Sivu 103/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Touko 2019 13:40
Kirjoittaja Trukki1
nestori2 kirjoitti:- ensin kehutaan ajettavuutta
- sitten voitetaan Kia Ceed parivertailussa
- ja nyt ajettavuus onkin paskaa ja hävitään Ceedillekin tuossa uusimmassa testissä.
Tuo Focuksen moottorivaihtoehto 1.5 L 150 Hp tuntuu jostain syystä poikkeavalta.. Ajettavuudessa on jotain pielessä, onko sitten syy moottorin painossa, vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin. Testaajatkin ovat sitä kummastelleet, miksi on huomattava ero esim. verrattuna 1.0 125 HP koneella varustettuun. Ehkä siis kannattaa pistää hieman lisää fyrkkaa ja ottaa 182 HP versio.
Mitähän nuo lisähevosvoimat vaikuttaa auton ajettavuuteen? Käsittääkseni 182 hv bensa painaa saman kuin 150 hv malli. Dieseli painaa todennäköisesti kylläkin enemmän. Ja veikkaisin että litranen bensa vähiten.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Touko 2019 13:46
Kirjoittaja calculus
Eivät varmaan vaikutakaan ajettavuuteen ollenkaan käytännön olosuhteissa. Käsittääkseni lisäpotku tulee vasta yli 4500 kierroksen jälkeen. En ole koeajanut nykyisen Focuksen 1.0-litraista ollenkaan, mutta mielestäni nykyinen kulkine on kuin mikroauto ajettavuudeltaan verrattuna edelliseen, 2015 Mondeoon. Kaikki on todella suhteellista.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Touko 2019 13:54
Kirjoittaja Hessu81
nestori2 kirjoitti:Kiinniitti TL:n testissä huomiota myös autojen painot, oliko niin, että Focus painaa lähemmäs 150 kg enemmän kuin esim. Skoda. Siinä valossa 0,4 l/100 km kulutuslisä tuntuu aika pieneltä. Että ei tuo mehukytkinloota todellisuudessa lisää kulutusta Vs. kaksoikytkentäloota, jos autot painavat saman verran. Mistä tuo painonlisä sitten tulee, osittain varmaankin moottorin painosta.
Saattaa momentinmuunnin kuluttaa enemmän, mutta ei kahta sanaa mukavuudessa vrt dsg. Kialla vähän paremmin toimiva kaksoiskytkinlaatikko, niin tiukempi kilpailu kumman ostaisi. Kialla tuo saattaa jopa kestää tai jos menee rikki, niin todennäköisesti saisi takuuseen

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Touko 2019 15:29
Kirjoittaja HMS77
Itseasiassa muistaakseni Koivusalo haukkui aiemmin talvella juurikin 1.5TDCi:n ajettavuuden kun taas 1.0 EB sai kehuja. Nyt sitten haukkuja sai myös tuo 1.5 EB. Eli ajettavuuden suhteen vain litrainen on "hyvä" Tuulilasin mielestä.
Melkein tekis mieli kirjottaa sinne ja kysyä jotta mitä vattua..

Kooklettakaapa huviksenne Ford Focuksen koeajoja eri medioilta ja katsokaa moniko kehuu ajettavuutta moottorista tai vaihteistosta riippumatta..

Iltalehti: https://www.is.fi/autot/art-2000005821984.html
Kauppalehti: https://www.kauppalehti.fi/uutiset/uude ... 99f6d55327
Moottori: https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut ... -ecoboost/

Tuossa muutamia, kaikissa kehutaan ajettavuutta ja kaikissa eri moottori. :roll:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Touko 2019 16:54
Kirjoittaja Arski54
HMS77 kirjoitti: Tuossa muutamia, kaikissa kehutaan ajettavuutta ja kaikissa eri moottori. :roll:
Ajettavuus... Asia mikä kuuluu luokkaan "musta tuntuu".
Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Ajettavuus on mielipideasia. Yhdelle istuu käteen Ford, yhdelle joku muu.
Itse pidän diesel Focusta ajettavuudeltaan paljon bensa versiota parempana. Mutta se on vain minun mielipide. Joku toinen voi olla aivan päinvastaista mieltä.
Pidän myös VW DSG laatikkoa paljon parempana ajettavuudeltaan kuin Fordin laatikko. Mutta tämä on vain yksi mielipide.
Mitä tulee Tuulilasin tai minkä muun tahansa lehden kirjoituksiin niin olen lopettanut uskomasta joulupukkiin noin 50 vuotta sitten ja näihin juttuihin noin 20-30 vuotta sitten. Ne on yksi mielipide ja usein niihin vaikuttaa joku maahantuoja. Joskus se on VW, joskus Skoda ja joskus Ford. Teksti on sitten sen mukaista.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Touko 2019 19:07
Kirjoittaja Hot hatch
Vanhan liiton miehelle joku skoda tai kia EI ole vaihtoehtoja. Skoda on Tsekkoslovakialainen takamoottoriauto ja kia on Korealainen halpisauto. Mutta, jonnet ei tiedä tätä. :P

