Sivu 102/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Touko 2019 06:56
Kirjoittaja focst
Hot hatch kirjoitti:Kuuntelin tuossa, kun eräs oli käyttänyt käytettyä E Mersua määräaikaishuollossa, niin ei ollut tonni riittänyt. :shock:
Jos tehdään muutakin kun huolto 1500e menee helposti. Sama koskee volvoa ja bmw yms..premium autot saa kyllä käytettynä edullisesti mutta ylläpito on yllättävän kallista... Focuksen välihuolto noin 250 ja kunto 350.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Touko 2019 07:59
Kirjoittaja Hessu81
focst kirjoitti:Jos tehdään muutakin kun huolto 1500e menee helposti. Sama koskee volvoa ja bmw yms..premium autot saa kyllä käytettynä edullisesti mutta ylläpito on yllättävän kallista... Focuksen välihuolto noin 250 ja kunto 350.
Ja ikää on autolla jo sen verran, että varusteet on wanhentuneita uudempiin tavallisiin autoihin verrattuna. Kaikki kosketusnäytöt, älykkäät vakkarit, ledivalot yms. Toki hiljaisia ajossa jos kaikki toimii niinkuin pitäisi toimia

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Touko 2019 10:11
Kirjoittaja Pajari
toasti kirjoitti:Näistä lämpenemisistä oli aiemminkin juttua ainakin 1.5 dieselin osalta. Itsellä tuo pikkudiesel ja siinä on myös lämpeäminen onnetonta vaikka ulkona +12. Muutama päivä sitten ajoin noin 16 km, joista 10 km maantietä, eikä moottori muistaakseni täysin ehtinyt lämmetä. Huonosti joka tapauksessa lämpeni, koska kiinnitin asiaan huomiota. Jännä kyllä miten MK3.5 Focus samalla koneella (toki muutoksia tehty, mutta silti) lämpeni huomattavasti paremmin.
Kävin huollossa kyselemässä oman 1,0L 125 Hv A8 bensakoneen hitaasta lämpenemisestä. Ei tietenkään siinä kuulema ole mitään vikaa, mittari on vaan sellainen ohjelmistolla tehty mittari, joka ei näytä todellista lämpötilaa, on vaan sellainen viitteellinen kapistus jne, toiseksi nykyiset moottorit on niin bensapihejä :lol: , (tuo vie kaupunkiajossa melkein 10 l/100 km) ettei lämpöä riitä kunnolla moottorin lämpiämiseen.
Ihmetyttää, miksi se mittari on yleensä siihen laitettu, jos sillä ei moottorin lämpötilaa mitata. Kotterolla saa ajella kaupunkinopeuksia reilun kymmenen kilometriä, ennenkuin viisari nousee ensimmäiselle viivalle.
VW Golfissa oli mittari, joka oli autoilijan mielenrauhan turvaamiseksi laitettu näyttämään n. 90 asteen lämpötilaa, todellinen oli siinäkin jotain muuta. Mazda 3:ssa pelkkä valo riitti homman hoitoon.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Touko 2019 12:13
Kirjoittaja Renee
Kuules termostaatin lämpötila onko mikä ja sen toiminta ei ole aina auki asennossa. Joku 90-92 asteinen eiköhän se kabiini lämpiä ja jos moottori käy kylmänä se bensakulutus on korkeampi jos ns. ryyppy päällä pitää ajella. Omassa Volvossa on ihan kunnon viisarinäytöt joskin 90 lookissa noi oli vakiokamaa. Kysy huollosta termostaatista ja sen sieluelämästä

