Sivu 1/1

Ford Focus 2006 1,6 85kW Termostaatti ja moottorin lämpeneminen

Lähetetty: 07 Marras 2016 14:23
Kirjoittaja TuRa
Ostin kesällä otsikossa mainutun Focuksen. nyt kylmien kelien tultua on termostaatin toimivuus alkanut askarruttaan. Yön jälkeen ulkoa käynnistetty auto alkaa puhaltamaan lämmintä kyllä jo 1-1,5km ajon jälkeen (-3 astetta ulkona eikä lämmityksessä). Moottorin lämmöt eivät kuitenkaan nouse normaaliin kuin vasta 10-15 km ajon jälkeen. Jos laitan lämmityslaitteen pois päältä nousee moottorin lämpö jo n. 4-5 km jälkeen normaaliksi, mutta kun sitten laitan lämmityslaitteen täysille laskee moottorin lämmöt lähelle 60 asteeseen josta mittarin näyttö alkaa. Kyselin paikallisesta Ford huollosta termostaatin vaihtoa hinnaksi termostaatille koteloineen sanottiin 299 euro ja asennettuna noin 500 euroa eli ei ihan turhaan viitsisi vaihtaa jos tuo moottorin lämmön nousu on ko. moottorille ominaisuus eikä vika. Lämpöä kyllä riittää lämmitykseen mutta se moottorin hidas lämpeneminen mittarin mukaan.

Termostaatin sais kylläkin Motonetistä 99,90eurolla (3lähtöä),
http://www.avaruosad.ee/varuosad/info/wahler/482598D liikkeestä WAHLER merkkisenä n. 77 eurolla postikuluineen.
Saksasta http://www.autonvaraosat24.fi/wahler/1719246 sama WAHLER n.65 eurolla postikuluineen.

Re: Ford Focus 2006 1,6 85kW Termostaatti ja moottorin lämpeneminen

Lähetetty: 07 Marras 2016 16:18
Kirjoittaja Krisse
Ompa hulvatonta. Se 13.3.2006 ja uudemmat termostaatti maksaa merkkiliikkeessä alle puolet tuosta vanhemmasta.

No mutta se siitä. Noihan vaan ei lämpene mihinkään, eikä asia siitä termostaatin vaihtamisella parane. Lämppärin maltillisella käytöllä lämmöt saa nousemaan edes vähän paremmin, mutta jos autossa on automaattilämppäri/-ilmastointi ja pitää sitä automaatilla niin ei edes 30 kilsaa maantietä parinkympin pakkasessa saa lämpöjä nousemaan puoleen väliin.

Re: Ford Focus 2006 1,6 85kW Termostaatti ja moottorin lämpeneminen

Lähetetty: 12 Maalis 2017 09:28
Kirjoittaja Hampered
Ostin kans vähänaikaa sitten focus 1.6 ti-vct:n vm. 2006, eikä myöskään lämmöt meinaa nollan alapuolella nousta... Viimasuojat maskissa auttaa hiukan ja ajattelin vielä ostaa tuon moottorin alaauojamuovin kunhan rahatilanne antaa myöden... Nää ei vissiin vaan lämpeä....

Re: Ford Focus 2006 1,6 85kW Termostaatti ja moottorin lämpeneminen

Lähetetty: 25 Joulu 2017 10:42
Kirjoittaja Timpsa
Ostin toisen Focuksen, 2006 farkun 1,6-16v koneella (100 hp). Toinen on samanlainen muuten mutta ti-vct koneella. Tämä uusi ostos ei lämpeä, koneen lämmöt mittarin mukaan 60 astetta vaikka ajoin 30 km. Muistaako joku miten pääsee lukemaan ajotietokoneen tietoja, oliko siellä tieto koneen lämmöistä?

Re: Ford Focus 2006 1,6 85kW Termostaatti ja moottorin lämpeneminen

Lähetetty: 27 Joulu 2017 00:14
Kirjoittaja anon1
OBD palikalla näät koneen lämmöt.Noita palikoita saa muutamalla eurolla esim. aliexpressiltä

Re: Ford Focus 2006 1,6 85kW Termostaatti ja moottorin lämpeneminen

Lähetetty: 07 Tammi 2018 09:58
Kirjoittaja Timpsa
Ajotietokoneen diagnostiikan saa päälle painamalla viiksen päätä ja pitämällä sitä alhaalla ja samalla kääntää virran päälle. Sieltä löytyy tieto koneen lämmöstä. Ti-vct lämmöt oli 135 C ja 100 heppasen oli 94 C. Nämä molemmat samoissa olosuhteissa. Huoltokirjassa on maininta termostaatin ja kopan vaihdosta. Voiko asennuksen tehdä väärin? Mahtuuko termostaatti väärinpäin koteloon?

