Sivu 171/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Loka 2019 16:31
Kirjoittaja Rusakko_
Onko muilla havaintoa, että paikaltaan märällä asfaltilla kiihdyttäessä etupää alkaa hakata pyörän lipsuessa? Lipsuminen alkaa herkästi maalatulla asfaltilla, mutta pauke vasta asfaltin puolella. Ensimmäinen auto, joka tuommosta tekee...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Loka 2019 18:01
Kirjoittaja Vanheilen
Rusakko_ kirjoitti: 26 Loka 2019 16:31 Onko muilla havaintoa, että paikaltaan märällä asfaltilla kiihdyttäessä etupää alkaa hakata pyörän lipsuessa? Lipsuminen alkaa herkästi maalatulla asfaltilla, mutta pauke vasta asfaltin puolella. Ensimmäinen auto, joka tuommosta tekee...
Juu, ensimmäisellä kerralla aattelin, että jotain hajosi, kun oli melkoinen hakkaaminen 3-4 kertaa. Saa todella rauhallisesti lähteä jos on suojatien maaleilla. Esim. aiempi Qashqai hakkasi samanlaisessa tilanteessa, mutta ei näin pahasti.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Loka 2019 18:36
Kirjoittaja hapelo
Vanheilen kirjoitti: 26 Loka 2019 18:01 Juu, ensimmäisellä kerralla aattelin, että jotain hajosi, kun oli melkoinen hakkaaminen 3-4 kertaa. Saa todella rauhallisesti lähteä jos on suojatien maaleilla. Esim. aiempi Qashqai hakkasi samanlaisessa tilanteessa, mutta ei näin pahasti.
Käykää kokeilemassa ST-Fiestaa,LC päälle kaasu pohjaan ja kerrasta kytkin ylös...kaasu pohjassa vaihto kakkoselle...

Sitä pauketta ei kestä kukaan jos välittää autostaan,toki Fiesta poistuu kiitettäväsi horisonttiin..

Jos ottaa ESC:n pois päältä ei pahemmin pauku mutta sutii holtittomasti 1-2 vaihteella (kuivalla)ja hakee linjaa lukosta johtuen.

Harri

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Loka 2019 19:15
Kirjoittaja HMS77
Niin, luistonesto siellä paukuttaa..

En kyllä tiedä sitten miten helvetin lujaa jengi kiihdyttelee jos saa luistoneston kesällä paukuttamaan, oma autoa ajetaan silkkihansikkain. :lol:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Loka 2019 19:34
Kirjoittaja hapelo
HMS77 kirjoitti: 26 Loka 2019 19:15 Niin, luistonesto siellä paukuttaa..

En kyllä tiedä sitten miten helvetin lujaa jengi kiihdyttelee jos saa luistoneston kesällä paukuttamaan, oma autoa ajetaan silkkihansikkain. :lol:
Niinpä :lol:

Harri

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Loka 2019 19:46
Kirjoittaja calculus
:D

Nyt syksyllä lehdet saavat tiet paikoitellen petollisen liukkaiksi. Viimeksi eilen vedin puoli liikenneympyrää kahva edellä jäteautolla, täysin vahingossa. Täytyy kalibroida aivot liukkaan kelin moodiin, ihan jo talvikelejä ajatellen. :oops:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Loka 2019 20:11
Kirjoittaja Rusakko_
HMS77 kirjoitti: 26 Loka 2019 19:15 Niin, luistonesto siellä paukuttaa..

En kyllä tiedä sitten miten helvetin lujaa jengi kiihdyttelee jos saa luistoneston kesällä paukuttamaan, oma autoa ajetaan silkkihansikkain. :lol:
Jaa, luistonesto!? Ehkäpä... ajattelin että Focukselle tyypillinen etupään rakenteet, geometria ja iskari olisi syypää tähän. Tai ehkä juuri Activen hivenen poikkeava (vai millä lie 30 mm korotus tehty) alusta olisi syynä mutta jos muissa Focuksissa samaa, niin opettelen vaan elämään tuon kanssa. Pitäis ehkä rengaspaineita vähän kokeilla vaihtaa jos auttais. Kohta olis kyllä kitkat vaihdetta alle joka tapauksessa.

Ei tuolla A8:lla oikeen hätäisiä lähtöjä saa, että revittelemään kehtais mennä sanomaan. Ja jos menee sutimiseksi ja paukkeeksi, niin herkästi siinä takalasista alkaa Datsunien keulaa näkymään. Keppivaihteisilla sais varmaan jo vingahtamaan kuivallakin, mutta sehän on sitten sitä revittelyä :D

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Loka 2019 20:24
Kirjoittaja onik
HMS77 kirjoitti:Niin, luistonesto siellä paukuttaa..

