Sierran alustapäivitystä (puslat, jarrut, vakaajat)

Renkaat, vanteet, jouset, iskarit, jarrut, madallus, jne.
Nsa
Viestit: 81
Liittynyt: 11 Huhti 2005 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Sierran alustapäivitystä (puslat, jarrut, vakaajat)

Viesti Kirjoittaja Nsa »

Noniin joutuu "tunaamisen" puitteissa miettii näitä teknisiä hommia :) Elikkäs pitäis vähän päivitellä 2l -89 riesaa. Tehot toivonmukaan uudella myllyllä 160-180 välillä ja ajattelin että vähän uusisi alustaa kun nyt kerta on auto purettuna tuhannen päreiksi.

Jarruiksi ajattelin eteen vaihtaa 260 kiekot ja nuo "isot" 60mm satulat, joka on ilmeisesti ihan hyvä idea kuten Jaakko85 todella asiallisesti Täällä kuvien kanssa neuvoi :!:

Onko noissa takajarrujen vaihtamisessa levyiksi muuta kuin ulkonäöllistä hyötyä jos pysytellään aika selkeästi alle 200 humman? Olettaen, että joskus tulevaisuudessa kaveri voittaa lotossa ja päättää turbottaa, onko kuinka vaikea projekti ja saisiko Sierraan istutettua jonkun ABSillisen taka-akselin? Tietäisi mitä metsästää myydään osioista. Entä onko 10" rumpujarrujen metsästäminen järkevää?

Puslat ajattelin vaihtaa ainakin etupäähän ja miksei takapäähänkin. Onko kummatkin päät syytä vaihtaa samalla? Kallista. No elämä on. Entä onko "urheilullisuutta" hakiessa se uretaanipusla selkeästi parempi kuin alkuperäinen?

Vakaajista piti kanssa kysyä eli autossa ei ole takavakaajaa. Onko takavakaajan asentamisesta selkeää hyötyä tai lähinnä, onko takavakaaja olennainen osa hyvää tai sanotaan parempaa kokonaisuutta? Onko tämän asentaminen paha rasti? Tai siis kaikki onnistuu, mutta onko korissa jotain paikkoja valmiiksi tai vaatiiko erilaiset alatukivarret taakse tai jotain vastaavaa? Entäpä etuvakaajat, meneekö Cosworthin 28mm etuvakaaja vanhan tilalle olettaen, että puslat vaihdetaan vai vaatiiko omat kiinnikkeet? Onko koko/muoto muuten sama?

Syvä kiitos ja kumarrus etukäteen vastauksista!

P.S. Autosta tulee kuvitettu setti Projekti-osioon, jahka saan jäsenyyden. Siellä sitten lisää turhia kysymyksiä :)
Lähtee se kaks litranen vakiokin jos tarpeeksi polkee - jyrkänteeltä

Ford Riesa 2.0 -89 HB - NCAP 5 tähteä - Auto, joka ei jätä kitumaan
Aksu
Viestit: 1004
Liittynyt: 10 Helmi 2005 00:20

Viesti Kirjoittaja Aksu »

Etupään puslasetillä on kyllä suuri vaikutus auton käyttäytymiseen=lähes alustasarjan asennusta vastaava.
Cossun etuvakaaja menee "heittämällä" paikoilleen javaatii ne omat kiinikkeet korikiinnitykseen.
Takana on korissa paikat vakaajalle mutta tukivarsissa ei ole tavan sierroissa paikkoja valmiina.
Jarruissa laittaisin etu 260 / levyt taakse (uusia10" rumpuja ei taida saada enää). Kyllä noilla 10" jarruilla 300hv viellä pysähtyi mutta muutaman jarrutuksen jälkeen huomasi tehon tippumisen.

Itselle tulee cossun etuset ja taakse scorpionin koko akseli jarruineen.Edellinen omistaja oli uusinut kaikki jarruosat 50km sitten eikä satujat ole jumissa 3v seisonnan jälkeenkään(viimeinen vuosi pihalla seissyt)
Pääsiäis viikolla haen tuon emännän farkun kotio niin saattaa olla XR jarruja ja kone myytävänä...
gti golo palloilija
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Tuskin kannattaa alkaa sinne etupäähän kumipuslia laittamaan, jos haluaa parantaa ajettavuutta, takapäähkin vähintään uudet originaalit.

Nuo takajarrutkin taitaa olla hieman makuasia, itse laittaisin kyllä levyt (sen verran rasittavia rempattavia nuo rummut) + tietysti levyjarrujen parempi jarrutusteho puoltaa niitä, ja kun välillä jarruttelee hieman sporttisemmin niin eivät pääse jumittumaan (takalevyjarrullisien vitsaus "arkiajossa"?) :)
Nsa
Viestit: 81
Liittynyt: 11 Huhti 2005 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Nsa »

No eiköhän sitä tosiaan tule "jarruteltua" hiukan sporttisemmin :) Hey kiitos todella paljon rakentavista vastauksista!

Nyt mun pitäisi siis metsästää uudet alatukivarret taakse? Onkohan noita -89 riesoja tehty abseilla? Mietin, että jos jostain sellasesta saisi suoraan tukivarret, navat ja niissä kiekot niin ei tarvitse kärsiä liiemmin. Mitähän vuosimalleja/tyyppejä voisi olla metsästämisen alla? Scorppiossa taisi olla 5 pultilla rinkulat kiinni ellen väärin muista? Olisi kuitenkin mukava, että kaikki neljä tassua olisi samalla jaolla. Onko osat hakusessa ihan mistä tahansa 2L riesasta ABS-jarruilla? Tarkoitan siis vetarin sopivuutta napaan ja alatukivarren sopivuutta runkoon.
Lähtee se kaks litranen vakiokin jos tarpeeksi polkee - jyrkänteeltä

Ford Riesa 2.0 -89 HB - NCAP 5 tähteä - Auto, joka ei jätä kitumaan
Jaakko85
Viestit: 1772
Liittynyt: 04 Helmi 2005 15:16

Viesti Kirjoittaja Jaakko85 »

Nsa kirjoitti:No eiköhän sitä tosiaan tule "jarruteltua" hiukan sporttisemmin :) Hey kiitos todella paljon rakentavista vastauksista!

Nyt mun pitäisi siis metsästää uudet alatukivarret taakse? Onkohan noita -89 riesoja tehty abseilla? Mietin, että jos jostain sellasesta saisi suoraan tukivarret, navat ja niissä kiekot niin ei tarvitse kärsiä liiemmin. Mitähän vuosimalleja/tyyppejä voisi olla metsästämisen alla? Scorppiossa taisi olla 5 pultilla rinkulat kiinni ellen väärin muista? Olisi kuitenkin mukava, että kaikki neljä tassua olisi samalla jaolla. Onko osat hakusessa ihan mistä tahansa 2L riesasta ABS-jarruilla? Tarkoitan siis vetarin sopivuutta napaan ja alatukivarren sopivuutta runkoon.
Joo käsittääkseni absillisen (ainakin 2wd) sierran tukivarret, vetarit, laakeripesät napoineen + jarruhilppeet menee kiinni ihan suoraan, mm. niissähän ne levyt on takanakin. Siihen sitten vielä se vakaaja ja lukollinen perä kaveriksi.

Eihän ne absilliset sierrat niin harvinaisia (vai onko?) ole ja kyllä niitä löytyy -89 mallisistakin.
Vastaa Viestiin