Sivu 382/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 21 Heinä 2022 17:05
Kirjoittaja Tapiiri
PiuhaPoikki kirjoitti: 15 Heinä 2022 20:36
Freeze kirjoitti: 15 Heinä 2022 16:24

Olisko niin, että sulla on jätetty kyseisestä vastaava softa päivittämättä? Koska auton huoltopäivityksen yhteydessä se ainakin minulta aikanaan hävisi.
Voi olla mutta syksyllä, kun auto kävi huollossa niin sovittiin, että päivitykset tarkastetaan.
Kun hain auton pois niin kysyin päivityksistä. Huoltoneuvoja naputteli hetken konettaan ja sanoi, että ei päivitetty kun ei ollut mitään päivitettävää.
Taisi tulla tähän selvyys. Käytin mittariston päivityksessä kun siitä kuulemma johtuu webaston satunnaiset "polttoaine vähissä" -virheet vaikka tankki olisi täynnä. Uusimmassa versiossa valikkoon tuli tuo öljynvaihdon nollaus, edellisessä ei minulla sitä ollut.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Heinä 2022 22:49
Kirjoittaja Tapiiri
Sellaisen havainnon olen huomannut tuosta latauksenhallinnasta, että jos ajaa 3h yhtä soittoa vs. ajaa 1h pätkissä 3h pitäen vaikka 20min taukoja välillä, niin jälkimmäisellä mallilla varausprosentti kipuaa huomattavasti korkeammalle. Alkukesästä ajeltiin n. 600km 4-5 tauolla ja kotona olikin sitten 99% varaus, ilmeisesti sattui samaan aikaan olemaan virkistysmoodi käynnissä kun noin korkealle nousi. Mutta saman huomasin tänäänkin 300km siivulla, latautuminen hyytyy aina johonkin pisteeseen, mutta tauon jälkeen taas ottaa paremmin virtaa.
Olisi mielenkiintoista tietää, että onko tämä joku anturin/softan vika vai akun ominaisuus.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Elo 2022 14:08
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Tapiiri kirjoitti: 25 Heinä 2022 22:49 Sellaisen havainnon olen huomannut tuosta latauksenhallinnasta, että jos ajaa 3h yhtä soittoa vs. ajaa 1h pätkissä 3h pitäen vaikka 20min taukoja välillä, niin jälkimmäisellä mallilla varausprosentti kipuaa huomattavasti korkeammalle. Alkukesästä ajeltiin n. 600km 4-5 tauolla ja kotona olikin sitten 99% varaus, ilmeisesti sattui samaan aikaan olemaan virkistysmoodi käynnissä kun noin korkealle nousi. Mutta saman huomasin tänäänkin 300km siivulla, latautuminen hyytyy aina johonkin pisteeseen, mutta tauon jälkeen taas ottaa paremmin virtaa.
Olisi mielenkiintoista tietää, että onko tämä joku anturin/softan vika vai akun ominaisuus.
Olen huomannut saman, että tykkää kahvipausseista. Tauon aikana varaus tietysti laskee prosentin tai pari mutta ajon jatkuessa latautuu entistä korkeammalle.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Elo 2022 14:12
Kirjoittaja PiuhaPoikki
PiuhaPoikki kirjoitti: 27 Kesä 2022 10:16 Mun mielestä putken pää on normaalin dieselin pakoputken pään oloinen.
Mustahan se on sisältä mutta niinhän se dieselissä on. Tai ainakin niissä dieseleissä mitä mulla on ollut.
Ei kuitenkaan pikinen tai tervainen.

Mutta sen verran uutta, että reissun päällä kun koitin tabletilla ja forscanilla nollata koodia niin se ei onnistunut.
Nyt kotona kytkin PC:n kiinni niin Forscan kertoi että "P2002 - vanhentunut, vikavalo palaa tämän takia"
PC:llä sain koodin nollattua ja vikavalo häipyi eikä ainakaan testilenkillä tullut takaisin.

Seurataan tilannetta.

