Sivu 1/2

Colognen viritys

Lähetetty: 30 Maalis 2006 18:08
Kirjoittaja kiesi
Aloitetaan tällainen aihe kun ei tätä näin konekohtaisesti juuri ole käsitelty. Cologne tuntuu olevan aika hyvä virittelykone joten tänne saa heitellä faktoja jos on tullut kutiteltua k.o. konetta. Suurin osa näistä ideoista käy joka koneeseen, mutta kone se Colognekin on!

Colognejahan on tietty montaa kokoa mutta 2.9 12v V6 näyttää olevan se suosituin virittelykone. Virittelytasojakin on montaa; helppoa, vaikeaa , pieleenmennyttä ja kaikkea siltä väliltä. Itse ajattelin kokeilla jotain helppoa vaihtoehtoa omalle 2.9i kutvoselle.

Ensin lakisääteiset asiat:
Ilman muutoskatsastusta koneeseen saa käsittääkseni pistää 20% enemmän tehoa mitä korimallin tehokkaimmassa tehtaalla asennetussa moottorissa on. Korjatkaa jos oon väärässä. Muutoskatsastus on sellainen tapaus että ei lienee voi mitään yleistettyä ohjetta kirjoitella. Päästöt on oma juttunsa; jos rekisteriotteessa lukee "vähäpäästöinen" niin se vaikeuttaa virittelyä, mm. nokka-akselin valintaa.

1. Helpot
1.1. "Virilastu".
EEC-IV:lle on varmaan tehty lastuja vaikka kuinka. Jostain kumman syystä juuri noille colognekoneille ei sattunut kohdalle yhtään puolen tunnin googlettamisella. Kai niitä lastuja nyt sarjatuotantona on tehty kun kerta kaikenlaisia turbokittejäkin on? Tehoarvioita on yhtä paljon kuin lastujen tekijöitäkin, kustomilastut mukaanlukien. Veikkaisin jotain +5% lisää tehoa & vääntöä hyvällä tuurilla. Vapari ei vastaa lastuttamiseen niin reilusti kun turbot.

1.2 Parempi & kylmempi imuilmanotto.
Kyllähän kylmässä ilmassa on enemmän happea joten kaikenlaisia "cold air induction":eja ja vapaavirtaussuodattimia on myytävänä vaikka kuinka. Tehoja ei varmaan tule lisää kuin +1% mutta saapahan liimata autoon K&N -tarran (toki muitakin valmistajia on)?

1.3 Imuilma + lastu.
Tällä vois olla jo jotain vaikutusta jos se imuilma oikeasti saadaan viileämmäksi. Lastua ostaessa täytynee ottaa huomioon se viileämpi imuilma joten kustomoinniksi menee. Tehoja lisää hyvällä tuurilla sellaiset 10% (+K&N tarra).

1.4 Ohjelmoitava tietokone
Megasquirt, Haltec jne. Ja eiku säätämään. Ehdoton lisä kohtiin 1.5-1.7. Saa kai tälläkin lisättyä bensansyöntiä :).

1.5 Ilokaasut
Melkein unohtui joten piti muokata edellistä viestiä. Valitettavasti suomessa on laitonta pitää kaasupulloa paikoillaan kun ajetaan siviililiikenteessä, mutta itse kaasulaitteita ei tarvitse irroittaa. Tähän lystiin tarvitaan ilokaasusuuttimien lisäksi melkoisella varmuudella myös lisäsyötin bensalle. Huhu kertoo että pumpussa riittää kyllä syöttö mutta vakiosuuttimet loppuu keskeni. 100% duty cyclellä (eli koko ajan auki) saa vaan rikottua suuttimet. Jätetään tämä nyt tänne helppoihin vaikka tämä on jo varma kytkimen- ja vaihdelaatikonpolttorespti (niinkuin seuraavat kaksi kohtaakin) .

