Sivu 21/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Marras 2018 06:49
Kirjoittaja Hessu81
AAR85 kirjoitti:Tuoreessa AutoBildissä on vertailussa kolme pientä perheautoa jossa Focus jäi viimeiseksi, Golf kakkoseksi ja pokaalin vei kotiin Kia Ceed.

Tosin yhteenveto kuuluu näin: ”Tämä trio on todella tasainen. Erot Golfin, Ceedin ja Focuksen välillä ovat niin pienet, että omilla painoituksillaan lukia saattaa saada autojen järjestyksen muuttumaan”
Toi Ceed on kyllä ihan hyvä paketti, paitsi rengasmelua on kyllä liikaa. Jos vertailu tehty jossain muualla kun Suomessa, niin saattaa järjestys toki jonkun mielestä toi ollakin

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Marras 2018 07:10
Kirjoittaja Hessu81
AAR85 kirjoitti:Tuoreessa AutoBildissä on vertailussa kolme pientä perheautoa jossa Focus jäi viimeiseksi, Golf kakkoseksi ja pokaalin vei kotiin Kia Ceed.

Tosin yhteenveto kuuluu näin: ”Tämä trio on todella tasainen. Erot Golfin, Ceedin ja Focuksen välillä ovat niin pienet, että omilla painoituksillaan lukia saattaa saada autojen järjestyksen muuttumaan”
Oli tullut järkiinsä ab:n toimituksessa. Oli virhe Focuksen takuun kohdalla, joten sai liian vähän pisteitä. Nyt korjattu 2v->5v, niin nousi voittajaksi

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Marras 2018 10:39
Kirjoittaja ford_miäs
Vielä yksi päivä ja sitten saa uuden Fokkerin käyttöön. On sitä odotettu ja telkkarin/radion mainokset olleet bensaa liekkeihin.

Tuleekin sitten heti reilusti ajoa, kun n.1300km tulee viikonloppuna mittariin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Marras 2018 12:01
Kirjoittaja Arski54
Hessu81 kirjoitti: Oli tullut järkiinsä ab:n toimituksessa. Oli virhe Focuksen takuun kohdalla, joten sai liian vähän pisteitä. Nyt korjattu 2v->5v, niin nousi voittajaksi
Ei siinä mitään virhettä ollut. Fordin takuu on 2 vuotta ei 5 vuotta. Lisäksi Ford on saanut huoltovälistä aivan liikaa pisteitä. Jos mm. öljyt, suodatin ja oliko ilmansuodatin on vaihdettava 1 v/15 tkm välein ei huoltoväli ole 2 v/30 tkm vaan se on 1v/15 tkm.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Marras 2018 12:48
Kirjoittaja kalle_a
Mk4 Focuksen huoltoväli on 2v/30000km. Mk 3.5: 1v/20000km


Foordin nettisaitilta lainaten: https://www.ford.fi/hanki-ford/tuotteet ... ford-takuu

Uudet auton takuu
Kaikkien uusien Fordien takuu on 1.9.2016 alkaen 5 vuotta / 100 000 km. ( Takuu 3 vuotta / 100 000 km: Focus RS, Mustang ja Ranger.
Kaikkien uusien Fordien takuu 1.4.2011–31.8.2016 oli 3 vuotta / 100 000 km.) Takuun piiriin kuuluvat viat tai puutteet korjataan takuutyönä veloituksetta – korkeiden laatuvaatimusten mukaisesti. Mikäli myyt autosi takuun ollessa voimassa, takuu siirtyy luonnollisesti seuraavalle omistajalle.

Puhkiruostumattomuustakuu
Normaalin takuun lisäksi Ford-autoille myönnetään maksimissaan 12 vuoden puhkiruostumattomuustakuu. Se korvaa korirakenteiden sisäpuolelta aiheutuvan läpiruostumisen kun koritarkastukset suoritetaan ohjelman mukaisesti.

