Sivu 1/1

Kytkimen painelaakerista

Lähetetty: 29 Maalis 2016 15:46
Kirjoittaja 96taunus
Semmonen tyhmä kysymys kun en kuukkelilla löytänyt, että onko hydrauli toimisen kytkimen painelaakeri aina vasten paineasetelmaa :?: Vai vetääkö neste jotenkin takasinpäin mäntää.
Tätä vaan ihmettelin kun mekaanisessa systeemissä painelaakeri on irti paineasetelmasta.

Re: Kytkimen painelaakerista

Lähetetty: 30 Maalis 2016 10:48
Kirjoittaja Mk2Cortina
96taunus kirjoitti:Semmonen tyhmä kysymys kun en kuukkelilla löytänyt, että onko hydrauli toimisen kytkimen painelaakeri aina vasten paineasetelmaa :?: Vai vetääkö neste jotenkin takasinpäin mäntää.
Tätä vaan ihmettelin kun mekaanisessa systeemissä painelaakeri on irti paineasetelmasta.
Niissä kytkimissä mitä itse olen laittanut niin aina on ollut painelaakeri vapaasti asetelmaa vasten. Jos se olisi merkittävästi irti, liikerata ei riittäisi iroittamaan kytkintä.
Toki ei siinä minkäänlaista painetta ole paineasetelmaa vasten mutta kiinni kuitenkin.

Re: Kytkimen painelaakerista

Lähetetty: 30 Maalis 2016 14:23
Kirjoittaja futura68
Kyllä se laakeri siellä mukana pyörii... Työsylinterissä on kierrejousi, joka pakottaa sen päin asetelmaa... Voima ei kovin suuri kuitenkaan ole..

Re: Kytkimen painelaakerista

Lähetetty: 30 Maalis 2016 16:14
Kirjoittaja seppo1
Taidatte kaikki puhua painelaakerityypistä, joka on yhdistetty työsylinteri+painelaakeri. Näissä varmaan on painelaakeri lähes kiinni asetelmassa. Mutta onhan niitä vanhempia järjestelmiä, joissa irroitushaarukkaa painaa erillinen hydraulityösylinteri. Ja näissä ainakin mun muistin mukaan on kyllä välystä painelaakerin ja asetelman välissä.

Re: Kytkimen painelaakerista

Lähetetty: 30 Maalis 2016 16:33
Kirjoittaja Mk2Cortina
seppo1 kirjoitti:Taidatte kaikki puhua painelaakerityypistä, joka on yhdistetty työsylinteri+painelaakeri. Näissä varmaan on painelaakeri lähes kiinni asetelmassa. Mutta onhan niitä vanhempia järjestelmiä, joissa irroitushaarukkaa painaa erillinen hydraulityösylinteri. Ja näissä ainakin mun muistin mukaan on kyllä välystä painelaakerin ja asetelman välissä.
Tarkempi muistelu asiasta on kyllä kuten futura 68 sanoi. Kyllä siellä pieni jousipaine on.

Muistin mukaan jopa noissa vanhoissa ulkoisella työsylinterillä olevissa on jousi työsylinterin sisällä. Kuitenkin niin heppoinen, että ainakin mk2 Cortinassa sen painaa helposti käsin sisään jotta kytkimen työntötangon saa asennettua.

Eli lievä jousipaine painaa painelaakeria asetelmaa vasten, kuten futura68 tarkensi.

Re: Kytkimen painelaakerista

Lähetetty: 30 Maalis 2016 20:38
Kirjoittaja 96taunus
OK :) Eli niin kuin epäilinkin, että laakeri pyörii aina mukana. Tosiaan vanhemman mallinen systeemi irrotushaarukalla.
Ei sitten tarvi ihmetellä kun tarvike laakerit ei kestä :cry:

Re: Kytkimen painelaakerista

Lähetetty: 30 Maalis 2016 22:51
Kirjoittaja futura68
Jep, tuo on niin tapauskohtaista... toiset systeemit vetää tai työntää kiinni ja toiset ei.... Omissa mondeoissa on kyllä laakerit kestänyt, mutta toisessa hajosi sylinteri ts. nesteet pihalle 240tkm ja toisessa vielä alkuperäinen vaikka ajettu lähes 400tkm....

Re: Kytkimen painelaakerista

Lähetetty: 31 Maalis 2016 12:40
Kirjoittaja Tessu
itse ainakin pyrin valitsemaan omastamielestä laadukkaat osat kun joutuu kytkintä korjaamaan,ei ole etuvetosissa kovinkaan helppoa hommaa niin ei jaksa jokavuosi osia irrotella,hyvällä tuurilal voi kestää muukin mutta jos autoa on aikomus pitää itsellä vuosia niin voi hieman sijoittaakkin.