Sivu 120/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Heinä 2019 08:51
Kirjoittaja xflex
Ei tullut edes mietittyä sellaista. Autossa on Webasto Thermo Top Evo 5 kw joka hönkäisee auton hetkessä lämpimäksi. Laitoin kaveriksi defan 10A laturin jonka laitan yöksi kiinni kerran pari viikossa lämmityskaudella. Toiminut oikein hyvin tämä paketti. Autoa ei voi kehua lämpimäksi ilman webastoa - ensimmäiset 10 km on melkoisen kylmää. Moottori kyllä lähtee käyntiin ilman lämmitystä kuin palmun alta- tuli sitäkin kokeiltua viime talvena 20-25 asteen pakkasessa kun lämmitin ei ollut käynnistynyt alhaisen akkujännitteen takia... sitten tajusin alkaa laittamaan laturin kiinni ainakin joskus...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Heinä 2019 09:00
Kirjoittaja focst
PiuhaPoikki kirjoitti: 03 Heinä 2019 07:55 Onko kukaan selvitellyt lohkolammittimien asennusmadollisuutta 2,0dieseliin?
Defan listalle on ilmestynyt lämmitin mutta se on öljypohjaa lämmittävä säteilylämmitin.

Calixilla sen sijaan näyttää olevan 400w vesitilan lämmitin.
https://www.calix.se/files/5d424454d103 ... %20892.pdf
Öljypohjan lämmitys on melko turhaa. Ennemmin toi galix joka tulee nestetilaan auttaakin jotain..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Heinä 2019 09:41
Kirjoittaja PiuhaPoikki
focst kirjoitti: 03 Heinä 2019 09:00 Öljypohjan lämmitys on melko turhaa. Ennemmin toi galix joka tulee nestetilaan auttaakin jotain..
Samaa mieltä tästä.
Täytyy vaan sitten kysyä aikanaan fordilta saako sen vedenkeittimen ylipäätään asentaa vai joutuuko taas johonkin vikakoodisuohon.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Heinä 2019 10:17
Kirjoittaja focst
PiuhaPoikki kirjoitti: 03 Heinä 2019 09:41 Samaa mieltä tästä.
Täytyy vaan sitten kysyä aikanaan fordilta saako sen vedenkeittimen ylipäätään asentaa vai joutuuko taas johonkin vikakoodisuohon.
Ei pitäisi olla enää ongelmaa. Aluksi tuli niitä turhia häiriövaloja mutta ne on korjattu. Tuli myös webastolla lämmitettessä..pcm päivittys korjasi tämän..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Heinä 2019 11:11
Kirjoittaja PiuhaPoikki
focst kirjoitti: 03 Heinä 2019 10:17 Ei pitäisi olla enää ongelmaa. Aluksi tuli niitä turhia häiriövaloja mutta ne on korjattu. Tuli myös webastolla lämmitettessä..pcm päivittys korjasi tämän..
Taidat nyt puhua bensakoneesta?
Tarkoitin 2.0 dieseliä.

1,5 dieseliin Defalla oli vielä vähän aikaa sitten vesitilan lämmitin mutta nyt siihenkin tarjotaan vain säteilylämitintä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Heinä 2019 16:14
Kirjoittaja focst
PiuhaPoikki kirjoitti: 03 Heinä 2019 11:11 Taidat nyt puhua bensakoneesta?
Tarkoitin 2.0 dieseliä.

