Mondeo mk4 (ba7) flexifuel imusarjan läpät/ tehottomuus

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
tsun-tee
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Tammi 2013 21:39

Mondeo mk4 (ba7) flexifuel imusarjan läpät/ tehottomuus

Viesti Kirjoittaja tsun-tee »

Tosiasioita Fordistin elämästä, ja kokemuksia helpottamaan arkea.

Flexifuel malleja ilmeisen usein vaivaava tehottomuus alakierroksilla/liikkeellelähdössä osoittautui ainakin omassa johtuvan imusarjan läppätsydeemistä.

Ei esim ohjelmoinnista tai tankkaustyylistä.

Ei vaikka merkkiliike niin sanookin ja suosittaa/suorittaa uudelleenohjelmointia.

Oireet siis ensiksi:
-helppo sammuttaa liikennevaloissa/mäkilähdössä jos ei naurettavasti käytä kierroksia. kuminauhamainen veto ja hidas kiihtyvyys, kunnes 4500rpm tulee potkua tuplasti. selvä kynnys tuossa 4,5tkierroksen kohdalla. ei vikakoodeja, vitosvaihteella ei kyllä rekkaa lähdetä ohittamaan.

Kävin uuden ohjelman asennuttamassa, kun kuulemma voi johtua bensan /viinan täydellisestä vuorotankkauksesta.
maksoi 36e ja tosiaan saihan ne tuon tehopotkun tasoitettua, mutta kokonaiskiihtyvyys edelleen luokaton 145hv autolle.

Siispä itsetutkiskelua, kun eihän tuo nyt ole mahdollista ettei noin uusi auto toimi muka bensalla. Alavääntöhän näissä toki aina huono kun tiputtaa kytkintä painettaessa muutenkin vääntöä, mutta jotain rajaa...

Vanhan Mondjöön kokemuksella ajattelin heti tutkaista noita läppiä imusarjassa, siinä kun kulutuskin tippui nuo eliminoimalla.

Kun sitten sain apumiehen painamaan kaasua( tuo sähkökaasu ei nimittäin mahdollista yhtaikaista kaasunpainoa ja läppien seurantaa) selvisi että niinhän ne juuttaan läpät aukeaa juurikin tuon 4500rpm kohdalla. Eipä ole ihme jos ei meinaa happi kulkea kun on suurin osa reijästä tukittu imusarjassa.

Laitoin venttiileille menevään alipaineletkuun laakerikuulan ennen haaroitinta jotta saa ihan omaa mikroilmastoaan siellä pitää rauhassa, ja läpät kestää aukiasennossa. -> ei vikakoodeja, kulutus sama jossei jopa pienempi, käytös muuttui moottorilla samanlaiseksi kuin se on mk3 mallissa. Nyt ehtii ohi ja moottoria ei tarvitse huudattaa. Tasasella maantiellä 80km/h vauhdilla ajotieturiin saa jopa 5.8l keskikulutuksen mikäli ei helteessä tarvi a/ctä pitää päällä. Letkuhan on se musta ohut joka menee suutintukin alla ja pääty moottorin oikealla puolella olevaan tuplaventtiili hässäkkään. ei voi erehtyä. ottaa vaan moottorin suojakannen eka pois.

Ainoana miinuksena voisin mainita että nyt vakkaripäällä loivassa alamäessä ajettaessa veto on hieman nyhtävää, ilmeisesti ei oikein osaa ottaa huomioon tuota läppien puuttumista. Muuten tuota ei huomaa ja paha tuokaan nyhtö ei ole.

Liikkeellelähtöhommaan suosittavat ulkomailla kytkimeltä piuhan irroitusta mutta itsellä se ei oikein onnaa kun on tuo nappistartti. Ja voihan se olla että sama piuha/kytkin myös vakkarilla käytössä. Toki niitä menee ainakin mulla kaksikin kappaletta toinen kattoo milloin aletaan polkea ja toinen millo on poljin pohjassa.

Askarrelkaa, kokeilkaa.