1.6 Turbopaketti.
Oikeasti tuntuu jo jossain. Paketteja on googlauksen jäljiltä ainakin kahta erilaista; tuplaturboa ja yhden turbon pakettia. Niihin kuuluu vähän paketista riippuen turbo(t), pakosarjat, lisäruisku ja naurettavan paljon putkea ja piuhaa. Kohtalaisen helppo asentaa koska ne on pääasiassa bolt-on -osia. Jotain pientä kolvausta tarvinnee tehdä tietokoneelle (jostain luin ettei kone lähde käyntiin jos vaihtaa lastun). Näitä ei ikävä kyllä tehdä enää sarjatuotantona mutta tuurillaan saattaa löytää jostain nettikaupasta. Joskus niitä teki ainakin Janspeed ja Turbo Technics. Tätä ajattelin itsekin kokeilla ja jokunen heppu on jo tehnyt, esim riesamies & ghiaman10, ks. viewtopic.php?t=3462 . Huhujen mukaan 2.9 kestää vakiona jonkun 240hp ja se saadaan turbokitillä jo 0.45bar puhalluksella. Tiedä sitten tuosta 240:stä mutta 145hp:sta edes 200 heposeen on jo ihan hyvä.

1.7 Mekaaninen ahdin.
Sama juttu kun 1.6 mutta turbo(je)n tilalle yksi remmiahdin. Eipä ole tullut vastaan montaa tällaista mutta (jenkki)V8 -piireissä suht suosittu.

2. Vaikeat
2.1 Nokka-akselin vaihto, kansien & imusarjan porttaukset, pakosarjojen- ja putkistojen vaihdot & muut koneistukset (vapari).
Vaatii jo jonniin verran harkintaa (ja harkintakykyä), työkaluja ja tietty koneen avauksen. Apuja on foorumit täynnä koska näitä hommia on kuitenkin tehty aika paljon. Tarkoituksena on saada koko laitteisto alusta loppuun virtaamaan paremmin & hengittämään helpommin, vapaastihengittävä kun on. Tällä reseptillä päätyy myös helposti kohtaan 3.

2.2 Kaikki tehty uusiksi
Oikeille tekijöille ja harrastajille. Useimmiten tässä käy niin että pelkkä nokanvaihto mielessä lopputuloksena on vaihdettu paremmin avautuva nokka, kestävämpi kampura & muut sisuskalut että kestää sen itse tehdyn tuplaturboinstallaation, ilokaasut ja vesiruiskut. Joka tapauksessa melkeinpä ainoa tapa päästä yli 300hp lukemiin. Vaatii sitten jo muutoskatsastuksen. Tälläkin reseptillä pääsee verrattain helposti kohtaan 3. Saattaa kyllä olla että tähän osaan on neuvoja yhtä paljon kuin tekijöitä, mutta ainahan hyvät neuvot on tarpeen.

3. Pieleen menneet
3.1 Tähän osastoon mahtuu harkinnan puutteesta johtuneet kaikissa edellissä kohdissa pieleen menneet viritykset. Ja ne onnistuneet viritykset jossa tehoa on hävinnyt enintään 10%. Kannattaa jakaa muille myös niitä epäonnistumisia, jos vaikka muut oppisivat muiden virheistä. Sattuuhan sitä :).

Ja eikun kirjottelemaan!

Lähetetty: 30 Maalis 2006 20:08
Kirjoittaja TeRoK
No mä voin tosta 24V versiosta heittää omat kokemukset. kölniläisellä lohkolla sekin on :wink:

Eli Imupuolella on vapaavirtaussuodatin mallia kartio. Ilmanotto pitäs viel rakentaa silleen, että se ottaa ilmansa sieltä alkuperäsestä paikasta puskurin takaa.
Tuollahan ei pelkästään vielä tullut paljoakaan teholisää.

Pakopuolella putkisto on rakennettu hengittävämmäksi poistamalla sieltä ylimääräset tukkeet ja taitaa se olla vähän isompaa halkasijaltaankin.

Tarkoitus olisi tota pakopuoltakin muokata vielä niin, että se viimenenkin metrin pätkä olisi tuplaputkea ja putkien väliin vielä se yhdysputki.
Sanovat, että sillä saisi lisävääntöä aikaiseksi.