1,5 dieseliin Defalla oli vielä vähän aikaa sitten vesitilan lämmitin mutta nyt siihenkin tarjotaan vain säteilylämitintä.
Ei siihen ole asennus kieltoa ollutkaan..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Heinä 2019 20:23
Kirjoittaja HMS77
Ei se säteilylämppäri turha ole, sehän lämmittää moottoriöljyn joka on moottorille erittäin hyvä juttu kovilla pakkasilla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Heinä 2019 21:11
Kirjoittaja Hot hatch
TMS76 kirjoitti: 02 Heinä 2019 22:09 Tämä kiinnostaisi itseäkin. Nyt olen pitänyt randomia päällä, kun ei tuota saa muuten toimimaan järkevästi. Edellinen Focus osasi toistaa albumeittain aakkosjärjestyksessä, mutta tätä nykyistä en ole saanut toimimaan. Albumien sisälläkin heittää biisit aakkosjärjestykseen, eikä numerojärjestykseen.
Minulla soittaa numerojärjestyksessä, mutta en nyt muista miten sen sai. Muistaakseni auton asetuksia muuttamalla, koska tikku on sama, kuin ennenkin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Heinä 2019 21:22
Kirjoittaja EeroH
EeroH kirjoitti: 16 Kesä 2019 09:02 Ajoin uutta Focusta radalla, bensa automaatti. Oli todella ponneton ja ajattelin sen olevan litranen. Järkytys oli suuri kun rek.otteessa luki teho 133kw. Syökö tuo automaatti kaiken vedon koneesta, vai miten noin laiska? Mulla oli ennen vanha V40 T4 volvo 5v aut, tehoa paperilla 18hv enemmän ja se sentää suti kaasusta ja muutenkin veti iloisesti.
Nyt koeajossa 150hv automagic wagon, kulkee ihan ok. Muutenkin hyvä ajaa ja asiallisen tuntuinen. Hinta karkaa turhan korkealle varusteineen, vielä hillitsee ostohimoa...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Heinä 2019 22:03
Kirjoittaja focst
HMS77 kirjoitti: 03 Heinä 2019 20:23 Ei se säteilylämppäri turha ole, sehän lämmittää moottoriöljyn joka on moottorille erittäin hyvä juttu kovilla pakkasilla.
Ei se lämpeä yhtään nopeammin ja vaatii tupla ajan roikan nokassa että jotain vaikutusta.. oli edellisessä eikä pakkasilla huomannut eroa oliko lämmössä vai ei. Onneksi oli sisätilanlämmitin ja kun lähti liikkeelle niin puhallus pienelle siksiaikaa että rupes lämmintä tulemaan. Nyt focukseen otin webaston eikä ole tarvinnut katua.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Heinä 2019 22:06
Kirjoittaja Rusakko_
Hot hatch kirjoitti: 03 Heinä 2019 21:11 Minulla soittaa numerojärjestyksessä, mutta en nyt muista miten sen sai. Muistaakseni auton asetuksia muuttamalla, koska tikku on sama, kuin ennenkin.
Koitin tuota logiikkaa äsken selvitellä:

Minusta tuntuu, että auto ei ymmärrä usb-tikulla olevan tiedoston nimeä. Minulla on kymmeniä artisteja ja niiden eri albumeita omissa kansioissa ja jo vuosia nimennyt tiedostot (mp3:set) tyyliin 01_artisti_biisin nimi, 02_artisti_biisin nimi jne jne. Tuota numeroa edessä auto ei ymmärrä, saati muutakaan tiedoston nimestä. Lajittelu toimii hyvin ID3tag:ssa olevan "raidan" numeron mukaan. Jos raidan numeroa ei ole, järjestys määräytyy jonkun muun parametrin mukaan esim kappaleen nimen mukaan.

En ehtinyt tarkemmin tutustua aiheeseen, mutta onpahan pyllystä, jos ei lajitteluperustetta voi muuttaa. Hommasin jo MP3tag-ohjelman ja muokkasin sillä 1000 biisiä ID3tagien "raidan" numeron osalta ja nyt auto lajittelee musat albumin osalta numerojärjestykseen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Heinä 2019 23:19
Kirjoittaja PiuhaPoikki
focst kirjoitti: 03 Heinä 2019 22:03 Ei se lämpeä yhtään nopeammin ja vaatii tupla ajan roikan nokassa että jotain vaikutusta.. oli edellisessä eikä pakkasilla huomannut eroa oliko lämmössä vai ei. Onneksi oli sisätilanlämmitin ja kun lähti liikkeelle niin puhallus pienelle siksiaikaa että rupes lämmintä tulemaan. Nyt focukseen otin webaston eikä ole tarvinnut katua.
Joo, säteilylämmitin lämmittää kyllä öljyn öljypohjassa mutta ei se lämpö johdu lohkoon eikä siten myöskään vesitilaan.
Letkun väliin tuleva vedenlämmitinkin on parempi. Mulla on Connectissa semmonen ja koneen kylki on kädellä kokeilemalla ihan lämmin kovemmillakin pakkasilla kun on ollut roikassa pari tuntia.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Heinä 2019 07:56
Kirjoittaja EeroH
PiuhaPoikki kirjoitti: 03 Heinä 2019 23:19 Joo, säteilylämmitin lämmittää kyllä öljyn öljypohjassa mutta ei se lämpö johdu lohkoon eikä siten myöskään vesitilaan.
Ainakin MK3ssa nesteet lämpenee n.20 astetta ulkoilmaa lämpimämmäksi öljypohjan lämmittimellä. Onhan se nyt ihan eri tuleeko suuttimista -20C ilmaa vai nolla asteista joka muutaman sekunnin päästä on plus asteista.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Heinä 2019 09:08
Kirjoittaja AAR85
PiuhaPoikki kirjoitti: 03 Heinä 2019 09:41 Samaa mieltä tästä.
Täytyy vaan sitten kysyä aikanaan fordilta saako sen vedenkeittimen ylipäätään asentaa vai joutuuko taas johonkin vikakoodisuohon.
Mulla on litrasessa tuo Galixin vedenkeitin. Toimii ongelmitta.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Heinä 2019 09:18
Kirjoittaja PiuhaPoikki
EeroH kirjoitti: 04 Heinä 2019 07:56

