MK4 Mondeo 1.8TDCi öljynpainevalo

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
jamppevaan
Viestit: 234
Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25

MK4 Mondeo 1.8TDCi öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja jamppevaan »

Palaako muilla MK4 Mondeo 1.8TDCi diesel mondeon käyttäjillä öljynpainevalo hetken aikaan moottori kylmänä käynnistettäessä?

Alla käytetty kyseinen vehje ja kun vaikka näin esim. kesäkuumalla käynnistää moottorin aamulla/iltapäivällä, niin moottorin öljynpainevalo palaa käynnistyksen jälkeen noin 2-3sekunttia, onko tuo normaalia?

Öljyt vaihdettu 5tkm sitten ja öljyn pinta ylätasossa, joten mistään huonosta öljystä tms ei pitäisi johtua. Tottunut vain muissa kulkineissa, että öljynpainevalo sammuu/sammui samantien kun auto hörähtää käyntiin.

Muuten moottori nakuttaa hienosti, ei ylimääräisiä ääniä, vetää ja kiertää normaalisti.
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: MK4 Mondeo 1.8TDCi öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Aikoinaan kai piti tiettyihin moottoreihin laittaa öljynsuodatin, jossa on "takaiskuventtiili" ettei hiljakseen suodatin (osittain) tyhjene asentonsa takia (monen tunnin jälkeen). Ehkä joku muistaa miten tämä juttu meni? Ties vaikka öljynsuodattimen vaihtamalla ongelmasi ratkeaa jos "takaiskuventtiili" on jotenkin rikki (jos sellaista edes sinulla alunperinkään on)? Tämä siis vain kaukaa haettu puhdas arvaus.

Öljynpaineanturi saattaa myös olla tiensä päässä. Jos vaikkapa 0.5bar olisi raja-arvo öljynpainevalon sammumiseen (mitä se nyt oikeasti ikinä onkaan), niin vanha kulunut öljynpaineanturi tarvitseekin vaikkapa 3 bar paineen että jaksaa valo sammua? Tai kuluneen öljynpaineanturin ja hieman kuluneen öljypumpun yhdistelmä?
Paineilmapuolella paineantureiden metallijalassa oli aivan pieni "haistelureikä", joka vuosien varrella ruostui umpeen. Poraamalla taas varovasti hieman isommaksi alkoikin paineilma-anturi taas toimimaan kunhan vain varoi ettei poranterä läpi mennessään uponnut pohjaan herkälle alueelle anturin sisälle. Öljynpaineanturin "haistelureiän" puhdistamistakin/liottamista voi siis kokeilla (jos vastaavaa tekniikkaa), mutta ei uusikaan anturi paljoa varmaan maksa jos kokeilee sen suoraan vain uusia.

Vanhat väljät koneet myös tiputtavat öljynpaineita kun öljyt pääsevät liian helposti karkaamaan voitelukohteistaan. Joskus vanhoja moottoreita on "pelastettu" laittamalla vain paksummat öljyt sisään ettei öljynpainevalo pala/vilku missään tilanteessa. Kuitenkin tulee mieleeni että 2-3 sekuntia pumppaa öljynsuodattimen täyteen tai öljyt "karkaa" liian nopeasti voitelukohteistaan aluksi eikä paineet nouse niin nopeasti jolloin tulee tuo ajallinen viive valon sammumiseen? Toisinsanoen uudemmassa koneessa voi myös olla jokin osa löysällä/väljää (hajonnut) tiputtaen öljynpaineita vaikkei mitään selviä sivuääniä kuulukkaan?

Joissakin moottoreissa on myös jonkinlainen öljynpaineensäädin öljykanavassa (raskaskalustossa?). Olikos se niin että öljyjen ollessa kylminä (paksuina) paineet uhkaa nousta liikaa kierroksilla, jolloin öljynpainesäädin avautuu tiputtaen painetta? Lämpimänä tätä ominaisuutta ei tarvita ja se pysyy kiinni. Jos koneessasi on tuollainen säädin niin ehkä jäänyt ihan vähän auki kuitenkin (vuotaa)?

