Sivu 79/392

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 26 Helmi 2019 23:18
Kirjoittaja HMS77
Freeze kirjoitti:17" talvikiekoilla heittoa 3 km/h
Mjoo, laskeskelinkin tuossa jo omista kesärenkaista että mittarivirheen pitäisi pienentyä niillä. Nyt siis talvirenkailla nuo 16" Titaniumin omat vanteet ja kesäksi tulee ne 17" vanteet mitkä Design Packiin kuuluu.
Nyt mittarivirhettä on mielestäni vähän liikaa (noin 4%) joten hyvä että edes hieman vähenee kesäksi.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Helmi 2019 13:20
Kirjoittaja AAR85
Tuli käytyä tankilla ja laskin ensimmäisen kerran todellisen kulutuksen. Ajotietokone näyttää 7,1l/100km ja laskettu todellinen 7,06l/100km. On muuten ensimmäinen auto missä ajotietokone näyttää enemmän mitä todellinen on. Toki se pyöristää 7,06 - 7,1, mut omiin entisiin autoihin verraten yllättävänkin tarkka.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Helmi 2019 16:31
Kirjoittaja HMS77
AAR85 kirjoitti:Tuli käytyä tankilla ja laskin ensimmäisen kerran todellisen kulutuksen. Ajotietokone näyttää 7,1l/100km ja laskettu todellinen 7,06l/100km. On muuten ensimmäinen auto missä ajotietokone näyttää enemmän mitä todellinen on. Toki se pyöristää 7,06 - 7,1, mut omiin entisiin autoihin verraten yllättävänkin tarkka.
Ei se yksi tankkaus vielä välttämättä kerro koko totuutta. Ite olen pitäny kirjaa tankkauksista alusta asti, (linkki sigussa) ja ajotietokone on pääsääntöisesti näyttäny pari-kolme desiä liian pieniä lukemia. Onkohan kerran ollu niin että ajotietokoneen näyttämä ja todellinen kulutus oli likipitäen samat.
Viimeisin tankkaus meni lukemalla 4,7l/100km ajotietokoneen mukaan kun todellinen kulutus oli 5,06l/100km.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Helmi 2019 17:52
Kirjoittaja Trukki1
HMS77 kirjoitti: Ei se yksi tankkaus vielä välttämättä kerro koko totuutta. Ite olen pitäny kirjaa tankkauksista alusta asti, (linkki sigussa) ja ajotietokone on pääsääntöisesti näyttäny pari-kolme desiä liian pieniä lukemia. Onkohan kerran ollu niin että ajotietokoneen näyttämä ja todellinen kulutus oli likipitäen samat.
Viimeisin tankkaus meni lukemalla 4,7l/100km ajotietokoneen mukaan kun todellinen kulutus oli 5,06l/100km.
Itsellä samankaltaisia kokemuksia. Olen nollannut 1. ajotietokoneen joka tankkauskerralla ja tankannut aina samaan tyyliin "tankin täyteen". 1. ajotietokone on näyttänyt 0-3 desiä liian vähän. Mutta 2. tietokonetta en ole nollannut kertaakaan ja se näyttää vain noin 0,5 desiä liian vähän noin 5000 km aikana.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Helmi 2019 18:00
Kirjoittaja Trukki1
HMS77 kirjoitti: Mjoo, laskeskelinkin tuossa jo omista kesärenkaista että mittarivirheen pitäisi pienentyä niillä. Nyt siis talvirenkailla nuo 16" Titaniumin omat vanteet ja kesäksi tulee ne 17" vanteet mitkä Design Packiin kuuluu.
Nyt mittarivirhettä on mielestäni vähän liikaa (noin 4%) joten hyvä että edes hieman vähenee kesäksi.
Minulla on talvirenkaaat 205/60-16. Kesärenkaat ovat 215/50-17.
Kesärenkaiden vierintäkehä on lyhyempi joten mittarivirhe itselläni kyllä kasvaa kesärenkailla (1 km/h kun ajaa 100 km/h)...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Helmi 2019 18:27
Kirjoittaja 69dude
Vielä kun tuohon hiukkasloukku ongelmaan tulisi vielä oikea korjaus. Tuo varoitusvalon piiloon ohjelmointi kun ei nyt ole mikään oikea ratkaisu. Edelleen se sitten piilossa joutuu sytytystä säätelemään ja extra bensaa palaa sen mukaisesti...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 27 Helmi 2019 22:57
Kirjoittaja Arski54
69dude kirjoitti:Vielä kun tuohon hiukkasloukku ongelmaan tulisi vielä oikea korjaus. Tuo varoitusvalon piiloon ohjelmointi kun ei nyt ole mikään oikea ratkaisu. Edelleen se sitten piilossa joutuu sytytystä säätelemään ja extra bensaa palaa sen mukaisesti...
En usko että koskaan tulee. Ford itse sanoo ettei siitä ilmoituksesta tartte välittää ja että ovat pyytäneet poistamaan ilmoituksen kokonaan. Kyllä tuosta asenteesta jo selviää ettei sitä talvella lähes päivittäistä polttoa pois saada eikä edes yritetä.
Valo piiloon ei ole oikea ratkaisu mutta kansa taitaa siihen tyytyä joten miksi Ford tekisi jotain enemmän.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Helmi 2019 07:01
Kirjoittaja HMS77
Trukki1 kirjoitti: Itsellä samankaltaisia kokemuksia. Olen nollannut 1. ajotietokoneen joka tankkauskerralla ja tankannut aina samaan tyyliin "tankin täyteen". 1. ajotietokone on näyttänyt 0-3 desiä liian vähän. Mutta 2. tietokonetta en ole nollannut kertaakaan ja se näyttää vain noin 0,5 desiä liian vähän noin 5000 km aikana.
Joo meillä sama juttu että kakkostrippiä ei ole nollattu kertaakaan ja mittarissa nyt 4700km.
Siellä lukema on 5,7l/100km eli ero todelliseen on tuo 0,2l.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Helmi 2019 07:16
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Tässä kun seurailee keskustelua kulutuslukemista niin täytyy todeta, että taloudellisuusmielessa kehitys ei ihan hirveästi ole mennyt eteenpäin.
Tein juuri lapinreissun omalla 2010 1,6tdci focuksella ja koko 2500km reissun kulutuslukema ajotietokoneen mukaan oli 4,7l/100km. Todellisuudessa vitonen. Kolmisen desiä tuo laskukone on optimistinen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Helmi 2019 07:36
Kirjoittaja Rusakko_
Arski54 kirjoitti: En usko että koskaan tulee. Ford itse sanoo ettei siitä ilmoituksesta tartte välittää ja että ovat pyytäneet poistamaan ilmoituksen kokonaan. Kyllä tuosta asenteesta jo selviää ettei sitä talvella lähes päivittäistä polttoa pois saada eikä edes yritetä.
Valo piiloon ei ole oikea ratkaisu mutta kansa taitaa siihen tyytyä joten miksi Ford tekisi jotain enemmän.