Ainakin MK3ssa nesteet lämpenee n.20 astetta ulkoilmaa lämpimämmäksi öljypohjan lämmittimellä. Onhan se nyt ihan eri tuleeko suuttimista -20C ilmaa vai nolla asteista joka muutaman sekunnin päästä on plus asteista.
Kai se jonkunverran lämpiää jos riittävän kauan lemmittää.
Mutta onhan se nyt aivan eri asia lämmittää siellä moottorin alla oljypohjassa makaavaa öljyä kuin itse moottoria.
Nouseehan sieltä öljypohjasta tietysti lämmintä ilmaa ylöspäin kunhan öljy on ensin saatu lämpimäksi.
Mutta lämpö ei johdu, koska johtuminen vaatii suoran kosketuksen ja lämpöä johtavan väliaineen. Sitähän ei öljyn ja moottorin lohkon välillä juurikaan ole.

Sen sijaan lämmittämällä lohkossa olevaa vettä, saadaan aikaiseksi veden lämpötilaeroista johtuva luonnollinen kierto joka jakaa lämpöä ympäri moottoria. Tässäkään tapauksessa lämpö ei johdu, koska vesi johtaa huonosti lämpöä. Mutta lämpö siirtyy veden kierron mukana lohkoon. Lohkon metalli taas johtaa hyvin lämpöä ja lämpö leviää.

Eihän tämäkään asia tietysti ihan mustavalkoinen ole.
Jos saan valitä lämmitänkö moottoria vain moottorin alla olevaa öljyämpäriä niin valitsen ensimmäisen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Heinä 2019 15:02
Kirjoittaja Foortipi
Foortipi kirjoitti: 18 Touko 2019 13:12 Autona minulla Focus 1.5 titanium A8. Ajettu nyt 12000km

Onkohan tähän tärinä asiaan tullut mitään selvyyttä? Itsellä sama ongelma. 9500 km ajoin nastoilla ja tällaista en huomannut. 3 Päivää kesärenkaiden (ecocontact 205/60/616 vaihdon jälkeen alkoi ja alkuun epäilin renkaita. Kaikki tarkistettu ja tasapainotettu pariin kertaan. Jokaisessa renkaassa pientä pystyheittoa mutta ei pitäisi vaikuttaa. Eli ongelma on seuraava:

Kun ajaa seuraavissa nopeuksissa noin 40, 60, 80 tai 100 kmh niin tulee tärinää niin kuin olisi liian iso vaihde käytössä. Kierrokset tärinässä yleensä 1250-1750. Parhaiten huomasi juuri kun ajoi matkaa ja vakkari päällä ja nopeus esim. 104 kmh ja vaihteena 8 niin jyristää. Kun laittaa pienempää silmään yhden pykälän niin ei tätä jyrinää. Sportmode päällä ei tätä jyrinää ilmene. Huollossa tosiaan ajaneet ja heidän mielestään ei poikkeavaa mutta minun mielestä ei tällaista saa kyllä olla. Jonkun tuen laittoivat tuonne konehuoneen lämmitysputkiin mutta ei apua. Kylmällä koneella tätä ei ilmene vaan moottori pitää olla lämpimäksi ajettu. Pitää varmaan varata taas aikaa jotta etsisivät mikä tämän aiheuttaa.
Focus oli huollossa ja kokeilivat toisia renkaita (17 tuuman kitkat) alle ja tärinät olivat loppuneet. Tänään sain uuden continentalin eco6 renkaat alle ja ajatus että nyt kunnossa. Mutta ei. Edelleen jyrinä ja tärinä tietyillä nopeuksilla/kierroksilla. Sportmodella ajaessa kun kierrokset suuremmat ei ehkä niin paljon täristä. Mikähän lie ongelmana vai voiko vanteissa olla vikaa. Pitää lomien jälkeen viedä taas Fordille. Positiivista että huoltomies oli havainnut selvästi tärinän ja myös sen että noilla 17 tuuman renkailla tärinä väheni. Mystistä hommaa :D :D :D . Edelleenkään en usko että johtuu sylinterinlepuutuksesta tai vaikka johtuisi niin asia pitää saada kuntoon.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Heinä 2019 16:13
Kirjoittaja EeroH
EeroH kirjoitti: 03 Heinä 2019 21:22 Nyt koeajossa 150hv automagic wagon, kulkee ihan ok. Muutenkin hyvä ajaa ja asiallisen tuntuinen. Hinta karkaa turhan korkealle varusteineen, vielä hillitsee ostohimoa...
No niin tuli ajettua hieman enemmän. Muuten ihan kiva, mutta tuo vaihteisto pilaa koko auton. Vaikka ahtoja nosti jarrua vasten niin lähti kuin lehmä makuulta. Todella laiskasti liikkeelle ja sitten hieman piristyy. Ratin läpyskät ihan turhat, ei vaihda lainkaan tai toooodella pitkällä viiveellä. Samoin suunnan vaihdossa kauhea viive.

Pitääpä etsiä manuaali jostain ajettavaksi...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Heinä 2019 18:47
Kirjoittaja Rusakko_
EeroH kirjoitti: 04 Heinä 2019 16:13 No niin tuli ajettua hieman enemmän. Muuten ihan kiva, mutta tuo vaihteisto pilaa koko auton. Vaikka ahtoja nosti jarrua vasten niin lähti kuin lehmä makuulta. Todella laiskasti liikkeelle ja sitten hieman piristyy. Ratin läpyskät ihan turhat, ei vaihda lainkaan tai toooodella pitkällä viiveellä. Samoin suunnan vaihdossa kauhea viive.

Pitääpä etsiä manuaali jostain ajettavaksi...
Vai automaatti pilaa koko auton... Onpas surkeeta. Minusta tuo loota on perinteiseksi momenttilootaksi ihan asiallinen. Ei ehkä mitään terävintä kärkeä, mutta onneksi missään ei ole edes yritetty niin antaa ymmärtää. Jopa teroitettu sitä, että ihan perustasoa. Jos hätäisempää toimintaa kaipaa, niin suosittelen kaksoiskytkyttimiä tai sitten oikeasti valikoiden momenttilootia. Mulla on aina ollut oikeastaan momenttilootia käytössä ja samat peruspiirteet niissä on. Aisinin 6- ja myöhemmin tullut 8-vaihteinen (esim. Volvoissa tällä vuosituhannella), Hondan 5-vaihteinen n. 2008 ->, Opelin viime vuosien 6-portaine ja Mazdan 6/CX5 6-portainen omaa aivan samat perusluonteet. Jeesuksesta seuraava (ennen tai jälkeen) oleva ZF:n 8-portainen tuntuu olevan etevä kaikin puolin, mutta sitä en ole kokenut.

Mutta, makunsa kullakin :)

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Heinä 2019 18:51
Kirjoittaja Rusakko_
Reilu 3000 ajettuna älysin katsoa ensimmäisen kerran moottorin öljytikkua. 2/5-osaa (reikiä tikussa siis 3) oli ölppää jäljellä.
Onko kellään havaintoa oliko luovutuksessa omissanne 5/5 vai mitä, ja onko havaintoa öljynkulutuksesta auton alkukilometrillä (<20 tkm)?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Heinä 2019 18:59
Kirjoittaja Freeze
Täynnä oli oma luovuttaessa, eikä ole siitä missään välissä vajunnut huoltojen välissä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Heinä 2019 19:59
Kirjoittaja mjasa
Rusakko_ kirjoitti: 04 Heinä 2019 18:51 Reilu 3000 ajettuna älysin katsoa ensimmäisen kerran moottorin öljytikkua. 2/5-osaa (reikiä tikussa siis 3) oli ölppää jäljellä.
Onko kellään havaintoa oliko luovutuksessa omissanne 5/5 vai mitä, ja onko havaintoa öljynkulutuksesta auton alkukilometrillä (<20 tkm)?
Aiemmin tästä kirjoittelinkin, mutta omassa 1,0 ecob ei ollut uutena lähimainkaan ylärajalla. Noin puolessa välissä oli öljyt

