Sivu 156/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Syys 2019 20:06
Kirjoittaja Arski54
nestori2 kirjoitti: 24 Syys 2019 10:53 Kyllä tuo adiptiivinen vakkari on ihan ehdoton, tulee aikalailla enemmän käytettyä vakkaria, kun ei tarvitse jatkuvasti vahtia edelläajavan tekemisiä. Tuo törmäyksenestosta varmankin suurin hyöty on kaupungin ruuhkaliikenteessä, siellä saa olla tarkkana, jotta ei karauta edelläajavan takapuskuriin.
Kun se toimii oikein se on ihan ok. Nykyisellään täys p***a 8-)
Välillä jarruttaa kun joku sinut ohittaa tai auto menee 100 m päässä edessä. Välillä antaa ajaa vaikka perään jarruttamatta ollenkaan. Välillä jarruttaa mutkassa missä on kaide ulkokurvin puolella.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Syys 2019 20:35
Kirjoittaja Renee
PerusRaimo kirjoitti: 24 Syys 2019 14:22 Moro!

Liittyen uuteen focukseen.

Onko muilla kokemuksia a8 laatikon oudosta erittäin terävästä nykäisystä? Itsellä esiintyy enimmäkseen 90-120km/h nopeudessa kevyellä kiihdytyksellä ohitustilanteessa. Korostan, että kyseessä ei ole normaali pykällys pienempään vaihteeseen ja tämän aiheuttama pehmeä nykäisy vaan todella terävä ”kalahtava” nykäisy. Saattaa toistua parikin kertaa samalla kiihdytyksellä.
Tapahtuu sekä adaptiivisella ajaessa ja ilman. Ei joka kerta kun yrittää tilanteen toistaa.

Olen yrittänyt toistaa tilannetta ja hakea syytä, mutta erittäin hankalaa. Useimmiten tapahtuu kun vähiten odottaa.

Kyseessä siis Focus farkku 2.0d ecoblue st-line 2019.
Toi automaatti sai muistutuksen koeajolla.
"Mutta uusi automaattivaihteisto reagoi ajotilanteen nopeisiin muutoksiin usein viiveellä. Vaihteita voi vaihtaa onneksi käsinkin ohjauspyörän siivekkeistä". Onko vaikutusta mikä asetus laatikossa on .Onko tämä oppiva
laatikko ja paljon olet autolla ajannut.Oliko samalainen kun ajoit koeajon.
Jos huonompi niin silloin autossa on vikaa ja katsoo huollossa mitä sille voi tehdä että ajotuntuma pehmenee

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Syys 2019 21:21
Kirjoittaja Fixu
Arski54 kirjoitti: 24 Syys 2019 20:06 Kun se toimii oikein se on ihan ok. Nykyisellään täys p***a 8-)
Välillä jarruttaa kun joku sinut ohittaa tai auto menee 100 m päässä edessä. Välillä antaa ajaa vaikka perään jarruttamatta ollenkaan. Välillä jarruttaa mutkassa missä on kaide ulkokurvin puolella.
Minulla pelaa hyvin ja olen tyytyväinen. Oliko sinulla mk4 vai mihin kommenttisi perustuu?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Syys 2019 21:30
Kirjoittaja focst
Arski54 kirjoitti: 24 Syys 2019 20:06 Kun se toimii oikein se on ihan ok. Nykyisellään täys p***a 8-)
Välillä jarruttaa kun joku sinut ohittaa tai auto menee 100 m päässä edessä. Välillä antaa ajaa vaikka perään jarruttamatta ollenkaan. Välillä jarruttaa mutkassa missä on kaide ulkokurvin puolella.
Herkkyyttä voi säätää mittariston kautta. Ainakin mulla oli oletuksena erittäin herkkä. Parani paljon kun laski herkkyyttä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 24 Syys 2019 22:21
Kirjoittaja Arski54
Fixu kirjoitti: 24 Syys 2019 21:21 Minulla pelaa hyvin ja olen tyytyväinen. Oliko sinulla mk4 vai mihin kommenttisi perustuu?
Viikon ajoin 2019 mallisella Focuksella saksan teitä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Syys 2019 07:26
Kirjoittaja jarkkoo
HMS77 kirjoitti: 24 Syys 2019 19:40 Kertakaikkisen aukoton logiikka.
Ei pitäisi varmaan tarttua, mutta eikös se aika loogista ole, että jos ilman noita avustimia ei pärjää liikenteessä on syytä lopettaa ajaminen ja siirtyä muiden kuskattavaksi?

