Ajovalojen korkeussäätö (sähköinen)
Ajovalojen korkeussäätö (sähköinen)
Tuolla vanhalla foorumilla jo vähän ehdin kysellä tuosta korkeudensäätösysteemistä ja olen nyt tullut siihen tulokseen, että luultavasti noissa umpioissa olevissa moottoreissa on jotain vialla. En kyllä keksinyt missä niiden sulakekaan on, mutta kaikki näyttivät ehjiltä ainakin kabiinin puolella.
Onko kukaan perehtynyt näiden moottoreiden sielunelämään sen vertaa, että osais sanoa mikä sieltä yleensä hajoaa? Uus vastaava kun maksaa kuulemma noin 100 euroa niin vois noita parina iltana tutkia tarkemminkin...
Onko kukaan perehtynyt näiden moottoreiden sielunelämään sen vertaa, että osais sanoa mikä sieltä yleensä hajoaa? Uus vastaava kun maksaa kuulemma noin 100 euroa niin vois noita parina iltana tutkia tarkemminkin...
Ford Mondeo 1.8 CLX STW -94
Hei,
ongelmana oli juuri tuo tuossa viime syksynä.
En kyllä osaa neuvoa tarkemmin muuten kuin, että pakko oli auto lopulta viedä autosähköhuoltoon, jossa korjaaja aikansa rassasi johtoja ja mahdollsia moottorin liikkuvia osia. Toinen olikin jumissa ja lähti toimimaan, mutta toinen oikeasti oli kaputt. Pakko oli siis investoida tuo 100 egee, koska auto ei olisi mennyt muuten katsastuksesta läpi. Se vanha moottori reagoi hitaammin, mutta meni läpi kuitenkin.
Sulakkeissa eikä säätimessä siis vikaa, vaan moottoreissa ja huoltomies sanoi, että niitä on ollut jonkin verran korjattavana. Suurin syy siihen jumittamiseen on liian vähäinen käyttö, eli kannattaa rassata niitä vaikka huvin vuoksikin vaan joskus silloin tällöin.
ongelmana oli juuri tuo tuossa viime syksynä.
En kyllä osaa neuvoa tarkemmin muuten kuin, että pakko oli auto lopulta viedä autosähköhuoltoon, jossa korjaaja aikansa rassasi johtoja ja mahdollsia moottorin liikkuvia osia. Toinen olikin jumissa ja lähti toimimaan, mutta toinen oikeasti oli kaputt. Pakko oli siis investoida tuo 100 egee, koska auto ei olisi mennyt muuten katsastuksesta läpi. Se vanha moottori reagoi hitaammin, mutta meni läpi kuitenkin.
Sulakkeissa eikä säätimessä siis vikaa, vaan moottoreissa ja huoltomies sanoi, että niitä on ollut jonkin verran korjattavana. Suurin syy siihen jumittamiseen on liian vähäinen käyttö, eli kannattaa rassata niitä vaikka huvin vuoksikin vaan joskus silloin tällöin.

Juu se tais parkkien sulakkeen takana olla.
Moottori siellä oikeastaan on ainoo mikä voi mennä. Mondeoon laitoin yhden tollasen systeemin kerran kun oli maahantuotu ja se puuttu.
Se säädin vaikutti ainakin sen verran yksinkertaselta ettei siihen oikee mitää pääse tulemaan.
Moottori siellä oikeastaan on ainoo mikä voi mennä. Mondeoon laitoin yhden tollasen systeemin kerran kun oli maahantuotu ja se puuttu.
Se säädin vaikutti ainakin sen verran yksinkertaselta ettei siihen oikee mitää pääse tulemaan.
Sprinter 319 -15, s400 hybrid -10, Mustang GT cabr. -96
tosta moottorin hinnasta vielä, onko sulla siis Monkkeri? Siihen se uus moottori löytyis Motonetista 49,- egen hintaan vai oliko vieläkin halvempi. Ja siis sama kuin alkuperäinen. Ekkeriin maksaa tosiaan sen 100,-
Tuota nimittäin kirosin, kun sitä silloin etsin. Eskoon tais olla Valeot ja Mondeoon Boschit, mutta Eskoon puolet kalliimmat, siis Motonetista. Fordilla ihan samat maksoi toki enemmän

