Sivu 1/1

Automaatio viedään liian pitkälle autoilussa

Lähetetty: 20 Kesä 2018 08:50
Kirjoittaja hke
Oma näkemys on otsikon aiheen mukainen. Automaatio on hyvästä mutta kaikessa pitäisi olla mahdollisuus täysin manuaaliseen toimintaan, mitä usein ei ole.
Esimerkkinä nykyisen Focus STn (2017) puhallus, käytän käsisäädöillä mutta siinäkin silti joku pakkoautomaatio takana (tietyissä oloissa puhallinnopeus voimistuu).
Onneksi luistoneston poistonappi on (ei tosin ehkä kokonaan poista, menee "sport modeen"), kotipihasta pääsee tietyissä oloissa (joita +10 talvessa) pois etuperin.
Taittuvia sivupeilejä ei enää tässä autossa ole, auto tosi harvoin kaupungissa parkissa jossa niitä varmaan tarvitsee (näistäkin puuttui Mondeossa kääntymisen poistomahdollisuus). Kun läpi vuoden rutisevat auki/kiinni talvikeleissäkin niin jossain vaiheessa hajoavat (Mondeo 2x).
Focuksessa takalasin lämmitys toimii varmaan vain napista (onneksi), Mondeossa (IV) oli siinäkin 'viisas' automaatio takana jota sai hämättyä käyttämällä käsin päällä. Puhdasta lunta on turha sulattaa farmarin takaluukkuun.
ABS on hyvä mutta onneksi toimii vain jarrua painettaessa, erittäin liukkaalla on muistettava nostaa jalka jarrulta jos aikoo tehdä väistöliikkeitä. Yhteenvetona useimmat systeemit toimivat kaupungissa ja keskieuroopan oloissa, mutta olosuhteiden kirjo on niin suuri että kaikkialla toimivaa on mahdoton tehdä.
Toiseksi autoksi tuli helmikuussa vähän yllättäen ruosteeton Toyota Camry vm-92 V6 170tkm ilman turhia hienouksia, en paljoa autolta odottanut mutta tuohan ollut melkein Focusta kovemmassa käytössä (ajettavuudesta jne ei voi puhua mutta hoitaa hyvin liikkumistarpeen). Sääli että tällaisia ei enää saa.

Re: Automaatio viedään liian pitkälle autoilussa

Lähetetty: 20 Kesä 2018 10:56
Kirjoittaja NiceMan
ABS on hyvä mutta onneksi toimii vain jarrua painettaessa, erittäin liukkaalla on muistettava nostaa jalka jarrulta jos aikoo tehdä väistöliikkeitä.
Tä ? Voi sen kanssa tehdä väistöliikkettä vaikka painaa jarrua... ainakin omassani ja sehän on sen tarkoitus.

Re: Automaatio viedään liian pitkälle autoilussa

Lähetetty: 21 Kesä 2018 21:22
Kirjoittaja hke
Ainakaan Mondeo 2011 erittäin liukkaalla ei enää toiminut, kaupungissa loskassa oli menossa päin koroketta siihen saakka kunnes nostin jalan jarrulta. 2 viikkoa siitä äärimmäinen väistö pimeällä kummun takaa pysähtyneen auton ja porolauman välistä onnistui ilman kosketuksia kuin refleksinomaisesti nostin jalan jarrulta (80km/h), jos olisin jarruttanut.... huono juttu (v.2015). Auto 100% kunnossa. Suolateillä ja kaupungissa toki tilanne toinen, nyt oli 0C liukas jää.

Re: Automaatio viedään liian pitkälle autoilussa

Lähetetty: 23 Kesä 2018 23:16
Kirjoittaja TCoat
Kyllä ABS aina vanhat lukkiutuvat jarrut voittaa, mutta erittäin liukkaalla pinnalla on sitä jalkaa välillä nostettava, koska muuten kääntyy aivan liian hitaasti. On tämä huomattu monta kertaa monella autolla, ei se ole mikään Fordin ominaisuus. Kannattaa liukkailla keleillä ihan tarkoituksellakin leikkiä ja kokeilla, että pysyy tuntuma autoon yllä.

