Focus RS mk3
-
- Viestit: 3
- Liittynyt: 27 Marras 2017 10:28
Re: Focus RS mk3
Aika vähän on tullut vuosittain kilometrejä (13000 / 2,5V), mutta tässä muutamia kokemuksia.
EVO X:n jälkeen huomaa tuon vetelyn kiihdytyksissä uraisilla teillä.
EVO kun oli käytetty niin ainakin siihen verrattuna mielestäni vaihteisto ja kytkin mukavampi käyttää tässä RS:ssä
Ehkäpä nelivedon käyttäytyminen mukavampaa, eli liukkaalla kelillä jäi tunne, että RS ajonvakaus poistettuna on rauhallisempi kuin EVO.
En tiedä mistä johtuu että tuo EVO oli liikkeissään nopeampi kuin RS. Jotenkin tuntuu, että RS antaa enemmän vetoa tuonne etupäähän ja sen johdosta on rauhallisempi.
Murheita ei oikeastaan ole ollut.
Takuuna vaihtoivat koko syl kannen tuossa tarkastus kutsussa.
Muutaman kerran ilmastointiin kesken ajon on tullut LO ja puhaltimet menee täysille ja viilennys alkaa - on korjaantunut säätämällä lämmitystä.
Kerran radio sekosi ja alkoi vinkua - muutaman päivän jälkeen palautui ennalleen.
No sitten tuo pakoputken venttiili on kylmällä tehnyt ajomoodin valinnan eston. Korjaantuu kun pakokaasu lämpiää. Yleensä tämä ei minulla ongelma auto kun on lämpimässä tallissa.
Niin se moottorin alasuoja on onneton - tilasin on teräksisen, muttei ole tullut asennettua.
EVO X:n jälkeen huomaa tuon vetelyn kiihdytyksissä uraisilla teillä.
EVO kun oli käytetty niin ainakin siihen verrattuna mielestäni vaihteisto ja kytkin mukavampi käyttää tässä RS:ssä
Ehkäpä nelivedon käyttäytyminen mukavampaa, eli liukkaalla kelillä jäi tunne, että RS ajonvakaus poistettuna on rauhallisempi kuin EVO.
En tiedä mistä johtuu että tuo EVO oli liikkeissään nopeampi kuin RS. Jotenkin tuntuu, että RS antaa enemmän vetoa tuonne etupäähän ja sen johdosta on rauhallisempi.
Murheita ei oikeastaan ole ollut.
Takuuna vaihtoivat koko syl kannen tuossa tarkastus kutsussa.
Muutaman kerran ilmastointiin kesken ajon on tullut LO ja puhaltimet menee täysille ja viilennys alkaa - on korjaantunut säätämällä lämmitystä.
Kerran radio sekosi ja alkoi vinkua - muutaman päivän jälkeen palautui ennalleen.
No sitten tuo pakoputken venttiili on kylmällä tehnyt ajomoodin valinnan eston. Korjaantuu kun pakokaasu lämpiää. Yleensä tämä ei minulla ongelma auto kun on lämpimässä tallissa.
Niin se moottorin alasuoja on onneton - tilasin on teräksisen, muttei ole tullut asennettua.
Re: Focus RS mk3
Seuraavat viat on joutunut korjaamaan: Yksi moottorin huohotusputki oli irti. Valonpesin ei toiminut, Jäi ylös käytön jälkeen. Ajovalot olivat unohtuneet suunnata. Em. viat korjattu itse. Kannentiiviste vaihdettu takuukampanjana.
Radio on pariin kertaan mennyt jumiin. Korjaantunut auton sammuttamisella.
Auton ehkä kiusallisin ominaisuus on urissa vetely kiihdytyksessä.
Kova alusta ei haittaa sunnuntaiautossa, mutta jokapäiväisessä käytössä 35 sarjan kumit ovat epäkäytännölliset. Käyttäisin varmaan 18-tuumaisia, jos olisi arkiauto.