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Touko 2019 12:27
Kirjoittaja focst
Pajari kirjoitti:Kävin huollossa kyselemässä oman 1,0L 125 Hv A8 bensakoneen hitaasta lämpenemisestä. Ei tietenkään siinä kuulema ole mitään vikaa, mittari on vaan sellainen ohjelmistolla tehty mittari, joka ei näytä todellista lämpötilaa, on vaan sellainen viitteellinen kapistus jne, toiseksi nykyiset moottorit on niin bensapihejä :lol: , (tuo vie kaupunkiajossa melkein 10 l/100 km) ettei lämpöä riitä kunnolla moottorin lämpiämiseen.
Ihmetyttää, miksi se mittari on yleensä siihen laitettu, jos sillä ei moottorin lämpötilaa mitata. Kotterolla saa ajella kaupunkinopeuksia reilun kymmenen kilometriä, ennenkuin viisari nousee ensimmäiselle viivalle.
VW Golfissa oli mittari, joka oli autoilijan mielenrauhan turvaamiseksi laitettu näyttämään n. 90 asteen lämpötilaa, todellinen oli siinäkin jotain muuta. Mazda 3:ssa pelkkä valo riitti homman hoitoon.
Oli fordissa myös ennen mittari joka nousi heti puoliväliin ja pysyi siellä mutta kun siitäkin valitettiin niin nyt se on korjattu ja näyttää oikein.. Varmaan korjataan myöhemmin päivityksellä näyttämään väärin niin kuin ennen.. :thumbup:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Touko 2019 12:58
Kirjoittaja HMS77
Hitaasti tuo mittari tosiaan nousee, mutta silti toimii loogisemmin kuin exän Ibizassa jossa mittari nousi aina yhtä säntillisesti ja samassa ajassa tismalleen keskelle, oli sitten 30 astetta lämmintä tai pakkasta. Se jos mikä oli placeholder lämpömittari..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Touko 2019 15:39
Kirjoittaja Arski54
AAR85 kirjoitti:Pakko mainita, että tuo sylinterin lepuutuksen tärinä on hyvin hyvin mitätön. Esim emäntä ei ole edes semmosta huomannut vaikka sille siitä mainitsinkin. Kyllä Focus on varsin mukava auto ajella. Jos pienet värinät tjms häiritsee niin sit kannattaa ettiä jo eri luokan menopelejä. +30kilolla saa jo ihan kivan ässä mersun 8-)
Meillä munanvatkain maksoi pari kymppiä, 30 t€ ostetaan munanvatkaimen sijaan auto 8-)

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Touko 2019 17:55
Kirjoittaja AAR85
Focus Titanium Wagon 1.5eb 150hv A8 Tuulilasin perhefarkkutestissä viimeiselle sijalle. Eteen kiilasi Skoda Octavia 1.5tsi style dsg ja Kia Ceed 1.4t-gdi dct.

Mainintoja: Focuksessa ryhmän ahtain takakontti (kumminkin mainitaan käytännölliseksi), suurikulutteisin ja surkein suorituskyky (octaviaa yli sekunnin hitaampi sataseen) Ajettavuuskokeessa myöskin tuotti ryhmän suurimman pettymyksen (ohjaus ei ole kovin luonnollinen).

”Vuoden auto” :lol:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Touko 2019 18:44
Kirjoittaja Trukki1
;) Taitaa Tuulilasin pääsponsori löytyä jostain muusta kuin Voortilta..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Touko 2019 18:53
Kirjoittaja HMS77
AAR85 kirjoitti:Focus Titanium Wagon 1.5eb 150hv A8 Tuulilasin perhefarkkutestissä viimeiselle sijalle. Eteen kiilasi Skoda Octavia 1.5tsi style dsg ja Kia Ceed 1.4t-gdi dct.

Mainintoja: Focuksessa ryhmän ahtain takakontti (kumminkin mainitaan käytännölliseksi), suurikulutteisin ja surkein suorituskyky (octaviaa yli sekunnin hitaampi sataseen) Ajettavuuskokeessa myöskin tuotti ryhmän suurimman pettymyksen (ohjaus ei ole kovin luonnollinen).

”Vuoden auto” :lol:
Mitä tuon paskan vertailun ja tittelin välillä on tekemistä keskenään? Jos nyt on lukenu Tuulilasia enemmänkin niin tietää että siellä vaihtuu mielipide autosta aina toimittajan vaihtuessa. Kyseisessä vertailussa oli mukana Olli Koivusalo jolla on aina ollu jotain Fordeja vastaan.
Tässä pitää myös tietää se, että nimenomaan Focuksen ajettavuutta on kehuttu maasta taivaisiin, kunnes herra Koivusalo koeajoi tämän pikkudieselin jonka ajettavuutta moitti todella pahasti ja nyt yllättäen myös bensa-Focuskin on huono ajaa, jota nimenomaisesti kehuttiin aiemmassa koeajossa toisen toimittajan osalta.
Paska arvostelu enkä anna tuolle mitään painoarvoa. Koivusalo on aina ollu Skodan orjia, jätetään se siihen.
Sitten vielä tosiaan se että Focushan nimenomaan voitti Ceedin parivertailussa tuossa talvella ja nyt Ceed onkin sitten parempi vähän joka osa-alueella.. :roll:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Touko 2019 19:12
Kirjoittaja AAR85
HMS77 kirjoitti:Mitä tuon paskan vertailun ja tittelin välillä on tekemistä keskenään? Jos nyt on lukenu Tuulilasia enemmänkin niin tietää että siellä vaihtuu mielipide autosta aina toimittajan vaihtuessa. Kyseisessä vertailussa oli mukana Olli Koivusalo jolla on aina ollu jotain Fordeja vastaan.
Tässä pitää myös tietää se, että nimenomaan Focuksen ajettavuutta on kehuttu maasta taivaisiin, kunnes herra Koivusalo koeajoi tämän pikkudieselin jonka ajettavuutta moitti todella pahasti ja nyt yllättäen myös bensa-Focuskin on huono ajaa, jota nimenomaisesti kehuttiin aiemmassa koeajossa toisen toimittajan osalta.
Paska arvostelu enkä anna tuolle mitään painoarvoa. Koivusalo on aina ollu Skodan orjia, jätetään se siihen.
Ei tässä nyt sentään ole tarvis hermostua.

