Lambdan johdot?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jesse1987
Viestit: 263
Liittynyt: 11 Touko 2005 18:29
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Lambdan johdot?

Viesti Kirjoittaja jesse1987 »

joo piti tohon mun rs 2000seen escoon vaihtaa lambda-anturi kun oli kaks johtoo poikki(musta ja valkonen). niin ostin tosta biltemasta samanlaisen 4johtoisen lambda-anturin mut kun siin on johdot vähän eri värisiä niin nyt pitäs tietää et kumpi niistä fordin liittimen johdoista on signaali ja kumpi maa, kun ne kaks valkostahan on lämmitysjuttuja mut mites sit se musta ja harmaa? kumpi siis on maa ja kumpi signaali??
- Ford Focus Rs -03
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
Avatar
TeRoK
Moderaattori
Viestit: 2021
Liittynyt: 03 Helmi 2005 22:00
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeRoK »

Eikös sen saa selville kun mittaat, että kummasta johdosta on yhteys lambdan runkoon???
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
Avatar
siipicossu
Viestit: 169
Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
Viesti:

Re: Lambdan johdot?

Viesti Kirjoittaja siipicossu »

jesse1987 kirjoitti:kun ne kaks valkostahan on lämmitysjuttuja mut mites sit se musta ja harmaa? kumpi siis on maa ja kumpi signaali??
Musta = signaali
Harmaa = signaali maa
SamiH
Viestit: 65
Liittynyt: 14 Huhti 2005 20:26
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja SamiH »

kuinka liität johdot...
http://www.speedparty.com
Ford Escort RS 2000 F1-Edition
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

SamiH kirjoitti:kuinka liität johdot...

alkaako tästä jälleen se purista/kolvaa taistelu... :roll:
Focus 1.0 edition a6 2017
jesse1987
Viestit: 263
Liittynyt: 11 Touko 2005 18:29
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja jesse1987 »

SamiH kirjoitti:kuinka liität johdot...
juottamalla
- Ford Focus Rs -03
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

jesse1987 kirjoitti: juottamalla
Miksei täältä löydy sellaista kädellä otsaan lyövää hymiötä tai sellaista joka hakkaa päätä seinään...
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
lassi
Viestit: 126
Liittynyt: 08 Joulu 2005 13:27

Viesti Kirjoittaja lassi »

Ja isolla PÄÄLLÄ. :oops:
HUh Huh huijaa!
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

lassi kirjoitti:Ja isolla PÄÄLLÄ. :oops:
Tämähän on sun alaa, ainakin sen viimekeskustelun perusteella :)
jesse1987
Viestit: 263
Liittynyt: 11 Touko 2005 18:29
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja jesse1987 »

joo no eiköhän tää juttu ollu tässä kun asia selvis jo. eli LUKKOA vaan!!
- Ford Focus Rs -03
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
Avatar
AnttiR
Viestit: 209
Liittynyt: 01 Loka 2005 22:02
Paikkakunta: Jyväskylän mlk

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

jesse1987 kirjoitti:joo no eiköhän tää juttu ollu tässä kun asia selvis jo. eli LUKKOA vaan!!
Miksi lukkooon. Jos jollain toisella samanlainen onkelma niin joutuu uuden topicin avaamaan.
Harrastepeli: Escort -87 1.4CL muuttumassa 1.6 turboksi
Käyttökinneri: Volvo 740 turbo.
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
SamiH
Viestit: 65
Liittynyt: 14 Huhti 2005 20:26
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja SamiH »

hartza kirjoitti: Miksei täältä löydy sellaista kädellä otsaan lyövää hymiötä tai sellaista joka hakkaa päätä seinään...
Haha, mun oli pakko kysyä :lol:
http://www.speedparty.com
Ford Escort RS 2000 F1-Edition
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

http://www.lambdasensor.com/main/mfit.htm

Tuolta löytyy muutenkin aika paljon tietoa aiheesta. Johtojen värit, antureiden mallit yms.
Tinde
Viestit: 454
Liittynyt: 04 Helmi 2005 20:00
Paikkakunta: Vammala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tinde »

Pakko myöntää että tuon edellisen keskustelun aikoihin olin hieman skeptinen referenssi ilman kulkureitin suhteen, siis sen että ilma kulkisi johtoa pitkin. No, sitäkin tapaa kyllä kaytetään, lainaus yhdestä Boschin opuksesta: "Reference outside air for the interior of the thimble comes from a hole in the sensor shell, or through the wiring connector"
hartza
Viestit: 278
Liittynyt: 04 Helmi 2005 19:53

