Focus -02 1.6 zetec alavääntö hukassa ja kasvanut kulutus.

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
_focus_
Viestit: 17
Liittynyt: 15 Syys 2011 14:49

Focus -02 1.6 zetec alavääntö hukassa ja kasvanut kulutus.

Viesti Kirjoittaja _focus_ »

Moro!


Kysymys asiasta enemmän mahdollisesti tietäville: omasta 1.6 bensafocuksesta hävisi yhtäkkiä alaväännöt ja keskikulutus pomppasi 7-> 9.5-10 l/100. Ei jaksa 4. ja 5. vaihteella välttämättä kulkea suoralla tiellä yli 80-100kmh, loivasta ylämäestä nyt puhumattakaan. Ilmansuodattimen olen jo vaihtanut mutta meneekö tulppien ja puolan vaihdoksi vai onko autossa jokin muu vialla?
yritäedes
Viestit: 2181
Liittynyt: 02 Marras 2010 21:30

Re: Focus -02 1.6 zetec alavääntö hukassa ja kasvanut kulutus.

Viesti Kirjoittaja yritäedes »

Puolavika tulee tosiaankin ensimmäisenä mieleen. Ihmetyttää vain se, että jos sytyskatkokset on noinkin vakavia, pitäisi
"check engine"-valon jo palaa? Vikakoodeja ei varmaan ole vielä luettu?
Onko pakoputkisto ehjä? Kuuluuko ylimääräisiä pörinöitä?

Oletko muuten kokeillut ajon jälkeen, ettei mikään jarruista ole kuuma? Jos takaa rumpujarruista irtoaa kitkapinta ja jää hankaamaan,
on lopputulos myös kuvailemasi kaltainen.
Mondeo 2.0 TDCI Turnier 2009
Mondeo 2.0 TDCI HB 2003 -ex
Focus 1.6 Zetec-SE Wagon 1999 -ex
Sierra 2.0 OHC Sedan 1989 -ex
Sierra2.3-16v
Viestit: 1969
Liittynyt: 26 Helmi 2008 12:05
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Focus -02 1.6 zetec alavääntö hukassa ja kasvanut kulutus.

Viesti Kirjoittaja Sierra2.3-16v »

Katti tukossa? Pari zeteccikoneista escortia osunu kohdalle joissa sama vaiva, toinen ei jaksanu edes käydä ennenkuin irrotti katin pakosarjasta.
1965 Volvo Duett
1966 Morris Mini 850
1984 MZ 250 ETZ
2006 Audi A4 Quattro
2007 Honda Accord 2,0iA sports tourer
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: Focus -02 1.6 zetec alavääntö hukassa ja kasvanut kulutus.

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Aloittajan pitäisi nyt panostaa YKSITYISKOHTAISEEN kuvaukseen viasta, sillä mahdollisuuksia on paljon. Nykiikö kiihdyttäessä tai tasakaasulla? Käykö tyhjää hyvin ja samalla kierrosalueella kuin ennenkin? Muita sivuääniä/havaintoja koneesta esim. "röpötys"? Tietyllä kierrosalueella/nopeudella/vaihteella ongelmat pahimmillaan vai ihan kauttaaltaan tehoton moottori? Koliseeko pakoputkessa kun kattia tai äänenvaimenninta lyö vasaralla kevyesti eli jotain sisäisesti irti tukkien pakoputkistoa? Pakoputkesta ei tule mitään näkyvää savua tai erikoista hajua? Moottorin lämpötila ihan normaali? Kun käännät avaimesta mittarivalot päälle niin keltainen "check engine" valo palaa eli lamppu toimii (ilmoittaa moottoriviasta)?

Yksi mahis voi olla myös että lambda anturi rikki. Luulee että seos laiha ja käskee ohjainboxia ruiskuttamaan lisää, jolloin todellisuudessa menee seos liian rikkaaksi sekoittaen seoksen (palaa huonosti?) ja kulutus nousee myös selvästi. Ehkä likaantunut/rikkoutunut ilmamassamittari voi myös sekoittaa ruiskutusarvoja liian rikkaaksi? Ehkä joissakin tapauksissa ei sitten sytytä moottorivaloakaan kun luulee että kaikki laskelmat oikein?

Vikakoodien luku voi myös auttaa vaikkei keltainen "check engine" vikavalo olekkaan syttynyt missään vaiheessa. Jotain on silti saattanut tallentua ja antaa vihjettä vikaan. Vikakoodinlukijat kun maksaa marketeissa ja motoneteissä ehkä noin 40e. Jos asut pääkaupunkiseudulla niin yksityisviestillä numba vain niin voinhan minäkin lukijalla ne lukea.

Iso imuvuoto kaikille pytyille tasaisesti voisi viedä myös tehot koneesta esim. ilmamassamittarin jälkeinen liitos/putki vuotaa? Imuvuodot paljastuu kun laittaa koneen tyhjäkäynnille ja ruiskuttaa jollakin palavalla kaasulla esim. käynnistyskaasulla eri koneen (imu)paikkoihin ja kuuntelee nouseeko tyhjäkäynti yllättäen (imee palavan kaasun koneen sisään).

Itseltäni kun hajosi puola, niin sytytti moottorivalon ja moottori kävi lähinnä kolmella... välillä neljällä. Kone oli siis tehoton kauttaaltaan koska yksi pytty lähes pimeä, mutta pystyi ajamaan silti.

Olikos tulpilla ja tulpanjohdoilla suositeltu vaihtoväli 60 000km, joten jos ei ole tietoa niiden iästä/kunnosta ja vaikuttavat vanhoilta, niin kannattaa vaihtaa suosiolla joka tapauksessa, niin säästyt myöhemmin erilaisilta katkosongelmilta.
Vastaa Viestiin