Sivu 196/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 30 Marras 2019 21:20
Kirjoittaja Peksi.
Freeze kirjoitti: 30 Marras 2019 10:09 Ei käsittääkseni pitäisi, koska sehän nimenomaan auton käynnistyessä looppaa kiinni -tilasta >> auki >>> kiinni testiajon. Kuulostaa tosiaan kesken olleelta loukunpoltolta.
Kiitos! Eli ei ole jäätynyt :D Pitää seurailla tuota polttoa että saisi joskus valmiiksi kun neljänä päivänä peräkkäin tehnyt samaa, ajomatkaa kyllä olisi mutta aina pihaan tullessa käynnissä. Vai tekeekö se sitä talvella taas kovin usein?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 30 Marras 2019 22:12
Kirjoittaja Freeze
Olenkohan 2 kertaa huomannut kesken olevan loukunpolton sammutuksen yhteydessä koko auton omistusaikana, 13 kk. Ei ole mitään hajua, miten usein se polton tekee.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 30 Marras 2019 22:43
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Freeze kirjoitti: 30 Marras 2019 22:12 Olenkohan 2 kertaa huomannut kesken olevan loukunpolton sammutuksen yhteydessä koko auton omistusaikana, 13 kk. Ei ole mitään hajua, miten usein se polton tekee.
Ajosuoritteesta riippuen polttojen väli on muutama sata > reilu tuhat kilometriä.
Mutta jos auto sammutetaan juuri kun poltto on alkanut niin se varmaan yrittää heti seuraavalla ajokerralla uudeleen kun vain olosuhteet täyttyvät.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Joulu 2019 02:09
Kirjoittaja @rsk@
Näin äkkiä luulis, että olis ihan helppo juttu laittaa joku valo/huomautus ruutuun silloin kun näitä helkkarin filttereita poltellaan puhtaaksi, mutta ei....

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Joulu 2019 07:21
Kirjoittaja PiuhaPoikki
@rsk@ kirjoitti: 01 Joulu 2019 02:09 Näin äkkiä luulis, että olis ihan helppo juttu laittaa joku valo/huomautus ruutuun silloin kun näitä helkkarin filttereita poltellaan puhtaaksi, mutta ei....
Niinpä. Tätä on kaivattu jo MK2:ssa. Tietäisi ajella vähän reippaampaa korttelirallia että poltto pääsee kunnolla loppuun.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Joulu 2019 12:21
Kirjoittaja Bigbear
Omalla 1.5 dieselillä ajettu nyt reilun vuoden aikana 40tkm. Perjantaina auto ei enää lämmennyt sisältä eli puhaltimesta ei tullut virtausta vaikka puhallin kovasti sitä yritti. Sisäkierto päällä tulee lämmintä, mutta ikkunat ei pysy huuruttomana. Huolto varattu, mutta olisihan se kiva tietää mitä asialle voisi tehdä, jotta sinne huoltoon näkee ajella. Voisikohan ilmansuodatin vetää jäähän tai jotain vastaavaa?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Joulu 2019 12:35
Kirjoittaja Ishvan
PiuhaPoikki kirjoitti: 01 Joulu 2019 07:21 Niinpä. Tätä on kaivattu jo MK2:ssa. Tietäisi ajella vähän reippaampaa korttelirallia että poltto pääsee kunnolla loppuun.

Kyllä polton ajankohdan pitäisi näkyä selvästi hetkellisessä kulutuksessa. Tasaisella nopeudella ajaessa kulutus nousee ihan selvästi polton ollessa käynnissä. Ainakin Volvoissa oli helppo seurailla polton ajankohtaa tuon avulla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Joulu 2019 12:49
Kirjoittaja Freeze
Ishvan kirjoitti: 01 Joulu 2019 12:35 Kyllä polton ajankohdan pitäisi näkyä selvästi hetkellisessä kulutuksessa.
Eipä tuota tule seurattua, kun se hetkellinen kulutus heiluu muutenkin koko ajan jonkin verran.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Joulu 2019 12:53
Kirjoittaja Freeze
Bigbear kirjoitti: 01 Joulu 2019 12:21 Omalla 1.5 dieselillä ajettu nyt reilun vuoden aikana 40tkm. Perjantaina auto ei enää lämmennyt sisältä eli puhaltimesta ei tullut virtausta vaikka puhallin kovasti sitä yritti. Sisäkierto päällä tulee lämmintä, mutta ikkunat ei pysy huuruttomana. Huolto varattu, mutta olisihan se kiva tietää mitä asialle voisi tehdä, jotta sinne huoltoon näkee ajella. Voisikohan ilmansuodatin vetää jäähän tai jotain vastaavaa?
Yksi mahdollisuus on jonkin ilmanvaihdon sähköläpän ohjauksen pettäminen. Äläkä yritä vikaa ainakaan korjata, että se on päällä huoltoon tullessa ... skrapa mukaan ja ikkunat sentin raolleen matkan ajaksi :lol:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Joulu 2019 13:23
Kirjoittaja Ishvan
Freeze kirjoitti: 01 Joulu 2019 12:49 Eipä tuota tule seurattua, kun se hetkellinen kulutus heiluu muutenkin koko ajan jonkin verran.
Sieltä sen kuitenkin näkyy. Puhutaan ihan selvästä erosta, parista kolmesta litrasta mitä ainakin Volvoissa vaikutti.

