MK4 fiesta rytkyttää pakilla/ykkösellä

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
toni93
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 12 Syys 2015 11:05

MK4 fiesta rytkyttää pakilla/ykkösellä

Viesti Kirjoittaja toni93 »

Moi. Aattelin kysyä täältä kun varmaan jollain ollut samanlainen ongelma. Eli -98 1.25 zetec fiesta, kun laittaa ryömintävauhdista ykköselle niin koko auto alkaa rytkyä vaikka kytkin pohjassa, saman tekee pakilla vaikka pysähtyy kokonaan ennen pakin kytkemistä, ei väliä onko kytkin ihan pohjassa tai ei ollenkaan, laittamalla vapaalle loppuu. Kiihdyttäessä 1- ja 2 vaihteella myös sellanen pieni tärinä/vapina tuntuu. Kaikki nämä ilmenee vasta kun autolla ajanut hetken että lämmennyt. Muuten laatikko toimii ihan kunnolla eikä kytkin luista yhtään. Vetonivelet ei naksu. Onkohan mistä kyse?
turboruuvi
Viestit: 407
Liittynyt: 27 Maalis 2006 12:59
Paikkakunta: Nokia

Re: MK4 fiesta rytkyttää pakilla/ykkösellä

Viesti Kirjoittaja turboruuvi »

Ei oo kokemusta, eikä asiantuntemusta, mutta mitä tarkoitat rytkyttämisellä?
Niin kuin pyörät olisivat epäkeskot, vai nykimistä?
Nykimisestä epäilisin vaihdelaatikkoa tai vetoniveliä. Voisiko vauhti peittää ilmiön (niin nopeata ettei enää ehdi tuntea)?
Tyhmä kysymys, mutta: vanteet lienevät kunnossa?
Tessu
Viestit: 1725
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: MK4 fiesta rytkyttää pakilla/ykkösellä

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Siis jos kytkin ravistaa kun sitä poljinta nostaa kun liikkelle lähtee niin taitaapi olla ihan ominaista Voortille,ei ainakaan saatu mulla mk4 Escossa mitään eroa vaikka vaihettiin koko kyktin! Aina kuuluu varsinkin asfaltilla juraus kun liikkeelle lähtee,talvella tietty ei kun pyörät sutasee,ja tää ominaisuus on mulla ollu siitä asti kun auto mulle tuli ja sillä oli ajettu sillon vaan 41tkm.
Vika voi olla väljyyttä vetopyörästössä tai nivelissä,nyt mulla ihan selvä "klonks" välys kun liikkeelle lähtee,loota JO kertaallen vaihettu ja sama jatkuu!
Yks tyyppi sano että ainakin mk4 Escon loota on alumperin aika kehnosti tehty kun siellä EI ole mitään vetopyörästön passaus/säätöä,se vaan heitetään lohkojen väliin ja kun pesät kuluu niin väljyys alkaa.
Itteäkin kovasti kiinnostaa että kuka? vois tossa ongelmasa auttaa? muuten pelaa munkin pirssi kun enkeli vaikka vanha JO onkin kunhan vaan sais välyksettömän lootan jostain,ittellä ei oo kokemusta mitä pitäs tehdä ja onko mitään tehtävissä??
Voi olla sun tapauksessa sama ongelma TAI sitten väljä vetonivel TAI se nivel voi välillä vetää jumiin ja jurisee?
NIIN kai sulla on lootassa öljyä?
Krisse
Viestit: 1424
Liittynyt: 05 Helmi 2005 20:54
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: MK4 fiesta rytkyttää pakilla/ykkösellä

Viesti Kirjoittaja Krisse »

Jos perän laakerit on niin väljät että niistä tulee jo mekaanista tuntumaa liikkeelle lähtiessä niin sitten se on kyllä vuotanu jo öljytkin ulos eikä vikakohdasta ole epäselvyyttä. Mutta noin muuten, ymmärtämättä vikakuvausta ehkä ihan täysin, ehdottaisin rytkyttämisongelmaan ekaksi laatikon alla olevia tukikumeja. Ei muuta kun pelti auki ja toinen kattelee miten kone hytkyy kun toinen ottaa kytkintä tuntumalle ja vapauttaa.
Tessu kirjoitti:SYks tyyppi sano että ainakin mk4 Escon loota on alumperin aika kehnosti tehty kun siellä EI ole mitään vetopyörästön passaus/säätöä,se vaan heitetään lohkojen väliin ja kun pesät kuluu niin väljyys alkaa.
No tossa teoriassa ei ainakaan oo mitään järkeä. Laakerissa kuluu rullat ja koolit, ja ne kun kuluu niin ei niitä missään muussakaan vaihdelaatikossa - tai juuri missään muussakaan laitteessa - mitenkään säädetä vaan ne vaihdetaan uusiin. Ja on sinne tehtaalla laitettu sellaset väli-/säätölevytkin että ei sitä nyt oo ihan vaan heitetty mihinkään. Lähinnä toi peränlaakeriongelma taitaa juontaa juurensa siitä että niihin laatikoihin ei kai oikein ikinä vaihdella öljyjä kun huolto-ohjelman mukaan 'ei tarvitse'.Tai vaihtoehtoisesti ei huomata kun vetarien stefat alkaa vuotamaan, loota kuivuu ja sitten käy hassusti.
Kaikenlaiset rojektini @ http://wonk.sytes.net/76s/
Tessu
Viestit: 1725
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: MK4 fiesta rytkyttää pakilla/ykkösellä

Viesti Kirjoittaja Tessu »

MIKÄÄN tuossa vastausessasi ei pidä paikaansa MUN autoa ajatellen!
Öljyt vaihdoin itse omaan autooni kun sillä oli ajettu 41tkm! SILLON ekalla kerralla kun oli menny perän laakerit tuli öljyä ulos.sillon ajettu 60tkm
Sitten samalla lootalla EI tullu öljyä ulos mutta väljää tuli,NYT toisella lootalla sama juttu,öljy pysyy sisällä mutta väljää on.
Totta kai perässä on laakerit ja koolingit oltava MUTTA kyseinen kaveri sanoikin että niitä PASSAUSPRIKKOJA mitä oli joskus ennen muinoin takavetoautoissa tässä mallissa EI ole,toinen korjaaja sanoi tehneensä sinne jonkun renkaan ihan itse että sai tiiviin asennuksen. itse EN ole niitä purkanu koska en myöskään tiedä mitä sinne pitäisi tehdä jotta kestäis??
Vaikka laakerit olis ihan uudet mutta se PETI missä laakeri leppää on kulunu liiaksi niin sillonhan se koko möykky ON väljä sinne sisälle.
Tuo on mun käsitys asiasta koska mitään muuta en enää keksi,ekat laakerit alkuperäsellä lotalla kesti VAIN 60tkm,mikä oli tyyppivika,laakerien uusimisen jälkeen autolla ajettiin jotain 60tkm pyöreesti kun jälleen oli väljää,öljyt pysy sisällä,kukaan ei ole nyt katsonu kummastakaan lootasta että missä vika NYT on?
autolla on nyt ajetu VAIN 180tkm että ikä loppu ei oo vieläkään,Voorteja on talossa olu 1970 luvulta asti ja aina ne sieltä voimansiirrosta ekana leviää,että eipä ole kovin vahva se lenkki,ja näillä autoilla ei ole ruovitettu asfaltilla eikä muutenkaan.
Vastaa Viestiin