Re: Ford Focus 2006 1,6 85kW Termostaatti ja moottorin lämpeneminen

Lähetetty: 07 Tammi 2018 11:35
Kirjoittaja yritäedes
Timpsa kirjoitti:Mahtuuko termostaatti väärinpäin koteloon?
Mahtuu, jos ne on samat kuin Mk1 Focuksessa. Eikä olisi harvinainen tapaus...
Tai sitten termari on viallinen eikä sulkeudu.

Re: Ford Focus 2006 1,6 85kW Termostaatti ja moottorin lämpeneminen

Lähetetty: 07 Tammi 2018 11:50
Kirjoittaja GeeTee-
Mulla oli kakslitranen aikanaan eikä siinäkään yks talvi tahtonu lämpö riittää pakkasilla ja varsinki maantiellä lämmöt tuntu putoovan, mutta termostaatin uusinnalla taas lämpöä riitti. En usko ennenkuin näen, että kunnossa oleva bensaford ei pikkupakkasella lämpöä pidä. Viimasuojia.. Lähtisin ennemmin vaihtamaan sitä termaria.

Re: Ford Focus 2006 1,6 85kW Termostaatti ja moottorin lämpeneminen

Lähetetty: 08 Tammi 2018 19:46
Kirjoittaja Timpsa
Päädyin vaihtamaan termostaatin. Tilasin 82C termostaatin kun varaosaoppaat suosittaa 74C avautumislämpötilaa. Eiköhän tuo viikonloppuna tule vaihdettua. Onko järjestelmän ilmaukseen jotain huomioitavaa? Soitin kauppaan josta ostin auton, eivät tulleet vastaan kuluissa. No termari ja jäähdytysneste 1 l maksaa muutaman kympin, vaihtotyön vaiva käytännössä.

Re: Ford Focus 2006 1,6 85kW Termostaatti ja moottorin lämpeneminen

Lähetetty: 10 Tammi 2018 21:30
Kirjoittaja Krisse
Taitaa mennä pieleen termostaattisi.

Tollasen vehkeen termostaatti tulee koteloineen päivineen ja sitä ei ole kuin 98 asteisena.

Katso intternetin kuvahaulla esim "ford 1473090". Osanumero ja osan ulkonäkö tosin vaihtuu vähän valmistusajankohdan mukaan mutta toi on se idea.

Toi sun 74 tai 82 asteinen on perinteisen mallinen termostaatti (jotkut varaosaluettelot tosiaan myyvät sellaista tähän autoon).

Re: Ford Focus 2006 1,6 85kW Termostaatti ja moottorin lämpeneminen

Lähetetty: 11 Tammi 2018 13:16
Kirjoittaja Timpsa
Termostaatti on nyt vaihdettu. Tässä koneessa tosiaan on erillinen irtotermostaatti ja kotelo. Vaihto ei vaikuttanut lämpenemiseen mitään. Mistähän sitten etsitään vikaa? Pitänee toistaiseksi laittaa pahvi jäähdyttimen kennon eteen.

Re: Ford Focus 2006 1,6 85kW Termostaatti ja moottorin lämpeneminen

Lähetetty: 11 Tammi 2018 17:34
Kirjoittaja Krisse
Jaa kato juu, 100 heppasessa onkin. Ite vaan katoin ton otsikon mukaista autoa mutta eihän tää ollukaan sun aloittama keskustelu.

Re: Ford Focus 2006 1,6 85kW Termostaatti ja moottorin lämpeneminen

Lähetetty: 11 Tammi 2018 23:34
Kirjoittaja yritäedes
Timpsa kirjoitti:Vaihto ei vaikuttanut lämpenemiseen mitään. Mistähän sitten etsitään vikaa?
Timpsa kirjoitti:100 heppasen oli 94 C. Nämä molemmat samoissa olosuhteissa.
Eiköhän tuo ole melko normaali, jos olosuhde oli joutokäynti. Kuormituksessa, kuten maantieajossa, pitäisi olla enemmän, jotain 110 C tienoilla.

Huurtuuko ikkunat kovasti. Entä jos raitisilmasuodatin on vaihtokunnossa? Kone on lämmin, mutta ilma ei liiku.
Ja paisarin korkin pitäisi pitää systeemin paine 1.0-1.2 bar. Vesiletkut on koneen käydessä selvästi kovemmat.