mondeo vm.03 duratec 2.0l

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
daddy69
Viestit: 5
Liittynyt: 17 Marras 2016 18:23

mondeo vm.03 duratec 2.0l

Viesti Kirjoittaja daddy69 »

elikkäs moottori alkanu naputtaa/nakuttaa kun kierrokset siinä 2500-4000 välillä. ja välillä tyhjäkäynnillä pätkii pikkasen ja sama juttu välillä tasakaasulla pikkasen pätkii... imusarjan läpät on jo poistettu eikä auttanut. vaikee paikallistaa mut jotenkin tuntuis tulevan venttiilikoneistosta... tyhjäkäynnillä tosiaan ei yhtään nakuta. joku pähkäilly saman asian kanssa joskus?
Avatar
NiceMan
Moderaattori
Viestit: 2517
Liittynyt: 03 Helmi 2005 20:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: mondeo vm.03 duratec 2.0l

Viesti Kirjoittaja NiceMan »

Itsellä teki tuolein tosin ei nykinyt vaan meni kyllä tasaisesti... Ääni katosi kiidyttäessä että moottorijarrutuksella.
Ääni kuulosti tulevan venttiilikoneistosta mutta eikansa tutkittu niin syynnä oli yhden KK laakerin pettäminen...

Vian sain helposti loppujen lopuksi paikallistettua kun otti puolilta yksi kerralla johdon irti niin yhden kohdalla ääni katosi...
Ford Taunus Coupe 2.0i Turbo 1975 (Projekti)
Jeep Wagoneer 4x4 Monster PickUp 1974 (Myyty)
Ford Scorpio Cosworth STW 1995 (Laatikkona)
Ford Mondeo EcoBoost 2.0 2011 (Käyttis)
https://www.theniceman.com/coppermine/
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: mondeo vm.03 duratec 2.0l

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

daddy69 kirjoitti:elikkäs moottori alkanu naputtaa/nakuttaa kun kierrokset siinä 2500-4000 välillä. ja välillä tyhjäkäynnillä pätkii pikkasen ja sama juttu välillä tasakaasulla pikkasen pätkii... imusarjan läpät on jo poistettu eikä auttanut. vaikee paikallistaa mut jotenkin tuntuis tulevan venttiilikoneistosta... tyhjäkäynnillä tosiaan ei yhtään nakuta. joku pähkäilly saman asian kanssa joskus?
Kuulostaa samalta kuin edellisessä Duratec 2.0 Mondeossa eli sylinterin no 1 kiertokangen laakerivaurio.

Työvaihe no 1:

Irroita moottori ja vaihteisto

Työvaihe no 2:

Korjaa laakerivaurio vaihtamalla kiertokanki ja kk-laakerointi sekä tarvittaessa kampiakseli. Luonnollisesti myös uusi öljypumppu ja pickup-sihti koska vanha on syönyt metallia.
Unohtamatta uutta kampiakselin hihnapyörän pulttia ja kahta kitkalevyä.

Työvaihe no 3:

Kiinnitä moottori ja vaihteisto uudella kytkinsarjalla ja kaksoismassavauhtipyörällä.

Jos tarvitset toisen kiertokangen/männän niin kohtuuhinnalla löytyy käytetty.
SeTTi
Viestit: 19
Liittynyt: 20 Heinä 2015 19:23
Paikkakunta: Riihimäki

Re: mondeo vm.03 duratec 2.0l

Viesti Kirjoittaja SeTTi »

Luin jostakin että alakautta onnistuu kampuran/mäntien pudotus,( öljypohja+jakopää+kytkin/vaihteisto/vetarit veke) itsellä vm.01 1.8 duratecissä öljyrenkaat jumissa 3- ja 4-pytyssä ( öljyä kuluu 1L/200km ja tulpareiästä tsiikattuna männän laki kirkkaassa öljyssä, just vaihdoin vv-kumit, jolla näkyvä savutus poistui+ päästöt meni kikkailulla läpi). Puristuspaineet Ok.

Suositteleeko ketään alakautta pudottamista, onko edes mahdollista?

Onko kellään noista RSV/Liquy Mollyn ihme öljynlisäaineista positiivisia kokemuksia?
Viimeksi muokannut SeTTi, 29 Tammi 2017 00:40. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mk2Cortina
Viestit: 275
Liittynyt: 06 Loka 2015 21:48

Re: mondeo vm.03 duratec 2.0l

Viesti Kirjoittaja Mk2Cortina »

SeTTi kirjoitti:Luin jostakin että alakautta onnistuu kampuran/mäntien pudotus,( öljypohja+jakopää+kytkin/vaihteisto/vetarit veke) itsellä vm.01 1.8 duratecissä öljyrenkaat jumissa 3- 4-pytyssä ( öljyä kuluu 1L/200km ja tulpareiästä tsiikattuna männän laki kirkkaassa öljyssä, just vaihdoin vv-kumit, jolla näkyvä savutus poistui+ päästöt meni kikkailulla läpi). Puristuspaineet Ok.

Suositteleeko ketään alakautta pudottamista, onko edes mahdollista?

En suosittele eikä muistaakseni mahdu millään koska kampiakseli on tiellä. Pelkät laakeriliuskat voi vaihtaa alakautta mutta siitäkään ei ole iloa koska laakeriliuskat käytännössä lähes aina ovat pyörähtäneet kiertokangessa jolloin kiertokanki on pilalla koska sitä voi korjata millään tavalla vaan ainoastaan vaihtaa toiseen.

Männänrenkaiden vaihto onnistuu kyllä alakerta paikallaan jos irroittaa sylinterikannen ja männät yläkautta. Mutta jos laakerivikaisen moottorin kampiakselin kaula on vaurioitunut, ei muuta vaihtoehtoa kuin moottorin/vaihteiston irroitus ole.
Vastaa Viestiin