En kyllä itsekkään muista toimivaa henkilöautoa missä ei öljynpainevalo sammu samalla sekunnilla kun kone hörähtää käyntiin...
jansu83
Viestit: 49
Liittynyt: 24 Loka 2014 16:40

Re: MK4 Mondeo 1.8TDCi öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja jansu83 »

Äsken tulikin yleistä infoa. Tarkista että öljynsuodatin on kunnolla kiinni, ettei vuoda tyhjäksi hiljalleen. Tosin pitäisi näkyä öljyläikkä auton alla seisonnan jälkeen jos näin pääsee tekemään. Focuksessa (sama TDDi ja TDCi moottori mm. Transit Connectissa ja liekö Mondeossakin) öljynsuodatin pitää kiristää työkalulla ihan Fordin suodattimen kyljessä olevan ohjeen mukaisesti, että saa menemään tarvittavan määrän, kun tiiviste koskettaa suodattimen jalkaa.
jamppevaan
Viestit: 234
Liittynyt: 20 Touko 2007 10:25

Re: MK4 Mondeo 1.8TDCi öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja jamppevaan »

Joo, tekee tuota samaa ihan lämpöiselläkin moottorilla. Ei kyllä tiputa yhtään öljyä tms.

Täytyy melkein ajella seuraavaan öljynvaihtoon(15tkm) ja seurata tilannetta muuttuuko miksikään. Kun tosiaan muuten moottorin käytös täysin normaalia jne.

Päivittelen tietoja tähän jatkoksi.
// ex MK3 Mondeo 220tkm -> 480tkm //
// nyk MK4 Mondeo 1.8TDCi 245tkm -> //
Avatar
ReiluReiska
Viestit: 530
Liittynyt: 15 Huhti 2010 08:35
Paikkakunta: HelsingStad :)
Viesti:

Re: MK4 Mondeo 1.8TDCi öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja ReiluReiska »

Voisin veikata että öljynpaineanturi maksaa moottoriisi noin 10e motonetissä/biltemassa, joten ei ole varmaankaan iso vaiva jos sen itse vaihtaa parkkipaikalla jos vain siihen pääsee kohtuu helposti käsiksi konehuoneessa (sijainti). Ei ole ainakaan iso tappio jos ei vika olekkaan siinä ja laittaa hyllylle vanhan öljynpaineanturin talteen.
Ehkä itse vaihtoon menee 15 min. Vanhaakin anturia on hyvä tarkastella ulkoisesti että löytyykö mitään vihjeitä että se oli vialla esim. öljyinen ympäristö (tihkuva vuoto), halkeama kuoressa, hapettumaa sähköliittimessä jne.

Jos vika ei anturin vaihdolla häviä, niin varmaan itse menisin nyrkkipajalle ja pyytäisin että mittaavat öljynpaineet mekaanisella ulkoisella mittarilla. Eli koneen kyljestä öljynpaineanturi irti ja tilalle kierretään ulkoinen viisarimallin öljynpainemittari. Varmistuu sitten se seikka että voitelu todellakin on riittävä koneen sisällä elektroniikasta huolimatta eli kaikki moottorin tiukatkin voitelukohteet saavat varmasti kunnolla voitelua (korkeapainevoitelu) kun moottoria käytetään eri kierrosalueilla ja itse öljynpaine ei heittele voimakkaasti (vikaa) vaan on suht tasainen. Jos paineet tippuneet eri kierrosalueilla vaikkapa noin 50% niin kenties moottorivaurion/kulumisen riski kasvaa jos vain ajetaan sinnikkäästi, koska kunnon voitelusta joka paikkaan ei ole varmuutta? Ties vaikka moottorityypissäsi öljynpaineiden tippuminen on varoitus että öljypumppu on menossa pian rikki?
Voisin veikata että öljynpainetestiin menee 20-30min ja lasku joitakin kymppejä nyrkkipajalla. Netistä pitäisi vain löytää autosi moottorityypin perusteella (tarkka malli) öljynpaineiden ohjearvot eri kierrosalueille. Ja ainahan voi kokeilla myös RVS lisäainetta jos tuntuu ettei tutkimuksista huolimatta ongelma tunnu ratkeavan eikä toimivaa moottoriakaan haluaisi alkaa availemaan.

http://www.rvs.fi/diagnostic/page31.html

Hyvää pohdintaa myös youtubessa miten öljynpaine oikeasti muodostuu.

