Escort mk6 koneen irrotus&vetarit?

Moottori, voimansiirto, viritys jne.
Avatar
ÄRÄSfiesta
Viestit: 45
Liittynyt: 13 Elo 2011 22:23
Paikkakunta: Vesilahti

Escort mk6 koneen irrotus&vetarit?

Viesti Kirjoittaja ÄRÄSfiesta »

Moro!

Eli alan viikonloppuna tuota -96 escortin (1.8i 16v zetec 115hp) konetta irrottaan ja vaihtokoneen myyjä laitto äsken tämmöstä sähköpostia:


"Jos alustavasti purat omaa eskorttiasi, niin älä irroita vetoakseleita niin, että ne ovat yhtäaikaa irti vaihdelaatikosta.

Minä en asiasta mitään ymmärrä, mutta vanhempi poikani sanoi, että vaihteistosta lähtee jokin ratas irti, jos molemmat vetarit on vedettynä pois pailkoiltaan...sitten tulee kai isompi härdelli."


Eli mitä toi mahtaa tarkottaa? Olis hyvä tietää ennenkun mokaan.. :roll:
Toisessa viestissä kertoi, että oli joutunut katkaseen repsikan puoleisen vetarin, kun ei ollut auennut millään työkalulla keskimutteri eli molemmat vetarit tulevat koneen mukana ja toisen vetarin joutuu vaihtaan katkasun vuoksi(tämä kaikki siis vaihtomoottorissa)
Viisaammilta neuvoo kiitos! Mitä tehdä ja mitä noiden vetarien irrottamisien kanssa...??
:ford: Ford Fiesta 1.1 optima 1995-----Ford Escort 1.8i 16V sport 1996-----Muun merkkisiä autoja ollu tarpeeks
pasleh
Viestit: 357
Liittynyt: 27 Kesä 2006 11:03
Paikkakunta: Pori

Re: Escort mk6 koneen irrotus&vetarit?

Viesti Kirjoittaja pasleh »

ÄRÄSfiesta kirjoitti:Moro!

Eli alan viikonloppuna tuota -96 escortin (1.8i 16v zetec 115hp) konetta irrottaan ja vaihtokoneen myyjä laitto äsken tämmöstä sähköpostia:


"Jos alustavasti purat omaa eskorttiasi, niin älä irroita vetoakseleita niin, että ne ovat yhtäaikaa irti vaihdelaatikosta.

Minä en asiasta mitään ymmärrä, mutta vanhempi poikani sanoi, että vaihteistosta lähtee jokin ratas irti, jos molemmat vetarit on vedettynä pois pailkoiltaan...sitten tulee kai isompi härdelli."


Eli mitä toi mahtaa tarkottaa? Olis hyvä tietää ennenkun mokaan.. :roll:
Toisessa viestissä kertoi, että oli joutunut katkaseen repsikan puoleisen vetarin, kun ei ollut auennut millään työkalulla keskimutteri eli molemmat vetarit tulevat koneen mukana ja toisen vetarin joutuu vaihtaan katkasun vuoksi(tämä kaikki siis vaihtomoottorissa)
Viisaammilta neuvoo kiitos! Mitä tehdä ja mitä noiden vetarien irrottamisien kanssa...??
Vetarit pitää Tasauspyörästön rattaita paikoillaan, työnnä joku jäykkä johto läpi (tanko ei käy kun tasauspyörästön akseli on edessä) ja pyöräytä solmuun askin takaosan ympäri.

Kannattaa myös hakea Fordilta uudet c-sokat vetareiden vaihteiston puoleisiin päihin.

Käy lainaamassa kirjastosta korjauskäsikirja ja lueskele vähän ennenkuin aloitat niin ei tuu ropleemeja.

Pasi
Fiestat:
2.0L-79 Zetec
1.1Ghia-11/77
1.3Ghia-6/77
1.3S-80

Muut
Escort XR3i RSTurbo Cab -86
VW Golf 1.4TSI -14
Tessu
Viestit: 1722
Liittynyt: 26 Loka 2009 01:15

Re: Escort mk6 koneen irrotus&vetarit?

Viesti Kirjoittaja Tessu »

Noin minäkin oon kullu et voi käydä ja laitoin risat tumpit mk4 lootaan kun sitä siirtelin,kaveri tosin väittää et ei voi tippua mutta KUN kerta kirjassa lukee että voi tippua niin kai sitten?
Avatar
ÄRÄSfiesta
Viestit: 45
Liittynyt: 13 Elo 2011 22:23
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Escort mk6 koneen irrotus&vetarit?

Viesti Kirjoittaja ÄRÄSfiesta »

pasleh kirjoitti: Vetarit pitää Tasauspyörästön rattaita paikoillaan, työnnä joku jäykkä johto läpi (tanko ei käy kun tasauspyörästön akseli on edessä) ja pyöräytä solmuun askin takaosan ympäri.