Viesti Kirjoittaja hartza »

Tinde kirjoitti:Pakko myöntää että tuon edellisen keskustelun aikoihin olin hieman skeptinen referenssi ilman kulkureitin suhteen, siis sen että ilma kulkisi johtoa pitkin. No, sitäkin tapaa kyllä kaytetään, lainaus yhdestä Boschin opuksesta: "Reference outside air for the interior of the thimble comes from a hole in the sensor shell, or through the wiring connector"
Tuo anturissa olevaa reikää käytettiin enisimmäisissä lambdoissa, mutta ongelmaksi syntyi kura ja moska joka tukki anturissa olevan reiän. Nykypäivänä lähes kaikki anturit ottavat vertailuhapen johtimen kautta kauempaa puhtaammista olosuhteista, ainakaan silmiini ei ole osunut tuollaista klassista mallia.
  • Chevrolet K1500 pick-up
    Toyota Corolla E12 1.4 D4D
jaska74
Viestit: 2600
Liittynyt: 23 Touko 2005 15:58
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja jaska74 »

hartza kirjoitti: Nykypäivänä lähes kaikki anturit ottavat vertailuhapen johtimen kautta kauempaa puhtaammista olosuhteista.
ei...



jyväskylän yliopiston sivuilta:
Lambda-anturi koostuu elektrolyytistä, elektrodista ja lämmityselementistä. Elektrolyytin muodostaa sormustimen muotoinen kaasutiivis keraaminen elementti, joka on valmistettu zirconium dioksidista ja yttrium oksidista. Elektrolyytin kummallakin puolella on elektrodikerros joka muodostuu ohuesta(5-10um) kaasua läpäisevistä platinakerroksesta. Elektrolyytti erottaa toisen ulkoilman kanssa kosketuksissa olevan elektrodin toisesta joka on pakokaasun kanssa kosketuksessa. Pakokaasun kanssa kosketuksissa oleva elektrodi on pinnoitettu ohuella (50-300um esim. magnesium spinelli) suojakerroksella. Keraamisen elementin keskellä(sisällä) on lämmityselementti joka pitää anturin toimintalämpätilassa silloin, kun moottori käy hitaasti tai muuista syistä pakokaasut ovat 'viileitä'. Keraamisen elementin suojana on metallilieriö jossa on vinot aukot joista pakokaasu pääsee kosketukseen elementin kanssa, suojan tarkoitus on suojata elementtiä mekaanisilta vaurioilta sekä lämpörasituksilta. Anturin toimintalämpätila on 300-850C
Focus 1.0 edition a6 2017
_P_
Viestit: 70
Liittynyt: 06 Helmi 2005 21:59

Viesti Kirjoittaja _P_ »

ei...
Ei tuossa sanota mistä se sen hapen ottaa...

Tässä jo viralliseksi sanottavaa tietoa ilman mutuilua
kyseessä siis Bosch Type LSM 11:

http://apps.bosch.com.au/motorsport/dow ... nlsm11.pdf

Lainaus sieltä:
– The sensor receives the reference air
through the connection cable. This means
that the connector must be clean and dry.
Contact spray, and anti-corrosion agents
etc. are forbidden.
– The connection cable must not be
soldered. It must only be crimped,
clamped, or secured by screws.
lassi
Viestit: 126
Liittynyt: 08 Joulu 2005 13:27

Viesti Kirjoittaja lassi »

Toihan tuli jo viimeksi sanottua MUTTA :shock: :roll: :D
HUh Huh huijaa!
jesse1987
Viestit: 263
Liittynyt: 11 Touko 2005 18:29
Paikkakunta: Jyväskylän MLK

Viesti Kirjoittaja jesse1987 »

lassi kirjoitti:Toihan tuli jo viimeksi sanottua MUTTA :shock: :roll: :D
no siis eikait sillä oikeesti voi olla väliä et onko se juotettu tai jotenkin muuten yhdistetty. ainakin kaverit on aina yhistäny ne juottamalla ja hyvin on toiminu. ja mullakin se ´juotos on ihan siel sen liittimen luona eli onhan sitä johtoo siinä vaikka kuinka mistä ottaa sit olevinaan sen vertailu hapen :?
- Ford Focus Rs -03
- Mitsubishi Lancer Evolution III -ex
- Ford Sierra -87 -Turboprokkis -ex
- Ford Escort RS 2000 -92 -ex
- Ford Sierra 2.0is -86 Cossu look -ex
Vastaa Viestiin