Sony lisävarustekaiuttimet ovat ala-arvoiset. Kaipaavat ehdottomasti vaihtoa. Korvia riipivä ääni.
Kokonaisuus on kuitenkin plussalla. Vaikuttavinta on ilmeetön käytös mutkateillä, vaikka nopeutta olisi vähän enempi. Esim. Audi A6 jää valovuoden päähän, kun tiessä on yksikin tiukka mutka.
Vakiojakkarat ovat normi- ja hoikkavartaloiselle hyvin tukea antavat. Harvassa autossa olen istunut yhtä hyvillä jakkaroilla. Racing-pulkat on paremmin pullukoille sopivat. Itse lentelin niissä toppausten välissä.
Auto kerää aika paljon pällistelyä osakseen. Huomaa eron, kun ajelee arkiautolla ja RS:llä.
Onhan toi aika kallis auto seisomaan tallissa, mutta enpä ole mistään sen takia joutunut luopumaan. Nyt 2,25 vuodessa ajettu 12 tkm.
Eipä taida edelleenkään markkinoilla olla oikein samassa hintaluokassa parempaa peliä sunnuntainautiskeluun. Neliveto on itselle välttämättömyys. Etuveto on tylsä ja takaveto vois olla turhan vikuri.
Yhteenvetona suorituskyvvystä ja ajo-ominaisuuksista. Auto on parhaimmillaan pääteiden ulkopuolella syheröisillä asfalttipätkillä. Auto kulkee tarkasti ja kallistelematta antaen kuljettajalle varmanoloisen ajotuntuman. Moottori vetää kauniin tuhdisti aina vaihteesta ja kierroksista riippumatta. Jarrut tuntuvat tehokkailta ja tunnokkailta. Mukavuutta hakeva ei tästä autosta varmaankaan pidemmän päälle pidä, mutta bensalenkkarille ykkösvalinta.
Re: Focus RS mk3
Eipä ole omaankaan kertynyt paljon kilsoja (12tkm), kun on useampi auto ja oikeasti tarvetta vain yhdelle.
Olisin jo uutena ottanut 18" 40-profiilin kesärenkaat, jos sellaiset olisi ollut valinnaisina. Sen verran kova on auton alusta "pehmeämmälläkin" asetuksella ja kun Suomen tiestön kunto on jo kuin entisen itäblokin maissa aikoinaan, niin vakio 19" 35-profiililla vaan vähentää "ajomukavuutta". Samalla saisi kevennettyä vanteita 2-3kg per kpl. Myös vakiokesärenkaiden rengasääni saisi olla hiljaisempi. Mutta harkinnasta huolimatta on vielä vaihtamatta.
Eniten on kuitenkin mietityttänyt pk-seudulta tai sen lähistöltä asiallisen merkkihuollon löytäminen ainakin nyt jatkotakuun ajaksi, kun aiempi luottohuoltoni luopui viime vuonna Fordin merkkihuollosta ja muustakin isommasta huoltotoiminnasta (tiedän kyllä, että pykälien mukaan takuu säilyy, vaikka käyttäisi muutakin kuin merkkihuoltoa, mutta mahdollinen (?) goodwill-takuu voi olla toinen juttu).
Jos nyt pitäisi autoa vaihtaa saman tyyppiseen uuteen, niin eipä taida olla yhtään vaihtoehtoa, koska haluan edelleen manuaalivaihteet.
Olisin jo uutena ottanut 18" 40-profiilin kesärenkaat, jos sellaiset olisi ollut valinnaisina. Sen verran kova on auton alusta "pehmeämmälläkin" asetuksella ja kun Suomen tiestön kunto on jo kuin entisen itäblokin maissa aikoinaan, niin vakio 19" 35-profiililla vaan vähentää "ajomukavuutta". Samalla saisi kevennettyä vanteita 2-3kg per kpl. Myös vakiokesärenkaiden rengasääni saisi olla hiljaisempi. Mutta harkinnasta huolimatta on vielä vaihtamatta.