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Touko 2019 19:17
Kirjoittaja Hot hatch
HS on vähän eri linjoilla kian ajettavuuden kanssa ja muidenkin ominaisuuksien.
https://www.hs.fi/autot/art-2000006092576.html?ref=rss

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Touko 2019 01:18
Kirjoittaja Kaizer
Arski54 kirjoitti:Ajettavuus... Asia mikä kuuluu luokkaan "musta tuntuu".
Yksi tykkää äidistä, toinen tyttärestä. Ajettavuus on mielipideasia. Yhdelle istuu käteen Ford, yhdelle joku muu.
Itse pidän diesel Focusta ajettavuudeltaan paljon bensa versiota parempana. Mutta se on vain minun mielipide. Joku toinen voi olla aivan päinvastaista mieltä.
Pidän myös VW DSG laatikkoa paljon parempana ajettavuudeltaan kuin Fordin laatikko. Mutta tämä on vain yksi mielipide.
Mitä tulee Tuulilasin tai minkä muun tahansa lehden kirjoituksiin niin olen lopettanut uskomasta joulupukkiin noin 50 vuotta sitten ja näihin juttuihin noin 20-30 vuotta sitten. Ne on yksi mielipide ja usein niihin vaikuttaa joku maahantuoja. Joskus se on VW, joskus Skoda ja joskus Ford. Teksti on sitten sen mukaista.
Itsellä ollu 1.0 sekä automaattina että manuaalina huollonajan sijaisautona, eipä paljoa vakuuta. Ehkä menee kaupunkiajossa mutta maantiellä aika onneton. Tosin tuo 1.5 diesel mikään tykki ole mutta mukavampi ainakin maantiellä & ohituksissa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Touko 2019 10:53
Kirjoittaja Fjöördis
Nyt tuli erikoinen ongelma omaan Focukseen, itselläni siis 1.5l automaatti.
Moottorilla jarruttaessa kierrokset laskevat "pykälittäin". Eli tulee sellaisia n. 100rpm tiputuksia ja moottorijarrutus on siis melko nykivää. Pitänee käydä vielä maantiellä koittamassa isommilla kierroksilla että miten silloin käyttäytyy. Ongelma on myös manuaalimoodissa, eli kyse ei siis ole siltä että tiputtelisi pienemmille vaihteille vaikka kierroslukumittarin mukaan hieman siltä näyttää.

Huomasin myös toisen erikoisen ominaisuuden. Itselläni ei ole tuo start/stop toiminut pitkään aikaan. Aina syynä akun lataaminen.
Nyt kun on kylmempää niin käytin yhtenä aamuna webastoa, sen jälkeen se S/S onkin taas kytkeytynyt päälle, jotenkin luulisi että menee ihan toisinpäin.. :roll:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Touko 2019 12:33
Kirjoittaja Rusakko_
Fjöördis kirjoitti: ...

Huomasin myös toisen erikoisen ominaisuuden. Itselläni ei ole tuo start/stop toiminut pitkään aikaan. Aina syynä akun lataaminen.
Nyt kun on kylmempää niin käytin yhtenä aamuna webastoa, sen jälkeen se S/S onkin taas kytkeytynyt päälle, jotenkin luulisi että menee ihan toisinpäin.. :roll:

Sehän on pelkästään hyvä jos S/S ei toimi :)

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Touko 2019 18:02
Kirjoittaja Renee
HMS77 kirjoitti:Noih, öljynvaihdossa käyty taas. Vielä ei ole olemassa mitään korjaavaa toimenpidettä tuolle tiheälle öljyn likaantumiselle, ei edes softapäivityksiä, vaan öljyjä vaihdellaan nyt sitten niin kauan kun auto sitä haluaa, takuuseen toki. Sillon tammikuussa 5000km sitten kun vaihdettiin "sisäänajoöljyt" pois niin eivät ollu nollannu huoltoväli-ilmaisinta, joten 8000km pääsi siis ennenkuin ilmaisin alkoi huutelemaan.
Laittoivat RS-Huollolta raporttia asiasta tehtaalle ja sanoi että siellä ollaan tosiaan tietoisia asiasta.
Jäädään odottelemaan..
Eli kuinka toi takuu öljynvaihto tarkoittaa kun auto menee huoltoon herjaa likaisia öljyjä ja vaihdosta vasta 5000km kumpi maksaa -Ilmeisesti liian pieni öljytilavuus(paljon) ja supodatin alamitoitettu kun se tehtävä ottaa epäpuhtaudet talteen. Kun ei se softa sentään öljyjä kirkasta
Korjaus varmaakin yksin kertanien öljytailavuuss jotain 5.6 litraa ja suodatin tätä luokkaa.
Kuva