Noihin vimpaimiin pitäisi keksiä jotain sellaista mikä saisi kuljettajat olemaan luottamatta niihin, sitten ne mielestäni olisivat paikallaan avustaen kuljettaa mahdollisen virheen tapahtuessa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Syys 2019 08:20
Kirjoittaja PerusRaimo
Renee kirjoitti: 24 Syys 2019 20:35 Toi automaatti sai muistutuksen koeajolla.
"Mutta uusi automaattivaihteisto reagoi ajotilanteen nopeisiin muutoksiin usein viiveellä. Vaihteita voi vaihtaa onneksi käsinkin ohjauspyörän siivekkeistä". Onko vaikutusta mikä asetus laatikossa on .Onko tämä oppiva
laatikko ja paljon olet autolla ajannut.Oliko samalainen kun ajoit koeajon.
Jos huonompi niin silloin autossa on vikaa ja katsoo huollossa mitä sille voi tehdä että ajotuntuma pehmenee
Laatikon asetuksena normaali. N. 2000km alla ja oppivahan tuon laatikon pitäisi olla. Koeajo autossa en vastaavaa huomannut.

Auto on tänään Fordilla ja lupasivat katsoa sitä, kerroin samat asiat kuin tännekin. Sanoivat että tuollainen saattaa jättää dataa kun lukevat vikakoodit.

Oletan että kyseessä on vika eikä ominaisuus,koska nykäys on sen verran kova ja terävä että varmasti olisi muissakin omistajissa herättänyt kysymyksiä. :)

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Syys 2019 11:14
Kirjoittaja Freeze
Arski54 kirjoitti: 24 Syys 2019 20:06Kun se toimii oikein se on ihan ok. Nykyisellään täys p***a 8-)
Minusta alkaa vaan tuntua, että Foccari ei tykkää sinusta. 8-)

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Syys 2019 13:09
Kirjoittaja Drofocus
PerusRaimo kirjoitti: 25 Syys 2019 08:20 Laatikon asetuksena normaali. N. 2000km alla ja oppivahan tuon laatikon pitäisi olla. Koeajo autossa en vastaavaa huomannut.

Auto on tänään Fordilla ja lupasivat katsoa sitä, kerroin samat asiat kuin tännekin. Sanoivat että tuollainen saattaa jättää dataa kun lukevat vikakoodit.

Oletan että kyseessä on vika eikä ominaisuus,koska nykäys on sen verran kova ja terävä että varmasti olisi muissakin omistajissa herättänyt kysymyksiä. :)
Mulla nykäisee kans välillä melko terävästi ja tuntuu, että se olis 4-5 välillä. Tosin tuntuuhan tuo empivän ja nykivän muutenkin välillä miten sattuu. Pakki on muutaman kerran ollut hukassa ja on joutunut kytkeen P-asentoon ensin, että saa sen päälle.