Varaosien takuu
Ford alkuperäisosille annetaan 12/24/36 kk takuu (osasta riippuen). Voit olla varma, että osat täyttävät kaikki Fordin laatu- ja turvallisuusvaatimukset. Fordisi arvo ja suorituskyky säilyvät optimaalisina.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Marras 2018 13:00
Kirjoittaja Hessu81
Arski54 kirjoitti: Ei siinä mitään virhettä ollut. Fordin takuu on 2 vuotta ei 5 vuotta. Lisäksi Ford on saanut huoltovälistä aivan liikaa pisteitä. Jos mm. öljyt, suodatin ja oliko ilmansuodatin on vaihdettava 1 v/15 tkm välein ei huoltoväli ole 2 v/30 tkm vaan se on 1v/15 tkm.
Takuu on 5v/100tkm ihan yhtälailla mitä Kian 7v takuu. Rajoituksia siinäkin on ja huoltoväli on 2v/30tkm. Johan se on ollut ainakin mk2 bensoista lähtien 20tkm, miten nyt yhtäkkiä putoaisi 15tkm? Ja AB on oikaissut tiedon sivuillaan, eli oli virheellinen tieto. Ilmansuodattimessa taitaa olla suositus jotain 60tkm jo mk2:ssa, näin ainakin merkkihuollossa joskus taisi sanoa. Parempi toki vaihtaa jokaisessa huollossa

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Marras 2018 13:13
Kirjoittaja Arski54
Hessu81 kirjoitti: Takuu on 5v/100tkm ihan yhtälailla mitä Kian 7v takuu. Rajoituksia siinäkin on ja huoltoväli on 2v/30tkm. Johan se on ollut ainakin mk2 bensoista lähtien 20tkm, miten nyt yhtäkkiä putoaisi 15tkm? Ja AB on oikaissut tiedon sivuillaan, eli oli virheellinen tieto. Ilmansuodattimessa taitaa olla suositus jotain 60tkm jo mk2:ssa, näin ainakin merkkihuollossa joskus taisi sanoa. Parempi toki vaihtaa jokaisessa huollossa
Kia ilmoittaa rehellisesti nettisivuillaan että 7 v takuu on joiltakin osin muuta. Ford ei ilmoita vaan kertoo ja antaa asiakkaiden ymmärtää että 5 v takuu on täystakuu vaikka sitä sitten piilossa rajataan todella rajusti 2 vuoden jälkeen. Siinä on iso ero. Asian kertomisessa ja rajauksissa on iso ero.

Katsoin itse etiksestä 1.0 ompelukoneen huolto-ohjelman 1 v/ 15000 km kohdalta. Siinä oli öljynvaihto, öljynsuodattimen vaihto ja muistaakseni ilmansuodattimen vaihto, lisäksi sitä sun tätä tarkastusta. Asiaa ei voi nyt tarkastaa kun Etis ei tältä osin toimi. Ei siis anna 1.0 Singerille huolto-ohjelmaa.
KUN auto on käytettävä 1 v/15 tkm välein huollossa siinä on 1 v/ 15 tkm huoltoväli. Miksi, sen osaa Ford kertoa. On sanomattakin selvää, että jos jätät tuon 1 v/15 000 km öljynvaihdon tekemättä ja kone porsii niin takuu ei korvaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Marras 2018 15:31
Kirjoittaja 69dude
Hessu81 kirjoitti: Takuu on 5v/100tkm ihan yhtälailla mitä Kian 7v takuu. Rajoituksia siinäkin on ja huoltoväli on 2v/30tkm. Johan se on ollut ainakin mk2 bensoista lähtien 20tkm, miten nyt yhtäkkiä putoaisi 15tkm? Ja AB on oikaissut tiedon sivuillaan, eli oli virheellinen tieto. Ilmansuodattimessa taitaa olla suositus jotain 60tkm jo mk2:ssa, näin ainakin merkkihuollossa joskus taisi sanoa. Parempi toki vaihtaa jokaisessa huollossa
Taas yksi jolle on mennyt Fordin muunneltu totuus läpi. Tehdastakuu ei ole 5 vuotta, vaan 2 vuotta johon lisätään 3 vuotta ford protectia mikä ei todellakaan vastaa tehdastakuuta.Kannattaa lukea tältä palstalta Fordin takuuhuolto threadi läpi...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Marras 2018 15:56
Kirjoittaja AAR85
69dude kirjoitti:Taas yksi jolle on mennyt Fordin muunneltu totuus läpi. Tehdastakuu ei ole 5 vuotta, vaan 2 vuotta johon lisätään 3 vuotta ford protectia mikä ei todellakaan vastaa tehdastakuuta.Kannattaa lukea tältä palstalta Fordin takuuhuolto threadi läpi...
Tuollahan ne on fordin sivuilla listattu kaikki mitä Ford Protect kattaa:

- Moottori, vaihteisto, katalysaattori, etu/taka-akseli, ohjaus, jarrut, ilmastointi, lämmitys, audiojärjestelmät, turvatyynyt, sähköjärjestelmät.

Ja sitten rajoitukset jota protect ei kata:

- Kulutusosat, korjaukset jos autoa ei huollettu ”oikein”, kori / maalipinta, lasit, päällysteet, verhoilu, vianetsintä ja ylläpitohuolto.

Mulla oli tässä ’15 focuksessa 3v takuu joka tuolla logiikalla tarkoittaisi 2v takuu + 1v protect. Auto kävi viimeisellä takuuvuotena tutkittavana kytkimen ja ns ”ecorattlen” takia. Minulta ei veloitettu senttiäkään mistään vianetsinnästä tjms.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Marras 2018 16:09
Kirjoittaja EeroH
69dude kirjoitti:Taas yksi jolle on mennyt Fordin muunneltu totuus läpi. Tehdastakuu ei ole 5 vuotta, vaan 2 vuotta johon lisätään 3 vuotta ford protectia mikä ei todellakaan vastaa tehdastakuuta.Kannattaa lukea tältä palstalta Fordin takuuhuolto threadi läpi...
Mitä se ei korvaa?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Marras 2018 16:10
Kirjoittaja Hessu81
69dude kirjoitti:Taas yksi jolle on mennyt Fordin muunneltu totuus läpi. Tehdastakuu ei ole 5 vuotta, vaan 2 vuotta johon lisätään 3 vuotta ford protectia mikä ei todellakaan vastaa tehdastakuuta.Kannattaa lukea tältä palstalta Fordin takuuhuolto threadi läpi...
Juu osa täällä olleista on kyllä myös käyttäjästä johtuvia. Jos ei kurkkaa ollenkaan konepellin alle ja tarkasta esimerkiksi jäähdytysnesteen tasoa tyyliin ikinä, niin ei ole merkkiä minkä takuu korvaa täysin. Tai jos käyttää nyrkkipajalla, missä laitettu mahdollisesti väärät öljyt tms. Osa ei ihan oikeasti osaa ajaa luistattamatta kytkintä, varsinkin vanhemman ikäluokan edustajat...
Ja jarruosien ja iskareiden ei tarvi kestää 200tkm, ei kestä edes Toyotalla

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Marras 2018 18:47
Kirjoittaja siebro
Tänään sain oman 2.0 ecoblue A8 wagonin, ensi tuntuma aika hyvä.

Vein auton suoraan pinnoitukseen mistä saan auton lauantaina takaisin.

Onko tietoa onko mk3.5 ja mk4 vanteiden anturit samat ? Eli käykö vanteet ristiin ? Mulla tuli molemmat vanteet 18” st line samanlaisilla vanteilla niin vois toiset vanteet laittaa tohon kauppakassiin

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Marras 2018 20:15
Kirjoittaja AAR85
siebro kirjoitti:Tänään sain oman 2.0 ecoblue A8 wagonin, ensi tuntuma aika hyvä.