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Heinä 2019 20:10
Kirjoittaja mjasa
Foortipi kirjoitti: 04 Heinä 2019 15:02 Focus oli huollossa ja kokeilivat toisia renkaita (17 tuuman kitkat) alle ja tärinät olivat loppuneet. Tänään sain uuden continentalin eco6 renkaat alle ja ajatus että nyt kunnossa. Mutta ei. Edelleen jyrinä ja tärinä tietyillä nopeuksilla/kierroksilla. Sportmodella ajaessa kun kierrokset suuremmat ei ehkä niin paljon täristä. Mikähän lie ongelmana vai voiko vanteissa olla vikaa. Pitää lomien jälkeen viedä taas Fordille. Positiivista että huoltomies oli havainnut selvästi tärinän ja myös sen että noilla 17 tuuman renkailla tärinä väheni. Mystistä hommaa :D :D :D . Edelleenkään en usko että johtuu sylinterinlepuutuksesta tai vaikka johtuisi niin asia pitää saada kuntoon.
Olen edelleenkin vahvasti sitä mieltä, että se johtuu sylinterinlepuutuksesta :). Ei nimittäin ole mitään muuta järkevää perustetta ainakaan omassa litraisessa kun tuota värinää ei ilmene esim. Sport moodissa tai jos ajaa isommalla kuormituksella eli esim. ilmastointi ja lasin lämppärit yms. kuormittavat laitteet päällä. Normaali ajo tilassa kevyellä pintakaasulla tekee n. 40-60kmh nopeuksilla tuota värinää. Ei oikein käy järkeen mikään renkaista johtuva. Renkaissa oleva vaurio tuntuisi jatkuvasti.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Heinä 2019 20:16
Kirjoittaja hapelo
mjasa kirjoitti: 04 Heinä 2019 20:10 Olen edelleenkin vahvasti sitä mieltä, että se johtuu sylinterinlepuutuksesta :). Ei nimittäin ole mitään muuta järkevää perustetta ainakaan omassa litraisessa kun tuota värinää ei ilmene esim. Sport moodissa tai jos ajaa isommalla kuormituksella eli esim. ilmastointi ja lasin lämppärit yms. kuormittavat laitteet päällä. Normaali ajo tilassa kevyellä pintakaasulla tekee n. 40-60kmh nopeuksilla tuota värinää. Ei oikein käy järkeen mikään renkaista johtuva. Renkaissa oleva vaurio tuntuisi jatkuvasti.
Komppaan täysin,varsinkin tuolla mainitulla kierrosluku alueella,ST-Fiesta ja tottunut jo tuohon kun sen tietää...jyristää varsinkin 60kmh/6v/1500rpm

Vähän niinkuin vanha "jytä-jammu" :lol:

Harri

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Heinä 2019 20:37
Kirjoittaja onik
Rusakko_ kirjoitti: 04 Heinä 2019 18:51 Reilu 3000 ajettuna älysin katsoa ensimmäisen kerran moottorin öljytikkua. 2/5-osaa (reikiä tikussa siis 3) oli ölppää jäljellä.
Onko kellään havaintoa oliko luovutuksessa omissanne 5/5 vai mitä, ja onko havaintoa öljynkulutuksesta auton alkukilometrillä (<20 tkm)?
Kolmen tonnin jälkeen vilkaisin ekan kerran luovutuksen jälkeen, ja puolilleen oli täydestä vajennut.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Heinä 2019 20:51
Kirjoittaja Rusakko_
onik kirjoitti: 04 Heinä 2019 20:37 Kolmen tonnin jälkeen vilkaisin ekan kerran luovutuksen jälkeen, ja puolilleen oli täydestä vajennut.
Paljonkohan lie deseissä tuo määrä? Lisäsitkö ölppää? Oletko sittemmin seurannut onko jatkunut?

Huomenna lähden 4 viikon kesälomalle ja se alkaa n. 3000 km automatkalla, joten mietin, että pitäiskö hakea litra varalle tätä:
https://www.motonet.fi/fi/tuote/590087/ ... E-5W-20-1l