-J-
Fiesta ActiveIII 2018, 1.0 EcoB A6
ex.S-MAX 2012, 2.0 Duratorq A6
ex.Fiesta 2004, 1.4 Duratec
ex.Mondeo 2011, 2.0 Duratec FF
ex.Focus 2013, 1.6 Duratorq
ex.Mondeo 2003, 2.0 Duratec
ex.Focus 2008, 1.6 Duratorq
ex.Thunderbird 1990, Scorpio 1990, Orion 1986
jerkus
Viestit: 87
Liittynyt: 24 Tammi 2014 17:47

Re: Mondeo mk4 (ba7) flexifuel imusarjan läpät/ tehottomuus

Viesti Kirjoittaja jerkus »

Tuotahan on kokeiltava ihan tavallisessa moottorissa, josko huomaisi tehoeroa. Moottori kyllä vetää tällä hetkellä varmaan sen mitä sillä on annettavana.

Vertailukohtana on vanha Nipponin valmista kakkoskulkine 150hv koneteholla ja jonkin verran kevyemmällä kopilla niin tuntuu kuin kuminauhaa venyttäisi Mondeolla kiihdytellessä.
Ulle
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Syys 2015 14:50
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Mondeo mk4 (ba7) flexifuel imusarjan läpät/ tehottomuus

Viesti Kirjoittaja Ulle »

Tervehdys,

Oli pakko liittyä foorumille, vaikka passiivisesti tätä on tullut jo pidempään luettua.

Ensinnäkin kiitos loistavasta viestistä! Itselläni on -10 flexifuel (aj.100tkm) ollut nyt n. 6kk alla ja olen aivan hermoraunio tuon tehottomuuden\nykimisen\liikkeelle lähtemisen kanssa. Olin jo varannut ajan ohjelmistopäivitykseen, mutta jouduin sen perumaan. Onneksi, sillä viestisi ohjeilla aijon koittaa tuota läppien toiminnan "jumittamista." Olen myös omassa päässäni ollut sitä mieltä, että kaikki edellämainitut oireet mitä todennäköisimmin johtuu noista perhanan läpistä. Olen kuitenkin todella huonosti löytänyt tietoa juurikin MK4 Mondeon läppien poistamisesta/eliminoinnista. Enemmänkin tuntuu olevan MK3 Mondeosta juttua.

Tuosta kytkimen toiminnasta ja noiden johtojen irti nyppimisestä otan ilomielin linkkejä vastaan ulkomaan foorumeille. Tulen myös kertomaan tähän ketjuun miten läppien jumittaminen ja mahdollisesti tuon kytkimen johtojen irroittaminen vaikuttaa auton käytökseen. Tällä hetkellä voi sanoa, että nykyisellään autolla ajaminen ei ole elämys, eikä edes mukavaa. Saman totesi isäni joka autoa kerran lainasi, eli en olekaan luulosairas vaikka sekin on jo käynyt mielessä.

Ai niin. Keskikulutus itselläni ollut ajotietokoneen mukaan 9,1litraa. Tankattu vain 98. Katsotaan tuleeko tuohon eroa tehtyjen muutosten jälkeen.

-Ulle
Mondeo farkku -10 2.0 Flexifuel
tsun-tee
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Tammi 2013 21:39

Re: Mondeo mk4 (ba7) flexifuel imusarjan läpät/ tehottomuus

Viesti Kirjoittaja tsun-tee »

Mitäpäs tuosta, mukavahan se on jakaa kokemuksia. :lol: Ei se varmasti huono ole vaikka päivittäisikin ohjelmiston uusimpaan, kai siellä jotain parannuksiakin on. Tekee sen vaan vaikka muun huollon yhteydessä niin ei tule ylimääräisiä kuluja. Niin kuin mulla tehtiin 150tkm öljynvaihdon yhteydessä.

Puran aina välillä ihan vain huviksenikin noita vehkeitä että tulee sielunelämä tutuksi. Olisihan noita vinkkejä vaikka mistä, mm oviverhouksien purkamisesta ja -kaiuttimista. Eberin asennuksesta, jne. Mutta löytyyhän noista muualtakin.
Näistä en ite löytäny niin ajattelin laittaa.

Itse olen tykännyt kyllä autosta kovasti, hyvä ajaa. Varusteita vähintään riittävästi. Riittävä toimintasäde kun tankilla pääsee BENSALLA sen tuhannen kilometriä.
Viinalla tossakin oli keskikulutus Hesasta haettaessa helposti 10. Tosiaan jos on autoissanne sitä vikaa että vasta tuolla korkeammalla kierroksella alkaa kulkea niin läppäeliminaattori saa varmasti positiivisesti yllättymään.. ;) Myös kulutuksen suhteen.