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Touko 2019 18:30
Kirjoittaja focst
Renee kirjoitti:Eli kuinka toi takuu öljynvaihto tarkoittaa kun auto menee huoltoon herjaa likaisia öljyjä ja vaihdosta vasta 5000km kumpi maksaa -Ilmeisesti liian pieni öljytilavuus(paljon) ja supodatin alamitoitettu kun se tehtävä ottaa epäpuhtaudet talteen. Kun ei se softa sentään öljyjä kirkasta
Korjaus varmaakin yksin kertanien öljytailavuuss jotain 5.6 litraa ja suodatin tätä luokkaa.
Kuva
3.9l suodattimen kanssa. Ford maksaa toistaiseksi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Touko 2019 20:55
Kirjoittaja janti
focst kirjoitti:3.9l suodattimen kanssa. Ford maksaa toistaiseksi.
Mondeo mk5 1.6 (ja 1.5) TDCi öljytilavuus suodattimen kanssa 3,8 l (3,5 l ilman suodattimen vaihtoa). 20 tkm vaihtoväleillä ei ole ollut mitään ongelmaa.

Mitähän tarkoittaa käyttöohjeessa oleva "Moottoriöljyn lisäysmäärät 1,6 l"

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Touko 2019 21:23
Kirjoittaja focst
janti kirjoitti:Mondeo mk5 1.6 (ja 1.5) TDCi öljytilavuus suodattimen kanssa 3,8 l (3,5 l ilman suodattimen vaihtoa). 20 tkm vaihtoväleillä ei ole ollut mitään ongelmaa.

Mitähän tarkoittaa käyttöohjeessa oleva "Moottoriöljyn lisäysmäärät 1,6 l"
Jos tarkkoja ollaan niin 3.85l suodattimen kanssa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Touko 2019 21:43
Kirjoittaja HMS77
Ei ole suodattimen koosta nyt ilmeisesti kiinni vaan öljypohjan tilavuudesta. Jokuhan täällä tiesi jo kertoa jokunen viikko takaperin että 1.5TDCi-moottoreihin olisi tulossa jokin öljypohjauudistus. Mitä ne sitten keksii näille alkupään autoille ratkaisuksi on kyllä suuri arvoitus, koska tuskin näihin aletaan öljypohjaa vaihtamaan..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 05 Touko 2019 21:53
Kirjoittaja focst
HMS77 kirjoitti:Ei ole suodattimen koosta nyt ilmeisesti kiinni vaan öljypohjan tilavuudesta. Jokuhan täällä tiesi jo kertoa jokunen viikko takaperin että 1.5TDCi-moottoreihin olisi tulossa jokin öljypohjauudistus. Mitä ne sitten keksii näille alkupään autoille ratkaisuksi on kyllä suuri arvoitus, koska tuskin näihin aletaan öljypohjaa vaihtamaan..
Eiköhän se öljypohja muutos tule juuri alkupään autoihin ja adblue käyttöön uudempiin..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 06 Touko 2019 00:04
Kirjoittaja HMS77
focst kirjoitti:Eiköhän se öljypohja muutos tule juuri alkupään autoihin ja adblue käyttöön uudempiin..
Epäilen suuresti että lyövät Adbluen jatkossa myös pikkudieselin kaveriksi..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 06 Touko 2019 07:33
Kirjoittaja PiuhaPoikki
HMS77 kirjoitti:Epäilen suuresti että lyövät Adbluen jatkossa myös pikkudieselin kaveriksi..
Varsinkin kun uudessa Connectin 1,5 dieselissä se hinnaston tietojen mukaan jo on.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 06 Touko 2019 08:35
Kirjoittaja HMS77
PiuhaPoikki kirjoitti:Varsinkin kun uudessa Connectin 1,5 dieselissä se hinnaston tietojen mukaan jo on.
Kappas keppanaa. Niinpäs on. :shock:

Nyt menee mielenkiintoiseksi..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 06 Touko 2019 14:25
Kirjoittaja janti
focst kirjoitti:Jos tarkkoja ollaan niin 3.85l suodattimen kanssa.
Mondeon käyttöohjeessa sivulla 296 on 3,8 l. Mondeon 1.5 TDCi kone ei olekaan ns. "Ecoblue"
http://www.fordservicecontent.com/Ford_ ... 201410.pdf

Uudessa Focuksessa määrä on kerrottu konehuoneen lätkässä
http://www.fordservicecontent.com/Ford_ ... Market=FIN

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 06 Touko 2019 14:56
Kirjoittaja AAR85
Tässä on muutaman päivän auto ilmotellut tuulilasin pesunesteen olevan vähissä. No nyt sitten on FordPassissa 7 auton kuntovaroitusta tämän takia. Ei kyllä talvella siitä loukkuvaroituksesta tullut passiin ainuttakaan kuntovaroitusta :lol: Noh, asiat tärkeysjärjestykseen :lol:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 06 Touko 2019 16:53
Kirjoittaja Arski54
AAR85 kirjoitti:Tässä on muutaman päivän auto ilmotellut tuulilasin pesunesteen olevan vähissä. No nyt sitten on FordPassissa 7 auton kuntovaroitusta tämän takia. Ei kyllä talvella siitä loukkuvaroituksesta tullut passiin ainuttakaan kuntovaroitusta :lol: Noh, asiat tärkeysjärjestykseen :lol:
Varo vaan, kohta menee ajonesto päälle kun pesuneste loppuu :roll:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 06 Touko 2019 18:01
Kirjoittaja Kramer
Täällä ilmoittautuu uuden focus 1.0A titanium farkun omistaja ja 2000km päästelty. Vuosia ajoin vaggineilla ja uskaltauduin siirtyä tähän passelin hinnan, ulkonäön ja ajettavuuden takia. Pari juttua vaivannu, onko muilla jarrujen vinkumisongelmia? Uudesta asti parkkeerauksissa vinkuu ja varsinki rattia kääntäessä parkkiin mentäessä. Toisena kerran vilahti "hiukkassuodatin" probleema ja merkkikorjaamolla sanottiin ettei sitä ongelmaa ole vielä saatu ratkaistua. Käsittääkseni meinasi, että eka päivitys tehty ja se ei ole vielä ratkaissut ongelmaa. Käski vaan ajella menee eikä välittää mitään.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 06 Touko 2019 21:11
Kirjoittaja Trukki1
Kramer kirjoitti: 06 Touko 2019 18:01 Täällä ilmoittautuu uuden focus 1.0A titanium farkun omistaja ja 2000km päästelty. Vuosia ajoin vaggineilla ja uskaltauduin siirtyä tähän passelin hinnan, ulkonäön ja ajettavuuden takia. Pari juttua vaivannu, onko muilla jarrujen vinkumisongelmia? Uudesta asti parkkeerauksissa vinkuu ja varsinki rattia kääntäessä parkkiin mentäessä. Toisena kerran vilahti "hiukkassuodatin" probleema ja merkkikorjaamolla sanottiin ettei sitä ongelmaa ole vielä saatu ratkaistua. Käsittääkseni meinasi, että eka päivitys tehty ja se ei ole vielä ratkaissut ongelmaa. Käski vaan ajella menee eikä välittää mitään.
Jarrut eivät ole itsellä missään vaiheessa vinkuneet (eivätkä rahisseet). Eli ei kai pitäisi vinkua. Onko tuo automaatti. Toppuutteletko parkkiin ajettaessa jarrun kanssa ja sitten vinkuu?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 06 Touko 2019 21:13
Kirjoittaja Fixu
Kramer kirjoitti: 06 Touko 2019 18:01 Täällä ilmoittautuu uuden focus 1.0A titanium farkun omistaja ja 2000km päästelty. Vuosia ajoin vaggineilla ja uskaltauduin siirtyä tähän passelin hinnan, ulkonäön ja ajettavuuden takia. Pari juttua vaivannu, onko muilla jarrujen vinkumisongelmia? Uudesta asti parkkeerauksissa vinkuu ja varsinki rattia kääntäessä parkkiin mentäessä. Toisena kerran vilahti "hiukkassuodatin" probleema ja merkkikorjaamolla sanottiin ettei sitä ongelmaa ole vielä saatu ratkaistua. Käsittääkseni meinasi, että eka päivitys tehty ja se ei ole vielä ratkaissut ongelmaa. Käski vaan ajella menee eikä välittää mitään.
Mulla ulvoo jarrut silloin tällöin parkkiruudusta peruuttaessa hetken paikalla seisonnan jälkeen. Meteli on melkoinen. Ei siis korkea vinkuna vaan kunnon metallinen ääni.