Vein auton suoraan pinnoitukseen mistä saan auton lauantaina takaisin.

Onko tietoa onko mk3.5 ja mk4 vanteiden anturit samat ? Eli käykö vanteet ristiin ? Mulla tuli molemmat vanteet 18” st line samanlaisilla vanteilla niin vois toiset vanteet laittaa tohon kauppakassiin
Kysyin anturiasiaa suoraan fordin asiakaspalvelusta ja sieltä vastattiin, että uudessa on erillaiset anturit.

Omasta mk3,5 fokuksesta on menossa nuo 18” team dynamicsit uuteen. Meinaan ainakin ensin kokeilla, että tunnistaako auto niitä. Todenäköisesti ei. Sitten pitää selvittää, että saako niitä koodattua toimimaan uudessa. Jos ei niin sitten marmorilta uudet anturit.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Marras 2018 13:47
Kirjoittaja fordever
fordever kirjoitti:Focus kotikulmillaan. Ei tästä mitään sen kummempaa irtoa kuin vähän 1,5-litraisen n. 180 hv:n EcoBoostin murinaa ja reilu 200 km/h.

https://www.youtube.com/watch?v=GeUdTTKwhP8
Tässä saman firman aika köykäinen koeajo ST Linella yllä mainitulla moottorilla. Voi olla ihan sama auto. Keskittyy pääasiassa ajettavuuteen ja moottoriin. Mitään muuta negatiivista ei tule esiin kuin langattoman latausalustan totaalinen haukkuminen. Ei mainintoja viheltävistä äänistä, joita Suomen autolehdet ovat havainneet. Itsekin sellaisen kuulin ja se tuntui tulevan jostain sivupeilin tienoilta.

https://www.youtube.com/watch?v=-98pEgWqCjI

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Marras 2018 14:33
Kirjoittaja Viikkus
fordever kirjoitti: Tässä saman firman aika köykäinen koeajo ST Linella yllä mainitulla moottorilla. Voi olla ihan sama auto. Keskittyy pääasiassa ajettavuuteen ja moottoriin. Mitään muuta negatiivista ei tule esiin kuin langattoman latausalustan totaalinen haukkuminen. Ei mainintoja viheltävistä äänistä, joita Suomen autolehdet ovat havainneet. Itsekin sellaisen kuulin ja se tuntui tulevan jostain sivupeilin tienoilta.

https://www.youtube.com/watch?v=-98pEgWqCjI
Eli jos ajaa kuin pullopersesika, langaton latausalusta antaa häiriötä... paskan möivät :roll:

Takaisin asiaan; itse kuulin myös koeajolla tuon saman sivupeilin ulinan n.90km/h vauhdissa. Epäilin ensin ikkunan tiivistettä tms. mutta taisi tulla sivupeilistä. Toivottavasti joku keksii diy-fiksin ongelmaan, jos se vaivaa kaikkia korimalleja.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Marras 2018 12:48
Kirjoittaja Freeze
Tähän saakka omat kokemukset, pl. viimeinen tilannekertymä:

+ sivistynyt käyntiääni tasakaasulla ajellessa, kiihdytyksessä dieselin kuulee
+ automaatin toimivuus omaan ajotyyliin
+ toimiva Webasto -paketti
+ tilavuus Mk3 verrattuna
+ B&O stereopaketti kannattaa ehdottomasti tuohon hintaan
+ täysadaptiiviset LED:it suurimman osan aikaa
+ täysadaptiivinen vakkari: etäisyyden pitäminen, reagointi edellämeneviin

– täysadaptiivinen vakkari: näkee noin 10% ajasta vääriä rajoituksia, taajamassa paljon 30/50 muutoksia vaikkei niitä välttämättä ole
– täysadaptiiviset LED:it kytkeytyy pitkille joskus viiveellä

Sitten enemmän negatiiviset kokemukset viime perjantailta ...