En kyllä tiedä sitten miten helvetin lujaa jengi kiihdyttelee jos saa luistoneston kesällä paukuttamaan, oma autoa ajetaan silkkihansikkain. :lol:
Täälläkin kuuluu pauke ja juuri luistonestosta, joka menee jostain syystä päälle katukivetyksen päältä parkista lähtiessä jos ei malta nostaa jalkaa kokonaan kaasulta. Jännä vaan että pauke on aina oikealla puolella.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Loka 2019 20:24
Kirjoittaja hapelo
Rusakko_ kirjoitti: 26 Loka 2019 20:11 Keppivaihteisilla sais varmaan jo vingahtamaan kuivallakin, mutta sehän on sitten sitä revittelyä :D
Joo en minäkään ole kuin kaksi kertaa kokeillut Racemodea ja LaunchControl:ia&kaasu pohjassa kakkoselle(ESC/Ei ESC)
Kyllähän se lähtö säväyttää mutta vaikka toi LC on optiona asennettu en usko että kovinkaan hyvää tekee autolle,sen verran brutaali tapahtuma...

Sitä olen pohtinut että jos noita em. ominaisuuksia käyttää ja ST särkyy...takuu???

Harri

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Loka 2019 20:33
Kirjoittaja hapelo
onik kirjoitti: 26 Loka 2019 20:24 Täälläkin kuuluu pauke ja juuri luistonestosta, joka menee jostain syystä päälle katukivetyksen päältä parkista lähtiessä jos ei malta nostaa jalkaa kokonaan kaasulta. Jännä vaan että pauke on aina oikealla puolella.
Kokeile märällä ilman luistonestoa/sen kanssa ja vertaa...
Tosin tyhmää jos joutuu napsauttamaan ESC:n pois päältä ettei renkaat pompi???Märkä=liukas???silloinhan sitä ajonvakautusta juuri kaipaa...

Harri

P.S. Haluaa vanhan -71 1200L Ladan :lol:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Loka 2019 22:10
Kirjoittaja HMS77
Kyllä itsekin joskus lähden hieman livakammin esim liikennevaloista mutten ole kertaakaan saanu tuota paukkaamaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Loka 2019 13:04
Kirjoittaja kurjo
Niinpä,kerran saanut vahingossa hakkaamaan painettuani kaasua paikaltaan lähtiessä voimakkasti