Onko muuten näiden Foorttien polttoainetoimisten lämmittimen kaukosäädin minkälainen ? Itsellä ei koskaan ole ollut kaukoa, vaan etäohjaus hoidettu jo vuosien takaa esim. Volvon appin kautta kännykällä. Ilmeisesti Fordin appi ei tätä tue, mutta jos oikein ymmärsin saa esim. webaston oman appin kännykkään jos haluaa? Onko jollain ja mitä maksanut ? Ei viitsisi tuollaista ylimääräistä kakea kantaa mukana....vähän aataminaikaista, sano.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Joulu 2019 13:24
Kirjoittaja Ishvan
jumalaare...taas tupla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Joulu 2019 13:30
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Ishvan kirjoitti: 01 Joulu 2019 12:35 Kyllä polton ajankohdan pitäisi näkyä selvästi hetkellisessä kulutuksessa.
Vaikka niikin mutta kukapa sitä kokoajan kyttää.
Itselle on käynyt useinkin niin, että sammutettuani auton flekti jää huutamaan ja konepellin alta kuuluu jäähtyvän metallin naksahteua.

Jos olisi merkkivalo niin olisin ajanut sen pienen lisälenkin jonka polton loppuun saattaminen vaatisi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Joulu 2019 13:44
Kirjoittaja Freeze
Webasto: auton asetuksissa webaston ohjelmointi, lisäksi webaston oma peruskauko. Joku lisäohjauspalikka on käsittääkseni saatavilla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Joulu 2019 15:36
Kirjoittaja HMS77
Ishvan kirjoitti: 01 Joulu 2019 13:23 Sieltä sen kuitenkin näkyy. Puhutaan ihan selvästä erosta, parista kolmesta litrasta mitä ainakin Volvoissa vaikutti.

Onko muuten näiden Foorttien polttoainetoimisten lämmittimen kaukosäädin minkälainen ? Itsellä ei koskaan ole ollut kaukoa, vaan etäohjaus hoidettu jo vuosien takaa esim. Volvon appin kautta kännykällä. Ilmeisesti Fordin appi ei tätä tue, mutta jos oikein ymmärsin saa esim. webaston oman appin kännykkään jos haluaa? Onko jollain ja mitä maksanut ? Ei viitsisi tuollaista ylimääräistä kakea kantaa mukana....vähän aataminaikaista, sano.
Kake on helvetin hyvä ja simppeli käyttää. Pienikokoinen ja kevyt, kaksi nappia, on/off.
Eipä tuota tartte kesäaikaan kuljettaakaan mukana. :D
Meillä on avainkaulanauha jossa noi roikkuu, ei häiritse sen enempää kun toi auton omakaan "avain" roikkumassa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Joulu 2019 15:56
Kirjoittaja @rsk@
Kyllähän sen hiukkasponton polton näki hetkellisestä kulutuksesta kun tuon toisen merkkisen länsinaapurin dieseli oli meilläkin ajossa jonkun aikaa ja joskus huomasi pienen nykaisyn kun poltto lähti päälle.
Mutta olis todella hyvä semmonen pieni valo taulussa, että nyt siellä tehdään paikallista ympäristötekoa.. :D
Kuitenkaan tuo hetkellisen kulutuksen näyttö ei ole koko aikaa näkyvissä ja sellanen pieni valo olis heti havaittavissa, eikä siinä sitten tulis vahingossa topattua autoa kesken polttojen...
Omalla bensa foccerilla ajettu nyt reilu 1500km ja luulisi, että on jo jossain välissä polttoja tullut..
Nyt vois jo välillä koittaa vähän ripeampiakin kiihdytyksiä, mikäli nyt tuolla 1.5:lla semmosista voidaan puhua, mutta ainakin isommilla kierroksilla... :mrgreen:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Joulu 2019 07:11
Kirjoittaja Drofocus
Mulla oli aiemmin syksyllä koko auto sekaisin, kuin seinäkello mutta sen jälkeen ei ole ollut ongelmia. Jos oikein muistan niin syypää kaikkeen oli joku moduuli, joka liittyy fordpassin toimintaan. Se nollattiin ja ajettiin uusiksi niin ei ole kertaakaan ollut akku sen jälkeen loppu. Toimii fordpass, s/s ja webasto täysin ilman ongelmia. :thumbup:

Sitten on tosin muita ongelmia. Natisee ja nitisee sisällä kojelauta, ovet, joku keskikonsolissa ja peräkontissa. Kulutus yli 8l tämmösellä pölynimurin moottorilla varustetulla autolla on liikaa. Maantiellä ihan peestä ajaa tää auto, kun on vaeltaa miten haluaa eikä mikään suuntaus, ym auta. Led-ajovalojen automatiikka toimii ihan miten haluaa, joten käytän manuaalisesti. Tuulilasi on alkanut suhiseen tosi kovaa yläkulmasta maantie vauhdeissa. Päätti se myös haljeta alareunasta vaikka en muista siihen minkään osuneen eikä näy jälkeä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Joulu 2019 16:04
Kirjoittaja Ishvan
Drofocus kirjoitti: 02 Joulu 2019 07:11 Mulla oli aiemmin syksyllä koko auto sekaisin, kuin seinäkello mutta sen jälkeen ei ole ollut ongelmia. Jos oikein muistan niin syypää kaikkeen oli joku moduuli, joka liittyy fordpassin toimintaan. Se nollattiin ja ajettiin uusiksi niin ei ole kertaakaan ollut akku sen jälkeen loppu. Toimii fordpass, s/s ja webasto täysin ilman ongelmia. :thumbup:

Sitten on tosin muita ongelmia. Natisee ja nitisee sisällä kojelauta, ovet, joku keskikonsolissa ja peräkontissa. Kulutus yli 8l tämmösellä pölynimurin moottorilla varustetulla autolla on liikaa. Maantiellä ihan peestä ajaa tää auto, kun on vaeltaa miten haluaa eikä mikään suuntaus, ym auta. Led-ajovalojen automatiikka toimii ihan miten haluaa, joten käytän manuaalisesti. Tuulilasi on alkanut suhiseen tosi kovaa yläkulmasta maantie vauhdeissa. Päätti se myös haljeta alareunasta vaikka en muista siihen minkään osuneen eikä näy jälkeä.
Mitäs muuta tällä rahalla voi olettaa saavansa, kun isommallakaan rahalla nykyään saa laatua?. Yhtälailla vaikkapa ne 60-80ke hintaluokan autot nitisee ja natisee. Metsästetään tuulensuhinoita huollossa jne. Sama vielä kalliimmissa. Ihan yhtä lailla ollut ihmeellistä automatiikan toimintaa ja toimimattomuutta. Kaikenlaista säätöä, huollossa vänkäämistä, käteen jääneitä bensatankin luukkuja, itsestään
parkissa syttyviä ajovaloja ja kaikenmoista kuraa. Samaa p....aa eri paketissa. Laadukkaita autoja enään taideta tehdäkkään.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Joulu 2019 17:30
Kirjoittaja Rusakko_
Aika railakkaasti menee tuulilasinpesunestettä näillä suolapaskakeleillä etenkin kun auto ruuttaa vähän väliä nestettä myös ajovaloille. Se milloin ja miten usein ajovaloille ruuttaa on jäänyt epäselväksi.
Liuos on vahvaa, ettei jäädy ja riko pumppuja, mutta suola tarttuu tiukkaan jo lyhyessä ajassa ja vaatii aika usein ja pitkään ruikkimista, että suolasonta irtoaa.

Pesunestesäiliön täyttöpaikka aivan konepeiton sarana vieressä on kyllä toteutettu surkeasti. Miten hemmetissä tuommoseen lapsen kouran kokoiseen lehmänjuottokaukaloon, jossa lähtöputkikin on mehupillin kokoinen, saa ilman jatkuvaa yliloiskimista nesteet menemään tankkiin asti?? Vai enkö vain osaa? Ei tuossa ainakaan mikään marketin suppilo pysy.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Joulu 2019 17:41
Kirjoittaja revote
^Mitä olen katsellut suuttimia jotka suihkuttaa pesunesteen tuulilasille niin aika hengettömiä ovat. Hento suihku ja suuntaus osin pielessä...