Olen kyllä tuulilasia lukenut jokusen vuoden, mutten ole kiinnittänyt huomiota yksittäisten toimittajien kirjoituksiin.

Monihan mieltää ”vuoden auto” tittelin omaavan vähintään hyväksi omassa luokassaan. Olkoon sitten toimittaja skodan leirissä, mutta kun kilpailiat ovat lähes jokaisessa numeroilla mitattavissa ominaisuuksissa edellä niin ei hyvältä näytä.

Tosin vuoden auto -tittelit sun muut arvostelutkin ovat loppujenlopuksi täysin turhia. Omien mieltymysten mukaan ihmiset autoja ostelee.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Touko 2019 19:15
Kirjoittaja EeroH
" Sähköisesti ohjattu etuakseliston kitkalukko (electronically controlled Limited-Slip Differential)"

Nyt alkoi Focus kiinnostamaan, saa vetokoukunkin. Pahasti vaan näyttää siltä että penkeissä on taas säästetty :(

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Touko 2019 19:29
Kirjoittaja Hessu81
Oma mielipide Octavia muotoilultaan tylsin ja vanhimman näköinen. Tsi ominaisuuksiltaan ecoboostia edellä pl. viat. Isolle kontille liian suuri arvostus. Äänekkäämpi mitä Focus. Ceed äänekkäämpi mitä Focus, mutta ohjaustuntuma ehkä aavistuksen parempi. Tod näk kulutus pienempi ainakin automaatin kanssa mitä ecoboostissa. Focus parhaiten varusteltu ja edullisimmat varusteet ainakin jos vertaa ceediin. Ceedin rengasmelu aika jäätävä eikä saa edes rahalla mukautuvia ledejä, webasto maksaa 3000e jne...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Touko 2019 19:45
Kirjoittaja Renee
Eikös se ole paras käyttötesti ajellaan se 300tkm sisäänajo voi sitten katsoa mistä palikoista se auto on tehty. Ihmiset tekee testejä mutta kilometrit sen näyttää mikä on paras ja paljon sitä euroja menee ylläpitoon.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Touko 2019 20:21
Kirjoittaja Viikkus
Aika paljon tässä pelataan mielikuvilla ja mielipiteillä. Joku auto voi tuntua olevan toista äänekkäämpi, mutta onko kaikissa samanlaiset rengastukset jne. vaikuttaa aika paljon. Ohjauksen ”luonnollinen” tuntuma jos joku on subjektiivinen käsite. Missä on se täydellisen luonnollinen ohjaus johon tässä verrataan... Tuulilasin mukaan se on vissiin siinä Skodassa :roll:

Eihän se Focus täydellinen ole, mutta minulle se on perhekäyttöön sopinut hyvin. Toistaiseksi 6tkm ilman ropleemia, mitä nyt joku päivitys ja takuutarkastus tehty.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 02 Touko 2019 21:23
Kirjoittaja HMS77
AAR85 kirjoitti:Ei tässä nyt sentään ole tarvis hermostua.

Olen kyllä tuulilasia lukenut jokusen vuoden, mutten ole kiinnittänyt huomiota yksittäisten toimittajien kirjoituksiin.

Monihan mieltää ”vuoden auto” tittelin omaavan vähintään hyväksi omassa luokassaan. Olkoon sitten toimittaja skodan leirissä, mutta kun kilpailiat ovat lähes jokaisessa numeroilla mitattavissa ominaisuuksissa edellä niin ei hyvältä näytä.