Mulla tulee suurin osa maantieajoa, en osaa sanoa paljonko kulutus olisi jos kaupungissa ajaisi paljon. Keskinopeus monesti tankilla noin 56kmh ja kulutus jotain 6.8 nimenomaan ajotieturin mukaan. 95sella ja aika usein myös 98. Ja nopeus pidetty vakkarilla kilsalleen sallittuna kun ei oikein enää jaksa noita hurjasteluja käyttiksillä tehdä. :mrgreen:
Läppien kanssa tämä ei taipunut alle kuuden litran tasaisellakaan, ei vaikka olisi kääntänyt peilit lymyyn ja ajanut alle 80... Toki sen olen huomannut että jos ajaa 100kmh niin kulutus tahtoo nousta tonne lähelle 7. Kierroksia on vaan niin paljon. Pitäs olla kuudes vaihde.

Läppäjumi toimii kuten mk3, eli vipstaaki ylhäällä on auki, alhaalla kii. Mk3 otin irti koko käyttövipupallon ja rautalangalla lukitsin akselin auki/yläasentoon, mutta tässä tosiaan niin otillaan toi letku että ajattelin tehdä oikein siistin eliminoinnin. Kokolailla sama konehan tuo näyttää olevan. Tässä vaan puolat suoraan tulppien pällä ja sähkökaasu. (ei vaijeria/tyhjäkäyntimoottoria). Poistaa ei kai tarvitse kokonaan koska näissä jo niin hyvä tuo rakenne että ei vaaraa irtoamisesta venan väliin kuten vanhoissa.

Päästöihin tuo ei vaikuta, ainakaan katsastuksen mittarien mukaan/tarkkuudella. Kaippa tossa joku VTT idea on ollut lisenssivaiheessa, mutta vääntöä ei kyllä lisää ainakaan, pakokaasujen takaisinkierrätystä voinee tehostaa jos toimivat? Toki siinä kanssa yksi systeemi joka joutaisi kuuseen.

Loppukaneetiksi vielä sen verran että kun läppändeerokset eliminoitu niin ei toinna ihmetellä ensimmäisen tankillisen aikana jos on outoja nykyjä pintakaasulla/ täyskaasulla. Vissiin tässäkin on jonkun sorttinen "oppiva" kartasto, tai sitten vaan karstat palaa pois nimittäin ainakin itsellä parani kulku ja käytös tasaisemmaksi ja terhakammaksi viikossa. Akku ei nimittäin ollut irti.


ps. Varmastihan tossa läppien ohjaukssysteemissä mullakin joku vika on, mutta ei viiti ostaa uutta ja kokeilla.

pps. Sitten jos vielä on outoa vedon puutetta tämän jälkeen flexissä kierroksilla ja kilsat alkaa lähetä 140tkm/ikä viittä vuotta niin suosittelen tutustumaan tohon bensapumppuun josta toisen tarinan kirjoitin. Nimittäin vetää kyllä ainakin mulla kirkkaasti sinne 6500rpm.

Pitää tutustua tohon kytkimen piuhoitukseen ja palailla asiaan josko jotain hyödyllistä tulee keksittyä.

Kirjoitelkaan ihmeessä kokemuksia tänne, eipä sitä muuten tiedä onko yksin kulkuvehkeensä mysteerien kanssa ja eritoten halvemmalla näin selviää kuin Marmorin kautta arvailemalla. :) Itse ainakin ammennan mielelläni toisten kokemuksista.

Lopuksi pahoittelen hieman pomppivaa ja sekavaa viestiä. "Töiden" lomassa kirjoiteltu pikkuhiljaa niin ei oikein pysy ajatus kasassa.