Moottorinohjaukseen on asennettu näppärä yleisboksi perfect power SMT6 jolla saa seos ja sytkäkarttoja läppärillä muuteltua ihan riittävästi aika pitkällekin viritettäessä. Tuolla boksilla saatiin lisäpotkua noilla em. asennuksilla (poislukien noi mitkä on vasta suunnitteilla :roll: ) n.10hv

Peltisatsien myötä saatiin vielä lisää ruuvattua n.20hv eli nehän näissä eniten taitaakin ahdistaa.
Ilman tota boksin uutta säätöä ei kylläkään peltisatsit tuoneet tehoa lisää, mutta ne mahdollistivat pienen lisärukkaamisen seoksiin.

Vielä olisi tarkoitus avartaa toisiokaasuläppää ja mahdollisesti muuttaa tota MAF:n rakennetta tms. että saisi imupuolen pullonkaulatkin pois.

Tällä hetkellä tehot on 223hv lukemissa ja juttujen mukaan noilla pitäs päästä jo aika liki 250hv.

Lähetetty: 30 Maalis 2006 21:51
Kirjoittaja WSE
Vapaastihengittävän lastu "viritys" kannattaa pääsääntöisesti unohtaa. Vain ruiskutusmäärään (ja sytytysennakkoon) voidaan vaikuttaa mikäli muut moottoriin liitttyvät mekaaniset tekijät pysyvät ennallaan (ilmaa ei saada mistään lisää). Tällä voidaan lisätä käytännössä vain polttoaineen kulutusta, joissain tapauksissa kapealla toiminta alueella teho voi lisääntyä hieman (ylirikkaan seoksen ansiosta), ehkä jopa kokonaisen prosentin (ilman muita muutoksia)...
Mutta mikäli nokka-akseleita on vaihdettu, imu-ja pakokanavia -sarjoja ja putkia ym muuteltu (järkevästi) niin ohjelmoitavalla /sopivan ohjelman sisältävällä chipillä voidaan vaparissakin päästä sellisiin tuloksiin jotka jo käytännössäkin huomaa.
Turbokoneissa lastulla lisätään lähinnä ahtopainetta (ja polttoaineen syöttöä), tehtaan ohjelmassa kun on ajateltu myös kulutusta ja koneen kestävyyttä. Periaatteessa turbokoneissa tehoa voidaan nostaa niin paljon kuin turbo antaa myöden, koneen kestävyyden ja kulutuksen kärsiessä...

Lähetetty: 30 Maalis 2006 21:54
Kirjoittaja WSE
TeRoK kirjoitti: Tarkoitus olisi tota pakopuoltakin muokata vielä niin, että se viimenenkin metrin pätkä olisi tuplaputkea ja putkien väliin vielä se yhdysputki.
Sanovat, että sillä saisi lisävääntöä aikaiseksi.
Jos enempi joudut putkistoa muokkaamaan niin ehkäpä tuohon kannattaisi tehdä X putki ratkaisu yksinkertaisen H:n sijasta?

Lähetetty: 01 Huhti 2006 17:34
Kirjoittaja TeRoK
Joo semmonen olikin ajatus.

Lähetetty: 10 Huhti 2006 14:14
Kirjoittaja glo
Omat kokemukset 2.8i Colognen parissa:
Ehdottomasti paras viritys hinta/laatusuhteeltaan on säätää venttiilivälykset oikeiksi. Myös isot pojat puhuvat, että kannattaa joskus uusia nokka yms. venttiilien liikutteluun liittyvät (keinuvivut, työntötangot).

Sitten jos tulee ongelmia saada 2.8i 12V sierraan venakoppien tiivisteitä, niin ainakin 2.9 12V scorpion tiivisteet olivat muuten samat, mutta yksi ylimääräinen ohjuriliipake, jolle ei ole paikkaa, joten sakset käteen ja avot.

Lähetetty: 10 Huhti 2006 16:50
Kirjoittaja kiesi
glo kirjoitti:Omat kokemukset 2.8i Colognen parissa:
Ehdottomasti paras viritys hinta/laatusuhteeltaan on säätää venttiilivälykset oikeiksi.
Hmm. Eikö kaikissa 2.x 12v tönarikoneessa olekaan hydraulinostimia?

