Ford mondeo -00 tärisyttää

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Tala92
Viestit: 14
Liittynyt: 28 Syys 2015 19:20

Ford mondeo -00 tärisyttää

Viesti Kirjoittaja Tala92 »

Eli siis kyseinen ford mondeo, rauhassa ajellessa kyyti on tasaista, mutta 1,2,3 vaihteilla yli 2000 kierroksen kiihdyttäessä auto alkaa tärisyttämään, Mistä vois johtua?
Konetta jos kierrättää paikallaan ilman vaihdetta ei tärinää esiinny.
-Termuska-
Viestit: 36
Liittynyt: 07 Heinä 2015 12:43

Re: Ford mondeo -00 tärisyttää

Viesti Kirjoittaja -Termuska- »

Sisemmät vetoakselit soirona.
Escort XR3i mk4 cabriolet
Escort RS turbo mk4
Mondeo ST 220
Puma 1.7i
Fiesta 1.4tdci van
Tala92
Viestit: 14
Liittynyt: 28 Syys 2015 19:20

Re: Ford mondeo -00 tärisyttää

Viesti Kirjoittaja Tala92 »

Pitääkö vetoakselit kokonaan uusia vai onko muuta korjaus mahdollisuutta?
jansu83
Viestit: 49
Liittynyt: 24 Loka 2014 16:40

Re: Ford mondeo -00 tärisyttää

Viesti Kirjoittaja jansu83 »

Jos uusimaan päädyt ja halpaa kattelet, niin ÄLÄ OSTA MERKKIÄ GSP!!! J&R on edullinen (löytyy ebaysta) ja laatuvaikutelma huomattavasti parempaa. Tässä vähän omaa kokemusta Ford Transit Connectissa näistä vetoakseleista lontoon murteella. Viimeisin päivitys topicciin tuli tänään, kun laitoin kuvia siitä, kun vaihtelin talvirenkaita reilu viikko sitten ja alle kymppitonnin ajettu GSP:n kokeiluakseli meni vaihtoon, kun oli puskenut rasvat ulos suojakumin halkeamasta. Otin siitä valokuvan ja löytyy viimeisimpien päivitysten joukosta 3. sivulta:

http://fordtransit.org/forum/viewtopic. ... 4&t=160842

Tossa J&R:ssä tuntuu olevan hinta ja laatu kohdallaan. Suojakumit tuntuu laadukkailta, toisin kuin tuossa GSP:n akselissa, jossa suoja"kumi" oli sellanen kova koppura tötterö, ja meni halki neljän kuukauden ajon jälkeen. Tempasin akselin irti laatikosta ja molemmat päät oli jo väljät + tuo ulkopää puskenu rasvat ulos.

Motonetissa näytti myös olevan GSP:tä hyllyt pullollaan, omani ostin ulkomailta, kun edullista hain. Toiselle puolelle tilasin tuon GSP:n ja toiselle J&R:n. J&R:ssä kumit tuntui ihan kumilta ja kannatinlaakeri tosi laadukkaan tuntuinen, saa nyt nähdä miten pitkään kestävät kun nyt sitten molemmille puolille tuli Connectiin J&R:rrät tuon GSP:n hajottua.

Mutta laatuvaikutelma oli siis J&R:ssä tosi hyvä ja tuola foorumilla kehuivat että ei ole ollut juurikaan ongelmia niiden kanssa. Mulla vaan on joku muu värinäongelma Connectissa, veikkaan pyörän kulmia tai puslaa. Korjaamolla kyllä sanoivat, ettei värinä vedättäessä voi tulla kuin vetoakselista, ja tarkistivat omasta nuo akselit. Kehui, että "nämä on aivan sohlot sisäpäästä" ja että näistä se mun värinä johtuu. Mutta itsellä on omaan jo tullut kokeiltua sen verran montaa eri akselia, etten usko omassa värinän johtuvan niistä enää. Molemmilla puolilla tainnu kevään jälkeen olla kolme eri akselia paikoillaan, käytettyä ja halpaa uutta, mutta ongelma ei korjaannu. Oma tärryyttää aika pahasti kiihdyttäessä vauhdissa 30...40 km/h ja nykyisin vähän joka nopeudessa vedättäessä.

Molemmilla puolilla on itsellä siis nyt uudet J&Rrrät (koko akselit) ja tilanne on edelleen sama. Katsastuksessa ei huomauttanut puslista mitään, joskin löysin autosta itse melkein heti leiman jälkeen väljän pyörän laakerin, joka oli pitänyt ääntä jo pitkään kääntäessä, mutta siitäkään ei leimatessa tullut mainintaa, joten lieköhän tarkistanut kunnolla noita pusliakaan. Vaihdoin pyöränlaakerit molemmille puolille eteen, ja jarruosatkin on tullut syksyn aikana vaihdettua. Värinäongelma kuitenkin oli jo leimatessa, joten oletin leiman jälkeen, että puslat on varmaan kunnossa, mutta nyt en siis ole enää ole oikein varma tästä asiasta kun itse huomasin tuon ääntävän pyöränlaakerin viikko leiman jälkeen olevan aivan väljänä senkin.