Sain auton heinäkuussa ja ajettu nyt 5000km. Vähän väliä on ollut jotain.
- sync järjestelmä sammuili (päivityksen jälkeen ok)
- fordpass ei ole toiminut juuri koskaan. Uudelleen asennuksen jälkeen ei ole toiminut ollenkaan, kun autoa ei saa aktivoitua. Ei kyllä löydy valikosta tietoa modeemistakaan enää.
- nyt pari viikkoa ollut hätäpuhelin järjestelmä vika ( ei kuulemma ole korjausta).
- webastoa olen yhden kerran päässyt käyttämään ( akkua ei ole koskaan tarpeeksi)
- start&stop toimii kerran viikossa (ei ole tähänkään akkua tarpeeksi)
- ovipahvit natisee musiikin tahdissa ja kaikkia muutakin natinaa ajoittain.
- Tuntuu, että ajaminen ilman kaistavahtia vai mikä se onkaan on yhtä kiemurtelua, kun tuntuu ettei mene suoraan.
- vänkärin puolen ikkunan tiivisti valuu

Ei muista nyt kaikkea mutta huoltoon on vaihteeksi menossa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Syys 2019 15:33
Kirjoittaja Arski54
Freeze kirjoitti: 25 Syys 2019 11:14 Minusta alkaa vaan tuntua, että Foccari ei tykkää sinusta. 8-)
Ei haittaa pätkän vertaa. Kun noi kaks paskaa pihasta katoaa niin en edes kuse Fordiin päin 8-)

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Syys 2019 17:45
Kirjoittaja revote
Jos joku haluaisi luopua Thule Wingbar Edge -taakkatelineistä niin voisin ostaa ne sulta pois. Farkkuun käypäset siis.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Syys 2019 17:45
Kirjoittaja HMS77
Arski54 kirjoitti: 25 Syys 2019 15:33 Ei haittaa pätkän vertaa. Kun noi kaks paskaa pihasta katoaa niin en edes kuse Fordiin päin 8-)
Toivottavasti pätee myös tähän ketjuun ja täällä märinään, varsinkin kun et edes Mk4 omista.. :roll:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Syys 2019 18:04
Kirjoittaja PerusRaimo
PerusRaimo kirjoitti: 25 Syys 2019 08:20 Laatikon asetuksena normaali. N. 2000km alla ja oppivahan tuon laatikon pitäisi olla. Koeajo autossa en vastaavaa huomannut.

Auto on tänään Fordilla ja lupasivat katsoa sitä, kerroin samat asiat kuin tännekin. Sanoivat että tuollainen saattaa jättää dataa kun lukevat vikakoodit.

Oletan että kyseessä on vika eikä ominaisuus,koska nykäys on sen verran kova ja terävä että varmasti olisi muissakin omistajissa herättänyt kysymyksiä. :)
Päivitystä.

Autoon päivitettiin tänään laatikon ohjaus ohjelma.
Käyttäytyminen muuttui merkittävästi. Vaihdot huomattavasti pehmeämpiä ja käyttäytyminen muutenkin fiksumpaa.

Se mitä unohdin ensimmäisessä viestissä mainita oli että auto täristää voimakkaasti kun painaa jarrua vahvemmin.

Tämän myös huollon kaveri havaitsi kun testasi autoa. Fordin teknisestä tuesta sanottiin, että tuohon ei ole ratkaisua. Toisin sanoen ominaisuus. 😆

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Syys 2019 18:20
Kirjoittaja revote
PerusRaimo kirjoitti: 25 Syys 2019 18:04 Päivitystä.

Autoon päivitettiin tänään laatikon ohjaus ohjelma.
Käyttäytyminen muuttui merkittävästi. Vaihdot huomattavasti pehmeämpiä ja käyttäytyminen muutenkin fiksumpaa.
Muuttuiko liikkeellelähdöt yhtään pehmeämmiksi?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Syys 2019 18:52
Kirjoittaja Freeze
Foccari kävi tänään tuulilasin vaihdossa; lasissa ja lasin takana kaikki saatavissa olevat lisävarusteet. Hinta oli vajaat 1300€, etelä-suomessa kuulema olisi ollut ehkä hiukan vielä kalliimpi. Lasin toimitusaika kuukausi tilauksesta. Taas näkee uljaan tulevaisuuden Foooordistina selkeästi. :D

