Sivu 134/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 13 Elo 2019 10:05
Kirjoittaja revote
Pitääkö paikkaansa väite että langaton lataus on hidas?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 13 Elo 2019 11:28
Kirjoittaja Freeze
Langaton lataus on aina hitaampi tehohäviön takia, ihan lähtökohtaisesti. Kerran sain sen Foccarissa toimimaan, mutta oli todella herkkä sijainnista. En huomannut katsoa latausnopeutta silloin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 13 Elo 2019 11:55
Kirjoittaja revote
Freeze kirjoitti: 13 Elo 2019 11:28 Langaton lataus on aina hitaampi tehohäviön takia, ihan lähtökohtaisesti. Kerran sain sen Foccarissa toimimaan, mutta oli todella herkkä sijainnista. En huomannut katsoa latausnopeutta silloin.
On toki hitaampi mutta olen kuullut huhuja että Focuksessa se olisi aivan luokattoman hidas. Ja tuo sijainnin kriittisyys on tullut esille myös muualla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 13 Elo 2019 11:55
Kirjoittaja HMS77
Mitäs porukalla on muuten kustantanut tuo ensimmäinen 15tkm huolto? Itteä jäi mietityttämään sen jokseenkin kova hinta, 251 euroa koko paska.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 13 Elo 2019 15:54
Kirjoittaja calculus
Vootrson kirjoitti: 11 Elo 2019 18:38 Taitaa olla tuosta moottorista kiinni pitkä toimitusaika. Ainakin minun tapauksessa se oli ongelmana. Tilasin tammikuussa omani ja tällä viikolla meni tuotantoon.
Sori, olen hieman myöhässä kommenttini kanssa. 🤔... 😅

Mutta joo, me tilattiin meidän Fokkeri 15.1. ja luovutus oli maaliskuun lopussa. Melkoista arpapeliä nuo toimitusajat. :shock:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 13 Elo 2019 16:37
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Focus_2.0 kirjoitti: 13 Elo 2019 08:31 Smart charge on vähän liiankin älykäs kun pitää akkua vajaana. Saksan forumilla oli mainintaa, että ss toimii vain jos akun lataus yli 80% ja smart charge pitää akun varauksen juuri max 80%:ssa. Eiköhän tuokin ole korjattavissa pienellä koodinpätkällä.

Itsellänikin myös tapana ottaa ss pois päältä käynnistyksessä. Suomessa stopit on kuitenkin niin lyhyitä että kun kone juuri sammunut niin taas mennään.
Tuon Smart chargen kun saisi ohjelmoitua niin tyhmäksi, että se laitaisi akun täyteen.
Mä en ymmärrä koko ideaa jättää akku vajaaksi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 13 Elo 2019 16:50
Kirjoittaja Rusakko_
Kiitän aktiivisesta StartStop-keskustelusta :)

Olin jo ennen Focuksen hankintaa sitä mieltä, että aivan turha koko SS-systeemi ja omien havaintojen ja nyt myös tämän foorumin kommentit luettuani entistäkin vakuuttuneempi sen turhuudesta. Hyödyt ovat lähinnä mitättömässä polttoainesäästössä uutena, vanhempana tietää ongelmia mahdollisesti akun, laturin ja/tai startin osalta. Jostain luin, että moottorin kampiakselin(?) laakerointikaan ei tykkää käyntiin potkuista.
Trukki1 kirjoitti: 12 Elo 2019 18:48 Oliko auton sisätila saavuttanut halutun lämpötilan (eli pyynnin)? Jos ei niin ei sammuta moottoria.
Sanoisin että aivan heittämällä. Moottori lämpeää tosi äkkiä, autoa ei tarvitse suuremmin viilentää (jos ei lämmittääkään) ja muutenkin sisätilojen osalta ilmastointi toimii aika rauhallisesti, suuntaan tai toiseen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 13 Elo 2019 17:23
Kirjoittaja calculus
Tuota "smart" chargen toimintaa olen ihmetellyt itsekin viime aikoina. S/S on toiminut ehkä muutaman kerran yli 100 km maantieajon jälkeen, mutta muuten ilmoittaa toimimattomuuden syyksi akun lataamisen. Mielestäni pari ensimmäistä kuukautta S/S toimi kuitenkin ihan hyvin jopa pätkäajossa. Odotan mielenkiinnolla syksyä ja ensimmäisiä kunnolla viileitä aamuja. Tuskin webasto lähtee käyntiin, jos akku on vajaa. :roll:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 13 Elo 2019 17:25
Kirjoittaja minan
PiuhaPoikki kirjoitti: 13 Elo 2019 16:37 Tuon Smart chargen kun saisi ohjelmoitua niin tyhmäksi, että se laitaisi akun täyteen.
Mä en ymmärrä koko ideaa jättää akku vajaaksi.
Nostaa akun käyttöikää, kun ei lataile sitä täyteen asti.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 13 Elo 2019 18:41
Kirjoittaja revote
Oletteko asentaneet ylläpitolaturia ja jos kyllä niin onko joku tietty paikka johon kytkeä johdot?