Eniten on kuitenkin mietityttänyt pk-seudulta tai sen lähistöltä asiallisen merkkihuollon löytäminen ainakin nyt jatkotakuun ajaksi, kun aiempi luottohuoltoni luopui viime vuonna Fordin merkkihuollosta ja muustakin isommasta huoltotoiminnasta (tiedän kyllä, että pykälien mukaan takuu säilyy, vaikka käyttäisi muutakin kuin merkkihuoltoa, mutta mahdollinen (?) goodwill-takuu voi olla toinen juttu).
Jos nyt pitäisi autoa vaihtaa saman tyyppiseen uuteen, niin eipä taida olla yhtään vaihtoehtoa, koska haluan edelleen manuaalivaihteet.
Re: Focus RS mk3
18" vanteet olen "jo" saanut hommattua (WOLFRACE TRACKREADY PRO LITE ECO 2.0), mutta ei ole alle sovitettu puhumattakaan renkaiden hankkimisesta.
Huomasin sattumalta, että suoraan Suomestakin saa Ford Performancen varusteita RS:äänkin ihan wirallisesti. Tosin takuun yhteydessä mainitaan "asennus täytyy suorittaa yksinomaan asiantuntijan toimesta Ford-liikkeessä", myös vauhtiraitojen kohdalla.
https://www.fordvarusteet.fi/ford-perfo ... &year=2014
Kuskin penkin madaltamiseenkin olisi lääkettä, tosin Ruottin foorumilla mainittiin, että se madaltaisi vain istuimen takareunaa:
Focus > Ford Performance Parts > Performance-sisätilat > Performance-istuinkisko > 2292171
Focus > Ford Performance Parts > Performance-sisätilat > Performance-istuinkisko > 2198864
Pohjapanssarikin tuolla on, eikä sen kohdalla mainittu mitään sopimattomuudesta RS:ään, toisin kuin monen muun kohdalla, tiedä sitten sopiiko: Focus > Auton suojaus > Ulkoinen suojaus > Pohjapanssari > 1870831
Re: Focus RS mk3
Ford Focus 1.5 Ecoboost Titanium STW -16
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Ford Mondeo 1.8 110hv Trend 5d -04
Ex.
Ford Focus 2.0 Trend "RS-look" -01, Ford Focus 1.6 Trend -08, Ford Focus 1.6 Trend -04, Ford Sierra 2.0 Laser -85
Re: Focus RS mk3
Juu, tuo Fezzan penkkiprojekti oli tuttu. Mutta uutena minulle oli edellisen vilkuilun jälkeen tullut erillinen adjustment kit, joka tarjoaa neljä eri korkeutta, kun ilman sitä on kaksi. Vielä tänä vuonna nuo saisi tilattua ilman Brexitin jälkeisiä lisämaksuja. Pelkän kuskin puolenkin näyttäisi saavan, kun vaihtaa ostoskorissa.
Re: Focus RS mk3
Moi, itellä tuollainen ford focus rs mk3 harkinnassa. Mitäs mieltä kyseisen auton omistajat autosta yleisesti ovat onko worth ostos?
Re: Focus RS mk3
Eipä ole uutta lisättävää tässä keskustelussa kirjoiteltuihin kommentteihin puolesta ja vastaan. Tod.näk. tähän päätyisin vieläkin saman ikäisistä tai uudemmista, koska lähinnä vastaava manuaali neliveto (joskin pienempi) taitaa olla vasta tulossa eli GR Yaris.
