Sivu 1/1

powershift

Lähetetty: 01 Maalis 2018 19:51
Kirjoittaja 6007
kyselisin kokemuksia ja fiiliksiä Powershift
vaihteistojen suhteen, kaksoiskytkin ja
momentinmuunnin mallien, kummankin.
otatteko powershiftin seuraavaan autoonne ?
itse olen tähän asti ajanut manuaalilla ja
alkanut ajatella josko seuraava olisi automaatti ? :?

Re: powershift

Lähetetty: 03 Maalis 2018 13:56
Kirjoittaja Don MC
PowerShift on se kaksoiskytkinmalli. Momentinmuunninmalli ei ole nimeltään PowerShift (en tiedä minkä niminen se on, luulen että DuraShift tai joku).
Omassa pirssissä 6-lovinen momentinmuunninmalli SelectShift-toiminnolla (peukkunappi vaihteiden valitsemiseen). Olen kyllä tyytyväinen. Ainakin verrattuna vanhan V6 Mondeon automaattiin, joka mielestäni luistatti liikaa koko ajan (oli vissiin sen boksin ominaisuus).

Re: powershift

Lähetetty: 03 Maalis 2018 16:20
Kirjoittaja jjjj
Onko sinulla kuiva versio vai kuten isommilla moottoreilla varustetuissa märkä versio ? Itselläni kokemusta yli miljoonan kilometrin edestä ps-vaihteistoista ja ensimmäinen on tämä nykyinen s-max josta on jouduttu kaksoismassavauhtipyörä vaihtamaan (180 tkm). Muuten pelanneet ongelmattomasti. Toki samaa kuin vaggineen dsg:ssä, että välillä nykäisee esim. start-stoppia käytettäessä.

Naapurilla on focus 1.6 l bensa ps-vaihteistolla ja laatikko meni vaihtoon 25 tkm kohdalla. Alkoi ravistamaan kun oli pienikin ylämäki.
Yllätyksekseni oli ns. kuiva malli kuten dsg:n pienemmillä moottoreilla varustetuissa autoissa.

Re: powershift

Lähetetty: 03 Maalis 2018 18:48
Kirjoittaja Don MC
Minultako kysyit? Kuten tuossa edellä mainitsin, niin minulla ei ole PowerShiftiä, vaan perinteinen automaatti.

Re: powershift

Lähetetty: 03 Maalis 2018 21:39
Kirjoittaja Viikkus
Ajelin vuoden verran tuolla momentinmuunnilootalla ja koneena oli 1.0 ecoboost 125hp. En tiedä johtuiko koneen heikosta väännöstä vai onko tuo tomaatti vaan säädetty niin, mutta pidin sen käytöstä vähän ärsyttävänä. Vaihdot tapahtui selkeällä viiveellä ja kovin korkealle nosti aina kierroksia ennen vaihtoa. Tämä sitten heijastui kulutukseen. Kaupunkipyörityksessä tuntui välillä arpovan sopivaa vaihdetta ja vähän sellainen nypyttäjä se oli. Automyyjä meinasi, että laatikko kestää paremmin kun se on ohjelmoitu vaihtamaan hiukan viiveellä ja korkeammilla kierroksilla, mutta enpä tiedä. Uuden auton valitsin manuaalina, vaikka silloin olisi saanut automaatin ilman lisämaksua.

Välillä olen kieltämättä kaipaillut sitä automaatilla ajamisen vaivattomuutta, mutta Ford osaa kyllä tehdä pehmeän ja tarkan manuaalin.

Suosittelen ehdottomasti koeajamaan automaatin kunnolla ennen ostopäätöstä, mielipiteitä nyt löytyy joka lähtöön.

Re: powershift

Lähetetty: 03 Maalis 2018 23:24
Kirjoittaja Don MC
Oma loota (6F15) vaihtaa hyvinkin aikaisin. Pyrkii koko ajan pitämään moottorin kierrokset jossain 1500rpm. Erikseen on sitten S-asento, joka vaihtaa myöhemmin. Mutta vääntö riittää alhaisemmillakin kierroksilla (1.0 EB yllättävänkin vääntävä kone), joten ajan kaiken aikaa D:llä.

EDIT: Kylmänä sitten erikseen. Silloin vaihtaa paljonkin myöhemmin. Mutta se loppuu heti kun loota ja kone vähän lämpenevät.