(Ei aikaisempaa kokemusta Fordeista)

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 13 Elo 2019 19:26
Kirjoittaja PiuhaPoikki
minan kirjoitti: 13 Elo 2019 17:25 Nostaa akun käyttöikää, kun ei lataile sitä täyteen asti.
Tuossa voi olla perää.
Mutta mieluummin vaihdan akun vähän tiheämmin kuin kikkailen sähkön riittävyyden kanssa pakkasilla.
Ei ole kivaa kun webasto sanoo pakkasella, että lämmittäisin joo mutta kun sulla on vajaa akku. :evil:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 13 Elo 2019 19:35
Kirjoittaja minan
PiuhaPoikki kirjoitti: 13 Elo 2019 19:26 Tuossa voi olla perää.
Mutta mieluummin vaihdan akun vähän tiheämmin kuin kikkailen sähkön riittävyyden kanssa pakkasilla.
Ei ole kivaa kun webasto sanoo pakkasella, että lämmittäisin joo mutta kun sulla on vajaa akku. :evil:
Joo itse sain tämän vastauksen, kun huollosta aikanaan kysyin. Huollossa sanoivat myös, että sinällään tuo 80% ei ole ongelmaa vaan se, että ss vaatii toimiakseen melko korkeaa lataustasoa ja siinä vaiheessa, kun se lakkaa toimimasta on latausta vielä reippaasti jäljellä. Itsellä ainakin webasto lämmitti viime keväällä vaikka ss ei ollutkaan toiminnassa. Tosin kerran taisi tulla tilanne, jossa se ei akun alhaisen lataustason takia käynnistynyt ja silloin oli paljon lyhyttä ajoa takana.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 13 Elo 2019 19:53
Kirjoittaja Rusakko_
revote kirjoitti: 13 Elo 2019 18:41 Oletteko asentaneet ylläpitolaturia ja jos kyllä niin onko joku tietty paikka johon kytkeä johdot?

(Ei aikaisempaa kokemusta Fordeista)
Olen Defa 1210 Flexin. Kts tämä topic sivu 114 ja vimonen viesti.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 13 Elo 2019 20:13
Kirjoittaja revote
revote kirjoitti: 13 Elo 2019 18:41 Oletteko asentaneet ylläpitolaturia ja jos kyllä niin onko joku tietty paikka johon kytkeä johdot?

(Ei aikaisempaa kokemusta Fordeista)
Tähän kysymykseen sivulta 114 vastaus:
Rusakko_ kirjoitti: 20 Kesä 2019 22:59 Defa 1210 Flex asennettu mökkiolosuhteissa. Seurana olemattomat työkalut ja aivan tajuttomasti mäkäräisiä ja muutama hyttynen. Lähtökohta, että reikiä ja muuta auton raiskausta mahdollisimman vähän. Haasteita oli kaapelin reitityksessä. Reittiä oli vaikea löytää ja kun se löytyi, niin kaapelin pujottamisessa piti konstien loputtua ottaa keinot käyttöön. Lopulta reitti löytyi ja kaapeli riitti juuri ja juuri laturille, nippusiteitä meni reilusti, autoa ei raiskattu ja akkuun kytkentäkin meni muuten kivasti, mutta hetken löysä kontakti plus-navassa kytkennän yhteydessä aiheutti vähän "sekoiluja" sähköissä. Ovet lukkoon ja hetken päästä auki ja avot! Laturi lataa ja elämä hymyilee.