Re: Focus RS mk3
Ennätykset on tehty rikottaviksi, mutta valitettavasti tässä tapauksessa, koska auto oli ekan kerran koko talven ajamatta talvisen talven vuoksi talvirenkaiden puuttuessa, vaikka nykyäänhän saa ajaa kesärenkailla talvellakin kelien niin salliessa. ~20 viikkoa oli ajamatta ja sen jälkeen ajoin kerralla parisataa kilsaa. Tälläkin kertaa auton ovi piti avata fyysisellä avaimella. Käyntiin lähti normaalisti kuin palmupuun alta. Ilmeisesti akun jännite oli kuitenkin laskenut ainakin vähän, koska vajaan 10 kilsan ajon jälkeen huomasin liikennevaloissa mittariston merkkivalon kertovan start/stopin olevan pois käytöstä (normaalisti laitan sen napista pois, mutta nyt unohtui). Rengaspaineantureista ei kuitenkaan tullut ilmoituksia missään vaiheessa. Michelin PSS:t olivat yhä yhtä äänekkäät karkealla kevätasfaltilla.nemola kirjoitti: ↑24 Helmi 2019 10:22Tuollaista kirjoittelin 7.12.2016 ja nyt toissapäivänä ajoin autolla 10 viikon seisonnan jälkeen 100 km, mutta nyt rengaspaineanturit eivät herjanneet mitään, vaikka auto oli ajamatta lähes tuplasti pidempään. Outoa, mutta hyvähän se vaan oli, että anturit eivät valittaneet turhaan.nemola kirjoitti:Taitaa jäädä nyt talviajelut vähiin ja siitä esimaistiaisena ei tullut ajeltua reiluun 5 viikkoon. Sen ajan auto oli lukittuna lämpimässä tallissa ja käyntiin lähti kyllä hyvin, mutta pari oiretta antoi: keskuslukitus ei avannut ovia kauko-ohjauksella ja ajossa herjasi rengaspaineen valvonnasta. Molemmat poistuivat reilun 100 km ajolla
Aivan liian pitkä taukohan tuo oli ajamiseen, koska auton varsinaiset avaimetkaan eivät enää löytyneet, kun ne olivat paikassa nimeltä jemma. Onneksi nyt löytyivät ja ajelu ilman sport-ajotilaa ja MyKeyn huomautellessa itse aiemmin alhaiseksi säädetystä rajoitetusta nopeudesta jäi tuohon kertaan.
Re: Focus RS mk3
Joskus käynyt mielessä mitä tuon vakion ahtopainemittarin viisarin näyttämät tarkoittavat ahtopaineina, kun tuossa on numerot vain asteikon molemmissa päissä, 0 bar ja 2 bar. Kokeillessani ScanGaugeII näytti noin 150 kPa eli 1,5 bar tuon vakion ahtopainemittarin asteikon kohdalla 3/4 eli kyllä tuo auton oma mittari näyttäisi näyttävän ainakin tuon noin maksimipaineen aika tarkkaan olettaen, että mittarin asteikko on lineaarinen (luulisi olevan, koska muutenhan tuosta ei voisi päätellä mitään).
ScanGaugeII:n firmwaren versiolla 3.15 sain tuon paineen näkymään syöttämällä X-Gaugeen tuolta löytyvät arvot:
https://mazdas247.com/forum/t/scangauge ... st-3773900
Tuohan käyttää ilmanpaineena tuota vakiopainetta 100kPa eikä huomioi sen vaihteluita, mutta eihän tuo yleensä paljoa vaihtele Suomessa (tuolla hetkellä näytti olleen 101kPa). Uusimmissa ScanGaugeII:n firmwaren versioissa tuolle ahtopaineen näytölle on nettitietojen mukaan suora ilmanpaineen vaihtelun huomioiva tuki (käyttänee OBD2:n kautta saatavaa sen hetkistä arvoa), jolloin tuota X-Gaugea ei tarvitse tähän.
OBD2-liitin on muuten tuossa Focus mk3:ssa typerästi avattavan, ei irroitettavan, luukun takana eli luukku jää roikkumaan auki eikä mahdu kiinni, kun liittimeen on kytkettynä esim. tuo ScanGaugeII.