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Syys 2019 18:55
Kirjoittaja Rusakko_
Freeze kirjoitti: 25 Syys 2019 18:52 Foccari kävi tänään tuulilasin vaihdossa; lasissa ja lasin takana kaikki saatavissa olevat lisävarusteet. Hinta oli vajaat 1300€, etelä-suomessa kuulema olisi ollut ehkä hiukan vielä kalliimpi. Lasin toimitusaika kuukausi tilauksesta. Taas näkee uljaan tulevaisuuden Foooordistina selkeästi. :D
Ääh, vitsit. Minä katselen edelleen haljenneen lasin läpi. No, ei se aivan näkökentässä ole, mutta tuulilasin lämmitys ei toimi, niin se vähän häiritsee. Kallis ikkuna joka tapauksessa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Syys 2019 19:08
Kirjoittaja Freeze
Ilmoitin heti vakuutusyhtiölle, ei uuden auton tuulilasin kuulu halki olla. Omavastuuksi jäi Ifillä 200.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Syys 2019 19:13
Kirjoittaja Renee
PerusRaimolle kiva kuullaa että päivityksistä oli apua.Ettei se kenguru meiningillä mennä.
Jarrutaessa täristää onkohan jarrulevyt tarpeeksi vahvat ja pyörän tueta myös.Kun normi autoissa ei täriostä vaikkaa lukossa mennään tai ABS hakkaa.Onko tämä ABS huomioitu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Syys 2019 19:59
Kirjoittaja PerusRaimo
revote kirjoitti: 25 Syys 2019 18:20 Muuttuiko liikkeellelähdöt yhtään pehmeämmiksi?
”Nollasta” ykköseen pehmeämpi, mutta ykkös kakkos väli kokolailla naseva kuten aiemmin. Muuten parantu kyllä. Lähtöön oon jo tottunu ja omalla jalalla saa hallittua aika hyvin. Eihän tämä powershift / DSG olekkaan 😊

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Syys 2019 20:26
Kirjoittaja PerusRaimo
Renee kirjoitti: 25 Syys 2019 19:13 PerusRaimolle kiva kuullaa että päivityksistä oli apua.Ettei se kenguru meiningillä mennä.
Jarrutaessa täristää onkohan jarrulevyt tarpeeksi vahvat ja pyörän tueta myös.Kun normi autoissa ei täriostä vaikkaa lukossa mennään tai ABS hakkaa.Onko tämä ABS huomioitu
Ei tunnu ABS-tärinältä. Oma vahva veikkaukseni on että automaattilaatikko ja voimakasjarrutus aiheuttavat jotain outoa yhdessä kun loota yrittää pysyä mukana ja ei heitä ”vapaalle” vaan yrittää pykältää.

Toinen arvaukseni on koko yksikön resonointi? Tiedä sitten.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Syys 2019 20:40
Kirjoittaja Renee
Totta manuaalimiehenä noista automaateissa ei ole kokemusta mitää tekee jos voamakas jarrutuss on edessä

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Syys 2019 20:50
Kirjoittaja -Kj-
Minulla ei ole ollut varsinaista moitetta 2.0 ecoblue automaatin toiminnasta. Pariin otteeseen lähinnä hidastetöyssyyn hidastettaessa tai risteykseen mentäessä iso vaihto alas 4->3 töksäyttää kovin. Tällöin ainakin toisella kertaa oli hiukkasloukun poltto/scr regen? Päällä hetkellisestä kulutuksesta päätellen,ja vaikuttanee jonkin verran ajoon. Mielestäni laatikko vaihtaa alas todella hyvin ohituksiin ripeästi, 8lta suoraan 5:lle. Vanhemmissa tomaateissa toiminta olisi sekventiaalista ja huomaisi vaihteiden läpikäynnin kickdownissa.