Lähetetty: 10 Huhti 2006 17:43
Kirjoittaja vourtti
kysyisinki tässä välissä että kumpi vaihtoehto olisi parempi kun putkistoa alkaa tekemään. putkisto molemmilta puolilta ulos vai sillai kun alkuperäisesti että ne yhtyvät yhteen? kun tarkoitus olisi sellaista alkaa tekemään... elikkä miten se v6:s toimii parhaiten...

Lähetetty: 10 Huhti 2006 18:48
Kirjoittaja kiesi
Piti lisätä tuo kohta 1.5 "Ilokaasut". Ihan mielenkiintoinen vaihtoehto jos on vaikka sleepperiä rakentamassa.

Lähetetty: 10 Huhti 2006 19:49
Kirjoittaja TeRoK
kiesi kirjoitti: Hmm. Eikö kaikissa 2.x 12v tönarikoneessa olekaan hydraulinostimia?

Ei. Sekä 2.8, että 2.9 on ilman hydraulisia nostimia.

Lähetetty: 10 Huhti 2006 19:51
Kirjoittaja TeRoK
vourtti kirjoitti:kysyisinki tässä välissä että kumpi vaihtoehto olisi parempi kun putkistoa alkaa tekemään. putkisto molemmilta puolilta ulos vai sillai kun alkuperäisesti että ne yhtyvät yhteen? kun tarkoitus olisi sellaista alkaa tekemään... elikkä miten se v6:s toimii parhaiten...
Ei kai sillä merkitystä ole tuleeko ne eripuolilta vai vierekkäin. On vaan hemmetisti vaikeampi tehdä eripuolilta tulevaksi kun on tankki tiellä.

Lähetetty: 10 Huhti 2006 20:10
Kirjoittaja markkul
TeRoK kirjoitti:
Ei. Sekä 2.8, että 2.9 on ilman hydraulisia nostimia.
Mulla on ainakin 2,9, jossa on hydrauliset nostimet. Noitakin on vissiin molempia.

Lähetetty: 10 Huhti 2006 21:09
Kirjoittaja country sedan
Kyllä 2.9 on hydr. nostimilla. 2.8 mek.

Lähetetty: 10 Huhti 2006 21:23
Kirjoittaja jouni
country sedan kirjoitti:Kyllä 2.9 on hydr. nostimilla. 2.8 mek.
Siis tarkennuksena, että 2.9:iä on sekä mekaanisilla, että hydraulisilla nostimilla.

Lähetetty: 11 Huhti 2006 08:09
Kirjoittaja country sedan
Missä on käytetty mekanista 2.9:ä? Ei oo vaan koskaan vastaan tullu.

Lähetetty: 11 Huhti 2006 08:15
Kirjoittaja jouni
Vanhemmat ilmamäärämittarilliset 2.9i:t on mekaanisilla nostajilla. Oma mottini on juurikin tuollainen. Ja olen aukaissut ja rempannut koneen, joten on varmaa tietoa.

Lähetetty: 11 Huhti 2006 12:48
Kirjoittaja TeRoK
Jaa tais tulla vähän epämääräsesti toi kommentti :oops:

Niin siis sitä juuri tarkoitin, että sekä 2.8, että 2.9 koneita on sekä hydraulisilla, että mekaanisilla nostajilla...

Mutta nyt en mee kyllä noista hydr. nostajilla olevista 2.8:sta takuuseen.

Katoin väärin kirjastani :D , mutta kuinka mulla on semmonen mielikuva, että granada-and-scorpio- onlinessa olis ollu juttua, että noitakin on ollut hydraulisilla nostajilla ekoissa korppareissa??? Onko jollain tietoa?

Lähetetty: 11 Huhti 2006 14:18
Kirjoittaja country sedan
Vakiosta 2.8:n öljypumpusta loppuu paukut jos siihen vielä hydraulit pistetään perään..

Jounihan kun on päässy oikeen tehtaan tekemää mulkoilemaan, niin onko siinä rajoitettu nostajille menevää öljymäärää. Mulla on pajassa semmonen mekaaniseksi muutettu lohko jossa öljyn kiertoa on kuristettu.