Tosin vuoden auto -tittelit sun muut arvostelutkin ovat loppujenlopuksi täysin turhia. Omien mieltymysten mukaan ihmiset autoja ostelee.
Pahoittelut, ei ollu tarkotus ulosannin olla tuollaista, mutta on muutamia toimittajia eri aloilta joiden asenne ja tyyli on vituttanut jo vuosia ja tuo kyseinen sönköttäjä Koivusalo on yksi niistä. Harmillista että miehestä on leivottu Tuulilasin päätoimittaja.. :roll:

Olen lukenut erittäin tarkkaan jokaisen koeajoraportin Focuksesta mitä Tuulilasi on eteen työntänyt ja tarina on menny näin:

- ensin kehutaan ajettavuutta
- sitten voitetaan Kia Ceed parivertailussa
- ja nyt ajettavuus onkin paskaa ja hävitään Ceedillekin tuossa uusimmassa testissä.

Helvetin hyvää vertailua..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Touko 2019 11:52
Kirjoittaja Arski54
AAR85 kirjoitti: Monihan mieltää ”vuoden auto” tittelin omaavan vähintään hyväksi omassa luokassaan. Olkoon sitten toimittaja skodan leirissä, mutta kun kilpailiat ovat lähes jokaisessa numeroilla mitattavissa ominaisuuksissa edellä niin ei hyvältä näytä.

Tosin vuoden auto -tittelit sun muut arvostelutkin ovat loppujenlopuksi täysin turhia. Omien mieltymysten mukaan ihmiset autoja ostelee.
Eiköhän ne muutama kymmenentuhatta auton ostajaa ole paras arvostelu. Ihminen ei osta paskaa, ei ainakaan montaa kertaa. VW konsernin autoja myydään kuitenkin eniten ja huomattavasti Fordia enemmän vuodesta toiseen.
Epäilen että vuoden auton pitkä kuin nälkävuosi vikalista pistää osan harkitsemaan seuraavaa merkkiä eri tavalla.
Mikä on paras, sitä on vaikea sanoa. Mutta hyvässä/laadukkaassa autossa ei ole kymmeniä vikoja heti uutena.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Touko 2019 12:50
Kirjoittaja Hessu81
Näkyy vagarenalla olevan aika pitkä vikalista octavialla. Aiheena viat ja murheet ja 182 sivua tekstiä. Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä :D

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 03 Touko 2019 13:31
Kirjoittaja HMS77
Noih, öljynvaihdossa käyty taas. Vielä ei ole olemassa mitään korjaavaa toimenpidettä tuolle tiheälle öljyn likaantumiselle, ei edes softapäivityksiä, vaan öljyjä vaihdellaan nyt sitten niin kauan kun auto sitä haluaa, takuuseen toki. Sillon tammikuussa 5000km sitten kun vaihdettiin "sisäänajoöljyt" pois niin eivät ollu nollannu huoltoväli-ilmaisinta, joten 8000km pääsi siis ennenkuin ilmaisin alkoi huutelemaan.
Laittoivat RS-Huollolta raporttia asiasta tehtaalle ja sanoi että siellä ollaan tosiaan tietoisia asiasta.
Jäädään odottelemaan..

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Touko 2019 10:32
Kirjoittaja AAR85
Täytyy vielä hehkuttaa tuota B&O Play -äänentoistoa. On kyllä hintaansa nähden todella hyvä ääninen setti. Ainut asia mikä kuunteluelämystä latistaa on ovien räminä varsinkin vähänkin kylmempinä päivinä. Halvempi kova muovilaatu lienee se juurisyy tässäkin.

En ajatellut mennä inisemään tästä liikkeeseen, eivät ne sitä siellä kuntoon saa. Tarkoituksena on muutenkin pitää tätä autoa kauemmin niin taidan itse ottaa ovipaneelit irti ja vaimentaa ne kunnolla. Rahallisesti pieni satsaus joka kumminkin tuo käyttömukavuutta lisää ja suurella todennäköisyydellä vähän tukevoittaa ovien midbassojen sointia entisestään.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Touko 2019 10:53
Kirjoittaja toasti
AAR85 kirjoitti:Täytyy vielä hehkuttaa tuota B&O Play -äänentoistoa. On kyllä hintaansa nähden todella hyvä ääninen setti. Ainut asia mikä kuunteluelämystä latistaa on ovien räminä varsinkin vähänkin kylmempinä päivinä. Halvempi kova muovilaatu lienee se juurisyy tässäkin.