10tkm takana kävin varsin tekemässä amatöörin suorituskykymittauksen 0-100kmh - OBD:sta logaten. Sport modella ja ilman tulos oli 9.3s, eli jopa pari kymmenystä tehtaan luvun alle. Manuaalilla pitäisi päästä vielä reilusti nopeammin vähemmistä vaihteista huolimatta. 100kmh tosin saavutetaan vasta 5:lla tässä automaatissa.

Oma auto valmistunut helmikuussa. Mistähän tuota tietäisi onko itsellä vanha vai päivitetty automaatin softa? Joku puhui että TCU päivitys tulisi jopa automaattisesti over the air? Oliko kyseessä siis Transmission Control Unit vai?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Syys 2019 20:53
Kirjoittaja -Kj-
PerusRaimo kirjoitti: 25 Syys 2019 20:26 Ei tunnu ABS-tärinältä. Oma vahva veikkaukseni on että automaattilaatikko ja voimakasjarrutus aiheuttavat jotain outoa yhdessä kun loota yrittää pysyä mukana ja ei heitä ”vapaalle” vaan yrittää pykältää.

Toinen arvaukseni on koko yksikön resonointi? Tiedä sitten.
Minulla on pari kertaa käynyt niin jarruttaessa ja käännyttäessä esim liikenneympyrään tullessa, että ratissa on tuntunut pykälää/tärinää. Sitä on säestänyt pieni sähköinen ininä samassa vaiheessa. Ympyrästä päästyäni kokeilin kurvata oikealle/vasemmalle ja pykälät ohjauksessa tuntuivat ininän kanssa edelleen, ikään kuin sähköinen ohjaustehostus sekoilisi. Tärinä harvempaa ja voimakkaampaa kuin esim kaista-avustimen aikaansaama.

Seuraavassa risteyksessä kaikki oli normaalia.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Syys 2019 20:59
Kirjoittaja PerusRaimo
-Kj- kirjoitti: 25 Syys 2019 20:50
Oma auto valmistunut helmikuussa. Mistähän tuota tietäisi onko itsellä vanha vai päivitetty automaatin softa? Joku puhui että TCU päivitys tulisi jopa automaattisesti over the air? Oliko kyseessä siis Transmission Control Unit vai?
TCU-päivitys oli joo. Pitää saada piuhan päähän että näkee version. Itsellä toukokuun sarjaa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 25 Syys 2019 21:04
Kirjoittaja focst
-Kj- kirjoitti: 25 Syys 2019 20:50 Minulla ei ole ollut varsinaista moitetta 2.0 ecoblue automaatin toiminnasta. Pariin otteeseen lähinnä hidastetöyssyyn hidastettaessa tai risteykseen mentäessä iso vaihto alas 4->3 töksäyttää kovin. Tällöin ainakin toisella kertaa oli hiukkasloukun poltto/scr regen? Päällä hetkellisestä kulutuksesta päätellen,ja vaikuttanee jonkin verran ajoon. Mielestäni laatikko vaihtaa alas todella hyvin ohituksiin ripeästi, 8lta suoraan 5:lle. Vanhemmissa tomaateissa toiminta olisi sekventiaalista ja huomaisi vaihteiden läpikäynnin kickdownissa.

10tkm takana kävin varsin tekemässä amatöörin suorituskykymittauksen 0-100kmh - OBD:sta logaten. Sport modella ja ilman tulos oli 9.3s, eli jopa pari kymmenystä tehtaan luvun alle. Manuaalilla pitäisi päästä vielä reilusti nopeammin vähemmistä vaihteista huolimatta. 100kmh tosin saavutetaan vasta 5:lla tässä automaatissa.

Oma auto valmistunut helmikuussa. Mistähän tuota tietäisi onko itsellä vanha vai päivitetty automaatin softa? Joku puhui että TCU päivitys tulisi jopa automaattisesti over the air? Oliko kyseessä siis Transmission Control Unit vai?
Ei ihan.. Telematic Control Unit.
Vaihteisto on Transmission Control Module.