitä en oo irrotellu.
Onko kellään ideoita, mistä voisi johtua? Edelliskatsastuksen jälkeen ei oo tosiaan muuta tehty autolle kun vaihdettu takaäänenvaimennin, tulpat sekä katkaistu ja korjattu se imuletku.
Tyhjäkäynnillä
CO%: 0,41 (OK)
CO2: 13,40 (OK)
HC ppm: 166 (X)
O2: 2,02 (OK)
Kierroksilla
CO%: 0,7 (X)
CO2: 13,80 (OK)
HC ppm: 52 (OK)
O2: 1,20 (OK)
Lambda 1,035 (X)
Eli rikkaalla tuntuisi käyvän. Auto kyllä muuten käy ja kukkuu niinku pitää. Ei huomaa mitään eroa normaaliin ajossa tai tyhjäkäynnillä.
Sit muutamia omia tutkimuksia:
Ennen seisontaan laittamista sain pakkasella katkastua jarrutehostimen imuletkun imusarjan päästä ja jesarikorjauksella sain vähän noita ylempiä lukuja huonommat arvot (tyhjäkäynnin CO% oli sillon myös liian korkea). Sit ylläolevat, käytännössä samat arvot tuli sen letkunpään massauksella. Ei siis luulisi olevan siitä kiinni. Tokalla kerralla myös ajelin koneen varmasti kuumaks.
Lambda kun oli kans hieman pielessä niin päätin ekana sen tilalle vaihtaa tarvikeanturin -> HC arvot nousi 300 tienoille ja muutkin meni vaan huonompaan suuntaan. Nyt on kiinni toinen käytetty fordin orkkislambda, en oo vielä arvoja testannut sillä.
Oon kattonu ECUN vikakoodit ja ei ollu nykyisiä eikä vanhoja virheitä. Testasin vielä ottamalla kaikki anturit irti niin kyl se heti alko niistä herjaamaan normaalisti. Vois siis kuvitella et ei ainakaan mikään anturi oo ihan mykkä. Kaikkien irrottaminen vaikutti kans suoraan käyntiin paitsi ehkä veden lämpötila-anturista ei tullu suoraan mitää feedbackkia.
Tulpan johdot on pari vuotta vanhat, tulpilla ajettu muutama tuhat kilsaa, mutta kolmospytyn tulpassa oli vähän valkosta väriä verrattuna muihin, jotka oli täysin OK. Puristuspaineet on mitattu ja ne oli: 1. 9.5bar, 2. 9.6bar, 3. 8.4bar, 4. 9.4bar. Eli kolmospytyssä barin alempana paineet. Mistäs se vois kertoa, kansipahvi? Voikohan vaikuttaa päästöihin.. Jäähdytysnestettä on joutunu sillon tällöin lisäilee.
Luin kans foorumilta, että jarrusylinterin ja tehostimen väliset tiivisteet saattaa näissä vuotaa, mutta voikos sitä jotenkin todentaa päällepäin? Pitäiskö jarrunestettä vuotaa sylinteriin tai vastaavaa? (ei ainakaan tässä ollu sinne valunu). Jarrunestettä oon kyllä pari kertaa joutunut lisäämään enkä oo keksinyt mihin sitä häviää. Hyvin toimii muuten jarrut.
Katti ei kolise eikä tunnu tukkoiselta. Sitä en oo irrotellu.
Onko kellään ideoita, mistä voisi johtua? Edelliskatsastuksen jälkeen ei oo tosiaan muuta tehty autolle kun vaihdettu takaäänenvaimennin, tulpat sekä katkaistu ja korjattu se imuletku.