EDIT: Tuolla on vielä kerrottu miten tuo 100kPa on muodostettu MTH:n arvon loppuun, jos sitä haluaa muuttaa: "The FC18 is the 2's complement for 1000. It is 1000 instead of 100 because I am scaling the result by 10 to get 1 decimal place."
https://www.cleanmpg.com/community/inde ... post-63906
ScanGaugeII:n firmwaren versiolla 3.15 sain tuon paineen näkymään syöttämällä X-Gaugeen tuolta löytyvät arvot:
https://mazdas247.com/forum/t/scangauge ... st-3773900
Tuohan käyttää ilmanpaineena tuota vakiopainetta 100kPa eikä huomioi sen vaihteluita, mutta eihän tuo yleensä paljoa vaihtele Suomessa (tuolla hetkellä näytti olleen 101kPa). Uusimmissa ScanGaugeII:n firmwaren versioissa tuolle ahtopaineen näytölle on nettitietojen mukaan suora ilmanpaineen vaihtelun huomioiva tuki (käyttänee OBD2:n kautta saatavaa sen hetkistä arvoa), jolloin tuota X-Gaugea ei tarvitse tähän.
OBD2-liitin on muuten tuossa Focus mk3:ssa typerästi avattavan, ei irroitettavan, luukun takana eli luukku jää roikkumaan auki eikä mahdu kiinni, kun liittimeen on kytkettynä esim. tuo ScanGaugeII.
EDIT: Tuolla on vielä kerrottu miten tuo 100kPa on muodostettu MTH:n arvon loppuun, jos sitä haluaa muuttaa: "The FC18 is the 2's complement for 1000. It is 1000 instead of 100 because I am scaling the result by 10 to get 1 decimal place."
https://www.cleanmpg.com/community/inde ... post-63906
Re: Focus RS mk3
Näköjään vieläkin vaikuttaa RS:n lanseerausvaiheen mainoskampanjat. Tuli juteltua tallinaapurin kanssa ja tehoarvailujen perusteella hän taisi luulla tuota ST:ksi ja sen jälkeen kyseli onko oikea RS, siis kuin sellainen sininen (lanseerausväri). No siipiautoistakin kun on kokemusta, niin mieluummin tuollainen ehkä vähän enemmän "sleepperi" ilman sitä sinistä jarrusatuloissakaan.
Re: Focus RS mk3
Onhan tuo luukku irroitettavissa, kunhan sen ensin avaa ja kääntää alas ääriasentoon. 3 kk meni aikaa tuon tajuamiseen.
Re: Focus RS mk3
nemola kirjoitti:Taitaa jäädä nyt talviajelut vähiin ja siitä esimaistiaisena ei tullut ajeltua reiluun 5 viikkoon. Sen ajan auto oli lukittuna lämpimässä tallissa ja käyntiin lähti kyllä hyvin, mutta pari oiretta antoi: keskuslukitus ei avannut ovia kauko-ohjauksella ja ajossa herjasi rengaspaineen valvonnasta. Molemmat poistuivat reilun 100 km ajolla
Eilen tuli ajeltua 100 km 4,5 kk seisonnan jälkeen ja ei tullut varoituksia rengaspaineista. Paineanturit tuntuisivat paranevan kuin viini vanhetessaan, jos ne ovat vielä hengissä (alkuperäiset). Ehkä tulee hankittua toiset anturit, kun vähän on ollut ajatuksena vaihtaa kesäksi 18" rengaskokoon, että saisi lisää kumia vanteen ja perunapeltoon verrattavan Suomen tiestön väliin.nemola kirjoitti: ↑21 Huhti 2022 09:13~20 viikkoa oli ajamatta ja sen jälkeen ajoin kerralla parisataa kilsaa. ... Rengaspaineantureista ei kuitenkaan tullut ilmoituksia missään vaiheessa.nemola kirjoitti: ↑24 Helmi 2019 10:22
Tuollaista kirjoittelin 7.12.2016 ja nyt toissapäivänä ajoin autolla 10 viikon seisonnan jälkeen 100 km, mutta nyt rengaspaineanturit eivät herjanneet mitään, vaikka auto oli ajamatta lähes tuplasti pidempään. Outoa, mutta hyvähän se vaan oli, että anturit eivät valittaneet turhaan.