-J-
Fiesta ActiveIII 2018, 1.0 EcoB A6
ex.S-MAX 2012, 2.0 Duratorq A6
ex.Fiesta 2004, 1.4 Duratec
ex.Mondeo 2011, 2.0 Duratec FF
ex.Focus 2013, 1.6 Duratorq
ex.Mondeo 2003, 2.0 Duratec
ex.Focus 2008, 1.6 Duratorq
ex.Thunderbird 1990, Scorpio 1990, Orion 1986
S-P-H
Viestit: 613
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Mondeo mk4 (ba7) flexifuel imusarjan läpät/ tehottomuus

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Omani ei ole FF, mutta 1.8:kin saa FF. Omassa autossa tuo selkeä tehopiikki tulee 5500rpm kohdalla
ja korostetusti, jos ilmastointi on pois päältä. Se on jopa niin selkeä et joskus jossaki nolossa kiihdytyskisassa
peli ratkaistu tällä piikillä :lol: Ilmeisesti siis minun autossa noi läpät aukee vasta sillon (?).
Oman auton nykimisiin ja sammumisiin kyllä autto aikonaan ohjelmistopäivitys ja sen vuoksi oon uskaltanu sitä
tuoreemman Duratecin omistajalle täällä suositella. Muutama Mondeokuski on todennut sen auttaneen.
Tosin heillä oli non-FF. Vääntö on kyllä heikko minunkin autossa. Viileillä keleillä on paljon pirteämpi auto.
Just sellane kesän +30 ja ilmastointi päällä, auto lastattuna, siitä ku pistää matkavauhdissa kaasun pohjaan
ni ei kirjaimellisesti tapahdu mitään.
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Ulle
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Syys 2015 14:50
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Mondeo mk4 (ba7) flexifuel imusarjan läpät/ tehottomuus

Viesti Kirjoittaja Ulle »

Tervehdys,

"Tsun-teen" ohjeiden mukaisesti tulppasin tuon alipaineletkun. 5mm ruuvi sopi hienosti letkun päähän ajamaan tulpan virkaa. Kokemuksia muutamilta ensimmäisiltä kilometreiltä sekä starttaamisista;

-Liikkeelle lähteminen on yhtä juhlaa. Enää ei tapahdu sitä kummallista hyytymistä/ryntäämistä mitä se oli läppien toimiessa. Kaasuvaste on johdonmukainen, eli sellainen kuin pitääkin. Tämän perusteella ainakaan toistaiseksi ei ole tarvetta lähteä kytkimen pihaa irrottelemaan. Tosin sitäkin tutkin ja on myös "pala kakkua." Testimielessä tuotakin voisi tietysti koettaa miten vaikuttaa. Ja jos ei halua piuhaa nypätä irti niin tuon sähkökytkimen voi myös väliaikaisesti jumittaa pohjaan vaikka teipillä, nippusiteellä tms.

-Kuten edellä mainittu huomaa hyvin miten ecu opettelee uusia parametrejä. Toisella kerran startatessa tyhjäkäynti vaelteli, haki paikkaansa. Ajossa tosiaan tuntuu nypyttämistä ja kaasua pikkuisen lisää painettaessa ottaa kauhean "agressiivisesti kiinni" jos ymmärrätte mitä tarkoita. Tuota akun irrottamista jo hetken mietinkin, mutta meneekös tuo CD soitin lukkoon ja kysyy turvalukua sen jälkeen? Sitä meinaan itseltäni ei löydy..

-Moottorijarrutus on teholtaan heikompi. Ei vaikuta omaan elämään mitenkään.

Tuo ajonaikainen nypyttäminen on sellainen vaiva, joka omaa yksilöä on vaivannut ennen läppien eliminoimistakin. Nyt tuoreltaan "uuden moottorin myötä" tuo nypyttäminen on edelleen olemassa ja tuntuu jopa terävämpänä kuin aikaisemmin. Vielä mielenkiintoisempaa on, että sama nypytys tuntuu myös moottorijarruttaessa, eli saattaa olla jotain muutakin häikkää mikä tuon aiheuttaa..

Lyhyen kokemuksen perusteella uskallan suositella tuota läppien eliminoimista. Jos ei miellytä, niin helposti saa takaisin toimintaan.

Oman yksilön ajattelin myös käydä päivittämässä. Katsotaan sitten vaikuttaako uusi ohjelmisto mitenkään auton käytökseen...

Kulutusta en ole alle 9,0 saanut ikinä. Pääosin työmatkaajoa 60kmh nopeudella, noin 14km per suunta. On liikennevaloja ja risteyksiä, eli kiihdytys-jarrutus tyyliin edetään..
Mondeo farkku -10 2.0 Flexifuel
jerkus
Viestit: 87
Liittynyt: 24 Tammi 2014 17:47

Re: Mondeo mk4 (ba7) flexifuel imusarjan läpät/ tehottomuus

Viesti Kirjoittaja jerkus »

jerkus kirjoitti:Tuotahan on kokeiltava ihan tavallisessa moottorissa, josko huomaisi tehoeroa. Moottori kyllä vetää tällä hetkellä varmaan sen mitä sillä on annettavana.