Ajan paljon pitkää matkaa eli kutosvaihteella 100km/h
Olen aina ajatellut että tämä ei ole kovin nokeavaa ajoa mutta ehkä se on vähän liian kevyttä.
Tuo kaksilitrainen vie focusta niin kevyesti että ehkä sitä pitää vaan kurmoottaa enemmän. Ohituksissa pientä pykälää ja kunnon kiihdytys yms
EI pitäis kiitellä mutta nyt on ajettu kohta 4000km vikavalon kuittaamisen jälkeen.
Olen muuttnut ajotyyliä vähän käskevämmäksi ja enkä aja kutosella alle sataa.
Forscanilla olen seuraillut nokipuolen toimintaa ja puhdistuspoltot tapahtuvat 550-700km välein. Poltto käynnistyy kun hiukkaspöntön prosentit alkavat hipoa sataa.
Kai se on pikkuhiljaa uskottava ettei tässä mitään vikaa ollutkaan. Isomman numeroista kenkää se vaan kaipasi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Elo 2022 17:23
Kirjoittaja Ffford
Onpa rohkaisevaa kuulla, että ajotyyli ratkaisi ongelman.
DPF tosiaan vaihdettiin minun focukseen 34tkm kohdalla uuteen.
Onneksi meni takuuseen, mutta epäilyttää koska se seuraavan kerran tukkeutuu…
Luulisi nyt automaattivaihteisen auton hoitavan koneen kierrättämisen siten, että laitteet pitäisi toimintakykyisinä. Jos ajaa sataa niin kierrokset aut. 8-vaihteella tasan 1500rpm.
Paljonko on manuaaliaskilla kierroksia koneessa tuolloin 6-vaihteella?
Jotain ohjelmistopäivityksiä ajoivat kanssa sisään, mittaristoon ja ilmastointiin liittyviä.
Ja ymmärsin että joku ohjelmistopäivitys oli kaiketi jo viime huollossa syksyllä päivitetty auttamaan tuota DPF polttoa. Noilla päivityksillä pitäisi ajovalojen turhat vikailmoituksetkin poistua.
No joo samat ongelmat ovat saksassakin DPF:n kanssa, ei auta lämpimämmät ilmat tahi rajumpi auton käyttäminen autobaanoilla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Elo 2022 12:06
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Kutosella 100km/h kierrokset on viisarin leveyden verran yli 1500. Olisko 1550?

Mutta usein on tullut roikuttua rekan perässä kutosella ja silloin kierroksia ei paljon ole. Siitä sitten ohitukseen vaihtamatta pienemmälle.
Varsinkin tämän kohdan koodasin ajoprofiiliin uudelleen. Rekan perässä vitosella, ohitukseen kaasu pohjassa ja sitten vasta kutoselle.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Elo 2022 07:28
Kirjoittaja hase
PiuhaPoikki kirjoitti: 02 Elo 2022 14:08
Tapiiri kirjoitti: 25 Heinä 2022 22:49 Sellaisen havainnon olen huomannut tuosta latauksenhallinnasta, että jos ajaa 3h yhtä soittoa vs. ajaa 1h pätkissä 3h pitäen vaikka 20min taukoja välillä, niin jälkimmäisellä mallilla varausprosentti kipuaa huomattavasti korkeammalle. Alkukesästä ajeltiin n. 600km 4-5 tauolla ja kotona olikin sitten 99% varaus, ilmeisesti sattui samaan aikaan olemaan virkistysmoodi käynnissä kun noin korkealle nousi. Mutta saman huomasin tänäänkin 300km siivulla, latautuminen hyytyy aina johonkin pisteeseen, mutta tauon jälkeen taas ottaa paremmin virtaa.
Olisi mielenkiintoista tietää, että onko tämä joku anturin/softan vika vai akun ominaisuus.
Olen huomannut saman, että tykkää kahvipausseista. Tauon aikana varaus tietysti laskee prosentin tai pari mutta ajon jatkuessa latautuu entistä korkeammalle.
olen huomannut omassa ecoblue 2 l-22 latauksen tapahtuvan kun auto rullaa 14.4 volttia ja kun painaa kaasua jännite tippuu 13 volttiin mitattu keskikonsolin virran ulosotosta

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Elo 2022 23:01
Kirjoittaja PiuhaPoikki
hase kirjoitti: 05 Elo 2022 07:28
PiuhaPoikki kirjoitti: 02 Elo 2022 14:08