Pasi
Siis mistä tai minkä läpi niinkun tungen sen johdon tai rautalangan? Vetarin läpi vai reijän johon vetari menee... :oops:
:ford: Ford Fiesta 1.1 optima 1995-----Ford Escort 1.8i 16V sport 1996-----Muun merkkisiä autoja ollu tarpeeks
pasleh
Viestit: 357
Liittynyt: 27 Kesä 2006 11:03
Paikkakunta: Pori

Re: Escort mk6 koneen irrotus&vetarit?

Viesti Kirjoittaja pasleh »

Kun olet ottanut vetarit irti niin toisesta vetarin reiästä työntää johdon läpi toisesta reiästä ulos. Vetarit pitää siis ne kaks ratasta paikoillaan, kun vetarin irrottaa niin ne saattaa siirtyä sen verran ettei enää saa vetaria paikalleen tai ne putoaa pois paikoiltaan. En itsekään aina varmista mutta jos askia heittelee tai säilöö niin kannataa käyttää johtokikkaa.
Fiestat:
2.0L-79 Zetec
1.1Ghia-11/77
1.3Ghia-6/77
1.3S-80

Muut
Escort XR3i RSTurbo Cab -86
VW Golf 1.4TSI -14
Avatar
ÄRÄSfiesta
Viestit: 45
Liittynyt: 13 Elo 2011 22:23
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Escort mk6 koneen irrotus&vetarit?

Viesti Kirjoittaja ÄRÄSfiesta »

pasleh kirjoitti:Kun olet ottanut vetarit irti niin toisesta vetarin reiästä työntää johdon läpi toisesta reiästä ulos. Vetarit pitää siis ne kaks ratasta paikoillaan, kun vetarin irrottaa niin ne saattaa siirtyä sen verran ettei enää saa vetaria paikalleen tai ne putoaa pois paikoiltaan. En itsekään aina varmista mutta jos askia heittelee tai säilöö niin kannataa käyttää johtokikkaa.

Siis ensin varmaan täytyy se johto laittaa ennen irrotusta, koska jos ne rattaat putoo heti, kun vetarit on irrotettu?
Mutta entäs jos irrottaa vaan tuon repsikan puoleisen vetarin ja jättää paikalleen kuskinpuolen, niin voiko rattaat sillonkin irrota? Siis kun mun täytyy VAIN tuo repsikan vetari vaihtaa, kun se oli katkastu... vai mahtaako uutta konetta edes saada paikalleen, jos siinä on tuo toinen vetari paikallaan?
:ford: Ford Fiesta 1.1 optima 1995-----Ford Escort 1.8i 16V sport 1996-----Muun merkkisiä autoja ollu tarpeeks
Mara
Viestit: 60
Liittynyt: 02 Elo 2007 00:06
Paikkakunta: Hamina

Re: Escort mk6 koneen irrotus&vetarit?

Viesti Kirjoittaja Mara »

Ei tipu jos toinen on paikoillaan.
Eikä välttämättä muutenkaan, kunhan ei mene pyörittelemään laatikkoa/kytkinakselia jos vetarit(t) on irti.
Avatar
ÄRÄSfiesta
Viestit: 45
Liittynyt: 13 Elo 2011 22:23
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Escort mk6 koneen irrotus&vetarit?

Viesti Kirjoittaja ÄRÄSfiesta »

pasleh kirjoitti:Kannattaa myös hakea Fordilta uudet c-sokat vetareiden vaihteiston puoleisiin päihin.

Voisko joku linkata mulle tuon fordin sivun tai paikan, josta noita sokkia saa, kun en löytäny minkäänlaisella haulla :?
:ford: Ford Fiesta 1.1 optima 1995-----Ford Escort 1.8i 16V sport 1996-----Muun merkkisiä autoja ollu tarpeeks
Avatar
ÄRÄSfiesta
Viestit: 45
Liittynyt: 13 Elo 2011 22:23
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Escort mk6 koneen irrotus&vetarit?

Viesti Kirjoittaja ÄRÄSfiesta »

Onko noi mainitut c-sokat pakko vaihtaa uusiin? En löydä nyt mistään uusia ja huomenna pitäs konetta alkaa laittaan...
:ford: Ford Fiesta 1.1 optima 1995-----Ford Escort 1.8i 16V sport 1996-----Muun merkkisiä autoja ollu tarpeeks
Avatar
njietro
Viestit: 831
Liittynyt: 07 Loka 2007 12:39

Re: Escort mk6 koneen irrotus&vetarit?

Viesti Kirjoittaja njietro »

eio pakko. ja vetarit voi purkaa myös sisemmästä nivelestä niin ettei sitä vetarin tumppia nyhdä lainkaan laatikosta irti, ne tumpit on niin turkasen kiinni kuitenki että hajoo vaan jotain ku niitä suotta sieltä repii + valuu lootaöljytkin syliin. sisempi suojakumi vaan irti ja tripodi vetämällä pois.
Escort mk4 ZETEC TURBO - kertokaa jos jollain on nelosescortissa enemmän ni viritän lisää!
Vastaa Viestiin