EasyFuel mk4 mondeo
Lähetetty: 31 Maalis 2018 15:44
Tuli ongelmia tuon korkittomalla easyfuel systeemillä varustetun mondeon tankkaamisen kanssa kun alkoi syttö tökkiä ja naftaa valua takasisälokasuojan sisältä maahan.
Yritin etsiä aiheesta tietoa, mutta tosi nirkosesti siitä mitään löytyi eikä ford-huolloissakaan oikein mitään osattu tai haluttu kertoa.
Tukkeutunutta huohotinputkea veikkailtiin tai sitten tarjotiin uutta syöttöputkea, kustannusarvio vaihdettuna 300€.
Ei oikein tuokaan vaihtoehto hotsittanut ja purkuosinakin saatavuus hyvin rajallinen. Kaiken lisäksi purkaamoilla ei ole tietoa onko purkuosa ns.easyfuel järjestelmällä varustettu vai ei.
Päätin siis purkaa ainakin sen verran, että tiedän miltä purkuosan pitää näyttää.
Rengas ja sisälokasuojan virkaa toimittava kangasmatto irti ja tutkimaan.
Syöttöputki on keskeltä yhdellä kiinnikkeellä kiinni ja alhaalta tankiin sen sitoo kaksi kelmmaria.
Liian helppo siis ottaa irti jotta jättäisi tutkimatta mikä ongelmia aiheuttaa.
Kuten jostain jo aiemmin sain selvitettyä, on tuossa easyfuel järjestelmässä kaksi läppää.
Ensimmäinen estää vääränkokoisella tankkauspistoolilla tankaamisen ja toinen estää roskien, veden jne.pääsemisen tankkiin.
Ensimmäinen siis aukeaa vain kun aukkoon työntää oikean kokoisen pistoolin, jolloin aukon ympärillä olevat "kynnet" avautuvat kaikki samaan aikaan ja joku mekanismi kääntää läpän pois tieltä.
Toinen läppä on heti ekan läpän jälkeen.
Se on jousikuormitettu metalliläppä, jossa on tiivisterengas estämässä veden jne.pääsemisen läpästä läpi tankkiin.
Läpän yläpuolelle on kiinnitettynä muovinen pala, jota tankkauspistooli painaa ja joka pitää tiivisteen paikallaan.
Itse easyfuel järjestelmä on siis kohtuullisen yksinkertainen eikä edes mikään paha purkaa.
Itselläni tankkausongelmat siis aiheutuivat kyseisen palan irtoamisesta, ilmeisesti turhan ronskin pistoolin paikalleen runttaamisen seurauksena ja se pala tiivisteineen oli pudonnut tankkausputken päähän tukkien sen.
Se ei sinänsä ole ihme, sillä palaa pitää paikallaan vain peltiseen läppään painetut kolme "nystyä".
Pala siis esti naftan pääsemisen tankkiin, jonka takia siis tankaaminen ei onnistunut ja jopa naftaa tankkiin liruttamalla nafta etsi helpomman tien ulos.
Kiinnitys on siis sen verran kevynen, että en ihmettelisi vaikka suurin osa noista easyfyel järjestelmän ongelmista johtuisi juurikin tuon samaisen palan irtoamisesta.
Sitä en siis tietenkään voi luvata, että vika on aina tuo saati että se olisi aina yhtä helppo korjata, mutta jos parin tunnin työllä säästää sen 300€ niin itse ainakin olisin valmis edes yrittämään.
Kuvia löytyypi oheisen linkin takaa:
https://www.dropbox.com/sh/bei5dgrt3z2f ... B8IPa?dl=0
Niin ja sekin tuli todettua, että keskuslukitus ei lukitse kumpaakaan läppää mitenkään vaan keskuslukko lukitsee tankin luukun.
Luukussa on se pieni kolo, johon ovien lukitseminen työntää muovisen tapin estäen näin luukun avaamisen normaalisti painamalla.
Yritin etsiä aiheesta tietoa, mutta tosi nirkosesti siitä mitään löytyi eikä ford-huolloissakaan oikein mitään osattu tai haluttu kertoa.
Tukkeutunutta huohotinputkea veikkailtiin tai sitten tarjotiin uutta syöttöputkea, kustannusarvio vaihdettuna 300€.
Ei oikein tuokaan vaihtoehto hotsittanut ja purkuosinakin saatavuus hyvin rajallinen. Kaiken lisäksi purkaamoilla ei ole tietoa onko purkuosa ns.easyfuel järjestelmällä varustettu vai ei.
Päätin siis purkaa ainakin sen verran, että tiedän miltä purkuosan pitää näyttää.
Rengas ja sisälokasuojan virkaa toimittava kangasmatto irti ja tutkimaan.
Syöttöputki on keskeltä yhdellä kiinnikkeellä kiinni ja alhaalta tankiin sen sitoo kaksi kelmmaria.
Liian helppo siis ottaa irti jotta jättäisi tutkimatta mikä ongelmia aiheuttaa.
Kuten jostain jo aiemmin sain selvitettyä, on tuossa easyfuel järjestelmässä kaksi läppää.
Ensimmäinen estää vääränkokoisella tankkauspistoolilla tankaamisen ja toinen estää roskien, veden jne.pääsemisen tankkiin.
Ensimmäinen siis aukeaa vain kun aukkoon työntää oikean kokoisen pistoolin, jolloin aukon ympärillä olevat "kynnet" avautuvat kaikki samaan aikaan ja joku mekanismi kääntää läpän pois tieltä.
Toinen läppä on heti ekan läpän jälkeen.
Se on jousikuormitettu metalliläppä, jossa on tiivisterengas estämässä veden jne.pääsemisen läpästä läpi tankkiin.
Läpän yläpuolelle on kiinnitettynä muovinen pala, jota tankkauspistooli painaa ja joka pitää tiivisteen paikallaan.
Itse easyfuel järjestelmä on siis kohtuullisen yksinkertainen eikä edes mikään paha purkaa.
Itselläni tankkausongelmat siis aiheutuivat kyseisen palan irtoamisesta, ilmeisesti turhan ronskin pistoolin paikalleen runttaamisen seurauksena ja se pala tiivisteineen oli pudonnut tankkausputken päähän tukkien sen.
Se ei sinänsä ole ihme, sillä palaa pitää paikallaan vain peltiseen läppään painetut kolme "nystyä".
Pala siis esti naftan pääsemisen tankkiin, jonka takia siis tankaaminen ei onnistunut ja jopa naftaa tankkiin liruttamalla nafta etsi helpomman tien ulos.
Kiinnitys on siis sen verran kevynen, että en ihmettelisi vaikka suurin osa noista easyfyel järjestelmän ongelmista johtuisi juurikin tuon samaisen palan irtoamisesta.
Sitä en siis tietenkään voi luvata, että vika on aina tuo saati että se olisi aina yhtä helppo korjata, mutta jos parin tunnin työllä säästää sen 300€ niin itse ainakin olisin valmis edes yrittämään.
Kuvia löytyypi oheisen linkin takaa:
https://www.dropbox.com/sh/bei5dgrt3z2f ... B8IPa?dl=0
Niin ja sekin tuli todettua, että keskuslukitus ei lukitse kumpaakaan läppää mitenkään vaan keskuslukko lukitsee tankin luukun.
Luukussa on se pieni kolo, johon ovien lukitseminen työntää muovisen tapin estäen näin luukun avaamisen normaalisti painamalla.