Joku tässä hiukkasloukkuaiheessa kyllä minua kiinnostaa :)

Oliko tästä etenkin talvella tapahtuvasta liki päivittäisestä hiukkasloukun poltosta joku muu havainto kuin mahdollinen auton ilmoitus, että "nyt poltto käynnissä" tai "nyt tarttis polttaa, mene ajamaan motarille" tai "loukku tukossa, aja huoltoon" vai perustuiko päivittäinen poltto havaintoon reilun puoleisesta polttoaineen kulutuksesta?

Lähinnä, että tapahtuuko sitä polttoa kuitenkaan faktana? Miten se on todettu? Onko hiukkasloukku oikeasti todettu olevan täynnä, jolloin käsittääkseni polton pitäisi alkaa ja eikö poltto onnistu kunnolla, kun ilmoitus tulee lähipäivinä uudestaan?

Ns virheellisiä ilmoituksiahan voi tulla, mutta kirjallinen lupa ajamiseen on kyllä hyvä jokaisen itselleen haalia. Polttoainettahan saa kulumaan muistakin tekijöistä johtuen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Helmi 2019 08:02
Kirjoittaja Hessu81
Rusakko_ kirjoitti:
Joku tässä hiukkasloukkuaiheessa kyllä minua kiinnostaa :)

Oliko tästä etenkin talvella tapahtuvasta liki päivittäisestä hiukkasloukun poltosta joku muu havainto kuin mahdollinen auton ilmoitus, että "nyt poltto käynnissä" tai "nyt tarttis polttaa, mene ajamaan motarille" tai "loukku tukossa, aja huoltoon" vai perustuiko päivittäinen poltto havaintoon reilun puoleisesta polttoaineen kulutuksesta?

Lähinnä, että tapahtuuko sitä polttoa kuitenkaan faktana? Miten se on todettu? Onko hiukkasloukku oikeasti todettu olevan täynnä, jolloin käsittääkseni polton pitäisi alkaa ja eikö poltto onnistu kunnolla, kun ilmoitus tulee lähipäivinä uudestaan?