1443 km: Moottorin häiriövalo (pysähdytään, katsellaan nesteet, kurkitaan moottoritilaan, yritetään soittaa huoltoon)
1490 km: FordPass vikailmoitus kotiin päästyäni: Moottoriohjausjärjestelmä on havainnut sytytyskatkovian (ilmoitus sallii auton ajamisen)
1491 km: Moottorihäiriön merkkivalo hävisi
1493 km: Kytketty ForScan ja ELM-327 OBD-II plugiin ja saatu seuraavat vikakoodit:
TCM: U0401:(ECM/PCM lähettänyt vääriä tietoja, vanhentunut, vikavalo ei pala)
Olisko tämä - ei ole aktiivisena: PCM DTC P0700:01-28, Vaihteiston ohjausjärjestelmä (MIL-pyyntö)
PCM: P007B:, P0700: (Välijäähdyttimen lämpötila-anturin piirin arvoalue/toiminta - rivi 1, vanhentunut, vikavalo ei pala)
OBDII: P007B-C

Huoltoon yhteys maanantaina, katsotaan käydäänkö plugin nokassa.
Edit: hoitoaika keskiviikkona iltapäivällä

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Marras 2018 16:22
Kirjoittaja PNEs
^Tuollaiset häiriöt uudessa autossa ovat todella ärsyttäviä. Toivottavasti saat auton nopeasti kuntoon.
Itsellä keskiviikkona oman auton luovutus.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Marras 2018 09:06
Kirjoittaja ford_miäs
No niin. Perjantaina oli auton luovutus ja siltä osin kaikki meni hyvin. Palvelu oli hyvää ja opastukset auton käyttöön tehtiin huolella.
Nyt mittarissa sen tuhannen kilsaa, josta matkaa n. 800km ja loput huonoa mökkitietä ja kaupunkiajoa. Keskikulutus laskettuna on noin 5.75 l/100km.
Muutamia kokemuksia ohessa mistä tykkään/en tykkää.
- Ajettavuus ja ohjaustuntuma hyvä
- HUD matka-ajossa todella kätevä. Ei niinkään kaupungissa tarpeen. Rahoille saa vastinetta ja suosittelen
- Bliss on tarpeellinen. Kun oma pituus on sellainen, että B-pilari estää päätä käännettäessä näkemästä takaaviistoon niin ei ollut huono hankinta.
- B&O kannattaa hankkia. Kuten jo moni aiemmin todennut niin hyvät on äänet.
- Auto hiljainen ajossa. En huomannut sivupeilin aiheuttamaa ujellusta mistä mainittu
- Kuljettajaa avustavat laitteet tekevät matka-ajosta tylsää.
- Automaattiset pitkät toimii hyvin. Omassa autossa halogeenit ja mielestäni ei tarvitse lisäpitkiä erikseen hankkia. Yleensä ottaen mielestäni ajovalot paremmat kuin edellisen mallin fokkerissa.

Laitan lisää kokemuksia myöhemmin

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Marras 2018 14:31
Kirjoittaja JiiHoo
Mikä on Focuksen ohjauksen ja ajettavuuden laita nykyään? Ohjaustehostinhan on vaihtunut hydraulisesta sähköiseen ja takapään monilinkkituenta on vaihtunut (ainakin joissakin malleissa) yhdystuelliseen akselistoon. Sisämelukin on ilmeisesti tippunut joka tarkoittaa pehmeämpää puslaa ja välystä.

