Sivu 170/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Loka 2019 22:02
Kirjoittaja revote
A8-laatikko ja SS, mites kun pysäyttää auton että laittaa pakin päälle, sammuuko moottori myös tässä välissä?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Loka 2019 22:37
Kirjoittaja onik
revote kirjoitti:A8-laatikko ja SS, mites kun pysäyttää auton että laittaa pakin päälle, sammuuko moottori myös tässä välissä?
Jos ei ole tarpeeksi nopea vaihteen vaihdossa niin kyllä, siinä on pari-kolme sekuntia aikaa. Pakilla ei s/s ole päällä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Loka 2019 05:45
Kirjoittaja Rusakko_
onik kirjoitti: 24 Loka 2019 22:37 Jos ei ole tarpeeksi nopea vaihteen vaihdossa niin kyllä, siinä on pari-kolme sekuntia aikaa. Pakilla ei s/s ole päällä.
Pakille saa kyllä vaihteenvalitsimesta komennon nopeasti, mutta vaihteen kytkeytyminen on kyllä käytännössä hitaanlainen. Olen havainnut, että oikeen hätäisen D:ltä R:lle komennon ja välittömästi jarrunpolkimen hölläämisen perään auto ehtii hitusen liikahtamaan eteenpäin ja heti perään lähtee taaksepäin.

Mutta tästä SS:stä suunnaan vaihdon yhteydessä. Sen lisäksi, että SS ei tunnu toimivan monellakaan käytännössä (mikä on kyllä pelkästään hyvä) voi SSn toimintaan vaikuttaa helposti jarrupolkimen voimaa säännöstelemällä.

Tässä vähän aikaa sitten kun joku mainitsi Volvon, niin kokemuksesta voin sanoa että ekoissa S90 D3 ja vielä 2019 D4 SS on kyllä tosi aktiivinen. Rasittavan nykivää menoa, eikä kyllä sovi auton arvoon mitenkään.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Loka 2019 06:14
Kirjoittaja Quattra
Itsellä tuo S/S on toiminut ongelmitta. Logiikka on vastaava kuin MK3.5 eli tosiaan jarrupolkimella pystyy kyllä vaikuttamaan yllättävän hyvin esim. tilanteissa jossa auton ei halua sammuvan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Loka 2019 06:27
Kirjoittaja @rsk@
Älkää ottako Focustanne 205/60/16 talvirenkailla.
Tulee vähän semmonen liian herkkä, sormenpäillä ajettava. Pitkään mietin, että olisko pitäny kuitenkin ottaa 17" tai sitten ehkä 215/55/16 vois olla just sopivasti tukevampi. Mutta kai tuohonkin tottuu ja joku toisen merkkinen rengas vois olla sopivampi kuin Hkpl9.

Sitten tuo takaoven ikkunalinjan pyöreä muoto, joka tulee muuta ovea pitemmälle...
Sillä kopsii aina kylkeen jos on vähänkin ahtaampi paikka.
Edit: Siis omaan kylkeen.. 😁

Autona siis 1.5ecoboost HB ST-Line.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Loka 2019 07:11
Kirjoittaja revote
@rsk@ kirjoitti: 25 Loka 2019 06:27 Älkää ottako Focustanne 205/60/16 talvirenkailla.
Tulee vähän semmonen liian herkkä, sormenpäillä ajettava.
Onko tuo sitten ensiasennusrengas?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Loka 2019 08:04
Kirjoittaja @rsk@
Kesärenkaissa on 215/50/17.
En tiedä onko tuo ST-Line alusta enemmän suunniteltu isommille rengaskoolle. Tietysti makuasia myös.
Tänään taitaa tulla tuulinen päivä, saas nähdä miten siinä käyttäytyy noilla renkailla..🤔

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Loka 2019 11:45
Kirjoittaja toasti
@rsk@ kirjoitti: 25 Loka 2019 06:27 Älkää ottako Focustanne 205/60/16 talvirenkailla.
Tulee vähän semmonen liian herkkä, sormenpäillä ajettava. Pitkään mietin, että olisko pitäny kuitenkin ottaa 17" tai sitten ehkä 215/55/16 vois olla just sopivasti tukevampi. Mutta kai tuohonkin tottuu ja joku toisen merkkinen rengas vois olla sopivampi kuin Hkpl9.
Mulla on yleisesti tuollaisia huonoja kokemuksia hakkapeliitoista, aivan tajuttoman löysät ja huonot ajaa. Samassa koossa itsellä farkun alla Continentalin nastat eikä ne nyt omasta mielestä erityisen pahalta tunnu. Ulkonäkö tosin on aika traktorimainen.
Mutta subjektiivisia juttujahan nämä osittain on, yhdelle sopii ja toiselle ei.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Loka 2019 16:09
Kirjoittaja HMS77
Oikein mukavat ajella 205/60/16 Hakka 9:t.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Loka 2019 17:08
Kirjoittaja kurjo
Hyvät ja mukavat nokia 9 kitkat alla ,hyvin menee niillä