Lähetetty: 11 Huhti 2006 14:31
Kirjoittaja jouni
country sedan kirjoitti: Jounihan kun on päässy oikeen tehtaan tekemää mulkoilemaan, niin onko siinä rajoitettu nostajille menevää öljymäärää.
Eipä tullut sillä silmällä lohkoa levällään ollessaan vilkuiltua...

Lähetetty: 01 Touko 2006 23:15
Kirjoittaja veltto
Kaveri viritteli tollasen 2.9 12v vapari koneen ja siitä irtos heti ihan mukavat 273 kaakkia.. tilavuus on nyt 3.0. Moottorista löytyy läppärungot ,tatech ruisku ja suorasytty. On muuten mahtavat äänet moottoris :lol: :lol: :lol:
Minkäslaisia tehoja muut on näistä vaparina saanu?

venttiilin nostajista

Lähetetty: 03 Touko 2006 03:53
Kirjoittaja xr4ti
2.8 ja 2.9 koneissa noi mennee niin että jos alunperin kat versio niin hydrauliset jos ei niin siitten kovat nostimet
tieto on fakta

Lähetetty: 04 Touko 2006 08:00
Kirjoittaja jouni
veltto kirjoitti:Kaveri viritteli tollasen 2.9 12v vapari koneen ja siitä irtos heti ihan mukavat 273 kaakkia.. tilavuus on nyt 3.0. Moottorista löytyy läppärungot ,tatech ruisku ja suorasytty. On muuten mahtavat äänet moottoris :lol: :lol: :lol:
Minkäslaisia tehoja muut on näistä vaparina saanu?
Löytyykö muuten tuolta kaveriltasi virtausmittaustuloksia noista kansista? Olisi kiva tietää mitä nuo 2.9i 12V kannet yleensäkinottaen virtaa. 2.8 lappuja löytyy, mutta eipä ole vielä yhtään 2.9 lappua tullut vastaan.

Lähetetty: 04 Touko 2006 22:48
Kirjoittaja veltto
jouni kirjoitti: Löytyykö muuten tuolta kaveriltasi virtausmittaustuloksia noista kansista? Olisi kiva tietää mitä nuo 2.9i 12V kannet yleensäkinottaen virtaa. 2.8 lappuja löytyy, mutta eipä ole vielä yhtään 2.9 lappua tullut vastaan.
Muistaakseni kansi-sepällä oli joku kotitekoinen virtauspenkki että mitään virallisia lukuja ei varmaan ole. Jos kesän asfaltti sprinttejä käyt kattomassa niin tämä laite kiertää niitä ahkerasti. Omistajan juttusille vaan kertoo kyllä mielellään lisää.

Lähetetty: 11 Touko 2006 09:41
Kirjoittaja glo
Tampereella liikkuu helmiäisvalkoinen RS Cosworth -replika (siis mk1), pellin alla 2.8i 12v, penkissä 198-208 lukemat, pito-ongelmien vuoksi.

Lähetetty: 12 Touko 2006 12:05
Kirjoittaja kiesi
veltto kirjoitti:Kaveri viritteli tollasen 2.9 12v vapari koneen ja siitä irtos heti ihan mukavat 273 kaakkia.. tilavuus on nyt 3.0. Moottorista löytyy läppärungot ,tatech ruisku ja suorasytty. On muuten mahtavat äänet moottoris :lol: :lol: :lol:
Minkäslaisia tehoja muut on näistä vaparina saanu?
Aika hyviä lukemia vaparista :shock: ! Tosin saman verran siihen on varmaan menny rahaa kun turbokitin asentelussa.

Pirulainen, pitääpä miettiä vähän tuota vaparilinjaa vielä. Olis aikalailla helpompaa katsastaa se kun tässä maassa eivät oikein suvaitse moottorimodeja. Eihän se katsari mitään läppärunkoja ja sen sellaisia erota alkuperäisista mutta pari ylimääräistä turbon näköistä möykkyä saattaa pistää silmään...