Uusi Focus mk4 2018

Keskustelua autoista ja autoilusta yleisesti
Fixu
Viestit: 103
Liittynyt: 10 Loka 2018 15:08

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Fixu » 18 Touko 2019 09:29

Frnz kirjoitti:
18 Touko 2019 08:54
Tuntuu kuin autokaupat pitäisivät asiakasta ihan idioottina ja yrittävät hinnoitella vaihtoauton ihan käsittämättömän huonosti. Hintahaitari vaihtoauton kohdalla oli noin 3000 eur liikkeiden välillä! Meinasi jäädä kaupat tekemättä ja että tuo edellinen Focus pitää kirjaimellisesti ajaa loppuun koska siitä ei saisi mitään. Lopulta kuitenkin löytyi liike joka teki realistisen tarjouksen PK-seudulla ja palautti uskon asiaan.
Samoja kokemuksia oli itselläni viime syksynä. Ilmeisesti pääosin sen verran "helppoja" asiakkaita liikenteessä, ettei tarvitse yrittää. Kyllä sieltä lopulta löytyi myyjä jota kaupanteko kiinnosti.
HMS77 kirjoitti:
18 Touko 2019 08:59
On keraaminen pinnoite, mutta nuo naarmut on tainnu tulla tosiaan jo talvella siitä kuuluisasta lumiharjasta.. :(

Ja sitten sarjassamme "näin opin uusia asioita autostani vahingossa", osa XVIII:

Jos sammutat auton kun vaihde on D:llä, vaihteenvalitsin siirtyy automaattisesti P-asentoon. :shock:
Laitatin kestopinnoitteen heti alkuun ja pääosin ollaan ilman naarmuja selvitty. Selvisin talven ilman lumiharjaa, koska se + lika auton pinnassa aiheuttaa paljon naarmuja. Hanskat kädessä kevyesti otin isommat pois eikä tarvinnut iglussa ajella. Auton pesen itse. Nyt näillä aurinkoisilla keleillä on mukava katsoa tuota maalipintaa kun aurinkokaan ei paljasta isompia naarmuja.
Ajossa Ford Focus 1.5 EcoBoost A8 Titanium Wagon 2019

Aiemmat autot:
Skoda Octavia 1.4 DSG Combi Elegance -15
Skoda Octavia 1.6 Combi Elegance -07
Ford Focus 1.6 -04

Rusakko_
Viestit: 46
Liittynyt: 17 Syys 2008 11:41
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Rusakko_ » 18 Touko 2019 09:55

-Kj- kirjoitti:
18 Touko 2019 07:02
Erinäisistä Internet-lähteistä koostettua tietoa, esim:
http://fordauthority.com/2018/04/fords- ... us-a-gear/
" Ford has instead come up with a pair of eight-speed automatics to serve in the GM transmission’s place. Granted, one of those transmissions is based on GM’s nine-speed, with one forward drive ratio simply eliminated. The other, made for somewhat higher-performance vehicles like the new Ford Edge ST, is based on a six-speed developed as part of a 2002 Ford/GM partnership. Reportedly, a third eight-speed for lower-torque vehicles is in the pipeline."

Tuosta tekstistä laskettuna tulisi 3 eri varianttia 8-portaisista. Ford-nomenklatuurissa vaihteiston malli, esim 8F35, tarkoittaa 8 vaihdetta, etuveto(tai etuveto-pohjainen awd), ja väännönkestoon viittaava luku. Esim uusi mustangin 10-vaihteinen automaatti on 10R80, 10 vaihdetta, takaveto, väännönkestoon viittaava luku.
Ford of Europe – Special Service Tools & Equipment , listaa kolme varianttia 8F24, 8F35 ja 8F40, ja kaikki itse asiassa focuksen alla:
https://fordspecialtools.service-soluti ... tID=664167

Artikkelissa mainitaan tuo, että yksi perustuu vanhempaan 6f35-vaihtestoon, joka on esim amerikkalaisessa Edge ST:ssä.
Hyvä esimerkki videolla noista lähekkäisistä pykälistä on: https://youtu.be/qup6s2caqRQ , kohdat 7:40 ja 15:00 eteenpäin. 2L dieselin parina on selvästi sama automaatti kuin tuossa perustuen välityksiin.
Mielenkiintoista että Focuksessa näyttäisi tosiaan olevan 3 eri 8-portaista versioita, mutta useinhan moottoripaletin laaja vääntöalue (esim. juuri 170 - 370 nm) johtaa siihen, että laatikoita on oltava erilaisia. Pikkukoneessa ei kovin järeä toimisi, saati toisin päin.