Kuva

Kuva
Mitä tuossa ylemmässä kuvassa on, vedit johdon hinauslenkin luukusta pihalle? Ja laturi liitetään suoraan akun napoihin kiinni, siltä ainakin näyttää?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 13 Elo 2019 20:41
Kirjoittaja toasti
Jos molemmat johdot menee akun napoihin, on asennus käsittääkseni tehty väärin. Suoraan napoihin laittamalla virta kulkee BMS:n ohi eikä sillä silloin ole tarkkaa tietoa akun varauksesta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 13 Elo 2019 21:03
Kirjoittaja mjasa
revote kirjoitti: 13 Elo 2019 20:13 Tähän kysymykseen sivulta 114 vastaus:



Mitä tuossa ylemmässä kuvassa on, vedit johdon hinauslenkin luukusta pihalle? Ja laturi liitetään suoraan akun napoihin kiinni, siltä ainakin näyttää?
Vinkkinä vaan, että itse asensin huomattavasti helpommalla, toisen puolen umpion viereen. Tuon defan pistokkeen saa erittäin siististi vasemman puoleisen umpion viereen tekemällä läpiviennin kromilistojen väliin ja panssarijohto nätisti umpion takaa. Umpion ja jäähdyttäjän yläosan välissä on kuminen ilmanohjain jäähdyttäjälle ja johdon saa ilman isompia kikkailuja umpion ja kumin välistä. Tuo pistokkeen läpivienti on myös sopivalla korkeudella eikö johdotusten yms. kanssa tarvitse pelleillä vaan ne saa kivasti tuolta pujoteltua.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 13 Elo 2019 21:38
Kirjoittaja Rusakko_
revote kirjoitti: 13 Elo 2019 20:13 Tähän kysymykseen sivulta 114 vastaus:

Mitä tuossa ylemmässä kuvassa on, vedit johdon hinauslenkin luukusta pihalle? Ja laturi liitetään suoraan akun napoihin kiinni, siltä ainakin näyttää?
Kojepistorasian kaapelin "laturinpään" syötin keulamaskista kohti hinauslenkin reikää, josta sain sen ulos ja takaisin sisään kohti repsikan ajovaloumpiota. Siitä jaahdytinkennoston yms yli laturille. Se oranssilla teipillä kaapeliin kiinnitetty rautalanka on joku 60-luvun muovipinnoitettu henkari oikaistuna. Auttoi kaapelin ujuttamisessa. Reittiä yritin muutakin, mutta en piru vie saanu millään menemään. Tuo hinaussilmukan reikeli auttoi.

Laturin johdot akun napoihin ja kaapelin maadoitus auton maadoituspisteeseen.
toasti kirjoitti: 13 Elo 2019 20:41 Jos molemmat johdot menee akun napoihin, on asennus käsittääkseni tehty väärin. Suoraan napoihin laittamalla virta kulkee BMS:n ohi eikä sillä silloin ole tarkkaa tietoa akun varauksesta.


Mitä tarkoittaa "suoraan" akun napoihin ja mihin pitäisi kytkeä, jotta BMS tulisi huomioitua? Ja miksi BMS pitäisi huomioida? Siis ihan tietämättömyyttäni kyselen :)

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 13 Elo 2019 22:14
Kirjoittaja toasti
Rusakko_ kirjoitti: 13 Elo 2019 21:38 Mitä tarkoittaa "suoraan" akun napoihin ja mihin pitäisi kytkeä, jotta BMS tulisi huomioitua? Ja miksi BMS pitäisi huomioida? Siis ihan tietämättömyyttäni kyselen :)
Joku viisaampi korjatkoon, alla oleva ei ole välttämättä faktaa.

BMS eli battery monitoring system mittaa akulta menevää ja akulle tulevaa virtaa miinuskaapelin yhteydessä olevalla virtamittarilla. Nyt jos kytket laturin plussan akun plussaan ja laturin miinuksen akun miinukseen, ei virta kulje BMS:n virtamittauksen kautta ja näin ollen auto ei tiedä akun todellista varaustilaa tarkasti. Tämän takia esimerkiksi auto voi ajatella akun olevan liian tyhjä start-stopin käyttämiseen vaikka akkua olisi juuri ladannut ulkoisella laturilla.

