Colognen viritys
Lähetetty: 30 Maalis 2006 18:08
Aloitetaan tällainen aihe kun ei tätä näin konekohtaisesti juuri ole käsitelty. Cologne tuntuu olevan aika hyvä virittelykone joten tänne saa heitellä faktoja jos on tullut kutiteltua k.o. konetta. Suurin osa näistä ideoista käy joka koneeseen, mutta kone se Colognekin on!
Colognejahan on tietty montaa kokoa mutta 2.9 12v V6 näyttää olevan se suosituin virittelykone. Virittelytasojakin on montaa; helppoa, vaikeaa , pieleenmennyttä ja kaikkea siltä väliltä. Itse ajattelin kokeilla jotain helppoa vaihtoehtoa omalle 2.9i kutvoselle.
Ensin lakisääteiset asiat:
Ilman muutoskatsastusta koneeseen saa käsittääkseni pistää 20% enemmän tehoa mitä korimallin tehokkaimmassa tehtaalla asennetussa moottorissa on. Korjatkaa jos oon väärässä. Muutoskatsastus on sellainen tapaus että ei lienee voi mitään yleistettyä ohjetta kirjoitella. Päästöt on oma juttunsa; jos rekisteriotteessa lukee "vähäpäästöinen" niin se vaikeuttaa virittelyä, mm. nokka-akselin valintaa.
1. Helpot
1.1. "Virilastu".
EEC-IV:lle on varmaan tehty lastuja vaikka kuinka. Jostain kumman syystä juuri noille colognekoneille ei sattunut kohdalle yhtään puolen tunnin googlettamisella. Kai niitä lastuja nyt sarjatuotantona on tehty kun kerta kaikenlaisia turbokittejäkin on? Tehoarvioita on yhtä paljon kuin lastujen tekijöitäkin, kustomilastut mukaanlukien. Veikkaisin jotain +5% lisää tehoa & vääntöä hyvällä tuurilla. Vapari ei vastaa lastuttamiseen niin reilusti kun turbot.
1.2 Parempi & kylmempi imuilmanotto.
Kyllähän kylmässä ilmassa on enemmän happea joten kaikenlaisia "cold air induction":eja ja vapaavirtaussuodattimia on myytävänä vaikka kuinka. Tehoja ei varmaan tule lisää kuin +1% mutta saapahan liimata autoon K&N -tarran (toki muitakin valmistajia on)?
1.3 Imuilma + lastu.
Tällä vois olla jo jotain vaikutusta jos se imuilma oikeasti saadaan viileämmäksi. Lastua ostaessa täytynee ottaa huomioon se viileämpi imuilma joten kustomoinniksi menee. Tehoja lisää hyvällä tuurilla sellaiset 10% (+K&N tarra).
1.4 Ohjelmoitava tietokone
Megasquirt, Haltec jne. Ja eiku säätämään. Ehdoton lisä kohtiin 1.5-1.7. Saa kai tälläkin lisättyä bensansyöntiä .
1.5 Ilokaasut
Melkein unohtui joten piti muokata edellistä viestiä. Valitettavasti suomessa on laitonta pitää kaasupulloa paikoillaan kun ajetaan siviililiikenteessä, mutta itse kaasulaitteita ei tarvitse irroittaa. Tähän lystiin tarvitaan ilokaasusuuttimien lisäksi melkoisella varmuudella myös lisäsyötin bensalle. Huhu kertoo että pumpussa riittää kyllä syöttö mutta vakiosuuttimet loppuu keskeni. 100% duty cyclellä (eli koko ajan auki) saa vaan rikottua suuttimet. Jätetään tämä nyt tänne helppoihin vaikka tämä on jo varma kytkimen- ja vaihdelaatikonpolttorespti (niinkuin seuraavat kaksi kohtaakin) .
1.6 Turbopaketti.
Oikeasti tuntuu jo jossain. Paketteja on googlauksen jäljiltä ainakin kahta erilaista; tuplaturboa ja yhden turbon pakettia. Niihin kuuluu vähän paketista riippuen turbo(t), pakosarjat, lisäruisku ja naurettavan paljon putkea ja piuhaa. Kohtalaisen helppo asentaa koska ne on pääasiassa bolt-on -osia. Jotain pientä kolvausta tarvinnee tehdä tietokoneelle (jostain luin ettei kone lähde käyntiin jos vaihtaa lastun). Näitä ei ikävä kyllä tehdä enää sarjatuotantona mutta tuurillaan saattaa löytää jostain nettikaupasta. Joskus niitä teki ainakin Janspeed ja Turbo Technics. Tätä ajattelin itsekin kokeilla ja jokunen heppu on jo tehnyt, esim riesamies & ghiaman10, ks. viewtopic.php?t=3462 . Huhujen mukaan 2.9 kestää vakiona jonkun 240hp ja se saadaan turbokitillä jo 0.45bar puhalluksella. Tiedä sitten tuosta 240:stä mutta 145hp:sta edes 200 heposeen on jo ihan hyvä.