Aika kylmä auto jos webasto ei ole käynnissä ajon aikana. Ainakin nurkka-ajossa. Matka-ajoa ei olla ajettu vielä koskaan. 1.5 Ecoboosti.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Joulu 2019 18:30
Kirjoittaja focst
revote kirjoitti: 02 Joulu 2019 17:41 ^Mitä olen katsellut suuttimia jotka suihkuttaa pesunesteen tuulilasille niin aika hengettömiä ovat. Hento suihku ja suuntaus osin pielessä...

Aika kylmä auto jos webasto ei ole käynnissä ajon aikana. Ainakin nurkka-ajossa. Matka-ajoa ei olla ajettu vielä koskaan. 1.5 Ecoboosti.
Hyvin tarkenee vielä..eihän nyt ole ollut kunnon pakkasia kun viikon verran. Sitten kun pakkaset pysyy 20 nurkilla niin kannattaa pitää riittävästi bensaa tankissa ettei tule kylmä.. :lol:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Joulu 2019 18:40
Kirjoittaja @rsk@
Itsellä korkeat odotukset auton lampiamisen ja lämpimänä pysymisen suhteen TM:n talvitestin perusteella. No.. Pakkasia odotellessa..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Joulu 2019 19:35
Kirjoittaja revote
focst kirjoitti: 02 Joulu 2019 18:30 Hyvin tarkenee vielä..eihän nyt ole ollut kunnon pakkasia kun viikon verran.
Ei ole ollut ainakaan etelässä kunnon pakkasia vielä ollenkaan, muutama aste vain ja nyttenkään kabiini ei kyllä paljoa lämpeä jos weba ei ole päällä. Veikkaan, että kun pakkaset alkaa niin koko ajan ajellaan webasto päällä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Joulu 2019 21:36
Kirjoittaja Rusakko_
revote kirjoitti: 02 Joulu 2019 19:35 Ei ole ollut ainakaan etelässä kunnon pakkasia vielä ollenkaan, muutama aste vain ja nyttenkään kabiini ei kyllä paljoa lämpeä jos weba ei ole päällä. Veikkaan, että kun pakkaset alkaa niin koko ajan ajellaan webasto päällä.
Nollakelien kahta puolen ilman esilämmitystä moottori lämpeää 2 km taajamaköröttelyssä 60 asteeseen (viisari värähtää) ja tästä edelleen 75 C (seuraava viiva asteikolla) 3-4 km matkalla. Pidän tätä hyvänä saavutuksena.
Sen sijaan siitä eteenpäin 70-80 km/h ajettaessa saa ajaa aina 10 km asti ennen kuin viisari näyttää "normaalia" ja tämä on mielestäni hitaanpuoleista. Tosin nopeuskin taloudellisinta mahdollista. Toisaalta, mahtaako säleikkö olla auki-asennossa maantiellä??
Lopulta kun viisari normaalissa, niin ei enää laske. Saas nähdä kovemmilla pakkasilla.

Peitin alaosan säleiköstä maskilla jo kuukausi sitten, enkä eroa lämpenemisnopeuteen ole huomannut. Vähän kun kylmenee, niin yläosankin taidan tukkia...

Ilman esilämmitystä, mutta Webasto päälle ajoon lähtiessä ja moottori sisätiloineen lämmin 2-3 km päästä. Kesälläkään ei moottori lämpeä yhtä nopeasti.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Joulu 2019 21:40
Kirjoittaja revote
Mä puhun siitä kuinka sisätilat lämpeää (ilman webastoa), moottorinlämmöt kiinnosta yhtään :)

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Joulu 2019 21:47
Kirjoittaja PiuhaPoikki
PiuhaPoikki kirjoitti: 29 Marras 2019 07:01 Mulla on nyt vähän samanlainen "testi" menossa kun olen työreissussa toista viikkoa ja auto on parkissa koskematta sen aikaa.
Mielenkiintoista nähdä akun tilanne ensi viikolla.
Ihan tarkoituksella en ota Fordpässilläkään puheita etten suotta herättele järjestelmiä.
Oma veikkaus tosin on, että auto on mennyt deepsleep-tilaan eikä siihen yhteyttä saisikaan.
Meni testi vähän pieleen kun aina niin huomaavainen työkaveri oli laittanut auton roikan päähän kun tiesi että sillä ajetaan tänään.

Mutta kahden tunnin latauksesta huolimatta Webasto ei suostunut käynnistymään akun alhaisen varaustilan takia.
Lisäksi autossa oli taas kaikki tutut viat päällä.
Ei kun taas akunkenkää irroittelemaan.....