Sivu 1/1

Akun ikä ja kunto - Motorcraft Superstart 14 vuotta!

Lähetetty: 23 Marras 2017 16:14
Kirjoittaja KMan
Kuva

Mondeo MK3 2003. Akku kuvassa. Oli häiriötä startin kanssa kun auto oli noin 30 minuuttia parkissa seisontavalot osan aikaa päällä ja radio. Lämpötila -1 astetta.

Onko akku vuodelta 03 vai 17?

Mittasin latausjännitteen 14,4V. Lepojännite 12,3V heti moottorin sammutuksen jälkeen.

Mitä pitäisi tietää ja tutkia että tiedän onko vikaa latauksessa, startissa vai akussa?



(Magic eye näyttää punaiselta. http://www.car4play.com/forum/post/index.htm?t=15901 )

Re: Akun ikä ja kunto - Motorcraft Superstart

Lähetetty: 23 Marras 2017 16:32
Kirjoittaja KMan
Hahaa, pääsin jo näin pitkälle. http://www.autowiki.fi/index.php/Akun_k ... kistaminen

70% varaus 12,36 V
60% varaus 12,24 V


Latausjännitteen mittaaminen: Suorita edellä mainittu mittaus niin että auto on käynnissä. Jännitteen pitäisi olla n. 13,5 - 14,5 voltin välillä, kun laturi on kunnossa.

Ei kai tuossa ole kahta sanaa mittauksieni perusteella, että akku on uusittava tai pakkasella ei liikkeelle lähdetä? Varsinkin kun nuo jännitemittaukset on tehty tänään ja eilen oli ajettu kuitenkin yhtä soittoa 100km sen starttihäiriön jälkeen ja tänään oli ennen mittausta vain pari starttia ja muutama kilometri plussakelissä.

Kai se akku on alkuperäinen? Autolla on ajettu vaan 180tkm. 14 vuotta vanha akku!

Re: Akun ikä ja kunto - Motorcraft Superstart 14 vuotta!

Lähetetty: 24 Marras 2017 02:01
Kirjoittaja tursas
Tuskin toi on alkuperäisakku, koska niissä lukee Ford. Motonetin sivuilta näkee ne oikeat korkeus/leveys/pituusmitat.

Re: Akun ikä ja kunto - Motorcraft Superstart 14 vuotta!

Lähetetty: 24 Marras 2017 08:51
Kirjoittaja ynjevi
Akku on ladattu ekan kerran viikolla 17 vuonna -03. Aika hyvin on toiminut. Latausjännite on hyvä, mutta heti sammutuksen jälkeen pitäisi jännitteen olla vielä jonkin aikaa korkeampi, eli akku ei pidä varausta kunnolla. Kyllä tuo akku on elinkaarensa päässä.

Re: Akun ikä ja kunto - Motorcraft Superstart 14 vuotta!

Lähetetty: 24 Marras 2017 11:02
Kirjoittaja KMan
Se on hiukan turhan pölyinenkin ollakseen maaliskuussa 2017 merkitty, joten kaipa se on viikko 17 ja vuosi 03.

Biltemasta meinaan katsella sopivan, mutta tuskin calsium-mallia kuten tuo vanha otaitaa olla.

Ehkä tuossa löytyy Fordin merkkiä laidoilta vielä tai sitten tässä vaiheessa akuissa ei vaan lukenut Ford. Miksi uuteen autoon olisi vaihdettu akku. Tai no, onhan siinä vaihtoehtoja muitakin. Joskus on vaihdettu tämä akku, sattumoisin vain aikaleima täsmää autoon.

Re: Akun ikä ja kunto - Motorcraft Superstart 14 vuotta!

Lähetetty: 24 Marras 2017 11:40
Kirjoittaja tursas
Motonetin mukaan se Mondeon akun korkeus on 17,5 cm ja mullakin tossa yks vara-akku, jonka korkeus on 19 cm, pitää nyt kattoa kait se sinne menis ettei kolise konepeltiin ja kaapelit yltää. Mittaisitko KMan samalla ton Motorcraftin korkeuden pohjasta napojen päälle ?

Re: Akun ikä ja kunto - Motorcraft Superstart 14 vuotta!

Lähetetty: 24 Marras 2017 16:30
Kirjoittaja remedyer83
Motorcraft on Fordin oma brändi. Ford - merkkihuolloista saa samankokoisen Motorcraft akun olikohan alta 70e.

Re: Akun ikä ja kunto - Motorcraft Superstart 14 vuotta!

