Perusongelmana ollut satunnaiset yleensä kylmässä kosteassa kelissä kiihdytykseen liittyvät Limp Modet joiden yhteydessä low boost tai overboost DTCtä antanut, kaasuun reagoi hitokseen pomppimalla, turbon pikkuhiljaa suht kovaks kasvanut metallinsävyinen vihellys niin jotta kuuluu maantievauhdissakin sisälle kaasua painettaessa, sekä vastikään kertaalleen myös 30sek episodi jossa sinistä savua kaasua hipaistessakaan. Tänään sit oli hyvä pikku matkapätkä laitella auto Forscanin seurantaan ja hiukan outoa ilmiötä teki ainakin sensoridatan osalta, myös muutoksia auton toiminnassa oli havaittavissa. Boost_Press (säätölaitteen asento) ja VNTP (säätölaitteen haluttu asento) arvojen välillä ei juurikaan eroa joten ainakin sen perusteella säätää niinku halutaan.
Alla kuvankaappauksia Forscanista ja niiden aikana auton toiminnassa havaitut muutokset:
Suora linkki:
https://photos.app.goo.gl/gyJ6kePAW0Wj9ME73
Eli Boost Pressure (ja myös VNTP jota ei suostunut kännytallennuksen jäljiltä näyttämään pc:llä) arvo suht stabiili 8-12% (miten päin se sit merkkaakaan ahtimen siipien asentoa, melko kiinni vai melko auki) vakkari päällä tasaisella tiellä 85 km/h, kaasua painaessa kohoaa 95% asti nätisti ja loogiset käyrät, vihellys kaasuttaessa pienehköä eikä "vetoon lähdössä" tunnu juurikaan miettimistä.
Yhtäkkiä arvo hyppää peilikuvaks itsestään, pysyy noin 88-92%:ssa ja kaasusta arvo pienenee 25% asti, viheltäminen huomattavasti kovempaa koko ajan ja miettii hetken ennen kuin alkaa kiihtyä niinku pitäis, saattaa pudottaa pykälän tai kaks alemmas, myös auton alta kuuluu putkiston tms resonanssia alakierroksilla ennen alkaa kiihtymään. MAP High resolution näyttää koko ajan 1,2 - 1,5 bar, loivaankin ylämäkeen nappaa heti tyyliin 2,3 - 2,7 bar eikä hellitä alle 2 bar ennenku tasainen tie.
Suora linkki:
https://photos.app.goo.gl/VWRmZ76e3i5anxzm1
Boost Pressure ja VNTP arvot notkahtaa spontaanisti takaisin matkamäärä X jälkeen, samalla kiihdytysvihellys taas vähäisempää, ei juurikaan viivettä vetojen kanssa tai vaihteen arpomista, ei resonanssia, käyrien reagointi kaasuun loogisen näköistä.
Suora linkki:
https://photos.app.goo.gl/iyUkwJhVDUCYyWG72
Taas kertaalleen pomppas jossain vaiheessa takaisin asteikon yläreunaan asumaan, suorituskyky heikkeni, vihellys lisääntyi jne eikä arvot alkanut sieltä tulla 50km sisällä takaisin, joten pumppasin kaasua pari tiukkaa sarjaa ajatuksella monta käskyä putkeen ja kunnolla liikettä säätimiin. Kappas kummaa, hetken kuluttua sit taas putos takas alalukemiin ja luonnollisesti oireet helpotti sekä suorituskyky parani.
Mitä tästä kaikesta sais revittyä irti? Vikaa itsessään ahtimessa ja/tai säätölaitteessa? Kenties säädintä seuraava anturi sekoilee? Mahdollisesti myös sit sotkien turbon toimintaa kun antaa PCM:lle väärää tietoa ja PCM sit vaatii säätölaitetta menemään suuntaan tai toiseen, milloin siivet liian auki ja milloin liian kiinni.