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Loka 2019 19:03
Kirjoittaja @rsk@
Seuraavia juttuja täällä jo puitu....Navigointi ajeluttaa vähän outoja reittejä. Varsinkin Tomtomiin verrattuna jossa koko ajan uusimmat päivitykset. Pitäs nuo nopeuskamerat jotenkin saada toimimaan helposti ja luotettavasti ilman, että tomtomia tarvii kuskata mukana. Mutta toisaalta kun tuollaista paskaa on tuon auton oman navigaattorin reititys, niin eipä siinä paljon vaihtoehtoja ole.
Nopeusrajoitusnäyttö täytynee pyytää ohjelmoimaan siten, että vaan merkeistä.. Jos se kerran on niin mahdollista.
Älykäs toiminto on vähän Älykääpiö toiminto ennemmin tuossa vakionopeussäätimessä. Turhan repivää jarruttelu ja kiihdyttely, kun menee rajoitusten mukaan. Uudella ST:llä varmaan säikähtää monta kertaa kun auto yhtäkkiä alkaa kiihdyttämään ripeästi jonkun verkosta saadun nopeusrajoitustiedon mukaan, saman jo totesin kerran tänään tuolla omallakin vaikka ei ole kuin 1.5ecoboosti.
Nyt on ajoltaan ok kun taakse laitto sen 2.6bar myös painetta noihin 205/60/16 hkpl9 talvirenkaisiin, ei tietysti kesärenkaiden veroinen.
.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Loka 2019 19:45
Kirjoittaja onik
@rsk@ kirjoitti:Nopeusrajoitusnäyttö täytynee pyytää ohjelmoimaan siten, että vaan merkeistä.. Jos se kerran on niin mahdollista.
Eipä onnistu, ainakaan mun autoon sitä ei saatu tehtyä edellisessä huollossa (15.10.2019). Syytä en tiedä, huollosta sanottiin että ”kaipa se tehtiin jos se piti tehdä”, mutta 500m huollosta veti kuudenkympin alueella kahdeksaankymppiin. Myyjä osasi seuraavana päivänä sanoa että ei onnistunut mutta ei sen enempää.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Loka 2019 20:13
Kirjoittaja Freeze
Täällä on sanottu jo 2-3 kertaa että niitä navidatan nopeustietoja ei saa pois ilman että kamerajärjestelmä ja jotain muita antureita sekoaa. Yhdellä tyypillä muuttui auto ajokelvottomaksi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Loka 2019 20:43
Kirjoittaja revote
@rsk@ kirjoitti: 27 Loka 2019 19:03Navigointi ajeluttaa vähän outoja reittejä. Varsinkin Tomtomiin verrattuna jossa koko ajan uusimmat päivitykset. Pitäs nuo nopeuskamerat jotenkin saada toimimaan helposti ja luotettavasti ilman, että tomtomia tarvii kuskata mukana.
Tästä tuli mieleeni, muistanko väärin mutta olisin jostain lukenut että kun iPhone on piuhan nokassa kiinni niin navigointiin voisi käyttää vain ACP:n kautta Applen navia? Pitääkö paikkaansa? Jos pitää niin kuinka hyvin Applen kartat ja tiedot on ajan tasalla?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Loka 2019 20:47
Kirjoittaja toasti
revote kirjoitti: 27 Loka 2019 20:43 Tästä tuli mieleeni, muistanko väärin mutta olisin jostain lukenut että kun iPhone on piuhan nokassa kiinni niin navigointiin voisi käyttää vain ACP:n kautta Applen navia? Pitääkö paikkaansa? Jos pitää niin kuinka hyvin Applen kartat ja tiedot on ajan tasalla?
Voi käyttää mm. Wazea tai muuta mitä ACP tukee. Itsellä ei iPhonea ole, joten en sen tarkemmin tiedä.
Joka tapauksessa et ole pakotettu käyttämään Applen karttoja. Valikoima kyllä varmasti on suppea kuten Android autonkin kanssa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Loka 2019 20:57
Kirjoittaja revote
toasti kirjoitti: 27 Loka 2019 20:47 Voi käyttää mm. Wazea tai muuta mitä ACP tukee. Itsellä ei iPhonea ole, joten en sen tarkemmin tiedä.
Joka tapauksessa et ole pakotettu käyttämään Applen karttoja. Valikoima kyllä varmasti on suppea kuten Android autonkin kanssa.
Mutta siis pointti se, että jos puhelin on kytkettynä niin navina toimii sitten joku navi ACP:stä, auton omaa ei voi käyttää?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Loka 2019 21:00
Kirjoittaja toasti
revote kirjoitti: 27 Loka 2019 20:57 Mutta siis pointti se, että jos puhelin on kytkettynä niin navina toimii sitten joku navi ACP:stä, auton omaa ei voi käyttää?
Jep, juuri näin.
Mainitaan vielä, että toki puhelin voi olla kytkettynä pelkkää latausta varten, jolloin auton oma navi toimii.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Loka 2019 21:03
Kirjoittaja kaali81
Eipä tuo iphonenkaan reititys ACP:n kautta mikään loistava ole, tuntuu, että siinä on oletuksena käännösten minimointi... Että sen mielestä on ok ajaa 20km extraa, kunhan säästyy pari käännöstä... Tai sitten se on vaan fiilis. Se edellinen fordin Navi (2015) oli jo niin surkea, etten ole tätä uudempaakaan käyttänyt kertaakaan. iPhone löytää perille silloin kun tarvitsee ja sitä applen omaa navigointia pystyy ajamaan syncin kautta rinnakkain Wazen kanssa, määränpää niissä on useimmiten melkein sama, applen kartta vaan sopii omaan silmään paremmin ja waze hälyyttää silti taustalta nopeuskamerat. Tuota adaptiivista liikennemerkkien tunnistusta pääsee koittamaan kun Puma joskus saapuu... En odota tätä toimintoa kovinkaan innokkaasti, mutta eipä sitä saanut ruksittua poiskaan... :evil:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Loka 2019 21:06
Kirjoittaja revote
toasti kirjoitti: 27 Loka 2019 21:00 Jep, juuri näin.
Mainitaan vielä, että toki puhelin voi olla kytkettynä pelkkää latausta varten, jolloin auton oma navi toimii.
Hyvä juttu, kiitos rautalangasta 🤓

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Loka 2019 09:15
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Kuinkahan montaa onnelleista focuksen omistajaa tämä suutinsekoilu koskee: https://www.parkers.co.uk/vans-pickups/ ... r-failure/

"The engines are also fitted in various Ford cars (Focus, Mondeo, S-Max, Galaxy and Edge), but far less prolifically. Across Europe a total of around 90,000 vehicles are involved."

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Loka 2019 09:23
Kirjoittaja focst
PiuhaPoikki kirjoitti: 28 Loka 2019 09:15 Kuinkahan montaa onnelleista focuksen omistajaa tämä koskee: https://www.parkers.co.uk/vans-pickups/ ... r-failure/

"The engines are also fitted in various Ford cars (Focus, Mondeo, S-Max, Galaxy and Edge), but far less prolifically. Across Europe a total of around 90,000 vehicles are involved."
Koskee 2.0tdci konetta eli ei montaa. Eikä koske kun tiettyä erää suuttimissa lähinnä transit.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Loka 2019 10:58
Kirjoittaja revote
Avaimeton käyttö, mites jos avain on taskussa ja nousee autosta pois puhdistaakseen vaikka lumet ikkunoista pois niin sammuuko auto tjsp?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Loka 2019 11:12
Kirjoittaja focst
revote kirjoitti: 28 Loka 2019 10:58 Avaimeton käyttö, mites jos avain on taskussa ja nousee autosta pois puhdistaakseen vaikka lumet ikkunoista pois niin sammuuko auto tjsp?
Ei sammu.