En ajatellut mennä inisemään tästä liikkeeseen, eivät ne sitä siellä kuntoon saa. Tarkoituksena on muutenkin pitää tätä autoa kauemmin niin taidan itse ottaa ovipaneelit irti ja vaimentaa ne kunnolla. Rahallisesti pieni satsaus joka kumminkin tuo käyttömukavuutta lisää ja suurella todennäköisyydellä vähän tukevoittaa ovien midbassojen sointia entisestään.
Ainakin kuljettajan oveen on joku tehtaan korjausohje sellaisesta napsuvasta äänestä basson tahtiin. Kyllä ne huollossa tuon ainakin kuriin meillä sai.
Aina kannattaa valittaa ongelmista, eihän niitä ilman asiasta huomauttamista kuntoon ainakaan saada.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Touko 2019 10:54
Kirjoittaja nestori2
- ensin kehutaan ajettavuutta
- sitten voitetaan Kia Ceed parivertailussa
- ja nyt ajettavuus onkin paskaa ja hävitään Ceedillekin tuossa uusimmassa testissä.
Tuo Focuksen moottorivaihtoehto 1.5 L 150 Hp tuntuu jostain syystä poikkeavalta.. Ajettavuudessa on jotain pielessä, onko sitten syy moottorin painossa, vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin. Testaajatkin ovat sitä kummastelleet, miksi on huomattava ero esim. verrattuna 1.0 125 HP koneella varustettuun. Ehkä siis kannattaa pistää hieman lisää fyrkkaa ja ottaa 182 HP versio.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Touko 2019 11:55
Kirjoittaja dr500
nestori2 kirjoitti:- ensin kehutaan ajettavuutta
- sitten voitetaan Kia Ceed parivertailussa
- ja nyt ajettavuus onkin paskaa ja hävitään Ceedillekin tuossa uusimmassa testissä.
Tuo Focuksen moottorivaihtoehto 1.5 L 150 Hp tuntuu jostain syystä poikkeavalta.. Ajettavuudessa on jotain pielessä, onko sitten syy moottorin painossa, vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin. Testaajatkin ovat sitä kummastelleet, miksi on huomattava ero esim. verrattuna 1.0 125 HP koneella varustettuun. Ehkä siis kannattaa pistää hieman lisää fyrkkaa ja ottaa 182 HP versio.
Yksi juttu, joka kannattaa huomata, että muissa on kaksoiskytkinlaatikot. Totta kai se vähän tuo etua kulutuksessa, mutta tietää melko varmasti remontteja myöhemmin :)

Aikamoista tsoukkia oli myös sähköautojen koeajot. Teslaa jaksettiin haukkua kun se oli niin epämukava (Performance malli :) ja lisäksi siinä havaittiin muutama laatupuute. Tutulla on Model 3 ja mitään silmiinpistäviä puutteita en siinä nähnyt.
Navigointi ym jutut vähän eri maailmasta.. no joo, käyttöliittymässä on kuulemma ollut joitakin bugeja.
Audi eTronia kehuttiin maasta taivaaseen kun se on hiljainen ja siinä on niin hyvä viimeistely :)
Audin osalta totuus on kyllä se, että tuo on hätäpäissään tehty harjoituskappale, joka painaa 2700 kg ja kuluttaa 30 kWh sadalla. Oikeita sähköautoja on vw-konsernilta vasta tulossa.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Touko 2019 12:54
Kirjoittaja Vootrson
nestori2 kirjoitti:- ensin kehutaan ajettavuutta
- sitten voitetaan Kia Ceed parivertailussa
- ja nyt ajettavuus onkin paskaa ja hävitään Ceedillekin tuossa uusimmassa testissä.
Tuo Focuksen moottorivaihtoehto 1.5 L 150 Hp tuntuu jostain syystä poikkeavalta.. Ajettavuudessa on jotain pielessä, onko sitten syy moottorin painossa, vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin. Testaajatkin ovat sitä kummastelleet, miksi on huomattava ero esim. verrattuna 1.0 125 HP koneella varustettuun. Ehkä siis kannattaa pistää hieman lisää fyrkkaa ja ottaa 182 HP versio.
Tuskin auttaa koska 182 -versio on täysin sama mylly kuin 150 heppanen...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 04 Touko 2019 13:28
Kirjoittaja nestori2
Kiinniitti TL:n testissä huomiota myös autojen painot, oliko niin, että Focus painaa lähemmäs 150 kg enemmän kuin esim. Skoda. Siinä valossa 0,4 l/100 km kulutuslisä tuntuu aika pieneltä. Että ei tuo mehukytkinloota todellisuudessa lisää kulutusta Vs. kaksoikytkentäloota, jos autot painavat saman verran. Mistä tuo painonlisä sitten tulee, osittain varmaankin moottorin painosta.