1.7 Mekaaninen ahdin.
Sama juttu kun 1.6 mutta turbo(je)n tilalle yksi remmiahdin. Eipä ole tullut vastaan montaa tällaista mutta (jenkki)V8 -piireissä suht suosittu.
2. Vaikeat
2.1 Nokka-akselin vaihto, kansien & imusarjan porttaukset, pakosarjojen- ja putkistojen vaihdot & muut koneistukset (vapari).
Vaatii jo jonniin verran harkintaa (ja harkintakykyä), työkaluja ja tietty koneen avauksen. Apuja on foorumit täynnä koska näitä hommia on kuitenkin tehty aika paljon. Tarkoituksena on saada koko laitteisto alusta loppuun virtaamaan paremmin & hengittämään helpommin, vapaastihengittävä kun on. Tällä reseptillä päätyy myös helposti kohtaan 3.
2.2 Kaikki tehty uusiksi
Oikeille tekijöille ja harrastajille. Useimmiten tässä käy niin että pelkkä nokanvaihto mielessä lopputuloksena on vaihdettu paremmin avautuva nokka, kestävämpi kampura & muut sisuskalut että kestää sen itse tehdyn tuplaturboinstallaation, ilokaasut ja vesiruiskut. Joka tapauksessa melkeinpä ainoa tapa päästä yli 300hp lukemiin. Vaatii sitten jo muutoskatsastuksen. Tälläkin reseptillä pääsee verrattain helposti kohtaan 3. Saattaa kyllä olla että tähän osaan on neuvoja yhtä paljon kuin tekijöitä, mutta ainahan hyvät neuvot on tarpeen.
3. Pieleen menneet
3.1 Tähän osastoon mahtuu harkinnan puutteesta johtuneet kaikissa edellissä kohdissa pieleen menneet viritykset. Ja ne onnistuneet viritykset jossa tehoa on hävinnyt enintään 10%. Kannattaa jakaa muille myös niitä epäonnistumisia, jos vaikka muut oppisivat muiden virheistä. Sattuuhan sitä .
Ja eikun kirjottelemaan!
Colognejahan on tietty montaa kokoa mutta 2.9 12v V6 näyttää olevan se suosituin virittelykone. Virittelytasojakin on montaa; helppoa, vaikeaa , pieleenmennyttä ja kaikkea siltä väliltä. Itse ajattelin kokeilla jotain helppoa vaihtoehtoa omalle 2.9i kutvoselle.
Ensin lakisääteiset asiat:
Ilman muutoskatsastusta koneeseen saa käsittääkseni pistää 20% enemmän tehoa mitä korimallin tehokkaimmassa tehtaalla asennetussa moottorissa on. Korjatkaa jos oon väärässä. Muutoskatsastus on sellainen tapaus että ei lienee voi mitään yleistettyä ohjetta kirjoitella. Päästöt on oma juttunsa; jos rekisteriotteessa lukee "vähäpäästöinen" niin se vaikeuttaa virittelyä, mm. nokka-akselin valintaa.
1. Helpot
1.1. "Virilastu".
EEC-IV:lle on varmaan tehty lastuja vaikka kuinka. Jostain kumman syystä juuri noille colognekoneille ei sattunut kohdalle yhtään puolen tunnin googlettamisella. Kai niitä lastuja nyt sarjatuotantona on tehty kun kerta kaikenlaisia turbokittejäkin on? Tehoarvioita on yhtä paljon kuin lastujen tekijöitäkin, kustomilastut mukaanlukien. Veikkaisin jotain +5% lisää tehoa & vääntöä hyvällä tuurilla. Vapari ei vastaa lastuttamiseen niin reilusti kun turbot.
1.2 Parempi & kylmempi imuilmanotto.
Kyllähän kylmässä ilmassa on enemmän happea joten kaikenlaisia "cold air induction":eja ja vapaavirtaussuodattimia on myytävänä vaikka kuinka. Tehoja ei varmaan tule lisää kuin +1% mutta saapahan liimata autoon K&N -tarran (toki muitakin valmistajia on)?