Vertailukohtana on vanha Nipponin valmista kakkoskulkine 150hv koneteholla ja jonkin verran kevyemmällä kopilla niin tuntuu kuin kuminauhaa venyttäisi Mondeolla kiihdytellessä.
En huomannut tuossa normaalissa koneessa mitään eroa tuota tulppausta kokeillessani. Ilmeisesti läpät aukeavat softan ohjaamana niin kuin kuuluukin. Toki, eihän tuossa ole mitään tehopiikkiä tullutkaan, mutta aina pitää kokeilla muutoksien mahdollisuutta.
Ulle
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Syys 2015 14:50
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Mondeo mk4 (ba7) flexifuel imusarjan läpät/ tehottomuus

Viesti Kirjoittaja Ulle »

Terve,

Itselläni ei myöskään mitään tehopiikkiä tuntunut. Lähinnä tulppaaminen auttoi tuohon liikkeelle lähtemiseen sekä nyt uskaltaa myös 2. vaihdetta käyttää enemmän risteyksissä lisääntyneen alaväännön ansiosta. Tuohon tietysti voi vaikuttaa paljon myös autossa oleva ohjelmisto. Itselläni vielä tarkastamatta olisiko päivitystä saatavana. Varailen Veholle aikaa pikimmiten. Veholta muuten sain n. 30€ edullisemmin tuon päivityksen kuin toiselta valtuutetulta Ford korjaamolta. Vehon hinta noin 50€.

Mutta tuo nykiminen tasaisessa ajossa... Se rassaa ja tuntuu vain pahenevan päivä päivältä. En tiedä olisiko syytä laittaa puolat vaihtoon. Tulpat on jo vaihdettu, ei vaikutusta. Harmittavaa sinänsä, koska muuten auto on ajo-ominaisuuksiltaan mahtava. Tuon nykimisen kun vain saisi pois..
Mondeo farkku -10 2.0 Flexifuel
S-P-H
Viestit: 613
Liittynyt: 23 Elo 2008 20:58

Re: Mondeo mk4 (ba7) flexifuel imusarjan läpät/ tehottomuus

Viesti Kirjoittaja S-P-H »

Aihetta liipaten vanha aihe ja kyse ei ff mondeosta: viewtopic.php?f=6&t=48287
Fiesta ST-Line 155hp MHEV 2022
ex Fiesta ST-Line 140hp 2018
ex Focus Titanium Duratec 1.8 2009
ex Focus 1.8 2000
Ulle
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Syys 2015 14:50
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Mondeo mk4 (ba7) flexifuel imusarjan läpät/ tehottomuus

Viesti Kirjoittaja Ulle »

Terveisiä Veholta!

Autoon ei löytynyt uudempaa ohjelmistoa, eikä vikakoodeja ollut. Nykiminen vaivaa ja nyt muutamana aamuna moottori kylmänä valutellut risteykseen moottorijarrutuksella ja kytkintä painaessa pudottaa kierrokset niin alas, että meinaa sammua. Jotain on siis vialla ja pahasti.

Alipainevuotoa lähden metsästämään seuraavaksi. Ideoita mitä muuta kannattaisi tutkia? MAF anturia tässä ei tietääkseni ole, vaan ilmeisesti MAP anturi jossain päin imusarjaa..? Onko tästä kenelläkään mitään tietoa?
Mondeo farkku -10 2.0 Flexifuel
komford
Viestit: 90
Liittynyt: 25 Syys 2015 21:42

Re: Mondeo mk4 (ba7) flexifuel imusarjan läpät/ tehottomuus

Viesti Kirjoittaja komford »

Menee hiukan ohi aiheesta, kun tuli 1.8 flexifuel Focus tuotua Saksasta. Tulomatkalla 1900 km:n keskikulutus oli 7.6 litraa 95e:tä. Ajotietokone näytti korkeita ysejä koko ajan siis pari litraa enemmän. Ei ole mitään tietoa millä bensalla tuota oli ajettu ensimmäisen omistajan aikana. nykimisongelmaa ei olla ymmärretty tunnistaa :shock:
Tuossa vaiheessa tankkiin mahtui 33 litraa e85:tä ja seuraavaan tankkaukseen mennessä 500 kmn keskikulutus oli 9 litraa. Opettelin tässä vaiheessa nollaamaan ajotietokoneen 8-) ja nyt seuraavan viinatankillisen keskikulutus on ajotietokoneen mukaan 11,7 l (todellinen tankkaus tekemättä). Ei nykimisongelmaa edelleenkään, enkä tiedä tuon läppäsysteemin tilasta. Aktiivisesti merkkihuollettu vehje 195 tkm ajettu.
tsun-tee
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Tammi 2013 21:39