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Loka 2019 17:14
Kirjoittaja kurjo
mulla keskikulutus 15000 tuhatta nyt 6,7 l/100 km

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Loka 2019 17:25
Kirjoittaja @rsk@
ST-Line penkit jännitti vähän, mutta kyllä niillä pystyy istumaan näköjään pitempäänkin. Sivuttaistukea sais olla enemmän. Pieni ratkaiseva ero tullut Mk4 Focuksen eduksi 3-3.5 verrattuna penkin pituussäädössä. Nyt saa kaasujalan luontevaan asentoon. M3-3.5 oli ihan hiukan vajaa, mutta nyt ok.
195cm pituus alkaa olla ylärajalla siis tuohonkin autoon.
B-pilarihan on vähän enemmän edessä sisään-ulos kulkiessa nyt kuin mitä aikaisemmissa malleissa oli. Sen huomasin jo koeajoissa ja tämä siis kun kuskin penkki on täysin takana.
Rengaspaineet tällä hetkellä noilla 205/60/16 hakkapeliitoilla 2.5bar edessä ja 2.3 takana ja tämä liikkeen jäljiltä. En tiedä miten alkas noita muuttamaan. Takaa vois nostaa samaan mitä edessä ainakin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Loka 2019 17:32
Kirjoittaja Renee
Ennen oli niin että 0.2 baaria koekeammat paineet takana kuin edessä.Paljon se suositus on noille eturenkaille kun vertaa kesä/talvi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Loka 2019 18:37
Kirjoittaja calculus
Osittain makuasioita ja tottumiskysymyksiä. Mulla on nyt alla Nokian 205/60/16 Hakka R3 -kitkat, ja ovat kyllä mukavat ja hiljaiset. Paineita 2,8 bar edessä ja takana. Verrattuna taas 235/40/18 kesärenkaisiin... nuo ovat kaksi täysin eri maailmaa.

Muutan kyllä ajotapaani varsinkin kadunkulmissa, liikenneympyröissä ja kiihdytyksissä selvästi leppoisampaan suuntaan, kun alla on kitkat. Meidän Focus pyrkii sutimaan kitkoilla kakkosvaihteella paljaalla asvaltilla, jos painaa kaasun pohjaan esim. 30 km/h nopeudessa. 8-) Eli rauhallisempi asenne ajamiseen, jos haluaa renkaiden kestävän useamman talven. Rullaavat myös todella paljon paremmin kuin kesärenkaat, mikä tiputtaa keskikulutusta 2-3 desiä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Loka 2019 20:11
Kirjoittaja ynjevi
Puuttumatta juuri tähän tapaukseen, eräs rengasjannu kertoi renkaan kulumisen keskeltä johtuvan liian pienistä paineista. Nykymalliset renkaat eivät ole ryhdissä liian matalilla paineilla, eli menevät keskeltä pullukoiksi. Kuluvat sitten väärin. Riittävä paine tekee renkaan muodon "kulmikkaaksi", joka kuluu tasaisesti reunoja myöten. Totuus kiinnostaisi, legendaa?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Loka 2019 20:20
Kirjoittaja revote
Nykyään menee päinvastoin kuin aikaisemmin eli kyllä. Nykyrenkaissa käytetään korkeampia paineita kuin ennen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Loka 2019 20:46
Kirjoittaja @rsk@
Renee kirjoitti: 25 Loka 2019 17:32 Ennen oli niin että 0.2 baaria koekeammat paineet takana kuin edessä.Paljon se suositus on noille eturenkaille kun vertaa kesä/talvi.
Foordipässistä katoin, niin 2,6/2,6bar oli painesuositus ja täysi kuorma 2,6/3,1bar.
Eli täytyy kokeilla eteen 2,6bar ja taakse samat.
Taka-akselilla pienet poikkeamat vaikuttaa yllättävän paljon.

Edit: 2.8bar ei ole varmaan taakse paha. Täytyy myös tietysti kelien mukaan seurailla jos pakastuu reilummin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Loka 2019 23:44
Kirjoittaja Peksi.
@rsk@ kirjoitti: 25 Loka 2019 20:46 Foordipässistä katoin, niin 2,6/2,6bar oli painesuositus ja täysi kuorma 2,6/3,1bar.
Eli täytyy kokeilla eteen 2,6bar ja taakse samat.
Taka-akselilla pienet poikkeamat vaikuttaa yllättävän paljon.

Edit: 2.8bar ei ole varmaan taakse paha. Täytyy myös tietysti kelien mukaan seurailla jos pakastuu reilummin.
Mistä tuo Ford pass nuo paineet keksii? Mulle tarjoaa eteen 2.05 ja taakse 1.8 bar.. Käyttöohjeen mukaan 2.3 molempiin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Loka 2019 09:30
Kirjoittaja HMS77
2.6 talvella ja 2.8 kesällä.

