Focus MK2 mielessä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Joe-poika
Viestit: 133
Liittynyt: 23 Joulu 2015 22:02

Focus MK2 mielessä

Viesti Kirjoittaja Joe-poika »

Tervehdys kaikille! On alkanut näyttää vähän siltä, että seuraava auto saattaisi olla MK2 Focus. Hintaluokka asettuu johonkin noin kolmen tonnin nurkille, ellei ihmeitä tapahdu. Ajomäärät vuodessa ovat sellaisia, että dieseli saattaisi olla kannattavampi ostos, mutta toisaalta bensakoneisia on enemmän tarjolla ja vähemmän ajettuja. Käytännössä kumpi tahansa käy, bensa-autolla olen viime vuodetkin ajanut.

Onko noissa jotain koneita, joita ehdottomasti kannattaa välttää? Teho on kiva asia, mutta pieni kulutus on vielä kivempi, joten kovin isot koneet eivät erityisemmin kiinnosta. Automaattilaatikot ovat faceliftiä edeltäneissä ilmeisesti vanhoja nelilovisia, joten luultavasti päädyn manuaaliin.

Onko muuten jotain huomattavaa, mitä kannattaa Mk2 Focusta ostaessa pitää mielessä? Onko mainittavia ruosteongelmia, tyyppivikoja tms, vai onko tämä nyt sellainen ongelmaton perusauto jollaista olen koettanut etsiä :D
Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi (130 hp) 6-speed Limited -07
saukat
Viestit: 130
Liittynyt: 07 Kesä 2006 16:21
Paikkakunta: Kouvola

Re: Focus MK2 mielessä

Viesti Kirjoittaja saukat »

Moottoriin ja sitä käynnissä pitävään polttoaineeseen en ota kantaa mutta kohtuullisen varmoja autoja ovat, itselläni oli perus 1,6l bensamalli jolla ajeltiin 4 ongelmatonta vuotta ja n. 80 tkm. Takapuskurin ja takalokasuojan kohdalla oleva sauma on liian tiukka, puskuri hiertää maalin pois ja aikanaan kun sinkki pettää lähtee tuosta ruostumaan.
:ford: Mondeo Hybrid 4D
yritäedes
Viestit: 2170
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus MK2 mielessä

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Noista lähtökohdista lienee 1.6 paras valinta, bensiini tai diisel. 1,4 bensa on selvästi alitehoinen. Eihän tuo 1,6 bensakaan oikein liiku, mutta mukavat käyttö-ominaisuudet, kohtuullinen kulutus ja teknisesti yksinkertaisen varma. Sitten on siitä vielä Ti-VCT versio muuttuvalla nokkien ajoituksella - siinä on vähän lisätehoa, toisaalta nokkapyörät menee jossain vaiheessa uusiksi.
Mitä nyt tyyppivikoihin tulee, niin ABS-pumpun venttiileitä tuntuu menevän - haulla löydät lisää juttua siitä.
Ja farkku on ainakin mun mielestä järkiratkaisu - luukkuperä toisaalta ehkä paremman näköinen...
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Joe-poika
Viestit: 133
Liittynyt: 23 Joulu 2015 22:02

Re: Focus MK2 mielessä

Viesti Kirjoittaja Joe-poika »

Kiitoksia vastauksista. Pidän dieselmoottorin pienestä kulutuksesta ja ajettavuudesta noin yleisesti enemmän kuin bensakoneista, mutta etenkin nuo nokiloukulla varustetut dieselit ovat kyllä pahimmillaan melkoisia vikapesiä ja korjaaminen on hankalaa ja kallista. Vapaasti hengittävä bensakone on yleensä melkoisen yksinkertainen korjattava ja huollettava. Luultavasti päädyn siihen 1.6 bensapataan. Onko kyseisessä moottorissa jotain erityisempää huomioitavaa?

Ilmeisesti se 1.6 diesel on sama kuin PSA-konsernin 1.6 HDI, joka ei ilmeisesti ole ollut aivan se ongelmattomin moottori, vaikka minulla hyviä kokemuksia ranskalaisesta moottoritekniikasta onkin. Fordin 2.0 TDCi-koneista on lähipiirissä erinomaisia kokemuksia, mutta ilmeisesti tuo pienempi kone ei ihan vedä vertoja isoveljelleen.