Ns virheellisiä ilmoituksiahan voi tulla, mutta kirjallinen lupa ajamiseen on kyllä hyvä jokaisen itselleen haalia. Polttoainettahan saa kulumaan muistakin tekijöistä johtuen.
Auto ei ilmoita mitenkään kun poltto on käynnissä. Ehkä oletuksia kun kylmällä soppa maistuu. Niin itsekin olen olettanut kun niin paljon kuluttaa. Meillä ainakin ilmoitus aina uusiutui, kunnes kävin ajamassa vähän korkeammilla kierroksilla eli sportilla ja käsivalintaisella. Sen jälkeen ilmoitus pysynyt pidemmän ajan pois, eli useamman tuhannen km. Samalla normaalilla ajolla se jäi useammin ilmoittamaan asiasta. Meillä ajo suurimmaksi osaksi matka-ajoa ja webasto käytössä eli ei kylmänä ajoa

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Helmi 2019 12:21
Kirjoittaja Arski54
Hessu81 kirjoitti:
Auto ei ilmoita mitenkään kun poltto on käynnissä. Ehkä oletuksia kun kylmällä soppa maistuu. Niin itsekin olen olettanut kun niin paljon kuluttaa
Mielestäni joku oli saanut Fordilta tai huollosta vastauksen että polttotarve olisi todellinen. Että poltto kyllä tehtäisiin heti kun olosuhteet oikeat.
Ainakin dieselissä sen näkee selvästi hetkellisestä kulutuksesta kun poltto käynnissä. Bensasta ei ole eikä tule kokemuksia jos polttoväli on pari sataa kilsaa.
Odota seuraava ilmoitus, laita hetkellinen kulutus näkyviin ja moottoritielle?

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Helmi 2019 15:17
Kirjoittaja kurjo
Mulla ajettu 2000 km 1.0 Focus ja kakkostrippi nollaamaan kulutus 9.2 litraa, tuntuu melko isolta,kerran ilmotellu tuosta hiukkassuodattimen toiminnasta ,oikea eko teko foortti tuntuu olevan

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Helmi 2019 15:34
Kirjoittaja Fixu
Mitä kulutuslukemia teillä näyttää ajotietokoneen MyView-näytöltä valinta "Polttoainetalous"? Mulla se näyttää 8.2 ja alusta asti nollaamaton trippi 7.8. Näyttääkö tuo näkymä nyt siis todellisen kokonaiskulutuksen webasto mukaan lukien vai mitä toi yrittää kertoa?

LISÄYS: Kaikista tankkauksista laskettu keskikulutus 8,14 (Fuelio).

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Helmi 2019 15:44
Kirjoittaja Hessu81
kurjo kirjoitti:Mulla ajettu 2000 km 1.0 Focus ja kakkostrippi nollaamaan kulutus 9.2 litraa, tuntuu melko isolta,kerran ilmotellu tuosta hiukkassuodattimen toiminnasta ,oikea eko teko foortti tuntuu olevan
Meillä matka-ajoa suurin osa ja kulutus yli 8. Webastoa käytetty pakkasilla, mutta vastaavassa ajossa 2005 mk2 1.6 bensa manuaali n.7 kulutuksella. Näin se tekniikka kehittyy. Toinen asia kuitenkin kummalla autolla mieluummin ajaa...