Olen huomannut saman, että tykkää kahvipausseista. Tauon aikana varaus tietysti laskee prosentin tai pari mutta ajon jatkuessa latautuu entistä korkeammalle.
olen huomannut omassa ecoblue 2 l-22 latauksen tapahtuvan kun auto rullaa 14.4 volttia ja kun painaa kaasua jännite tippuu 13 volttiin mitattu keskikonsolin virran ulosotosta
Noin se kuuluukin toimia silloin kun latausta on niin paljon, että systeemi on siirtynyt "smart charge" -moodiin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 06 Elo 2022 09:52
Kirjoittaja Tapiiri
Laitoin alkukesästä tavoitetilaksi lataukselle 100%, alkoi ahdistamaan ajatus, että akku makaa aina jossain 70-85% välissä. Varsinkin kun ei tiedä, että mikä se todellinen varaustila sitten on. Äkkiä sulfatoituu akku kuin akku pilalle tuossa hommassa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Elo 2022 09:36
Kirjoittaja _JPA
Kaksi vuotta vanhasta Focuksesta on alkanut maali(?) kupruilemaan ja hilseilemään ratin vasemman puolan mustasta muovipaneelista, nappuloiden yläpuolelta. Luulin, että tuommoiset muoviosat on läpivärjättyä muovia, mutta pinnassa näyttää olevan palstidipin kaltainen mattamusta "maali". Olikos se Ford, joka saa muovinkin ruostumaan?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Elo 2022 12:52
Kirjoittaja Ffford
Olisiko käsidesillä vaikutusta asiaan? Joskus huomattiin, että esim käsin
levitettävä hyttysmyrkky pehmitti autonratin ja moponsarven kumitupet.
Muuttuivat tahmeiksi ja epämiellyttävän tuntoisiksi käteen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 11 Elo 2022 14:11
Kirjoittaja _JPA
Ffford kirjoitti: 11 Elo 2022 12:52 Olisiko käsidesillä vaikutusta asiaan? Joskus huomattiin, että esim käsin
levitettävä hyttysmyrkky pehmitti autonratin ja moponsarven kumitupet.
Muuttuivat tahmeiksi ja epämiellyttävän tuntoisiksi käteen.
On sellainen kohta, että ei siihen tule normaalikäytössä koskettua.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 12 Elo 2022 08:30
Kirjoittaja HMS77
Jaaha, sit alkoi 70tkm ajetun A8n laatikko temppuilemaan.
Alkanu tekee sellasta että liikkeelle ei meinaa lähteä millään, nelosesta eteenpäin toimii normaalisti mutta pienillä vaihteilla ei tahdo lähteä liikkeelle.
Mitähän vittua..

EDIT: Vaimo soitti rs-huoltoon josta ilmeisesti jotenkin etänä kattoivat että jotain vikakoodia on jossai ohjausmoduulissa tjsp. Viedään parin viikon päästä Autokeskukselle kun Rs-huoltoon aika vasta syyskuussa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Elo 2022 16:26
Kirjoittaja HMS77
HMS77 kirjoitti: 12 Elo 2022 08:30 Jaaha, sit alkoi 70tkm ajetun A8n laatikko temppuilemaan.
Alkanu tekee sellasta että liikkeelle ei meinaa lähteä millään, nelosesta eteenpäin toimii normaalisti mutta pienillä vaihteilla ei tahdo lähteä liikkeelle.
Mitähän vittua..

EDIT: Vaimo soitti rs-huoltoon josta ilmeisesti jotenkin etänä kattoivat että jotain vikakoodia on jossai ohjausmoduulissa tjsp. Viedään parin viikon päästä Autokeskukselle kun Rs-huoltoon aika vasta syyskuussa.
No niin, alustavasti löydetty sellanen vika että laatikko on vuotanu öljyt pihalle. Eivät päässy kunnolla edes tutkimaan mistä se vuotaa koska koko laatikko oli kuulemma aivan öljyn ja muun paskan peitossa.

Onneksi on takuu, ei voi muuta sanoa.. :shock:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Elo 2022 06:01
Kirjoittaja Hjesko
HMS77 kirjoitti: 24 Elo 2022 16:26
HMS77 kirjoitti: 12 Elo 2022 08:30 Jaaha, sit alkoi 70tkm ajetun A8n laatikko temppuilemaan.
Alkanu tekee sellasta että liikkeelle ei meinaa lähteä millään, nelosesta eteenpäin toimii normaalisti mutta pienillä vaihteilla ei tahdo lähteä liikkeelle.
Mitähän vittua..

EDIT: Vaimo soitti rs-huoltoon josta ilmeisesti jotenkin etänä kattoivat että jotain vikakoodia on jossai ohjausmoduulissa tjsp. Viedään parin viikon päästä Autokeskukselle kun Rs-huoltoon aika vasta syyskuussa.
No niin, alustavasti löydetty sellanen vika että laatikko on vuotanu öljyt pihalle. Eivät päässy kunnolla edes tutkimaan mistä se vuotaa koska koko laatikko oli kuulemma aivan öljyn ja muun paskan peitossa.