Onko muuten ruostumisesta kokemuksia? Saattaa olla että jos tuollaisesta kaupat syntyy ja jos käyttöominaisuudet miellyttävät, niin auto saattaa olla minulla pitkäänkin, joten jos ruosteperkeleellä on tapana pesiytyä johonkin tiettyyn paikkaan, niin mielelläni ennaltaehkäisisin sen mahdollisimman tehokkaasti. Kokemukseni mukaan kun moni nykyautokin alkaa lahota, vaikka tekniikalla olisi vielä kilometrejä jäljellä.
Ford Mondeo Wagon 2.0 TDCi (130 hp) 6-speed Limited -07
Tapiiri
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Helmi 2007 23:22

Re: Focus MK2 mielessä

Viesti Kirjoittaja Tapiiri »

1.8 dieselissä on ollut huohottimen jäätymisiä, tosin ne on luultavasti jo korjattu. 2.0 tdci on kyllä mukava peli, vääntöä ja tehoa on pieneen autoon oikein mukavasti eikä kulutuskaan ole paha.
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Focus MK2 mielessä

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Eniten menee etutukivarsien taaempia puslia. Etupyörien laakereita silloin tällöin ja viimisen vuoden-parin aikana on alkanut menemään noita takapitkittäistukien etummaisia puslia. Ensinmainittu on pikkujuttu, tokaa ei saa oikeaoppisesti tehtyä ilman erikoistyökalua ja viimeksi mainittuun ei kannata ryhtyä ilman siihen tarkoitettuja vehkeitä.

Sitä ESPin venttiiliä menee niinkun joku tuolla sanoikin, lähes kaikki kohdalle sattuneet ovat olleet 2006 mallisia. Liekö varaosana myyty vähän alkuperäistä parempi kun uutta buumia noiden suhteen ei ole tullut. 1.6 Ti-VCT:n nokkapyörät rupeevat rallattamaan joskus aika vähilläkin kilsoilla mutta ei haittaa, taisivat rallattaa omassakin 50-70tkm kunnes sitten jakopään rempan yhteydessä vaihdatin. Voortiin maksavatkin jonkun matkaa alle satasen kappale, toisin kuin monien muiden merkkien yhteydessä.

Jos ei talven aikana tapahdu mitään odottamatonta niin keväällä tulee 10 vuotta yhteistä taivalta täyteen ja täytyy kyllä sanoa etten ois tosta hintaluokasta varmaan paremmin voinut valita.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
S-P-H
Viestit: 617
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Focus MK2 mielessä

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Täytyy vielä omat kommentit heittää 1.8 ja 2.0 bensakoneista. En osaa sanoa sinänsä muuta kivaa juttua noista, kun et on ketjulla. Oon koeajanu 1.6, 1.8, 2.0, 2.5t ja 1.8 tdci:tä (MK2 ja osa 2.5). Duratec-HE:n tuomat lisätehot ja vääntö on sen verran marginaalisia nykymittapuulla et ei välttämättä kannata niiden perässä juosta. Toki 2.0:n 45 lisäheppaa (vs 1.6:seen) voi jo ehkä aistiakin. Tykkäsin aikonaan koeajolla 1.8 tdci:stä (Mk2.5), mutta ne jäätymisongelmat ei innostanu. Duratec-HE kuluttaa sekalaisessa kaupunkipyörityksessä melkosen paljon polttoainetta. Maantiellä pääsee kyllä pieniin lukemiin mut ihan tässä taajamassa menee köykäsesti nätistikin ajellen noin 8,5l/100km. Ehkä noi 1.6:set vähän pihimpiä mut käsittääkseni kaupunkipyörityksessä sillekin bensa maistuu. Kuutosvaihde olis kovin toivottu omaan autoon.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
nestori
Viestit: 478
Liittynyt: 03 Helmi 2005 21:16
Paikkakunta: Joensuu

Re: Focus MK2 mielessä

Viesti Kirjoittaja nestori »

2006 vuoden 1.6 bensa (100hv) Focus on palvellut meillä nyt viisi vuotta, 60tkm -> 130tkm ja on kyllä varma peli. Vaihdettu on etuiskarit heti oston jälkeen kun toinen vuoti ja toisekseen pari talvea sitten onnistui vaimo jotenkin rikkomaan ohjaustehostimesta jonkin letkun. Oli pakkasta ja rattia oli väännetty väkisin kun eturenkaat oli jossain kinoksessa. Ford-liikkeen mukaan ei ollut ensimmäinen mikä oli mennyt. Takapyörän laakeri myös vaihdettu, se meni hieman pienillä kilometreillä jos näin miettii, mutta autolla on vedetty välillä aika raskastakin kuormaa, ehkä se syö.

Ja pissapojat vuosivat vettä koneen päälle, korjaantui kun vaihtoi pissapojan suuttimet uusiin ja varmisti liitokset nippusiteillä.

Ovien saumoja on liike korjannut takuuseen parit.
Kuga PHEV
Vastaa Viestiin