https://www.youtube.com/watch?v=8f2fcbTh5yw
Viimeksi muokannut ReiluReiska, 29 Elo 2015 11:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
focst
Viestit: 2434
Liittynyt: 23 Kesä 2007 17:12
Paikkakunta: Oulu

Re: MK4 Mondeo 1.8TDCi öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja focst »

Mikä suodatin paikallaan? Mitkä öljyt koneessa viskositeetti? Sama onko ylämerkissä jos on liian ohuet öljyt tai suodattimesta puuttuu venttiili joka estää suodatinta valumasta tyhjäksi aina sammutuksen yhteydessä..onko öljypohja suora? Joskus jakohihnan vaihdon yhteydessä nostettu keskeltä pohja läjään imu siivilä sijaitsee juuri siinä keskellä ö-pohjaa..
Ex Ford focus st170 2002
Ex Ford focus st225 2006
Ex Ford mondeo 1.6 ecoboost 2014
Ex Ford focus 1.6 ecoboost 2011
Ford Fiesta 1.0 ecoboost M6 Active 2021
Ford Focus 1.5 ecoboost M6 St-line Wagon 2019 :ford:
Sammmi
Uusi foorumilla
Viestit: 1
Liittynyt: 14 Syys 2015 14:52

Re: MK4 Mondeo 1.8TDCi öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja Sammmi »

Mulla on omassa 1.8 TDCi:ssä aivan samanlailla käyttäytyvä öljynpainevalo. Nyt vasti kiinnitin asiaan huomiota kun luin tämän ketjun. Onko jamppevaan löytänyt ratkaisua ongelmaan`?
m0ndeo
Viestit: 186
Liittynyt: 07 Tammi 2021 16:41

Re: MK4 Mondeo 1.8TDCi öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja m0ndeo »

Vanha ketju , mutta huomasin että oma mondeo tekee myös näin.
Eli siis kylmäkäynnistyksessä (myös webastoa käytettäessä) öljynpainevalon sammumisessa menee noin 2sekuntia.
Jos autolla on ajettu hiljattain , valo sammuu heti.
Eli onko tästä asiasta mitään tietoa kenelläkään?
Omalla kohdalla ensimmäinen öljynvaihto kyseiseen autoon olisi nyt ajankohtainen (öljyillä ajettu huoltokirjan mukaan 10tkm).
Mahtaako todella olla niin , että öljynsuodattimissa olisi eroja.
Pitäisikö ostaa alkuperäinen suodatin , vai riittäisikö motonetin alkuperäistä vastaava?
Vai voisiko ölypumpussa vuotaa joku takaiskuventtiili?
Niin autohan on -07 Mondeo mk4 1.8tdci ajettu 267tkm.
Ja kone vaikuttaa kaikin puolin terveeltä.
Renee
Viestit: 5411
Liittynyt: 09 Tammi 2014 18:51

Re: MK4 Mondeo 1.8TDCi öljynpainevalo

Viesti Kirjoittaja Renee »

Suodatin kannattaa aina ostaa Mann toi onko monessa alkuperäisenä logo vain vaihtuu. Hegst suodatin Mersuissa on alkuperäisenä tai sitten käy ostamassa alkuperäisen Fordin jos matkanvarrella on.
Öljyt tuossa on linkki missä on noi huoltotarvikkeet lueteltu ja niiden luokitukset.
https://ford.7zap.com/fi/car/39/6.44636/147/2653/
Öljypumpussa on sihti onko se puhdas. Dieseleissä monesti se 400tkm se putsataan vaikka öljyjä on vaihdeltu kiltisti huoltokaavion mukaan. Monesti kannattaa katsoa uudet öljyt kuinka nopeasti ne likaantuu kertoo vanhemmasta autosta öljytilan likaisuuden ainakin bensavehkeissä. Monesti se öljypesu että ajaa vaikka öljyillä 5 tkm ja vaihtaa öljyt ja suodattimen taasen uusiin. Jos viellä öljy on pesevää laatua ja luokitus riittää.
Samoin toi öljypaineanturi antaa oikea tietoa. Vähän samalainen tarkeä osa kun talon palovaroitin.
Volvo 850 1995 farmari 2.432 bensa manuaali
Mondeo 2015 1.5 bensa ecobooster manuaali
Vastaa Viestiin