Re: Mondeo mk4 (ba7) flexifuel imusarjan läpät/ tehottomuus

Viesti Kirjoittaja tsun-tee »

Henkimualiman vehkeitä tuntuvat olevan, itsellä nyt menossa pitempiaikainen kulutustesti.
Nyhtäminen on taas ainakin väliaikaisesti kokolailla nollassa. Riippuu varmaan tähtien asennosta, toisaalta eipä tuo ole ollut niin voimakasta missään vaiheessa että olisi suoranaisesti haitannut. Kohtahan olisi tulpanvaihto esissä vissiin. Ja ilmanputsari on kyllä melko musta.

Tällä hetkellä mennään kulutustestissä vajaassa 1500kmssa ja keskinopeus 69kmh, kulutus 6,7l. Ei siis moitittavaa.

:thumbup:
Fiesta ActiveIII 2018, 1.0 EcoB A6
ex.S-MAX 2012, 2.0 Duratorq A6
ex.Fiesta 2004, 1.4 Duratec
ex.Mondeo 2011, 2.0 Duratec FF
ex.Focus 2013, 1.6 Duratorq
ex.Mondeo 2003, 2.0 Duratec
ex.Focus 2008, 1.6 Duratorq
ex.Thunderbird 1990, Scorpio 1990, Orion 1986
jerkus
Viestit: 87
Liittynyt: 24 Tammi 2014 17:47

Re: Mondeo mk4 (ba7) flexifuel imusarjan läpät/ tehottomuus

Viesti Kirjoittaja jerkus »

Ulle kirjoitti:Terveisiä Veholta!

Autoon ei löytynyt uudempaa ohjelmistoa, eikä vikakoodeja ollut. Nykiminen vaivaa ja nyt muutamana aamuna moottori kylmänä valutellut risteykseen moottorijarrutuksella ja kytkintä painaessa pudottaa kierrokset niin alas, että meinaa sammua. Jotain on siis vialla ja pahasti.

Alipainevuotoa lähden metsästämään seuraavaksi. Ideoita mitä muuta kannattaisi tutkia? MAF anturia tässä ei tietääkseni ole, vaan ilmeisesti MAP anturi jossain päin imusarjaa..? Onko tästä kenelläkään mitään tietoa?
Minulla ilmeni alkukesästä sellainen ongelma, että risteyksiin mentäessä auton vielä ollessa liikkeessä vapaalla tai kytkin pohjassa mentäessä tyhjäkäyntikierrokset tipppuivat todella alas, lähes sammuen ennen kuin softa korjasi tyhjäkäyntiä kovemmalle ja taas romahtaen. Sitten kun auton liike pysähtyi tasoittui taas tyhjäkäynti. Syyksi paljastui likainen/karstainen kaasuläppäkotelo. Irroituksen ja puhdistuksen jälkeen toimi normaalisti. Läppäkotelo oli helppo irroittaa ja putsata.
jerkus
Viestit: 87
Liittynyt: 24 Tammi 2014 17:47

Re: Mondeo mk4 (ba7) flexifuel imusarjan läpät/ tehottomuus

Viesti Kirjoittaja jerkus »

Ulle kirjoitti:Terveisiä Veholta!

Autoon ei löytynyt uudempaa ohjelmistoa, eikä vikakoodeja ollut. Nykiminen vaivaa ja nyt muutamana aamuna moottori kylmänä valutellut risteykseen moottorijarrutuksella ja kytkintä painaessa pudottaa kierrokset niin alas, että meinaa sammua. Jotain on siis vialla ja pahasti.