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Helmi 2019 16:28
Kirjoittaja TMS76
Rusakko_ kirjoitti:Lähinnä, että tapahtuuko sitä polttoa kuitenkaan faktana? Miten se on todettu? Onko hiukkasloukku oikeasti todettu olevan täynnä, jolloin käsittääkseni polton pitäisi alkaa ja eikö poltto onnistu kunnolla, kun ilmoitus tulee lähipäivinä uudestaan?
Kyllä mulla ainakin auto haisee palaneelle, jos sammuttaa kesken polton. Eli kyllä siellä jotain tapahtuu. Tällä hetkellä 1700km mittarissa ja tänään tuli kolmannen kerran ilmoitus poltosta. Ei kovin ecolle vaikuta, jos loukku täyttyy tuollaista vauhtia.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Helmi 2019 18:42
Kirjoittaja Rusakko_
Hessu81 kirjoitti: Auto ei ilmoita mitenkään kun poltto on käynnissä. Ehkä oletuksia kun kylmällä soppa maistuu. Niin itsekin olen olettanut kun niin paljon kuluttaa. Meillä ainakin ilmoitus aina uusiutui, kunnes kävin ajamassa vähän korkeammilla kierroksilla eli sportilla ja käsivalintaisella. Sen jälkeen ilmoitus pysynyt pidemmän ajan pois, eli useamman tuhannen km. Samalla normaalilla ajolla se jäi useammin ilmoittamaan asiasta. Meillä ajo suurimmaksi osaksi matka-ajoa ja webasto käytössä eli ei kylmänä ajoa
Voisko sitten olla, että normiajelulla ei vaan puhdistu kunnolla. Ehkäpä ei vaan lämmöt nouse tarpeeksi. Vasta reilummalla polkemisella puhdistuu, minkä jälkeen pääsee näköjään peräti useamman tuhannen kilsaa, ainakin maantiellä. Se kuulostaa jo järkevältä puhdistusäväliltä.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Helmi 2019 18:48
Kirjoittaja Rusakko_
Arski54 kirjoitti: Mielestäni joku oli saanut Fordilta tai huollosta vastauksen että polttotarve olisi todellinen. Että poltto kyllä tehtäisiin heti kun olosuhteet oikeat.
Ainakin dieselissä sen näkee selvästi hetkellisestä kulutuksesta kun poltto käynnissä. Bensasta ei ole eikä tule kokemuksia jos polttoväli on pari sataa kilsaa.
Odota seuraava ilmoitus, laita hetkellinen kulutus näkyviin ja moottoritielle?
Jep. Oma havaintoni vääränmerkkisissä diesel-vehkeissä on, että puhdistuksen/regenoinnin huomaa siitä, että paikallaan ollessaan tai hitaassa ajossa haisee mädälle/kitkerälle, moottori käy raskaammin, hetkellinen kulutus nousee 1-2 l/100 km ja edes moottorijarru ei nollaa kulutusta, vaan näyttää vähintään tuota 1-2 l/100 km. Tuommosta voisi koittaa tosiaan aistia Focuksen bensoissakin.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 28 Helmi 2019 20:37
Kirjoittaja AAR85
En nyt 100% varma ole, mutta se hiukkassuodattimen poltto on aikalailla erillainen näissä bensavehkeissä, kuin dieseleissä. Bensoissa se poltto tapahtuisi ihan aktiivisesti ajon aikana, kunhan hiukkassuodatin on saavuttanut palotapahtuman vaatiman lämpötilan (oliko se nyt 500 astetta?) ja, että saadaan jäännöshappea sinne suodattimelle jotta se palo pääsee toteutumaan. Jäännöshappeahan saadaan parhaiten moottorijarrutuksissa. Sitä en tiedä, että saadaanko jäännöshappea silloin, kun moottori käy 2 pytyllä ja 1 lepää. Luulisi, että sieltä levossa olevasta pytystä olisi saatavissa happea suodattimelle yllinkyllin.

Mulla pysytteli se "pakokaasusuodatin ylärajalla" -ilmoitus kauan pois talvella, kun kerran ajoin moottorin mutkatiellä kunnolla lämpimäksi ja menin reilulla moottorijarrulla aina, kun oli mahdollista.

Viisaammat voi korjata jos höpisen ihan huuhaata, mutta näin muistelisin FordClubin fb sivulla yhden asiasta hyvin tietävän henkilön kertoneen.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Maalis 2019 06:48
Kirjoittaja Kaizer
PiuhaPoikki kirjoitti:Tässä kun seurailee keskustelua kulutuslukemista niin täytyy todeta, että taloudellisuusmielessa kehitys ei ihan hirveästi ole mennyt eteenpäin.
Tein juuri lapinreissun omalla 2010 1,6tdci focuksella ja koko 2500km reissun kulutuslukema ajotietokoneen mukaan oli 4,7l/100km. Todellisuudessa vitonen. Kolmisen desiä tuo laskukone on optimistinen.
Aika samoja omat kokemukset on taloudellisuuden kehityksessä, edellisten autojen keskikulutukset V70 D5 -07 (Webasto), 6l/100km, GOLF Variant 1,6 tdi -12 5,5l/100km, Octavia Greenline Combi -15, 4,8l/100km. Nykyisessä 5,6- 5,8 l/100km.

Muutama vuosi sitten ajoin vuoden Polo 1.0 TSI:llä, kovasti lupailtiin 4,5 l/100km keskikulutusta, oikeasti kulutus oli 6,5l 100/km.
-Omasta mielestä näiden litraisten "Ekokoneiden" luvatuilla kulutuslukemilla ei ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, selviäähän se jo kun tätäkin palstaa lukee. Noilla pikkukoneilla kun ajaa vähän reilummin niin jo alkaa soppa maistumaan. Ehkä 80-90 kmh vauhdissa nuo kulutuslukemat pysyvät jokseenkin aisoissa. Meillä on toisena autona Volvo S60 2.4T -03, keskikulutus 9.5 l/100km. Ja puhutaan sentään hieman eri koko/teho luokan koneesta

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Maalis 2019 07:18
Kirjoittaja PiuhaPoikki
Joskus sitä joutuu katumaan tekemättömiäkin tekoja.
Minulla oli valmis tinkin ihan viimeisistä edellisen korimallin focuksesta 1,6 dieselillä.
Nyt kaduttaa etten tarttunut siihen vaan jäin odottamaan uutta mallia.