Tuota nimittäin kirosin, kun sitä silloin etsin. Eskoon tais olla Valeot ja Mondeoon Boschit, mutta Eskoon puolet kalliimmat, siis Motonetista. Fordilla ihan samat maksoi toki enemmän

http://www.varaosahaku.fi tuolta näyttäis jotain löytyvän ku etupäänosista kattelee. Ei välttämättä uusia, mutta ei hintakaan päätä huimaa 

Nykyinen: Mondeo 1.8 GLX 1997
Entinen: Saab 90 2.0 1986
Entinen: Saab 90 2.0 1986
-
- Viestit: 3129
- Liittynyt: 04 Helmi 2005 22:45
mutta esim viimisissä lada samaroissa on vielä neste säätö...eli letkut menee säädin napilta valoille ja sitä rataa säätää eli vähän niiku hydrauliset...on muuten vittumainen vaihtaa se hässäkkäMonteonisti kirjoitti:Mekaanisia säätimiä ollut kait viimeksi joskus 80-luvulla? 8)
nii ja millos viimisii samaroita oli....öööö joskus 2000 luvulla

Noita nestetoimisia löytyy kyllä ihan euroopassa tehdyistä nykyautoistakin, en kyllä yhtään esimerkkimerkkiä tähän hätään muista. Olisikohan ollut Fiat/PSA yhteistyönä tehtyjä tavara-autoja joissa noita on.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Kyllä se nestetoiminenkin säätyy hytistä. Siellä on ihan tavallisen näköinen kierrettävä nuppi, ja siitä lähtee sitten yleensä kaksi kovaa muoviputkea jossa on nestettä sisällä. Nupista kun kiertää -> neste liikkuu -> 'työsylinteri' muuttaa umpion asentoa.
Tässä huono kuva muistaakseni Samaraversiosta -> http://www.76s.net/external/Kuva(991).jpg
Tässä huono kuva muistaakseni Samaraversiosta -> http://www.76s.net/external/Kuva(991).jpg
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Ok. Kiitti.
Mistähän tollasen toimimattomuutta kantsis lähtee purkaan? Sulakkeista (ei kai niissä ole vika jos parkit pelittää, ihankun oisin jostain lukenu että on sama sulake...?), johdoista... ?
Ällöttävää.
...Voikohan jäädä leima saamatta pelkästä tosta?

Mistähän tollasen toimimattomuutta kantsis lähtee purkaan? Sulakkeista (ei kai niissä ole vika jos parkit pelittää, ihankun oisin jostain lukenu että on sama sulake...?), johdoista... ?
Ällöttävää.
...Voikohan jäädä leima saamatta pelkästä tosta?
Only dead fish go by tide.
-----------------------------
Escort 1,8 TD '98
Honda CB450 '70
-----------------------------
Escort 1,8 TD '98
Honda CB450 '70
Huomenna pitää viedä 97 Mondeo ko. vian takia autosähkö puljuun korjattavaksi. Myyjäliikkeen piikkiin tosin...
Toinen säätömoottori huutaa koko ajan, eli paljon mahdollista että rikki mekaanisesti. Säätömoottori / ohjaus kyllä toimii mutta mitään ei tapahdu.
Joku kyseli voiko jäädä pelkästään tuon takia leima saamatta. Kyllä voi ja jääkin!!
Toinen säätömoottori huutaa koko ajan, eli paljon mahdollista että rikki mekaanisesti. Säätömoottori / ohjaus kyllä toimii mutta mitään ei tapahdu.
Joku kyseli voiko jäädä pelkästään tuon takia leima saamatta. Kyllä voi ja jääkin!!
Mulla on kyllä sellainen kuva että tulisi vaan korjauskehotus. Yhestä autosta mitä katsastuksessa käytin oli se säätömoottori irti tai muutoin särki, jolloin toinen valo osoitti liian alas. Katsastusmies ihmetteli sitä aikansa ja totesi että suuntaus on pielessä ja kirjoitti siitä korjauskehotuksen. Leima kuitenkin tuliKatya kirjoitti:Ok. Kiitti.![]()
Mistähän tollasen toimimattomuutta kantsis lähtee purkaan? Sulakkeista (ei kai niissä ole vika jos parkit pelittää, ihankun oisin jostain lukenu että on sama sulake...?), johdoista... ?
Ällöttävää.
...Voikohan jäädä leima saamatta pelkästä tosta?