Alipainevuotoa lähden metsästämään seuraavaksi. Ideoita mitä muuta kannattaisi tutkia? MAF anturia tässä ei tietääkseni ole, vaan ilmeisesti MAP anturi jossain päin imusarjaa..? Onko tästä kenelläkään mitään tietoa?
Minulla ilmeni alkukesästä sellainen ongelma, että risteyksiin mentäessä auton vielä ollessa liikkeessä vapaalla tai kytkin pohjassa mentäessä tyhjäkäyntikierrokset tipppuivat todella alas, lähes sammuen ennen kuin softa korjasi tyhjäkäyntiä kovemmalle ja taas romahtaen. Sitten kun auton liike pysähtyi tasoittui taas tyhjäkäynti. Syyksi paljastui likainen/karstainen kaasuläppäkotelo. Irroituksen ja puhdistuksen jälkeen toimi normaalisti. Läppäkotelo oli helppo irroittaa ja putsata.
Ulle
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Syys 2015 14:50
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Mondeo mk4 (ba7) flexifuel imusarjan läpät/ tehottomuus

Viesti Kirjoittaja Ulle »

Hei taas kaikille,

Nyt on MAP ja kaasuläppäkotelo putsattu, Veholla käyty tsekkaamassa että sisällä on uusin ohjelmisto eikä vikakoodeja ollut muistissa, ajettu Injection Cleaner tankillinen, uusittu tulpat, uusittu ilmansuodatin ja etsitty imuvuotoja. Oireet jatkuu edelleen jonka lisäksi eilen aamulla noin -5 asteen pakkasessa auto käynnistyi takeltelemaan hetkeksi sitten sammuen. Toisen startin jälkeen pidin kaasulla käynnissä, kunnes Ford heräsi tähän päivään ja asetti tyhjäkäyntikierrokset sinne mihin ne kylmänä kuuluukin. Aikaisemmin olen huomannnut hieman samaa ongelmaa, eli kylmänä startatessa pudottaa tyhjäkäynnin ensin normaali lukemaan (n.850rpm) mistä noin 5-10sek jälkeen nostaa sen kylmäkäynnin lukemaan.

Menee hermo ja pian menee koko auto vaihtoon. Ideoita ja ehdotuksia kuunnellaan?
Mondeo farkku -10 2.0 Flexifuel
tsun-tee
Viestit: 37
Liittynyt: 09 Tammi 2013 21:39

Re: Mondeo mk4 (ba7) flexifuel imusarjan läpät/ tehottomuus

Viesti Kirjoittaja tsun-tee »

Mitenkähän muuten tässä tapauksessa tuo bensapumppu joka itseltä meni lopulta vaihtoon... selvisikö vika?

-J-
Fiesta ActiveIII 2018, 1.0 EcoB A6
ex.S-MAX 2012, 2.0 Duratorq A6
ex.Fiesta 2004, 1.4 Duratec
ex.Mondeo 2011, 2.0 Duratec FF
ex.Focus 2013, 1.6 Duratorq
ex.Mondeo 2003, 2.0 Duratec
ex.Focus 2008, 1.6 Duratorq
ex.Thunderbird 1990, Scorpio 1990, Orion 1986
Ulle
Viestit: 10
Liittynyt: 11 Syys 2015 14:50
Paikkakunta: Turun seutu

Re: Mondeo mk4 (ba7) flexifuel imusarjan läpät/ tehottomuus

Viesti Kirjoittaja Ulle »

Tervehdys,

Tuli bensapumppu tilattua ja vaihdellaan, kun postipaketti saapuu. Toivottavasti auttaa...

Tuli eilen ihmeteltyä puhelimen ja lainaksi saamallani blutooth OBD lukijan avulla antureiden antamia arvoja. Olisiko kukaan sattumalta katsonut omasta bensavehkeestään arvoja, jotta saisi vertailulukuja? Tässä muutamia arvoja:

Etummainen lambda, Oxygen sensor 1: Jännite sahasi noin 0,01V-0,78V ja piirsi "pyöreäkärkistä" melko tasaista aaltoa.
Takimmainen lambda, Oxygen sensor 2: Jännite 0,66-0,67V ja piirsi tasaista viivaa

Throttle positioin; hyppi arvoissa 13-14-13-12-14-13 jne. Piirsi teräväkärkistä siksakkia.

Calulated engine load vaihteli 29-40% välillä. Tyhjäkäynnillä, ajovalot päällä, sisältä turhat sähkölaitteet pois päältä.
Mondeo farkku -10 2.0 Flexifuel
Vastaa Viestiin