Sivu 1/1

Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma

Lähetetty: 18 Huhti 2017 08:46
Kirjoittaja foordi_ukko
Aamulla pakkasta -8 ja tulikin yllättävä lähtö. Mondeo seisoi pakkasessa ilman lämmitystä. No, onneksi ei tuon enempää. Pitäisihän sen noin pienillä pakkaslukemilla käynnistyä... :lol:
Istahdin autoon ja napin painalluksesta auto hörähti kuin palmun alta tulille! Ihan niinkuin tämä yleensäkin on tehnyt. Moottori kävi ehkä noin 3-4 sekuntia ja sammui.
Hehkuvalo paloi hetken, jonka jälkeen kokeilin uudestaan. Heti lähti taas käyntiin, mutta sammua pätkähti muutaman sekunnin käynnin jälkeen.
Kolmas yritys, sama homma. Neljännellä myös... Viidennellä yrityksellä ei sitten antanut enää startata, kun varmaankin akun varaus heikkeni.
Tätä temppuilua se on tehnyt pari kertaa aikasemminkin, mutta kolmannen yrityksen jälkeen yleensä pysynyt käynnissä.
Normaalisti kyllä kertalaakista lähtee, mutta ilmeisesti "otollisilla" olosuhteilla värkkää tällä lailla. Noilla aiemmilla kerroilla on myös ollut pakkasta, mutta lähempänä nollaa kuitenkin.

Mikä voisi Mondeota vaivata, että koirii tällä tavoin? Polttoainetta tankissa on, eli se puoli on kunnossa :)
Hehkutulpat tuli itellä ekaks mieleen, mutta kuuluisiko sen jotenkin ilmoitella jos yksikin tulppa pimenee?
Akku ei ehkä enää ihan parhaassa terässä, mutta se tuskin tähän vaikuttaa kun kuitenkin lähtee hetkeksi käymään.
Käyntiinhän auto lähtee hyvin herkästi, eli ei vaadi pitkää starttausta.
Muuten ei ole havaittu olevan ongelmia, ei vikavaloja jne.
Jos joku viisaampi osaisi kertoa... Onko kenelläkään muulla ollut vastaavaa? :roll:

Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma

Lähetetty: 18 Huhti 2017 09:07
Kirjoittaja foordi_ukko
Lisäystä tähän sen verran, että akku ehti olla latauksessa noin tunnin, kun päätin käydä tekemässä uusintayrityksen. Edelleenkään ei esilämmitystä.
Vaati vielä neljä starttausyritystä ennenkuin jäi käyntiin. En tiedä olisiko jäänyt sillä neljännelläkään, mutta kaasupoljinta pumppailin, niin alkoi varovasti ottaa kierroksia ja sen jälkeen pysyi käynnissä.
Parin ensimmäisen sammumisen jälkeen jäi hehkun merkkivalo palamaan, sen jälkeen ei enää merkkivaloa näyttänyt.

Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma

Lähetetty: 18 Huhti 2017 09:35
Kirjoittaja Deippa
Kyllä se vikakoodien luvulla olis hyvä alottaa. Sieltä voi hyvinkin löytyä jotain viitteitä, missä vika piileksii.

Mutta jotenkin tulee mieleen, että polttoaine meinaa loppua startin jälkeen. Voisko suodatin olla tukossa/jäässä jos pakkasella kerran tekee tommosta. Ei kai ne hehkut enää niin merkittävästi vaikuta kun se kertaalleen on jo käynnistynyt. SItten jos ei ollenkaan lähtis käymään, niin sitten hehkut. KAIT...

Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma

Lähetetty: 18 Huhti 2017 12:24
Kirjoittaja TonZZa
Kannattaa kokeilla suodattimen vaihtoa jos kerran pakkasella oireilee.
Osa hehkuista voi myös olla pimeänä

Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma

Lähetetty: 18 Huhti 2017 12:58
Kirjoittaja foordi_ukko
Kun tarkemmin rupeaa miettimään, niin vois olla ylipäätään käynnistyminen vaikeaa jos osa hehkuista olis pimeänä. Nythän se tosiaan tärähtää välittömästi tulille kyllä :roll:
Tuo polttoaineen saanti voisi olla ihan looginen juttu tietenkin. Käynnistyy, mutta sammuu melkein heti... Voisiko se suodatin olla sitten sen verran hyhmeessä, että tekee tuollaista?
Missäpä mahtaa näissä suodatin lymyillä? Pikaisella vilkaisulla en löytänyt. Yleensähän nuo on tehty suht helpoksi vaihtaa... :shock:
Vikakoodeja ei löytynyt.

Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma

Lähetetty: 18 Huhti 2017 13:28
Kirjoittaja foordi_ukko
Löytyihän tuosta operaatiosta oikein videokin. Ei näyttäis olevan paha rasti, vaikkakin nätimmässäkin paikkaa olevia suodattimia olen tavannut :lol:
https://youtu.be/HsjmYE2CJGY

Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma

Lähetetty: 18 Huhti 2017 17:57
Kirjoittaja ElMonde
Tarvii sen ilmaus pumpun, eli perämoottorin bensapumpun. Videolla uudemmassa Mondeossa täytyy olla siirtopumppu kun näppäilee testeriä. Ja noita putkia on turha avata suodatin kotelosta, en tiedä mikä tossa on ideana.. Löytyy parempia videoita.

Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma

Lähetetty: 18 Huhti 2017 20:49
Kirjoittaja foordi_ukko
Ihmetyttää tässä ongelmassa vaan, kun se lähtee kuitenkin hyvin käyntiin, käy heti tasaisesti ja jonkun sekunnin päästä sammua pätkähtää. Uudelleen lähtee myös aina hyvin käyntiin ja sammuu. Eli polttoainetta kaiken järjen mukaan tulee, mutta eikö sitä tule sitten riittävästi vai katkeaako polttoaineen tulo kokonaan jostain syystä?
Webastoa käyttäessä ei kertaakaan käynnistysongelmia. Ja on se lähteny kylmästäkin käyntiin ongelmitta. Nyt lyhyen ajan sisään kolmesti on tökkinyt liikkeelle lähtö :(

Suodatin nyt on halpa vaihtaa, siitä ei ole kysymys... Mietityttää kuitenkin voiko suodatinkaan aiheuttaa tällaista? Sehän tietysti selviää suodattimen vaihtamalla :)

Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma

Lähetetty: 06 Elo 2017 15:42
Kirjoittaja Heikki75
ElMonde kirjoitti:Tarvii sen ilmaus pumpun, eli perämoottorin bensapumpun. Videolla uudemmassa Mondeossa täytyy olla siirtopumppu kun näppäilee testeriä. Ja noita putkia on turha avata suodatin kotelosta, en tiedä mikä tossa on ideana.. Löytyy parempia videoita.
Itsekin olen tutkinut tuota suodattimen vaihtoa. Uudemmassakaan ei ole tankissa pumppua. Katsoin tuon omani varaosakuvia VIN-koodilla, niin tankissa on pelkkä mittaus siinä mötikässä. Siirtopumppu on jossakin moottoritilan lähellä letkun välissä. En äkkivilkaisulla päältäpäin katsottuna löytänyt, ellei se ole sitten tuossa CR-pumpun yhteydessä. Varaosakuvassa se kyllä näytti siltä, kuin siinä olisi pitkästikin letkua molemmin puolin.
Eikös tuo pappa tuossa em. videolla ota vain aikaa virran päälläoloajalle, kun välillä kääntelee avainta? 7x20 sek.

Tuo vähän hämmentää, koska löytyy myös videoita, joissa saman ikäistä autoa pumpataan käsin paluuletkusta?

https://m.youtube.com/watch?v=F-jTxC1Is-Y

Olisi kyllä mukava saada selvyys tähän asiaan.

Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma

Lähetetty: 06 Elo 2017 17:23
Kirjoittaja focst
2.2tdci on tankki pumppu 2.0tdci ei pumppua..joutuu käsipumpulla ilmaamaan.. 8-)

Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma

Lähetetty: 06 Elo 2017 19:39
Kirjoittaja Heikki75
focst kirjoitti:2.2tdci on tankki pumppu 2.0tdci ei pumppua..joutuu käsipumpulla ilmaamaan.. 8-)
OK, en epäile asiantuntemusta, mutta mitä mieltä olet tämän videon ilmausmetodista?
Auto vaikuttaisi kuitenkin olevan - 11 mallin 2.0 tdci?

https://m.youtube.com/watch?feature=you ... sjmYE2CJGY

Mikä idea tuossa suodatinrungon letkujen irroituksessa on? Onko letkuissa jotkin venttiilit, että ne menevät tukkoon kun irrotetaan muhvista?

Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma

Lähetetty: 06 Elo 2017 19:48
Kirjoittaja riikomi
Vielä kerran sanon, että Mondeo MK4 2.2:ssa ei ole siirtopumppua tankin päässä vaan se on korkeapainepumppuun integroituna moottoritilassa.