Sen sijaan tuosta ameriikan Edge ST:tä koskevasta videosta: piirsin ruutupaperille videon 8:00 taulun arvot ja heti näkee miten typerässä linjassa välitykset ovat. Mikähän lootaverio tämä lie? Joku tekninen/taloudellinen syy tuommoseen päätymiseen on täytynyt olla, ei voi olla haluttu lopputulos. Tai ehkä en vain ymmärrä.

Sen sijaan ao. videossa ajetaan Focuksen 1.5 bensalla ja siinä kohdassa 6:00 alkaa kiihdytys M2-vaihteella ja päätyy vaihtoon M5:lle. Vaihtokohtia seuraamalla voisi päätellä, että siinä 4. ja 5. vaihteen välillä on vähän suurempi loikka. Miten siitä jatkuu, ei tiedä. No, ei ole ainakaan sama versio kuin jenkkien Edge ST:ssä :)

https://www.youtube.com/watch?v=oG95o7xxIwM&t=532s
Tulossa: :ford: Focus 1,5 EcoBoost 150hv A8 Active Wagon 2019

Frnz
Viestit: 70
Liittynyt: 10 Helmi 2011 17:12
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Frnz » 18 Touko 2019 10:18

Arski54 kirjoitti:
18 Touko 2019 09:14
Mikä pisti parhaan tarjouksen?
Takuun kanssa tulet pettymään jos uskot että se on 5 v takuu eikä 2 v takuu + 3 v protect.
Rintajouppi pisti parhaan tarjouksen.

Saa nähdä miten tuo takuu menee. Pelkään pahoin että tuo 5v on harhaanjohtamista. Toisaalta aikoinaan kun hairahdin Kiaan, ja he mainostivat 7v takuuta, siihen liittyi aikapaljon epäuskoisuutta. Tuolloin en koskaan huollattanut autoa merkkiliikkeessä mutta sen sijaan käytin auton kerran iskarien vaihdossa takuuseen ja joka kevät takaluukun maalauksessa takuuseen (rekisterikilven lippa hiersi metallia ja ruostutti kulmista), joten joskus lupaukset myös toimivat.
Tulossa Focus Active 2019 / Focus 1.0 Ecoboost 2014 / BMW F34
Ex Fords: StreetKa 2004, Focus 1.6 Ecoboost 2012, Fiesta 1,25 2010, Focus 1.6 2006, C-max 1.8 2004, Escort 1.6 Cabrio '92

xflex
Viestit: 86
Liittynyt: 05 Helmi 2017 15:45

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja xflex » 18 Touko 2019 10:46

Ei tuo isomman dieselin loota mitenkään huono ole mutta kyllä siinä selkeästi on vielä kehitykselle tilaa jos vertaa ZF:ään. Tiedä sitten tekeekö tuo kun on tupaöljy niin tuo välityssuhteiden läheisyys ei nouse niin selkeästi esiin. Tai ainakaan itseäni se ei ole häirinnyt ja hyödyntää muutenkin vääntöä hyvin. Ei luistattele turhaan mutta joskus vaihdot ovat hiukan kulmikkaita varsinkin kylillä pyöriessä ja alaspäin vaihtaessa.
Focus Wagon 2.0 TDCi A8 Titanium -18 ja Focus HB 1.0 M6 Titanium -17

-Kj-
Viestit: 73
Liittynyt: 14 Helmi 2016 16:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja -Kj- » 18 Touko 2019 11:32

En itsekään moittisi huonoksi tuota 2L laatikkoa, jännä yksityiskohta vain. Tuossa tuo 2-3 läheisyys ei pääse juuri tuntumaan, kun taajamanopeuksissa 40-55... on käytössä jo vaihteet 4,5,6, joten nuo pienimmät vaihteet menee normaalissa alkukiihdytyksessä tosi nopeasti/huomaamatta. Ja hyvin osaa tosiaan käyttää vääntöä hyödyksi jos kaasupoljinta painaa rauhallisesti syvällekin.
Lähinnä täyskiihdytyksessä huomaa tuon 2-3 läheisyyden, mutta kiihdytyksen täytyy alkaa todella hitaasta vauhdista jotta se alkaisi edes 2-vaihteella ainakin normi-ajotilassa.

Täältä lötyi kaikkien vaihteistojen mallit:
https://www.automobile-catalog.com/mode ... _4gen.html

2L Diesel: 8F40, Välitykset: 4.689, 3.306, 3.012, 1.923, 1.446, 1, 0.747, 0.617 Perävälitys 2.89
1.5 Diesel: 8F35, Välitykset: 4.689, 3.306, 3.012, 1.923, 1.446, 1, 0.747, 0.617 Perävälitys 3.17
-> Selkeästi samat gearsetit keskenään, mutta joku vahvistettu versio 2L:ssa ja eri perävälitys

1.5 Ecoboost: Ford 8F24, Välitykset: 5.324, 3.417, 2.645, 2.036, 1, 0.864, 0.694 Perävälitys 2.94
1.0 Ecoboost: Ford 8F24, Välitykset: 5.324, 3.417, 2.645, 2.036, 1, 0.864, 0.694 Perävälitys 3.52
-> Samat vaihteistot,eri perävälitys.