Nykyinen: Mondeo 1.8 GLX 1997
Entinen: Saab 90 2.0 1986
Entinen: Saab 90 2.0 1986
[quote="Artisokka
Mulla on kyllä sellainen kuva että tulisi vaan korjauskehotus. Yhestä autosta mitä katsastuksessa käytin oli se säätömoottori irti tai muutoin särki, jolloin toinen valo osoitti liian alas. Katsastusmies ihmetteli sitä aikansa ja totesi että suuntaus on pielessä ja kirjoitti siitä korjauskehotuksen. Leima kuitenkin tuli
Liekkö tuokin sitten asema/katsastaja kohtaista...
[/quote]
Ajovalojen korkeussäätö on Suomessa ollut pakollinen auton ominaisuus 14.6.1995 ja sen jälkeen käyttöön otetuissa autoissa.
Jos sellainen säätö on em. vanhemmassa autossa niin riittää että valojen suuntaus on oikein. Säädön ei siis tarvitse toimia vaikka sellainen olisi autossa alkujaan ollutkin.
Monelle on tullut yllätys esim Saksasta tuotujen autojen kanssa kun siellä säätö tuli pakolliseksi vasta 98 "muistaakseni" mutta kuitenkin myöhemmin kun suomeen... Pari tapausta tiedän että 97-98 autoon on pitänyt sellaiset laittaa kun ei tullut muuten leimaa paperiin.
Niin ja varmasti vaikuttaa asiaan sekin millä tuulella katsastusmies sattuu olemaan!
Mulla on kyllä sellainen kuva että tulisi vaan korjauskehotus. Yhestä autosta mitä katsastuksessa käytin oli se säätömoottori irti tai muutoin särki, jolloin toinen valo osoitti liian alas. Katsastusmies ihmetteli sitä aikansa ja totesi että suuntaus on pielessä ja kirjoitti siitä korjauskehotuksen. Leima kuitenkin tuli


Ajovalojen korkeussäätö on Suomessa ollut pakollinen auton ominaisuus 14.6.1995 ja sen jälkeen käyttöön otetuissa autoissa.
Jos sellainen säätö on em. vanhemmassa autossa niin riittää että valojen suuntaus on oikein. Säädön ei siis tarvitse toimia vaikka sellainen olisi autossa alkujaan ollutkin.
Monelle on tullut yllätys esim Saksasta tuotujen autojen kanssa kun siellä säätö tuli pakolliseksi vasta 98 "muistaakseni" mutta kuitenkin myöhemmin kun suomeen... Pari tapausta tiedän että 97-98 autoon on pitänyt sellaiset laittaa kun ei tullut muuten leimaa paperiin.
Niin ja varmasti vaikuttaa asiaan sekin millä tuulella katsastusmies sattuu olemaan!
Auto mitä käytin oli vm. 99.. ilmeisesti hyväntuulinen katsastusmies.. ja onhan se mahdollista että katsastusmieheltä on jäänyt säätömoottorivika huomioimatta koskapa kehotti vain suuntaamaan valot.. mutta "oikein" kun menee niin jos moottori ei toimi niin leimaa ei saa vaikka suuntaus oiskin kohdillaan?AN kirjoitti: Ajovalojen korkeussäätö on Suomessa ollut pakollinen auton ominaisuus 14.6.1995 ja sen jälkeen käyttöön otetuissa autoissa.
Jos sellainen säätö on em. vanhemmassa autossa niin riittää että valojen suuntaus on oikein. Säädön ei siis tarvitse toimia vaikka sellainen olisi autossa alkujaan ollutkin.
Monelle on tullut yllätys esim Saksasta tuotujen autojen kanssa kun siellä säätö tuli pakolliseksi vasta 98 "muistaakseni" mutta kuitenkin myöhemmin kun suomeen... Pari tapausta tiedän että 97-98 autoon on pitänyt sellaiset laittaa kun ei tullut muuten leimaa paperiin.
Niin ja varmasti vaikuttaa asiaan sekin millä tuulella katsastusmies sattuu olemaan!
Nykyinen: Mondeo 1.8 GLX 1997
Entinen: Saab 90 2.0 1986
Entinen: Saab 90 2.0 1986