1.3 Imuilma + lastu.
Tällä vois olla jo jotain vaikutusta jos se imuilma oikeasti saadaan viileämmäksi. Lastua ostaessa täytynee ottaa huomioon se viileämpi imuilma joten kustomoinniksi menee. Tehoja lisää hyvällä tuurilla sellaiset 10% (+K&N tarra).
1.4 Ohjelmoitava tietokone
Megasquirt, Haltec jne. Ja eiku säätämään. Ehdoton lisä kohtiin 1.5-1.7. Saa kai tälläkin lisättyä bensansyöntiä .
1.5 Ilokaasut
Melkein unohtui joten piti muokata edellistä viestiä. Valitettavasti suomessa on laitonta pitää kaasupulloa paikoillaan kun ajetaan siviililiikenteessä, mutta itse kaasulaitteita ei tarvitse irroittaa. Tähän lystiin tarvitaan ilokaasusuuttimien lisäksi melkoisella varmuudella myös lisäsyötin bensalle. Huhu kertoo että pumpussa riittää kyllä syöttö mutta vakiosuuttimet loppuu keskeni. 100% duty cyclellä (eli koko ajan auki) saa vaan rikottua suuttimet. Jätetään tämä nyt tänne helppoihin vaikka tämä on jo varma kytkimen- ja vaihdelaatikonpolttorespti (niinkuin seuraavat kaksi kohtaakin) .
1.6 Turbopaketti.
Oikeasti tuntuu jo jossain. Paketteja on googlauksen jäljiltä ainakin kahta erilaista; tuplaturboa ja yhden turbon pakettia. Niihin kuuluu vähän paketista riippuen turbo(t), pakosarjat, lisäruisku ja naurettavan paljon putkea ja piuhaa. Kohtalaisen helppo asentaa koska ne on pääasiassa bolt-on -osia. Jotain pientä kolvausta tarvinnee tehdä tietokoneelle (jostain luin ettei kone lähde käyntiin jos vaihtaa lastun). Näitä ei ikävä kyllä tehdä enää sarjatuotantona mutta tuurillaan saattaa löytää jostain nettikaupasta. Joskus niitä teki ainakin Janspeed ja Turbo Technics. Tätä ajattelin itsekin kokeilla ja jokunen heppu on jo tehnyt, esim riesamies & ghiaman10, ks. viewtopic.php?t=3462 . Huhujen mukaan 2.9 kestää vakiona jonkun 240hp ja se saadaan turbokitillä jo 0.45bar puhalluksella. Tiedä sitten tuosta 240:stä mutta 145hp:sta edes 200 heposeen on jo ihan hyvä.
1.7 Mekaaninen ahdin.
Sama juttu kun 1.6 mutta turbo(je)n tilalle yksi remmiahdin. Eipä ole tullut vastaan montaa tällaista mutta (jenkki)V8 -piireissä suht suosittu.
2. Vaikeat
2.1 Nokka-akselin vaihto, kansien & imusarjan porttaukset, pakosarjojen- ja putkistojen vaihdot & muut koneistukset (vapari).
Vaatii jo jonniin verran harkintaa (ja harkintakykyä), työkaluja ja tietty koneen avauksen. Apuja on foorumit täynnä koska näitä hommia on kuitenkin tehty aika paljon. Tarkoituksena on saada koko laitteisto alusta loppuun virtaamaan paremmin & hengittämään helpommin, vapaastihengittävä kun on. Tällä reseptillä päätyy myös helposti kohtaan 3.
2.2 Kaikki tehty uusiksi
Oikeille tekijöille ja harrastajille. Useimmiten tässä käy niin että pelkkä nokanvaihto mielessä lopputuloksena on vaihdettu paremmin avautuva nokka, kestävämpi kampura & muut sisuskalut että kestää sen itse tehdyn tuplaturboinstallaation, ilokaasut ja vesiruiskut. Joka tapauksessa melkeinpä ainoa tapa päästä yli 300hp lukemiin. Vaatii sitten jo muutoskatsastuksen. Tälläkin reseptillä pääsee verrattain helposti kohtaan 3. Saattaa kyllä olla että tähän osaan on neuvoja yhtä paljon kuin tekijöitä, mutta ainahan hyvät neuvot on tarpeen.
3. Pieleen menneet
3.1 Tähän osastoon mahtuu harkinnan puutteesta johtuneet kaikissa edellissä kohdissa pieleen menneet viritykset. Ja ne onnistuneet viritykset jossa tehoa on hävinnyt enintään 10%. Kannattaa jakaa muille myös niitä epäonnistumisia, jos vaikka muut oppisivat muiden virheistä. Sattuuhan sitä .
Ja eikun kirjottelemaan!