Tässä ei vielä selvinnyt vaihteistojen suku. Kovasti nuo dieselin vaihteisto haiskahtaa tuolta 6-vaihteisesta jatkokehitellyltä kuten Edge-videossa 2-3 -vaihteiden perusteella.

Liekö sitten Fordin 8F24 jokin GM 9-speed -adaptaatio (-1 vaihde) vai joku täysin fordin oma suunnittelu - jää vielä avoimeksi.
Focus Titanium Wagon 2.0D A8 -19
Ex: Mondeo 2.2 TDCi Trend Wagon 08
Ex: Mondeo 1,8 Ambiente+ Wagon -00

Foortipi
Viestit: 8
Liittynyt: 20 Tammi 2019 16:44

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Foortipi » 18 Touko 2019 13:12

mjasa kirjoitti:
27 Huhti 2019 00:15
Värinä johtuu juurikin tuosta sylinterinlepuutustoiminnosta. Epäilin tuota toimintoa syyksi ja kysyin tätä aikanaan myös maahantuojalta ja tästä siis kyse. Itselläni 1,0 ecoboost A8 automaatilla ja tuon värinän huomaan ainakin tossa automaatissa selkeimmin 40-60kmh nopeuksilla pintakaasulla ajellessa. Kovemmissa nopeuksissa ei niinkään erotu ehkä osin siksi, että kovemmissa nopeuksissa kuormitus on suurempaa jolloin toiminto poistuu ainakin useammin käytöstä. Tuo toiminto on koodattu pois nimenomaan tuossa sport ajotilassa, mutta oletuksena aina oleva normaali ajotila pitää tuon toiminnon päällä johtuen päästöjen hallinnasta jolla autolle on nuo tietyt päästölukemat hyväksytty. Hieman ärsyttävä piirre, mutta eipä tuolle minkään mahda. Poiskaan sitä ei voi koodata, koska muuten auto ei täyttäisi päästöluokitusta. Mutta viasta ei siis ole kyse
Autona minulla Focus 1.5 titanium A8. Ajettu nyt 12000km

Onkohan tähän tärinä asiaan tullut mitään selvyyttä? Itsellä sama ongelma. 9500 km ajoin nastoilla ja tällaista en huomannut. 3 Päivää kesärenkaiden (ecocontact 205/60/616 vaihdon jälkeen alkoi ja alkuun epäilin renkaita. Kaikki tarkistettu ja tasapainotettu pariin kertaan. Jokaisessa renkaassa pientä pystyheittoa mutta ei pitäisi vaikuttaa. Eli ongelma on seuraava:

Kun ajaa seuraavissa nopeuksissa noin 40, 60, 80 tai 100 kmh niin tulee tärinää niin kuin olisi liian iso vaihde käytössä. Kierrokset tärinässä yleensä 1250-1750. Parhaiten huomasi juuri kun ajoi matkaa ja vakkari päällä ja nopeus esim. 104 kmh ja vaihteena 8 niin jyristää. Kun laittaa pienempää silmään yhden pykälän niin ei tätä jyrinää. Sportmode päällä ei tätä jyrinää ilmene. Huollossa tosiaan ajaneet ja heidän mielestään ei poikkeavaa mutta minun mielestä ei tällaista saa kyllä olla. Jonkun tuen laittoivat tuonne konehuoneen lämmitysputkiin mutta ei apua. Kylmällä koneella tätä ei ilmene vaan moottori pitää olla lämpimäksi ajettu. Pitää varmaan varata taas aikaa jotta etsisivät mikä tämän aiheuttaa.
Ford Focus 1.5 A8 Titanium wagon 2019

nestori2
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Huhti 2014 18:25

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja nestori2 » 18 Touko 2019 14:36

Kai se suurin ongelma tuohon "jyristämiseen" on , että automaatti käyttää turhan suurta vaihdetta. Itse kun ajaa manuaalilla, niin kyllä tuon ilmiön saa aikaan, kun vedättää turhan suurella vaihteella. Nykyautojen vaihteiden välitykset ovat aika suuret, pyritään näin alhaisiin kulutuslukemiin, josta tuskin moottori ja voimansiirto oikein tykkäävät.