Re: Automaatio viedään liian pitkälle autoilussa

Lähetetty: 24 Kesä 2018 23:10
Kirjoittaja Viikkus
ABS-jarrut on kerran pelastanut meikäläisen lähes varmalta törmäykseltä, kun kolmion takaa työnsi toinen nokan risteykseen. Kesäkelit ja kuiva asfaltti. Vanhan liiton jarruilla olis mennyt renkaat lukkoon, eikä ohjaus olisi ehtinyt palautua ennen törmäystä.

Kieltämättä kun se vanha ”pumppaaminen” mitä autokoulussa opeteltiin aikanaan, toimii edelleen talvikeleillä, myös abseilla. Näitä uusia autoja ei vaan suunnitella Suomen talvioloihin alusta loppuun.

Yleisesti ottaen uudet automaattiset, aktiiviset turvalaitteet, kuten ABS-jarrut ja esim. ESP toimivat erittäin hyvin ja niillä ehkäistään paljon onnettomuuksia. Kävin itse kokeilemassa liukasajoa kahdella eri autolla, joista toisessa oli ESP ja vetoluistonesto ja toisessa ei. Ero oli kuin yöllä ja päivällä.

Kyllä se vuoden -92 Camry voi kivoilla kesäkeleillä tuottaa hymyn huulille, mutta kyllä se siitä hyytyy kun talvi tulee ja huomaat, ettei penkinlämmittimet toimi, etulasi pitää raaputtaa ja ohjaus tuntuu tarkalta kuin 7-metrisessä purjeveneessä :lol:

Re: Automaatio viedään liian pitkälle autoilussa

Lähetetty: 28 Kesä 2018 11:23
Kirjoittaja hke
ABS ja eps toki erittäin hyviä mutta tietyissä erikoistilanteissa täysin 'manuaalinen' ajo ainoa joka toimii. En jaksa uskoa että koskaan saadaan kaikkiin olosuhteisiin toimivaa automaatiota (pahimmillaan sitten varmaan ajelu estetään....).
Ja kyllä, camryn ikkunoita raaputtaessa on jo harmittanut mutta plyysi istuimet ovat lämpimät. Perheen vähemmän ajaneet tykkäävät kun on automaatti ja pehmeä ajettava. Ohjaustuntumaa... ei ole, mutta sama varmaan nykyjapanilaisissa autoissa ST:en verrattuna.

Re: Automaatio viedään liian pitkälle autoilussa

Lähetetty: 28 Kesä 2018 21:39
Kirjoittaja NiceMan
Esp on se hauska että se pystyy jarruttamaan vaikka vain yhtä pyörää yrittäessä pitää keulaa siinä suunnassa johon kuski sen haluaa, tämä ei onnistu ilman sitä...

Itse tykkään siitä että voin hypätä jarrulle jos on tilanne että nopeutta on jostain syystä saatava alas ja samalla kuitenkin pystyn ohjaamaan haluaamaani suuntaan ilman että nostan jalkaa jarrulta.

Tosin tulen aina kokeiltua noita kun liukkaat tulevat turvallisella alueella että toimivat edelleen tosin moni ajaa liian riskillä että apuvälineiden tuoma etu on kumottu esim. liian lähellä edellä olevaa, liian lujaa olosuhteisiin...

Re: Automaatio viedään liian pitkälle autoilussa

Lähetetty: 29 Kesä 2018 09:05
Kirjoittaja fokkewulf
Totta, eniten ärsyttää kaikenlaiset piipitykset, joita ei saa millään pois päältä. Myös takalasin automaattipyyhintä on turha ja aiheuttaa vikaantumista. Jos pyyhin on jäätynyt kiinni, menee usein ainakin sulake. Yksi konsti on ruuvata koko pyyhin talveksi irti, mutta talvella tarvitaan usein takalasinpyyhintä.
Jotain hyvääkin automaatio on tarjonnut. Enää ei ole virranjakajaa, joten sitä ei tarvitse rassata. Myös moottorin vikadiagnoosisysteemi helpottaa rassaamista.
Ehkä pahin automaattisysteemi on sähköinen käsijarru. Se kun ei toimi ilman akkua ja autoa on vaikea hinata jarrut päällä. Hinurit joutuvat uusimaan kalustoa, ettei tarvitse kelkkana vetää autoa lavalle. Tietenkin hinausmaksuja nostetaan samalla. Nykyään ei oikein uskalla ajaa ilman hinauskaskoa.