Omassa värinä vähenee huomattavasti melkein olemattomiin, jos apukuskin paikalla istuu kyytiläinen, ja jos yksin ajan, niin taas on ongelma ja vatkaaminen päällä, joten ongelma lienee puslissa tai pyörän kulmissa. Värinä tuntuu kolmosella vaihdekepissä asti hyvin terävänä, mutta jos auto ei tärryytä, ei sitä tunnu juuri kepissäkään. Yksin ajaessakin värinä katoaa joskus, kun autolla kääntyy risteyksestä ja pysyy poissa seuraavaan käännökseen asti.

Pitäis päästä jonnekkin dynorullille kiihdyttämään ja katsomaan samalla alapuolelta tuosta omasta autosta, missä on värinän aiheuttamaa välystä.
saksoboy
Viestit: 1060
Liittynyt: 23 Kesä 2011 06:21

Re: Ford mondeo -00 tärisyttää

Viesti Kirjoittaja saksoboy »

Hieman kauempaa haettuna tärinä voi tulla kuluneesta kaksoismassavauhtipyörästäkin. ilmeneekö minkäänlaista epämääräistä ja epätasaista ääntä vaihteiston puolelta kun auto on paikoillaan vapaalla tyhjäkäynnillä? Jos kuuluu niin vauhtipyörä saattaa olla hiljalleen vaihtokunnossa.

Itselllä ei ole mitään pahaa sanottavaa tuosta GSP:n akseleista tai nivelistä. Edelliseen mondeoon vaihdoin molemmille puolille uudet aksilat ja kahen vuoden ajelujen aikana ei ollut mitään nivel tai suojakumi ongelmia. Ajomäärä oli tuon kahen vuoden aikana noin 80 000 kilometriä
"harder" is not a very good safeword
Tala92
Viestit: 14
Liittynyt: 28 Syys 2015 19:20

Re: Ford mondeo -00 tärisyttää

Viesti Kirjoittaja Tala92 »

Eli onko halvin tapa korjata vika ostaa kokonaan uudet vetoakselit?
Mites noi motonetin 119e maksavat, onko niistä mihinkään? Merkkiä ei lue niissä.
tersa
Viestit: 418
Liittynyt: 25 Loka 2005 17:35

Re: Ford mondeo -00 tärisyttää

Viesti Kirjoittaja tersa »

Tala92 kirjoitti:Eli onko halvin tapa korjata vika ostaa kokonaan uudet vetoakselit?
Mites noi motonetin 119e maksavat, onko niistä mihinkään? Merkkiä ei lue niissä.
Kestää ne aikansa, mutta alkuperäisiä toimivia tulee ikävä. Mieluiten laittaisin laatuosat niin ei tarttis aina parin vuoden välein olla uusimassa mutta kalliimmat maksaa sitten ihan älyttömästi, josko nekään kestää.
Mondeo mk2 1.8 CLX 4d -98, 461 tkm (2008-2018)
Mondeo mk2 2.0 GLX 4d -97, 465 tkm (2005-2012)
emax
Moderaattori
Viestit: 2778
Liittynyt: 28 Huhti 2008 21:32
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Ford mondeo -00 tärisyttää

Viesti Kirjoittaja emax »

Mulla on täristäny mk3:nen nyt kolmisen vuotta/n.70tkm. Tässä on nyt kestotesti menossa, klappia on sisemmissä jo ihan mukavasti :)
Henry Ford's Quadricycle projekti Youtube@torala
hajva
Viestit: 36
Liittynyt: 16 Marras 2006 16:14
Paikkakunta: P-Savo

Re: Ford mondeo -00 tärisyttää

Viesti Kirjoittaja hajva »

Onko vaihdelaatikon poskilaakerit lie missä kunnossa? Siis ne laakerit, mihin vetoakselien sisempien päiden rasitus kohdistuu?
:ford:
Tala92
Viestit: 14
Liittynyt: 28 Syys 2015 19:20

Re: Ford mondeo -00 tärisyttää

Viesti Kirjoittaja Tala92 »

Ei mitään tietoa. Mitenköhän niiden kunnon vois selvittää?
hajva
Viestit: 36
Liittynyt: 16 Marras 2006 16:14
Paikkakunta: P-Savo

Re: Ford mondeo -00 tärisyttää

Viesti Kirjoittaja hajva »

Voisi varmaan yrittää heilutella sitä vetoakselin sisempää päätä auton alapuolella...siis auto pitäisi saada nosturille tai montulle. Tosin siellä taitaa olla stefa edessä ennen laakeria? No myös siinä vaiheessa kun on se vetoakseli irti, niin sitten ihan sormituntumalla pyöritellä sitä laakeria ja/tai tiukkasovitteisella putkella, jonka työnnät sinne vetoakselin tilalle, niin sillä heilutella ja pyöritellä. Mutta älä liian tiukkaa putkea sinne työnnä, ettei jää jumiin. Mutta kyllä sen pitäisi sormin tuntua jos se laakeri on huono.
:ford:
Vastaa Viestiin