Tätä ketjua lukiessa autokuume on kyllä kadonnut. :thumbup:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Maalis 2019 10:27
Kirjoittaja Freeze
Kyllä se uusi dietzeli on hyvä, kunhan lastentaudit saadaan pois. Itse olen ajellut 400 km päivän aikana webasto tukilämmittimenä mitattuna 4,5 l/100 km siistiä talvinopeusajoa. :thumbup:

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Maalis 2019 13:23
Kirjoittaja Pajari
TMS76 kirjoitti: Kyllä mulla ainakin auto haisee palaneelle, jos sammuttaa kesken polton. Eli kyllä siellä jotain tapahtuu. Tällä hetkellä 1700km mittarissa ja tänään tuli kolmannen kerran ilmoitus poltosta. Ei kovin ecolle vaikuta, jos loukku täyttyy tuollaista vauhtia.
Kun oli nuo helmikuun "helteet", eli yli +5C lämmintä, ei kertaakaan ilmoitellut polttotarpeesta. Tänään -8C ja heti pillit huusi, että polttaa pitäisi. Pakokaasujen kosteusko, vai mikä se sotkee tuon suodattimen? Samaan syssyyn ilmoitteli 20 min Webaston käytön jäljiltä että jäähdytysliemet on liian kuumana Lämpömittarin viisari ei edes värähtänyt. Ennen strarttia taulussa luki, että lisälämmitin on kytketty pois päältä akun säästämiseksi. Ajettu n. 750km, ei hyvältä näytä noilta osin. Webastoa kun todella tarvitaan, niin se ei käynnisty, tai pysy päällä akun varaustilanteen takia. Jossain korvessa hieno juttu -30 pakkasilla.

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Maalis 2019 13:37
Kirjoittaja Hessu81
Pajari kirjoitti: Kun oli nuo helmikuun "helteet", eli yli +5C lämmintä, ei kertaakaan ilmoitellut polttotarpeesta. Tänään -8C ja heti pillit huusi, että polttaa pitäisi. Pakokaasujen kosteusko, vai mikä se sotkee tuon suodattimen? Samaan syssyyn ilmoitteli 20 min Webaston käytön jäljiltä että jäähdytysliemet on liian kuumana Lämpömittarin viisari ei edes värähtänyt. Ennen strarttia taulussa luki, että lisälämmitin on kytketty pois päältä akun säästämiseksi. Ajettu n. 750km, ei hyvältä näytä noilta osin. Webastoa kun todella tarvitaan, niin se ei käynnisty, tai pysy päällä akun varaustilanteen takia. Jossain korvessa hieno juttu -30 pakkasilla.
Tuohon jäähdytysnesteen ylikuumentumiseen on jo päivitys, mikä pitäisi poistaa tuon ilmoituksen. Meillä ilmoittanut pitkän aikaa keskinäytössä, että järjestelmä pois päältä akkuvirran säästämiseksi. Webasto kyllä lämmittänyt silti vaikka teksti lukeekin näytöllä. Meinaa vissiin sitä että sync pois käytöstä kun webasto hönkii vielä. Ja ajettu aina yli lämmitysajan verran eli ohjeiden mukaan. Takaturvavöiden aiheettomiin piippauksiin on myös tulossa päivitys. Vielä jos noi oikeasti korjaantuu päivityksillä, niin autohan alkaa olemaan hyvä hankinta. Ainakin jos korkea kulutus on ainoastaan talviajan ongelma

Re: Uusi Focus mk4 2018

Lähetetty: 01 Maalis 2019 13:46
Kirjoittaja TMS76
Tuota samaa tekstiä akkuvirran säästämisestä on mullakin ilmoittanut alusta asti aina Webaston käytön jälkeen. Joka kerta on kuitenkin lämmitys toiminut. Itsellä myös Defan 10A ylläpitolaturi ja pari kertaa viikossa pidän johdon nokassa, niin ei pitäisi olla akun varauksen kanssa ongelmia.

Takavöiden ilmoituksiin mulle sanottiin huollossa, että toimivat niin kuin pitääkin ja päivitystä ei ole eikä tule. Antoivat vaan ohjeeksi pitää vyöt kiinni, vaikka takapenkillä ei ketään olisikaan.