Re: powershift

Lähetetty: 04 Maalis 2018 18:00
Kirjoittaja nestori2
Itselläni Fiesta manuaalilootalla ja kun se oli huollossa, niin myyjä antoi sillä aikaa koeajolle Fiestan tuolla powershift-vaihteistolla, joka siis lienee kaksoiskytkentäloota. Auto oli ihan samanlainen kuin omani, vain vahdelaatikossa oli eroa. Kyllä täytyy sanoa, että ainakin Fiesta on auto, jota on ihan hauska ajaa manuaalilootalla, jotenkin automaatin veto on turhan "löysää". No minä olen ikäni ajanut manuaalilootalla(45 vuotta), joten vaihteiden käyttö on mennyt takaraivoon, enkä edes kaipaa automaattia.

Re: powershift

Lähetetty: 04 Maalis 2018 20:29
Kirjoittaja jjjj
Don MC kirjoitti:Minultako kysyit? Kuten tuossa edellä mainitsin, niin minulla ei ole PowerShiftiä, vaan perinteinen automaatti.
Jep. Välillä vain tämä puusilmä ei ymmärrä lukemaansa.....

Tuli vain mieleen, että onko tätä kuivaa ps-vaihteistoa ollut kuin kyseisessä 1,6 l vaparibensassa ? Litraisissa tuboissa kun taitaa järjestäen olla perinteisen ratkaisu.
Toisaalta, jos ja kun perinteinen automaatti on tehty hyvin niin ei se käytettävyydeltään juurikaan eroa parhaisiin kaksoiskytkinlaattikoihin.
Omassa uudessa astrassa on taas laatikko sellainen, että luistaminen on suorastaan ärsyttävää vaikka teho-/vääntölukemat ovat kuitenkin kohtuulliset.

Re: powershift

Lähetetty: 04 Maalis 2018 21:34
Kirjoittaja Woke
jjjj kirjoitti:Tuli vain mieleen, että onko tätä kuivaa ps-vaihteistoa ollut kuin kyseisessä 1,6 l vaparibensassa ? Litraisissa tuboissa kun taitaa järjestäen olla perinteisen ratkaisu.
Fiestassa 1.0 100hv ecoboostilla on kait kuiva powershift.

Re: powershift

Lähetetty: 05 Maalis 2018 20:02
Kirjoittaja Fiesta 2018
Vanhassa fiestas powershift eli kaksoiskytkin. Uudessa A6 momentti loota.

Re: powershift

Lähetetty: 06 Maalis 2018 12:40
Kirjoittaja Tmiz667
"Märästä" Powershiftistä (eli Getragin 6DCT450) kokemuksia nyt n. 30tkm ajalta 2.0 TDCI (140hp) 2012 Mondeossa.

+ Vaihdot pääsääntöisesti huomaamattomia
+ Ei juurikaan arvo vaihteita edes hitaassa ajossa
+ Vaihtaa nopeasti ja ajo parhaimmillaan jopa sporttista (hauska lyödy vaihteita itse kepistä nykäisemällä silmään)

- Kylmällä laatikolla 1. ja 2. vaihteen vaihto karkeahko (lähinnä pakkasella, laatikko "lämpenee n. 5min ajon jälkeen)
- Kierrättää 1. ja 2. vaihteella joskus ainakin omasta mielestäni tarpeettoman korkealle, vaikka laatikko D:llä

Kokemuksia myös VAG:n DSG7:sta ja muutamasta perinteisestä automaatista. DSG ehkä vaihtaa hieman sulavammin, mutta arpoo hitaassa/töksähtelevässä ajossa enemmän (saattoi johtua myös nuhapumppu 1.6 TDI:stä). Perinteiset automaatit ovat tietenkin vaihdon pehmeydessä omaa luokkaansa verrattuna näihin Dual Clutch-lootiin, mutta muuten laiskan oloisia Powershiftiin verrattuna.

Summa summarum, ihan hyvä loota, ottaisin seuraavaankin autoon (sillä ehdolla, että öljyt vaihdettu ajallaan). Öljyvaihdot tulee siis tosiaan hoitaa ajallaan (vaihtoväli 60tkm.) niin ei tule ongelmia kestävyyden kanssa.