Lähetetty: 24 Marras 2017 17:40
Kirjoittaja KMan
tursas kirjoitti:Motonetin mukaan se Mondeon akun korkeus on 17,5 cm ja mullakin tossa yks vara-akku, jonka korkeus on 19 cm, pitää nyt kattoa kait se sinne menis ettei kolise konepeltiin ja kaapelit yltää. Mittaisitko KMan samalla ton Motorcraftin korkeuden pohjasta napojen päälle ?
17,2cm.

Akkukotelon (turha) kansi ei luultavasti menisi kiinni, jos akussa olisi pari senttiä enemmän korkeutta. Koko muovikotelo on toisaalta turha ja jos ottaisi pois kotelon alaosankin, tulisi korkeustilaa vielä lisää.

Akkua kiinni puristavat kiinnikkeet ovat erillään kotelosta, joten kotelon poistaminen näyttäisi olevan ihan helppoa. Kiinnikkeissä on myös pituutta aivan varmasti tarvittavat pari senttiä ylimääräistä: Laitoin uuteen alkuperäisen kokoiseen Bilteman akkuun väliin vaneripalan jotta ei tarvinnut niin syvälle muttereita kiertää.

Kuva

Napojen kaapeleissa luultavasti olisi myös pari senttiä varaa nousta korkeammalle mutta en alkanut kiskomaan niitä kysymyksesi vuoksi paljoa, koska ne olivat siteillä kiinni tähän alkuperäiseen korkeuteen.

Jos sitä meinasit että oisit mulle sitä akkua tarjonnut, niin kiitos vaan mutta matka olisi ollut turhan pitkä.

Kuva

Re: Akun ikä ja kunto - Motorcraft Superstart 14 vuotta!

Lähetetty: 24 Marras 2017 23:01
Kirjoittaja KMan
Ca on mainittu datalehdellä. En minä näistä tiedä, mutta Biltemalla on hyvä maine akuissa. Testeissäkin pärjänneet. Kallishan tuo oli, 89,90 €.
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000029844/
http://www.biltema.fi/biltemadocuments/ ... 31_TDS.pdf

Erimallinen lähes yhtä iso paljon halvempi:
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000029839/
http://www.biltema.se/biltemadocuments/ ... 02_TDS.pdf

Kuukkelin kautta löydän vaan noita datalehtiä.


Motonetissä on Fordin alkuperäisakku selvästi pienempi, 52Ah ja hintaakin 94,90€. Eikä nuo Exidet ja muutkaan siellä Biltemaa enempää houkuta, osin omankin kokemuksen takia. http://www.motonet.fi/fi/varaosat/177/5 ... polttoaine

Re: Akun ikä ja kunto - Motorcraft Superstart 14 vuotta!

Lähetetty: 24 Marras 2017 23:56
Kirjoittaja Mondeoko?
Kyllä tuo on alkuperäinen akku. Vaihdatin viime kesänä '05 Transittiini uudet Duracellit ja alkuperäset Motorcraft Superstartithan siellä oli ennestään ja oli vuosimallia '04. Hyviä akkuja ainakin ennen olleet. Katotaan päästääkö näillä 2 Duracell-pupulla 5 vuottakaan. :thumbup:

Re: Akun ikä ja kunto - Motorcraft Superstart 14 vuotta!

Lähetetty: 25 Marras 2017 09:56
Kirjoittaja tursas
KMan kirjoitti: 17,2cm.

Akkukotelon (turha) kansi ei luultavasti menisi kiinni, jos akussa olisi pari senttiä enemmän korkeutta. Koko muovikotelo on toisaalta turha ja jos ottaisi pois kotelon alaosankin, tulisi korkeustilaa vielä lisää.

Akkua kiinni puristavat kiinnikkeet ovat erillään kotelosta, joten kotelon poistaminen näyttäisi olevan ihan helppoa. Kiinnikkeissä on myös pituutta aivan varmasti tarvittavat pari senttiä ylimääräistä: Laitoin uuteen alkuperäisen kokoiseen Bilteman akkuun väliin vaneripalan jotta ei tarvinnut niin syvälle muttereita kiertää.

Jos sitä meinasit että oisit mulle sitä akkua tarjonnut, niin kiitos vaan mutta matka olisi ollut turhan pitkä.
Ai siellä on ollu tommonen kotelokin, se taas multa puuttuu. Taktiikka ollut niillä se, että tavalliset akut ei käy liian korkeina, hakekaa akkunne Fordilta.. 8-)
Kyllä mä tän korkean akun (Snaitser Silver 80 Ah) tonne omaan kärryyyn sovittelen, jos/kun toi entinen Ford-akku alkaa hyytymään joskus. Tommonen täyteen ladattu akku on hyvä seistä jossain nurkassa odottamassa kylmää talvea, semmonen joskus vielä tulee.