Defan asennusohjeessakin lukee seuraavaa
"Joissain autoissa on ns. akunvalvontajärjestelmä. Maadoitusjohdon kytkennässä on noudatettava ajoneuvovalmistajan ohjeita."

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 13 Elo 2019 22:27
Kirjoittaja PiuhaPoikki
toasti kirjoitti: 13 Elo 2019 22:14 Tämän takia esimerkiksi auto voi ajatella akun olevan liian tyhjä start-stopin käyttämiseen vaikka akkua olisi juuri ladannut ulkoisella laturilla.
Eikös tämä ole vaan hyvä asia :lol:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 13 Elo 2019 22:49
Kirjoittaja focst
Mitä tarkoittaa "suoraan" akun napoihin ja mihin pitäisi kytkeä, jotta BMS tulisi huomioitua? Ja miksi BMS pitäisi huomioida? Siis ihan tietämättömyyttäni kyselen :)
[/quote]



BMS menee sekaisin jos ladataan suoraan. + akulle ja kuskin umpion vieressä on virallinen maapaikka johon ainakin minä kytkin laturin - ..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 13 Elo 2019 22:53
Kirjoittaja Teukkis
Mulla kun on manuaali se SS toimii kun valoissa seison ja heitän vapaalle ja nostan kytkimen. Ei muuten ja kuulunee toimiakin just noin paitsi sport asennolla, mutta harvoin heitän vapaalle edes.

Yksi kokemus vissiin 2014 mallin citikka grand picassosta automaatilla. Siinä vasta oli ”upea” laite. Kerran jonotin Ison Omenan parkkihalliin. Starttas varmaan sen kolme-kymmentä kertaa sillä reissulla.... ihan mahtava laite.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 14 Elo 2019 02:57
Kirjoittaja AAR85
Olen pariin otteeseen ladannut ulkoisella 10a laturilla täyteen. Ei mulla ole ainakaan mikään mennyt sekaisin ja on s/s alkanut samantien taas toimimaan.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 14 Elo 2019 05:31
Kirjoittaja toasti
AAR85 kirjoitti: 14 Elo 2019 02:57 Olen pariin otteeseen ladannut ulkoisella 10a laturilla täyteen. Ei mulla ole ainakaan mikään mennyt sekaisin ja on s/s alkanut samantien taas toimimaan.
Ei se välttämättä näkyvästi mene sekaisin, mutta ei myöskään järjestelmät välttämättä toimi täysin oikein. Ei kannata tarkoituksella tehdä itselleen ongelmia. Ja ei se varmaan parista kerrasta nokkiinsa ota, mutta jos ylläpitolaturissa pitäisi jatkuvasti ohittaen BMS:n niin ongelmia uskoakseni tulisi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 14 Elo 2019 10:08
Kirjoittaja Rusakko_
focst kirjoitti: 13 Elo 2019 22:49 Mitä tarkoittaa "suoraan" akun napoihin ja mihin pitäisi kytkeä, jotta BMS tulisi huomioitua? Ja miksi BMS pitäisi huomioida? Siis ihan tietämättömyyttäni kyselen :)
BMS menee sekaisin jos ladataan suoraan. + akulle ja kuskin umpion vieressä on virallinen maapaikka johon ainakin minä kytkin laturin - ..
[/quote]

Siis laturin miinuspiuha tulee samaan auton maadoituskohtaan missä on jo mini Plug-kaapelin maajohto?
AAR85 kirjoitti: 14 Elo 2019 02:57 Olen pariin otteeseen ladannut ulkoisella 10a laturilla täyteen. Ei mulla ole ainakaan mikään mennyt sekaisin ja on s/s alkanut samantien taas toimimaan.
Minäkin lataillut jo monesti tuolla Defan 10A ylläpitolaturilla ilman näkyviä ongelmia.
PiuhaPoikki kirjoitti: 13 Elo 2019 22:27
Eikös tämä ole vaan hyvä asia :lol:
On :D

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 14 Elo 2019 10:50
Kirjoittaja @rsk@
Miten paljon ennen auton tuotantoon menoa auto lukitaan ja planned tulee statukseksi, eli ei voi enää muuttaa mitään varusteita yms.
🤔