Kesäkoko 215/50/17.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Loka 2019 09:30
Kirjoittaja Freeze
Itse kyllä katson auton suosituksen sieltä sen ovikarmin leimasta, antaa FordPassin puhua omiaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Loka 2019 10:01
Kirjoittaja @rsk@
Kyllä se näin menee. Aikasemmin on 16" talvirenkaissa ollu 2.5-2.6 ja 17" kesärenkaisiin min. se 2.5bar.
Muistellakseni Mk3 ja Mk3.5 ST Focukset ovat ronkelimpia oikeille paineille renkaan kulumisen suhteen.
Eli 2.6bar nyt joka nurkkaan ensin noissa 205/60/16 talvirenkaissa ja sitten kesälle alottaa jostain noista samoista ja nostaa tarpeen mukaan. Sama noissa talvirenkaissa, jos tulee pitempiä pakkasia, niin sitten lisäilee painetta. Olis pitänyt se 215/55/16 talvirengaskoko kuitenkin valita...🤔😡

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Loka 2019 11:15
Kirjoittaja focst
@rsk@ kirjoitti: 26 Loka 2019 10:01 Kyllä se näin menee. Aikasemmin on 16" talvirenkaissa ollu 2.5-2.6 ja 17" kesärenkaisiin min. se 2.5bar.
Muistellakseni Mk3 ja Mk3.5 ST Focukset ovat ronkelimpia oikeille paineille renkaan kulumisen suhteen.
Eli 2.6bar nyt joka nurkkaan ensin noissa 205/60/16 talvirenkaissa ja sitten kesälle alottaa jostain noista samoista ja nostaa tarpeen mukaan. Sama noissa talvirenkaissa, jos tulee pitempiä pakkasia, niin sitten lisäilee painetta. Olis pitänyt se 215/55/16 talvirengaskoko kuitenkin valita...🤔😡
Kesärenkailla oli ok ajaa? Ei noiden renkaiden profiilit niin isosti eroa että ois suuremmin vaikutusta. Suuntauksen tarkastus kannattaa tehdä, mulla oli ainakin kulmissa korjattavaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Loka 2019 12:41
Kirjoittaja @rsk@
focst kirjoitti: 26 Loka 2019 11:15 Kesärenkailla oli ok ajaa? Ei noiden renkaiden profiilit niin isosti eroa että ois suuremmin vaikutusta. Suuntauksen tarkastus kannattaa tehdä, mulla oli ainakin kulmissa korjattavaa.
15-16mm on kumiosan korkeudessa eroa plus pehmeämmät lamellit kuviossa. Vaikuttaa ohjaustuntoon ja tukevuuteen.
Se oli jo kyllä mielessä, että kulmat täytyy kattoo joka tapauksessa viimestään keväällä.
No, ainakin sohjossa ja muuten pöperölumella menee paremmin. 😁

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Loka 2019 14:37
Kirjoittaja Renee
Jos joku lukee tätä ja tilailemassa uutta Fordia.
Niin siihen kauppakirjaan laitetaa että autolle suoritetaan nelipyöräsuuntaus ennen luovutusta. Kun se auto taivaltaa tehtaalta aika pitkän matkan ennen kun on siinä autoliikkeessä luovutettavaksi. Kauppa ei jää kiinni tästä jutusta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Loka 2019 16:19
Kirjoittaja calculus
Kävin vaihdattamassa kitkat alle rengashotellilla jo pari viikkoa sitten, ja tuli juteltua asentajan kanssa kaikenlaista renkaisiin liittyvää.

Hän oli vahvasti sitä mieltä, että nykyään ainakin merkkirenkailla kannattaa pitää mieluummin pientä ylipainetta verrattuna autonvalmistajan (minimi)suosituksiin. Laadukkailla renkailla lievä ylipaine ei tee sellaista pallon muotoa kulutuspintaan, joka kuluttaisi renkaan nopeasti keskeltä. Ääritilanteissa napakampi rengas on yleensä turvallisempi, ja kulutus on pienempi, kun rengas muuttaa vähemmän muotoaan rullatessa. Rengas myös kuluu silloin hitaammin ja tasaisemmin.

Viime kesänä tuli ajettua kesärenkailla (Sport Pilot 4) n. 9000 km ja urasyvyyttä jäi 5,8-6 mm. Pidin koko ajan 2,8-3,0 bar paineet, vaikka 2/3 matkasta ajoin yksin työmatkoja. Rengasmelua oli varmaan vähän enemmän, mutta toisaalta 235 leveät renkaat vetelivät urissa yllättävän vähän.

Sellainenkin havainto oli rengashotellilla tehty, että ainakin espoolaisilla autoilijoilla oikean puolen renkaat kuluvat keskimäärin vasenta puolta nopeammin. Syyksi arveltiin liikenneympyröiden runsasta määrää ja reipasta ajotyyliä niissä. :)