Sivu 1/1

Mk4 automaatti, vetoakselit

Lähetetty: 20 Touko 2018 11:01
Kirjoittaja Jarhie
Automaatti-farkkuun etsittiin vetoakselia, oikealla puolella oli ulompi nivel sökönä. Alkuperäinen akseli oli ainoa joka löytyi, useamman korjaamonkin toimesta selvitettynä. Kuulemma pelkkää niveltä ei ilmeisesti kannattanut vaihtaa. No nyt sitten auto oli korjaamolla, uusi akseli ja nakutus loppui - mutta samantien alkoi ravistelu. Kaupunkinopeuksissa pientä ’vapinaa, aivan kuin rengas hakisi sivusuunnassa. Yli 100kmh tärinä yltyy suuremmaksi. Huoltokorjaamolla oli vahva mielipide siitä että vika johtuu vasemman puolen vetoakselista, sieltäkin nivel mennyt (ei äännä, kumit ehjät). Asiaa tuntematta ihmettelen tätä hieman, miksi ei tärinät ilmaantuneet aikaisemmin? Koska nämä akselit tuntuvat olevan vaikeita hankkia (?) ja sitä kautta yllättävän kalliita, vähän tätä haluan selvittää ensin.. kilometrejä autolla nyt n. 190tkm.
Kommentit tervetulleita :-)

Re: Mk4 automaatti, vetoakselit

Lähetetty: 20 Touko 2018 13:06
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Onhan se kalliita, varsinkin automaatteihin.

Tarvikeakseli maksaa kuljettajan puolelle yli 80€ rahteineen ja repsikan puolelle melkein 120€.

http://stores.ebay.co.uk/jrcvjointsdriv ... deo%202008

Bensakoneella menee jo yli 200€ per kappale.

Re: Mk4 automaatti, vetoakselit

Lähetetty: 20 Touko 2018 20:44
Kirjoittaja Jarhie
Kiitos linkistä, onhan noissa hinnat ihan eri tasolla. Kolmen eri korjaamon (merkkiliikkeestä en kysynyt...) hintahaarukka oikean puolen akselille oli 390-700EUR, siis pelkkä osa :o PItääpä varmaan kokeilla tilata tuolta.

Onko kenelläkään ajatusta siitä, miksi nuo tärinät alkoivat oikean puolen akselin vaihdon yhteydessä - jos siis kyseessä olisi vasenmmalla puolella oleva rikkinäinen nivel kuten korjaamo väittää, miksi se reagoi oikeanpuolen uusimiseen?

nimim. epätietoinen :D

Re: Mk4 automaatti, vetoakselit

Lähetetty: 20 Touko 2018 21:49
Kirjoittaja Mk3Mondeo
Jarhie kirjoitti:Kiitos linkistä, onhan noissa hinnat ihan eri tasolla. Kolmen eri korjaamon (merkkiliikkeestä en kysynyt...) hintahaarukka oikean puolen akselille oli 390-700EUR, siis pelkkä osa :o PItääpä varmaan kokeilla tilata tuolta.

Onko kenelläkään ajatusta siitä, miksi nuo tärinät alkoivat oikean puolen akselin vaihdon yhteydessä - jos siis kyseessä olisi vasenmmalla puolella oleva rikkinäinen nivel kuten korjaamo väittää, miksi se reagoi oikeanpuolen uusimiseen?

nimim. epätietoinen :D
Tuo on kyllä erikoinen ilmiö. Vapinaa voisi selittää se, että vasemman puolen sisemmän nivelen kolmihaarainen nivel olisi ollut poissa paikaltaan ja tulla eri asentoon nivelkuppiin jolloin kuluneisuudesta johtuen voisi esiintyä vapinaa.
Tuollainen tahaton ulosmuljahdus voisi tapahtua esim. kytkinremontin yhteydessä kun vetoakselin lukitus voi olla joskus tiukahko akselia irroitettaessa.

Mutta sinullahan auton vasen vetoakseli ei ole ollut irti joten se nivel ei ole voinut mennä eri asentoon.

Re: Mk4 automaatti, vetoakselit

Lähetetty: 22 Touko 2018 17:01
Kirjoittaja Jarhie
Hetken kun asiaa tutkiskeli tarkemmin, paikansin vian, yllätysyllätys, juurikin oikealle puolelle.

Selvästi joku ’kahnutti’ siellä, myös hiljalleen jarrutettaessa huomasi tärinän kovenevan. Uusi aika korjaamolle ja pyyntö selvittää asiaa. ”Emme me mitään vikaa löytäneet, tai no, kyllähän tuo saattaa olla jarrulevy kiero ja palat kuluneet” - häh, vika ilmaantui kun vaihdoitte vetoakselin. ”Niin, näissä kilometreissä viat ilmaantuu katsos yllättäin” :lol:
Ja lasku kahdesta eri diagnoosista (vasemmalle puolelle uusi vetoakseli ja jarruremppa) 150€...ei mennyt läpi...
Ja mikä kaikkein parasta, ajaessani korjaamolta maantielle, huomasin värinän hävinneen. Eli jotain roskaa tuolla on asennuksesta johtuen sopivaan väliin mennyt tai sitten ei kaikkea ole muistettu alunperin asentaa oikein. Jälleen kerran meni usko LPR:n autokorjaamoihin, onneksi täälläkin kulmilla lienee myös niitä osaavia tahoja, ainakin toivossa on hyvä elää...