Onneksi on takuu, ei voi muuta sanoa.. :shock:
No eipä tarvii vaihtaa öljyjä. Ja onneksi tosiaan on se takuu! Onko kukaan muuten vaihtanut öljyjä A8:sta ja missä välissä tota kannattaa miettiä?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Elo 2022 07:11
Kirjoittaja HMS77
Ilman tätä keissiä oltais vaihdatettu öljyt 80tkm kohdalla, ei ihan keretty sinne asti. :)

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Elo 2022 09:15
Kirjoittaja Freeze
Hjesko kirjoitti: 25 Elo 2022 06:01 Onko kukaan muuten vaihtanut öljyjä A8:sta ja missä välissä tota kannattaa miettiä?
Itse vaihdatin 60 tkm kohdalla A8 -laatikon öljyt. Vaihtoväli oli MuTu -määrittely autopalstojen lukemisen perusteella.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Elo 2022 11:34
Kirjoittaja HMS77
Oma veikkaus on että turbiinista ne öljyt on valunu pihalle..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Elo 2022 07:39
Kirjoittaja HMS77
Juuh elikkäs soittivat eilen ja laatikon kupeesta, jostain "painepuolelta" on irronnu/löysällä joku sokea sulkutulppa(?) josta on sit räkiny öljyt ulos.
Selvittävät ny sit voiko vanhan tulpan vaa liimata takas vai tarviiko tilata uus. Tänään toivottavasti auton saa takas.
Tuleepahan ny sit se oljynvaihto samalla. :P

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Elo 2022 09:27
Kirjoittaja Renee
Vähän hurjalta kuulostaa jos noita osia liimaillaan kun kumminkin paineita siellä öljytilassa on. Vaadi uutta osaa sinne vain että alkuperäisessä kunnossa on laatikko.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Elo 2022 12:24
Kirjoittaja _JPA
Eikö laatikko kärsi jos ajellaan liian vähillä öljyillä?
Tulpan vaihdolla ja öljyn täytöllä kuntoon???

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Elo 2022 12:32
Kirjoittaja toasti
_JPA kirjoitti: 26 Elo 2022 12:24 Eikö laatikko kärsi jos ajellaan liian vähillä öljyillä?
Tulpan vaihdolla ja öljyn täytöllä kuntoon???
Sillä niin väliä ole, kunhan kestää vielä takuun loppuun. :ford:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Elo 2022 13:37
Kirjoittaja HMS77
Jep, eli tulppa liimattu kunnolla kiinni ja lisätty 3 litraa öljyä.
Kehottivat kuulostelemaan seuraavat pari viikkoa että toimii normaalisti.
Ei se ny ihan kuiva ole ollu jos oljytilavuus on jotai 6 litraa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Elo 2022 16:30
Kirjoittaja Ffford
Viime talvena huomasin, että Ecoblue 2.0 dieselin lohkolämmitin ei toiminut. Auto siis vuosimallia 2019 ja nyt ajettu 38tkm. Helmikuussa vaihdoin uuden Calix lohkolämppärin ja se pelasi ne viime talven loppuviikot ihan Ok mitä esilämmityskautta olikin enää jäljellä.
Eilen aloin kiinteällä ylläpitolaturilla lataamaan akkua, että saa webaston toiminnan testattua. Ei pihissyt lohkolämmitin ja kun mittasin vastuksen niin se on rikki taas.
Miten voi olla noin heikkoa tavara vai onko sellaisessa (asennusohjeen mukaisessa) paikassa missä lämpenevä jäähdytysneste ei pääsekään kiertämään.
No ei se Webastokaan aamulla toiminut. Ajotietsikka tiesi kertoa, että ei ollu akussa latinkia tarpeeksi vaikka edellisiltana juurikin sen latasin Defan ylläpitolaturilla ”täyteen”.
Laturi otti enää 7W tehoa, eli oli jo ylläpito-moodissa. Onko kellään sellaista letkulämmitintä jossa on kiertovesipumppu samassa paketissa ja jos on niin mihin letkuun se on asennettuna.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Elo 2022 18:27
Kirjoittaja EeroH
Tt thermossa on pumppu samassa.