Mk 1 ei tarvinne esittelyjä ja mk 2:kin on todella namu ajaa.
Mk 3:a en ole ajanut pl. pieni siirtäminen parkkipaikalla. Mk 4:ää on kehuttu, että ajettavuus on taas palannut kohdalleen. Oliko mk 3 jonkinlainen musta lammas?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Marras 2018 15:05
Kirjoittaja focst
JiiHoo kirjoitti:Mikä on Focuksen ohjauksen ja ajettavuuden laita nykyään? Ohjaustehostinhan on vaihtunut hydraulisesta sähköiseen ja takapään monilinkkituenta on vaihtunut (ainakin joissakin malleissa) yhdystuelliseen akselistoon. Sisämelukin on ilmeisesti tippunut joka tarkoittaa pehmeämpää puslaa ja välystä.

Mk 1 ei tarvinne esittelyjä ja mk 2:kin on todella namu ajaa.
Mk 3:a en ole ajanut pl. pieni siirtäminen parkkipaikalla. Mk 4:ää on kehuttu, että ajettavuus on taas palannut kohdalleen. Oliko mk 3 jonkinlainen musta lammas?
Kaikilla ajaneena hyviä ajettavuudeltaan kaikki ja kokoajan hiljentyneet lisää mk 4 jo todella hiljainen..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Marras 2018 15:15
Kirjoittaja EeroH
JiiHoo kirjoitti:Mikä on Focuksen ohjauksen ja ajettavuuden laita nykyään? Ohjaustehostinhan on vaihtunut hydraulisesta sähköiseen ja takapään monilinkkituenta on vaihtunut (ainakin joissakin malleissa) yhdystuelliseen akselistoon. Sisämelukin on ilmeisesti tippunut joka tarkoittaa pehmeämpää puslaa ja välystä.

Mk 1 ei tarvinne esittelyjä ja mk 2:kin on todella namu ajaa.
Mk 3:a en ole ajanut pl. pieni siirtäminen parkkipaikalla. Mk 4:ää on kehuttu, että ajettavuus on taas palannut kohdalleen. Oliko mk 3 jonkinlainen musta lammas?
Paljoa en ole mk4 ajanut, mutta sanoisin että mk3 paras ajaa. Mk2 mun mielestä mustalammas.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Marras 2018 20:22
Kirjoittaja hke
Nykyinen mk3 ST perfect ajaa, kunhan vielä saa kesärenkaat korkeammiksi niin hiljenee. Tutun Mondeo5 jossa myös sähköinen tehostin oli jotenkin tunnotin keskialueella. Riippunee malliversiosta ja tottumuksesta. Työpaikan uusi Octavia myös lievästi tunnoton keskialueella. Kunhan Mk4 ST tulee pitää testata.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Marras 2018 20:48
Kirjoittaja Focus_2.0
Mielestäni Mk1:n veroista ajettavaa ei ole sen jälkeen esitelty. Tarkoitan mitä sauto oli uutena.. Nykyinen mk3 jää mielestäni tästä. Ovat tietenkin makuasioita. Mk2 facelift oli myös ihan ok kuten myös tämä uusi Mk4. Mk1:ssä oli ohjauksessa jotain sellaista tarkkuutta mitä pystyi kokemaan esim. Porsche 911:sta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Marras 2018 21:20
Kirjoittaja fordever
Sekä TM että Tuulilasi ovat nyt mitanneet mukautuvat LED-ajovalot. Tuulilasi on saanut ainakin 10 metriä huonommat kantamat lähi- ja kaukovaloille jos nyt olen ymmärtänyt nuo mitatut luxit oikein.

Oliko Tuulilasin Focuksen ajovalot perussäädetty väärin tehtaalla vai Tuulilasin toimesta? Oliko mittaustekniikassa eroja eli jompi kumpi on osannut "säätää" valoja mittausta varten paremmin? Vai mistä lienee kysymys?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Marras 2018 22:45
Kirjoittaja AAR85
Tuossa automaatin rullassa on tuo ”M” (manual) nappi niin mistä niitä vaihteita hämmennetään? Ratin takana läpyskät? Kellään kuvaa laittaa niistä?