Avatar
HMS77
Viestit: 302
Liittynyt: 29 Kesä 2008 21:24
Paikkakunta: Tampere

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja HMS77 » 18 Touko 2019 14:50

Eipä jyrise pikkudiesel-automaatti joten kyllä se nyt vaan liittyy siihen sylinterien lepuutukseen jota ei dieseleissä ole.
Ford Focus 1.5TDCi A8 Titanium 5-ov 2018

Kuva

Foortipi
Viestit: 8
Liittynyt: 20 Tammi 2019 16:44

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Foortipi » 18 Touko 2019 15:20

nestori2 kirjoitti:
18 Touko 2019 14:36
Kai se suurin ongelma tuohon "jyristämiseen" on , että automaatti käyttää turhan suurta vaihdetta. Itse kun ajaa manuaalilla, niin kyllä tuon ilmiön saa aikaan, kun vedättää turhan suurella vaihteella. Nykyautojen vaihteiden välitykset ovat aika suuret, pyritään näin alhaisiin kulutuslukemiin, josta tuskin moottori ja voimansiirto oikein tykkäävät.
Ei ole koskaan automaattia ollu mutta ei se auto saa noin jyristä juuri niissä nopeuksissa missä yleensä ajetaan.
Ford Focus 1.5 A8 Titanium wagon 2019

Freeze
Viestit: 254
Liittynyt: 06 Huhti 2015 11:59

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Freeze » 18 Touko 2019 16:53

Itse veikkaan aikaisempien lukujen perusteella samaa kuin HMS , eli värinä / tärinä johtuu sylinterien lepuutustoiminnosta.
~ Ford Focus EcoBlue 1,5 TDCi Titanium A8 2018, 120 hv ~
Kuva

Foortipi
Viestit: 8
Liittynyt: 20 Tammi 2019 16:44

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Foortipi » 18 Touko 2019 19:11

Se tässä ihmetyttää kun ei talvirenkailla ollu tätä ongelmaa 9500 kilometriin. Siis varmaan sattumaa että samoihin aikoihin alkoi.
Ford Focus 1.5 A8 Titanium wagon 2019

nestori2
Viestit: 167
Liittynyt: 06 Huhti 2014 18:25

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja nestori2 » 18 Touko 2019 22:44

Jos tuo 1.5 litrainen käy kaikilla kolmella pytyllä, teho on noin 35 kW/1500 r/min. Kun yksi pytty lepää, niin teho on noin 23,5 kW korkeintaan.. Kun se automaattilootan isoimmalla vaihteella vetää kahdella pytyllä, niin tuolla kierrosluvulla se kulkee noin 88 km/h. 8 vaihteen välitys on melko suuri, auto kulkee esim. kierrosluvulla 5000 r/min 292,5( jos koneessa riittäsi teho), joten varsinainen loikkari. Ehkä tuo lepuutus vaan on hieman väärin säädetty huomioonottaen, että laatikossa on melkoisen "harvat" välitykset. Kyllä sitä Fiestankin testissä mainittiin, että auto hieman jyristää automaattilootan kera, syynä juuri tuo suuren vaihteen käyttö.

Viikkus
Viestit: 222
Liittynyt: 22 Kesä 2016 21:21

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja Viikkus » 19 Touko 2019 13:39

nestori2 kirjoitti:
18 Touko 2019 14:36
Kai se suurin ongelma tuohon "jyristämiseen" on , että automaatti käyttää turhan suurta vaihdetta. Itse kun ajaa manuaalilla, niin kyllä tuon ilmiön saa aikaan, kun vedättää turhan suurella vaihteella. Nykyautojen vaihteiden välitykset ovat aika suuret, pyritään näin alhaisiin kulutuslukemiin, josta tuskin moottori ja voimansiirto oikein tykkäävät.
Juuri näin! Samaa sarjaa näiden vaihtamista ohjaavien merkkivalojen ja start-stop systeemin kanssa. Turhia kikkailuja, joilla säästetään auton testeissä muutamia desejä, mutta tosielämässä huonoja konsepteja.
Ford Focus ST-line wagon 2019
Focus ST-line wagon 2017
Focus trend wagon 2016
...lista on pitkä

AAR85
Viestit: 203
Liittynyt: 16 Loka 2016 15:44

Re: Uusi Focus mk4 2018

Viesti Kirjoittaja AAR85 » 19 Touko 2019 21:53

Mitään jyristämistä ei ole täällä ilmennyt. Todella pientä "nypyttämistä" kylläkin jota ei ilmene sport moodilla ollenkaan. Ei kyllä itseäni juuri häiritse. Tämän lepuutustoiminnonkin saa muuten ohjelmoitua veks. Kävi ilmi, kun kyselin Karalalta heidän softasta tähän litraseen ecoboostiin (145hv/240nm).
Focus 1.0 EcoBoost 125hv A8 ST-line Wagon ’19
Ex: Focus 1.5 EcoBoost M6 150hv Titanium HB ’15

Vastaa Viestiin