Suotimen vaihdon jälkeen saa starta konetta ikuisuuteen ilman, että edes lupaa lähteä tulille. Vasta käsipumpulla imien koneen saa käyntiin.

Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma

Lähetetty: 06 Elo 2017 20:58
Kirjoittaja Heikki75
riikomi kirjoitti:Vielä kerran sanon, että Mondeo MK4 2.2:ssa ei ole siirtopumppua tankin päässä vaan se on korkeapainepumppuun integroituna moottoritilassa.

Suotimen vaihdon jälkeen saa starta konetta ikuisuuteen ilman, että edes lupaa lähteä tulille. Vasta käsipumpulla imien koneen saa käyntiin.
Itseasiassa, kun ajankuluksi tutkin, niin 2.2 on eri varaosanumero tankkikalusteelle ja siinä kyllä näyttäisi olevan pumppu. Osa on tämännäköinen.

http://images.esellerpro.com/3980/I/189 ... 7%2001.jpg

Kun taas 2.0 se on tämännäköinen.

http://images.esellerpro.com/3852/I/168 ... 8%2001.jpg


Siitäkin huolimatta kiinnostaa, että mitä tuo kaveri tekee tuossa em. videolla, kun käyttää virtoja päällä sen 7x20 sek. Onko näissä sittenkin tehty jotakin sarjoja 2.0 tankkipumpulla ja sitten taas 2.2 ilman tankkipumppua?

Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma

Lähetetty: 06 Elo 2017 21:24
Kirjoittaja focst
Mulla ei ole yhtään 2.0tdci tullu vastaan jossa ois ollut pumppu..suodatin jalalta takempi sininen liitin irti ja pumppu kiinni jalkaan toinen pää tyhjään astiaan pumppaa niin kauan että ei tule enää ilmaa ja liitin kiinni.. En tiedä onko muuta merkitystä mutta huomattavasti lyhyempi matka ilmata tosta suodatinjalan vierestä kun konetilasta niinkun jotkut kuulema tekee..

Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma

Lähetetty: 14 Touko 2019 23:51
Kirjoittaja Sampa
Moi.

Löytyikö tähän sammuiluun syy sittemmin? Mulla on nyt samaa sammuilua jo ihan +7 asteessakin, kun kylmällä moottorilla lähtee. On nyt pari kertaa ilmoittanut battery low, mutta saattaa olla seuraus, ei syy, eli johtua useista käynnistyksistä.

Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma

Lähetetty: 29 Touko 2019 23:02
Kirjoittaja foordi_ukko
Silloin vaihdatin sen polttoainesuodattimen. En tiedä oliko vika siinä, mutta ei se tainnut enää temppuilla vaihdon jälkeen. Tosin ehkä ne ilmatkin ehtivät jo lämmetä sen verran ettei 100% varmuutta asiaan tullu.
Syyspuolella piti sitten uusia akku, kun ei meinannu sähkö riittää enää mihinkään.
Seuraavana talvena ei kuitenkaan enää ollut käynnistymisen kanssa ongelmia.

Re: Mondeo MK4 2.0 TDCI kylmäkäynnistysongelma

Lähetetty: 31 Touko 2019 17:39
Kirjoittaja Heikki75
focst kirjoitti: 06 Elo 2017 21:24 Mulla ei ole yhtään 2.0tdci tullu vastaan jossa ois ollut pumppu..suodatin jalalta takempi sininen liitin irti ja pumppu kiinni jalkaan toinen pää tyhjään astiaan pumppaa niin kauan että ei tule enää ilmaa ja liitin kiinni.. En tiedä onko muuta merkitystä mutta huomattavasti lyhyempi matka ilmata tosta suodatinjalan vierestä kun konetilasta niinkun jotkut kuulema tekee..
Jatketaan 2 vuotta vanhaa keskustelua.

Itse kyllä näen tuon konehuoneen paluuletkunliittimestä ilmaamisen siinä mielessä järkevimmäksi, että se on ensinnäkin äärimmäisen helpossa paikassa ja toisekseen, kun etsii sopivat letkut pumppuun, sen saa siihen linjan väliin kiinni, eli ei tarvitse sotkea dieseliä mihinkään astioihin, vaan takaisin omaa reittiään tankkiin. Samalla näkee kokoajan sen kirkkaan letkun ennen pumppua ja siitä näkee hyvin koska ilmakuplat loppuu.
Itse olen tehnyt tuon Motonetin pässinkiveksellä. Sillä kestää vajaan 10min saada ilmat suodattimesta pumpun kautta tankkiin.